Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

På gulvet igen i Vendsyssel

af Erik H, Frederikssund, 9/8 2012, 20:36 (4250 dage siden) @ andersj

Man kan jo her med mere end al ønskelig tydelighed få bekræftet, at "en ulykke kommer sjældent alene".
Her tænker jeg på påsejlingen af jernbanebroen over Limfjorden i foråret, således at revoveringsarbejdet af sporet i Vendsyssel, er blevet besværliggjort, da de nye skinner skal en tur på udflugt gennem Sverige.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

På gulvet igen i Vendsyssel

af Erik Olsen, 9/8 2012, 21:38 (4250 dage siden) @ Erik H

Jeg undrer mig blot lidt over fremgangsmåden ved sporarbejdet.

Fra artiklen: "Når vi ombygger spor, så piller vi først fæstelsen løs, så skinnerne ligger løse på svellerne. Når det er varmt vejr, så kan skinnerne arbejde, og fordi de er løse, så kan de komme til at ligge for langt fra hinanden, siger Anne Nielsen. Det er sket her, og toget er kørt ned mellem skinnerne, siger hun."

Det er sådan noget som koster kvajekage hos os, det kalder vi ikke et uheld.

På gulvet igen i Vendsyssel

af Jens MO-Møller @, 9/8 2012, 23:27 (4250 dage siden) @ Erik Olsen

Mon ikke den gode dame fra BaneDanmark har talt om noget, hun ikke rigtig har forstand på, for at fjerne alle befæstelser mellem skinne og sveller, kan da kun give problemer og jeg tvivler lidt på, at man har fjernet alle disse befæstelser.

Venlig hilsen

Jens Møller

På gulvet igen i Vendsyssel

af Ole Hansen (gæst), 10/8 2012, 00:20 (4250 dage siden) @ Jens MO-Møller

For et par uger siden fulgte jeg skinnearbejdet ved Hvorupgård og fik forklaret, at de fleste svelleskruer blev fjernet (de ligger mellem sporene og bliver så samlet op af en magnetvalse på skinne-udskiftningstoget). Med jævne mellemrum er der så en skrue. Jeg husker ikke lige afstanden præcis, men først var der en på udvendig side, og ca. 20 m efter en på indvendig side af skinnen og så fremdeles. De var markeret med en farvet streg på svellen og blev så fjernet af to mand, der gik under skinne-toget i en sektion med noget trykluftudstyr.
En lokofører fortalte, at det var lidt usikkert at køre på, så derfor var hastigheden sjældent over skridtgang.
Så med en 30-40 m mellem to befæstigelser på samme side af skinnen er det let nok at forestille sig, at en varm sommerdag får skinnen til at søge udad!

Med venlig hilsen
Ole Hansen
(gæst, der med glæde følger nørdernes og eksperternes kloge og interessante diskussioner:-) )

På gulvet igen i Vendsyssel

af Søren A, 10/8 2012, 08:52 (4249 dage siden) @ Ole Hansen (gæst)

jeg har som lokomotivfører flere gange, været ude ved sporombygninger.
når sporombygningmaskinen skal til at arbejde, er der kun skruer i hver 5 svelle,resten er fjernet og ligger midt i sporet og bliver samlet op af maskinen og på et tidspunkt bliver de læsset af igen ude ved siden af sporet,
når maskinen arbejder er der 2 til 4 mand som arbejder inde under maskinen i afgrænset område, hvor de fjerner resten af skruerne, derefter ligger skinnerne løse og maskinen løfter så skinnerne op og ud til siden, derefter er der et 3x2 tænder på en stor valse der løfter de gamle sveller op, så kommer ploven der skubber de skærverne ud til siden, derefter kan de nye svellerne lægges og blive rettet til så de ligger med omkring 60cm, derefter lægger maskinen de nye skinner ned på svellerne og til sidst bliver klamperne skubbet på plads, de hele sker mens maskinen langsomt kører fremad

mvh
Søren

På gulvet igen i Vendsyssel

af Erik Olsen, 10/8 2012, 15:24 (4249 dage siden) @ Søren A

jeg har som lokomotivfører flere gange, været ude ved sporombygninger.

Jeg forstår godt din beskrivelse, og der synes OK når kun sporombygningsmaskinen skal køre på det. At sende 2xMY ud på sådan et spor synes dog mere end letsindigt.

På gulvet igen i Vendsyssel

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:13 (4249 dage siden) @ Erik Olsen

jeg har som lokomotivfører flere gange, været ude ved sporombygninger.


Jeg forstår godt din beskrivelse, og der synes OK når kun sporombygningsmaskinen skal køre på det. At sende 2xMY ud på sådan et spor synes dog mere end letsindigt.

Det viste sig også at være tilfældet. Jeg tror at sporombygningsmakinen kræver en større kran, hvis den ryger på jorden.

På gulvet igen i Vendsyssel

af Ole Hansen (gæst), 12/8 2012, 00:44 (4248 dage siden) @ Søren A

Hej Søren

Selvom jeg kun er amatør og derfor skal være forsigtig, når fagfolk udtaler sig, så kunne jeg ikke helt forstå, at mit øjemål skulle være så forkert, så jeg gættede på 20 m mellem svelleskruerne. Så jeg kiggede lige på et par billeder fra Hvorupgård (Høvejen) fra d. 9. juli.
De røde cirkler er samme svelle, hvor der er en indvendig befæstigelse, og så er der ellers tomme skruehuller så langt øje rækker. Måske ikke 20 m,men i hvert fald mere end 5 sveller;-). Billedets opløsning er desværre ikke så god, så jeg kan afgøre om der er en skrue ved spørgsmålstegnet, eller om det bare er skærver.
De to Contec-MY’ere kørte flere gange på strækningen (langsomt!), så går normalt godt:-)


Ole

[image]
[image]

På gulvet igen i Vendsyssel

af Stephan Aller, 10/8 2012, 00:39 (4250 dage siden) @ thomash


De har sq nok brugt alle pengene på at male kontroltårnet i stedet for vedligeholdelse af broen. :p


Hellere male kontroltårnet på broen frem for det tekniske "spiller"...eller?

låst
2733 visninger

På gulvet igen i Vendsyssel

af Svend Hjorth ⌂, 10/8 2012, 00:52 (4250 dage siden) @ Stephan Aller

Det er korrekt. Der er kun få skinneskruer tilbage og varmepåvirkningen fra sole og den manglende forspænding af de nye skinner sikkert har forårsaget en solkurve.
Her i nat vil man løfte MY 1058 op på skinnerne med donkrafte. MY 1053 er kun afsporet med en aksel.
Flere billeder på www.svendhjorth.dk

På gulvet igen i Vendsyssel

af Woodi, 10/8 2012, 00:57 (4249 dage siden) @ thomash

De har sq nok brugt alle pengene på at male kontroltårnet i stedet for vedligeholdelse af broen. :p

Ja Waooo sikke en bemaling, ligner jo næsten en camouflage tjekpoint fra det gamle Østtyske Berlin.

--
[image]

låst
2717 visninger
Avatar

På gulvet igen i Vendsyssel

af Erik H, Frederikssund, 10/8 2012, 01:06 (4249 dage siden) @ thomash

Ja at male kontroltårnet på broen, er det samme som sminke et lig:-D
eller man kommer til at tænke på definitionen af en distanceblænder: det er en der ser godt ud langt fra, men langt fra godt ud! Det samme kan siges om broen.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

låst
2746 visninger

På gulvet igen i Vendsyssel

af shipmik, 10/8 2012, 08:29 (4249 dage siden) @ Erik H

Jeg synes der bliver skrevet som om det er spørgsmål om maling af manøvrehuset eller vedligehold. Det hører med til fakta, at manøvrehuset blev malet som det er nu tilbage i midten af 1990'erne. Dengang var den slags moderne (ligesom MY'erne til testkørsel) og derfor kan det næppe kædes sammen med havariet en aksel på en broklap. Akslen daterer sig tilbage fra 1933, da broen var helt ny. Så i virkeligheden er det godt gået af den - akslen altså.

Bent Mikkelsen
shipmik

låst
2701 visninger
Avatar

På gulvet igen i Vendsyssel

af Erik H, Frederikssund, 10/8 2012, 20:27 (4249 dage siden) @ shipmik

Jeg synes at det virker underligt, at når man læser at der har været eftersyn på broen hvert femte år, og det seneste blev foretaget i 2011, at man ikke langt tidligere har opdaget at akslen var slidt.
Slitage må vel være en relativ langsom proces, men hvis det var et brud, ja så vil jeg tro dette vil komme i et nu. Men jeg hverken kan eller vil dømme nogen!
Hvis der forudgående har været begyndende revner, og disse ikke er blevet opdaget, ja så må der være nogen der har lidt røde ører.

Der er sikkert nogle ekspeter på området, eller brugere af jernbanen.dk der ved mere om dette.

Med venlig weekend hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

låst
2482 visninger

På gulvet igen i Vendsyssel

af Erik Olsen, 11/8 2012, 13:48 (4248 dage siden) @ Erik H

Jeg synes at det virker underligt, at når man læser at der har været eftersyn på broen hvert femte år, og det seneste blev foretaget i 2011, at man ikke langt tidligere har opdaget at akslen var slidt.

Så vidt jeg har forstået af artikler i dagspressen, er akslen placeret skjult i en grad så det stedfundne slid ikke har kunnet opdages ved normal visuel inspektion.

http://ing.dk/artikel/131028-aksel-i-limfjordsbroen-defekt--var-spidset-som-en-blyant

Man adskiller normalt ikke ved visuel inspektion, man adskiller kun hvis der har været en indikation af at der har været mere at undersøge. Der har tilsyneladende ikke været en sådan indikation.

låst
2407 visninger

På gulvet igen i Vendsyssel

af Woodi, 11/8 2012, 19:20 (4248 dage siden) @ Erik Olsen

Man adskiller normalt ikke ved visuel inspektion, man adskiller kun hvis der har været en indikation af at der har været mere at undersøge. Der har tilsyneladende ikke været en sådan indikation.

Man behøves ikke at være ingeniør eller klejnsmed eller montør ret mange dage, inden man forstår definition på inspektion, service eftersyn og hoved-eftersyn.
Jeg forstår simpelt hen ikke, at man kan have den optik, at man i 80 år slet ikke kikker alt igennem over en årrække med faste procedurer og eftersyn ad åre der sammenlagt giver et 100% overblik.
Der er i hvert fald nogle der sidder oppe i Nord-Jylland med røde kinder og dårlig samvittighed og sikkert nogle håndværksfirmaer der har tjent en masse nemme penge for at udføre et nemt arbejde og det har jeg set mange andre steder og også indberettet det til både myndigheder og instanser, det sjusk andet er det ikke.

--
[image]

låst
2392 visninger

På gulvet igen i Vendsyssel

af MortenLarsen94, Aarhus, 11/8 2012, 19:26 (4248 dage siden) @ Woodi

Må jeg bede forums medlemmer om at forsætte diskussion om limfjordsbroen i en anden tråd, evt. denne.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

låst
2387 visninger

På gulvet igen i Vendsyssel

af Svend, 10/8 2012, 20:23 (4249 dage siden) @ thomash

Hvem er "de"?

--
Svend

På gulvet igen i Vendsyssel

af Svend, 10/8 2012, 20:27 (4249 dage siden) @ Morten Larsen

Og lokomotivføreren opdagede ikke at der var noget galt (med skinnerne), inden han kørte af sporet??

--
Svend

På gulvet igen i Vendsyssel

af KimC, 11/8 2012, 22:43 (4248 dage siden) @ Svend

Og lokomotivføreren opdagede ikke at der var noget galt (med skinnerne), inden han kørte af sporet??

Læg mærke til at der er ny ballast lige bag lokomotiverne, hvilket kunne indikere at sporet der er blevet fornyet, i modsætning til det der ligger foran dem. To MY'ere har en ganske pæn ton/meter belastning, og de kommer ikke langt på et spor hvor de fleste svelleskruer er pillet op. Efter min opfattelse var det ikke meningen at de maskiner skulle have været der. Når først skinnerne forsvinder under maskinen kan en lokofører ikke udrette meget. Hvordan de så er havnet der skal Havarikommisionen vel afgøre.
Selve maskinen der skal befare det stærkt svækkede spor unde rbearbejdningen er bygget til formålet, og har givetvist støtteanordniger der sørger for at skinnerne bliver hvor de er, sålænge det er meningen.

På gulvet igen i Vendsyssel

af Svend, 11/8 2012, 22:52 (4248 dage siden) @ KimC

Oplysninger på et andet forum: Der var slet ikke nogen (heller ikke en rangerleder) på det afsporede lokomotiv (de afsporede lokomotiver) der var forrest i køreretningen . . . . . hele rangertrækket blev skubbet af et lokomotiv (eller anden trækkraft) i den modsatte ende.

--
Svend


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak