Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af JanP, 20/9 2010, 18:24 (4960 dage siden)

Skulle der være nogle af de Ærede medlemmer af forummet der kan oplyse mig om de sidste revisionsdatoer for T maskinerne?
Dvs. den sidst påmalede revisionsdato inden de blev hensat.:-)

På forhånd tak :-)

Mvh

JanP

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af Niels Munch, 20/9 2010, 19:37 (4960 dage siden) @ JanP

Hej Jan,

Måske Per Topp Nielsen kan hjælpe dig; han har beskæftiget sig med T-maskinerne i bl.a. Drehscheibe-Online's historiske forum: *klick* .

M.v.h.
Niels

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af Steff, 21/9 2010, 17:56 (4959 dage siden) @ JanP

Ved DSB skulle damplokomotiverne efter krigen normalt have foretaget et såkaldt ”Stort eftersyn”, benævnt S reparation eller S revision, maksimalt hvert 7 år (total adskillelse). Derimellem skulle lokomotivet have gennemført et såkaldt ”Let eftersyn”, benævnt L reparation eller L revision. Derudover blev der foretaget såkaldte 0 (nul) reparationer, der mere kan betegnes som driftsreparationer såsom udskiftning af kedelrør, afdrejning af krumtapper på drivhjul eller foretaget reparationer noteret fra bl.a. Lfk. rapporter mv.
Fælles for S og L reparationer var, at revisionsdatoen (udgået fra værksted) blev noteret forrest barrierepladen (fodplade) på lokomotivet (og eventuelt tender) med arten af reparation (L eller S), hvor foretaget (CvA, CvK) samt dato. Sidstnævnte kan dog variere en dag eller to.
Ud over disse eftersyn blev der - jf. politireglementet - foretaget terminslagte eftersyn som stangeftersyn, kedeleftersyn, bremseeftersyn mv. Disse blev noteret, som med S-, L- og 0 reparationerne, dels i lokomotivets reparationsbøger (følger lokomotivet, opbevaredes normalt af Lokomotivmesteren) samt på Lokomotivkortet og Kedelbogen ved værkstedet. Alle reparationer blev ligeledes ført i diverse journaler for administrativt internt brug ved Maskinafdelingen, Maskintjenesterne og Centralværkstederne.

DSB litra T nr. 297 sidste revisionsdato er 21-12-1954, L-rev. CvA.
DSB litra T nr. 298 sidste revisionsdato er 23-06-1955, L-rev. CvA.
DSB litra T nr. 299 sidste revisionsdato er 29-04-1955, L-rev. CvA.

Dato for sidste reparation/revision er udtaget fra lokomotivkortet (2. Dc) for de enkelte lokomotiver.
Hvorfor en eventuel nyere dato i.f.m. kedelskift for DSB litra T nr. 299 ej er anført vides ikke, men udskiftningen har muligvis været henregnet til en 0 rep. og derfor ikke påført.

Desværre tillader formatet i Forum ikke at vise skematisk oversigt over DSB litra T.

--
Steffen Dresler

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af JanP, 21/9 2010, 18:56 (4959 dage siden) @ Steff

Kære Hr Steff...

Det var jo lige nøjagtig det jeg var ude efter :-)

Jeg takker mange gange, bukker, skraber og hvad jeg ellers kan finde på ;-)

Og tak for den fyldestgørende beskrivelse

Mvh

/Jan

Avatar

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/9 2010, 07:40 (4959 dage siden) @ Steff

Steff - hvis du mailer oversigten til mig, kan jeg uploade den til serveren, så der kan linkes til den.

--
[image]

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af Steff, 24/9 2010, 09:50 (4956 dage siden) @ Steff
redigeret af Tommy Nilsson, 10/3 2016, 17:15

Som supplement til det tidligere skrevne vedr. revisionsdatoer DSB litra T nr. 297 – 299, har Webmaster på Forum været så venlig at ligge det føromtalte skema på serveren.
Herunder et link til skemaet ”Numerisk oversigt over DSB litra T (II) nr. 297-299. Jeg skal gøre opmærksomt på, at det er et Word dokument:

DSB_Litra_T.doc

Som det fremgår af oversigten, er det meget kort tid at T nr. 299 var i drift med kedlen fra T nr. 298., hvorfor det faktisk er heldigt, at der findes billeddokumentation af lokomotivet i sidste udførelse.

--
Steffen Dresler

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af UTJ_, 24/9 2010, 10:20 (4956 dage siden) @ Steff
redigeret af Tommy Nilsson, 10/3 2016, 17:16

Som supplement til det tidligere skrevne vedr. revisionsdatoer DSB litra T nr. 297 – 299, har Webmaster på Forum været så venlig at ligge det føromtalte skema på serveren.
Herunder et link til skemaet ”Numerisk oversigt over DSB litra T (II) nr. 297-299. Jeg skal gøre opmærksomt på, at det er et Word dokument:

DSB_Litra_T.doc

Som det fremgår af oversigten, er det meget kort tid at T nr. 299 var i drift med kedlen fra T nr. 298., hvorfor det faktisk er heldigt, at der findes billeddokumentation af lokomotivet i sidste udførelse.

Hvordan henstod 298 de sidste år? uden kedel?

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af Steff, 24/9 2010, 10:32 (4956 dage siden) @ UTJ_

Rigtigt godt spørgsmål. Har selv tænkt over det, men kan ikke komme med en logisk løsning anden end jeg tror, CvA har lagt en af reservekedlerne i. I hvert tilfælde fremgår det af bagsiden på lokomotivkortene, at kedel 299 er reservekedel nr. 1298, kedel 298 er reservekedel nr. 2297 og endelig at kedel 297 er reservekedel nr. 1299. Men følger DSB deres egne regler m.h.t. nummerering, så er kedel nr. 2297 en nybygget kedel, hvilket tallet "2" foran nr. skulle indikere.
Men mig bekendt er der ikke nybygget en T-kedel, da man jo i princippet havde ialt 4 brugbare kedler tilrådighed.
Så svaret vil jo nok være, hvis der er foto af de henstillede/udrangerede lokomotiver, at man måske der ud af kan aflede noget?

--
Steffen Dresler

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af Niels Munch, 24/9 2010, 11:10 (4956 dage siden) @ Steff

En udredning af DSBs T-maskiner er forsøgt i Drehscheibe-Online's historiske forum: *klick*.

M.v.h.
Niels

Revisions datoer DSB T 297 - 298 - 299

af Steff, 24/9 2010, 17:45 (4956 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels og UTJ

Tak for linket til Niels.
Jeg blev desværre ikke klogere på udredningen dér, da det jo er de samme informationer, der tidligere er opgivet i N og T bogen (Tyske krigslokomotiver på danske skinner). Og det er forfatteren jo helt sikkert glad for;-)! Det eneste nye var informationen om, at T 298 og T 299 tilsyneladende fik foretaget kedelbytte. Og hvis man ikke går dybere, passer det hele jo.
Problemet er dog stadig, at der ikke er nogen som helst verifikation vedr. dette, bl.a. på lokomotivkortene. Men hér er årsagen er jo nok, at lokomotiverne nr. 297 og nr. 298 datomæssigt var hensatte og derfor helt uden for interesse for CvA. Men det gør det så heller ikke nemmere, at lokomotivkortenes kedelnummerering skaber mere forvirring end hjælp, nok fordi (reserve)kedlernes nr. sikkert er påført senere og hvor der muligvis er foretaget kedelskift (0 rev.) uden det bl.a. for jernbaneinteresserede kunne ses. Altså om kedlen var en DS eller DSD.
Så svaret til UTJ må vel være, at 298 henstod med en kedel, muligvis fra nr. 299.

--
Steffen Dresler

DSB EA3003

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak