Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

litra Cl med varianter (Nordbanen)

af ole, 19/12 2010, 06:34 (4875 dage siden)

Hej

Det er mit indtryk af litra Cl med variationer aldrig kom med i moderniserinsprogramet herunder rød vognkasse, gummisvulster, svingdøre mm.
Det eneste var vel ny frony og inventar mm på Bhs. Bhl var vel helt identisk med oprindelig Cl mht til udvebdig udseende.

(litra Cl var min barndoms 2.kl personvogn pr definition på Nordbanen, og når det gik vildt til, "akvarievognen" litra Al på 1. kl.
Husker en pudsig episode med min mor. Ved afgang fra Kh på 1. kl var det en Ac, som både jeg og min mor fandt skummel og uhggelg (sidegangsvogn) i forhold til den meget åbne og lyse Al, så vi stod af på Nørreport, kørte tilbage til Kh, og tog næste tog med Al!.
-og nu som gammel savner man de hyggelige kupeer i sidegangsvognene!

litra Cl med varianter (Nordbanen)

af OLE, 19/12 2010, 06:38 (4875 dage siden) @ ole

-GLEMTE AT SKRIVE AT nORDBANEHISTORIEN VAR FRA SLUT-50ERNE-BEGYNDELSEN AF 60ERNE

Bhs og Bhl

af UTJ, 19/12 2010, 06:47 (4875 dage siden) @ ole

Hvorfor de ombyggede Cl og Cll-vogne kom til at hedde Bh er nok uvist, for den med harmonika er ikke 100 % sikker.

Bhs-vognen var en reel ombygning, da der ikke var meget tilbage, andet en stålvognkassens midterste lange del med puffer og træktøj. Endeperronerne var helt ombyggede og det samme med inventaret. Bogierne var nye MD-bogier, formentlig bygget af LHB.

Det ligger lige for at Bhl-vognen blev ombygget efter pengene var "sluppet op", for det var ikke meget mere end ny inderbeklædning, sæder og lysrør i loftet.

Men der er talrige skriftlige efterladenskaber, der viser at maskinafdelingen i ledige stunder overvejede at udskifte træbogierne med nye jernbogier af en eller anden ikke nærmere specificeret konstruktion. Men også at det aldrig kom til at ske. Jeg kan sagtens forestille mig at tankerne om at modernisere Cl-vognene hele tiden strandede på moderniseringsprogrammer for sidegangsvognene, som i 1960'erne blev gennemgribende ombygget (for de flestes vedkommende). Det var vel også derfor at B-vogne indtil K74 optrådte i flere og flere lokale tog, da det egentlige lokaltogsmateriel var ved at være umoderne.

I stedet begyndte man på den nye kystbanevogn, Bkl, som jo kom til at præge billedet i mange år frem. Inden de blev leveret, blev vognene dog til litra Bn, men sådan er der jo så meget.

Bhs og Bhl

af Steff, 19/12 2010, 08:14 (4875 dage siden) @ UTJ

Godeftermiddag!

Lige for at illustrere UTJ bemærkninger vedr. Bhs og Bhl.

[image]
DSB litra Bhl nr. 403, Helsingør den 26. april 1984.

Som man kan se, ikke meget ændret indvendigt bortset fra sæderne, der er blevet ændret og bl.a. fået stofbeklædning imod tidligere bøffellæder. Men ellers en CL (L) vogn indvendigt.

[image]
DSB litra Bhs nr. 820, Helsingør den 26. april 1984.

En lidt mere ændret vogn i forhold til litra Bhl indvendigt, bl.a. vinduer mellem de to vognafdelinger. Sæderne som i Bhl.

--
Steffen Dresler

Bhs og Bhl

af ole, 19/12 2010, 11:34 (4875 dage siden) @ Steff

tak for fotos. ja sådan husker jeg det også, og så er der kommet lysstofrør i den mest ombyggede

Bhs og Bhl

af ole, 19/12 2010, 11:32 (4875 dage siden) @ UTJ

tak for et meget informativt svar

Bhs og Bhl

af Jensen @, Fredericia, 1/11 2012, 22:24 (4191 dage siden) @ UTJ

Det ligger lige for at Bhl-vognen blev ombygget efter pengene var "sluppet op", for det var ikke meget mere end ny inderbeklædning, sæder og lysrør i loftet.

BHL fik ikke (alle) lysrør i loftet.
Veterantog Vest's BHL 401 har glødepærer og det havde BHL 403 også jf. billedet i denne tråd.

Mvh
Jens

Bhs og Bhl

af gamle ole, 2/11 2012, 11:51 (4191 dage siden) @ UTJ

Xja, og så så den detalje at man i Bhs droppede dobbeldørene-og dermed nærtrafikkonceptet- men man kunne vel have fået nye dobbeltdøre a la Bn?


ole

litra Cl med varianter (Nordbanen)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/12 2010, 11:08 (4873 dage siden) @ ole

Hedehusene, 21.12

Hej!

Der var én rød Cl (Cll), forsøgsmalet, men kom formentlig aldrig i daglig drift.
Jeg har nogle af fabrikspladerne fra den, så når jeg engang får gravet mig igennem
bunken har jeg også vognnummeret.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-)

litra Cl med varianter (Nordbanen)

af Svend, 21/12 2010, 18:17 (4872 dage siden) @ Holger Sørensen

Nå, Holger - nu er jeg efter dig igen: Tog du også et billede af den?

;-)

--
Svend

Litra Cl med varianter (Nordbanen)

af Steff, 21/12 2010, 18:38 (4872 dage siden) @ Svend

Godaften

Jf. UK-modellers udgivelse "Temahæfte nr. 3, DSB´s litra CL, CLS og CLE samt tilsvarende vogne ved danske privatbaner fra 1984", blev 2 tidligere CL vogne ommalet i designrødt og med stort "DSB" i den ene vognende. Det drejede sig om tjenestevognene nr. 786 og 785.
Forfattere til dette udmærkede lille temahæfte var Jens Bruun-Petersen, N.E. Munch Christensen og Per Topp Nielsen.

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak