Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HP Ms 31

af Erik Kjærgaard, 19/12 2010, 08:28 (4870 dage siden)

Kan lige supplere lidt med HP Ms 31.
Jeg fotograferede den i Hjørring i april 1975, hvor den stod sammen med HP Ds 64 ved den gamle Hjørring Vest.
HP forærede vognen til MHVJ, der kunne sælge den som skrot.
Den blev af MHVJ-personale afbrændt på Hjørring Vest den 6. marts 1976. Derefter gik arbejdet med skærebrænderen igang, så der ikke blev antændt brændbart materiale ved denne operation.
Som koriosum kan nævnes, at jeg har en vinduesviskerarm fra nr. 31 (så den karakteristiske skinnebusfarve fra HP er bevaret in natura). Kender dog ikke RAL-nummeret på farven.

HP Ms 31

af Peter Roland Hansen @, 19/12 2010, 12:02 (4869 dage siden) @ Erik Kjærgaard

He. Det havde været bedre hvis du havde bevaret vinduesviskermotoren for sådan en kunne vi nemlig godt bruge til LNJ SM 13

HP Ms 31

af Martin Peyrath ⌂ @, kolding, 19/12 2010, 12:39 (4869 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Så må jeg jo til det igen. Scanne de sidste fremkaldte papirbilleder fra den dag - resten findes kun som s/h negativer i mit arkiv, men for kendere.....?
Men fornøjelsen er jo selvfølgelig på min side, hyg jer med dem, og god jul.
Martin[image][image][image][image]

HP Ms 31

af Erik Kjærgaard, 19/12 2010, 13:00 (4869 dage siden) @ Martin Peyrath

Hej.
Dit billede nummer 3 viser skorsten og udluftning. Det var fra det dengang beliggende REVA (Revalideringsinstitut). Det holdt til i den østligste del af den tidligere remise med deres værksteder. Brændte på et tidspunkt. De havde en tidligere HP-vogn stående ved siden af remisen, som de anvendte til kantine.
Ved siden af den rødmalede remisebygning til højre i billedet var der rutebilremiserne og rutebilværkstedet. Hvor blandt andet Oscar Johansen var smøremester ved rutebilerne. Han boede på Skydebanevej.
På området i dag er den tidligere Vestbanestation forlængst væk. Der er dyreklinik, Aldi, Bio-center og rundkørsel på området. Så det.
Da jeg var bydreng ved en nærliggende købmand, kørte jeg hver mandag rundt på remise- og værkstedsområdet og samlede flasker ind. De betalte ikke pant ved købmanden. Og så hentedes flaskerne efterfølgende. Det gik vist nok nogenlunde op. Bare ikke ved det overfor liggende offenlige slagteri. Her skulle jeg også hente flasker ved tarmrenseriet. Det kunne min mave ikke tåle; så de var så venlige at stille ølflaskerne udenfor om mandagen, så jeg undgik opkastene.
Hvor blev forøvrigt drejeskiven fra Hjørring Vest af?

HP Ms 31

af Kjærgaard @, 19/12 2010, 12:45 (4869 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Desværre var jeg ikke med til at redde vitale dele fra køretøjerne. Var bosiddende i Hjørring (nær Hjørring Vest) på det tidspunkt - og "faldt" over suveniren med tilladelse. Om viskermotoren findes hos MHVJ kan jeg kun opfordre dig til at undersøge. Og om de i givet fald vil af med den, kan jeg naturligvis ikke svare på. Men det er da et forsøg værd.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak