Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Et par trinbrætter i det midtjyske (Jernbanen i dag)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 10/10 2012, 16:01 (4188 dage siden)

Jeg var i dag en lille tur nede omkring Herning, det fik jeg bla. disse par billeder ud af :-)

[image]
Birk Centerpark trinbræt set mod Hering, 10. oktober 2012 (thr)

[image]
Messecenter Herning trinbræt set mod Herning, 10. oktober 2012 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Et par trinbrætter i det midtjyske

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/10 2012, 19:13 (4188 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Thomas

Fine, fine efterårsbilleder.

Ak ja, der er sket ting og sager, siden jeg 1978-1980 fik gennemfotograferet de fleste statsbanestrækninger vest for Storebælt. Dengang nedlagde man stadig standsningssteder i stor stil. Heldigvis er billedet vendt - hvilket dine to fine billeder klart vidner om. Disse to trinbrætter er jo nemlig begge oprettet efter 1980.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Et par trinbrætter i det midtjyske

af T. Rithmester ⌂, Struer, 10/10 2012, 19:34 (4188 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ak ja, der er sket ting og sager, siden jeg 1978-1980 fik gennemfotograferet de fleste statsbanestrækninger vest for Storebælt. Dengang nedlagde man stadig standsningssteder i stor stil. Heldigvis er billedet vendt - hvilket dine to fine billeder klart vidner om. Disse to trinbrætter er jo nemlig begge oprettet efter 1980.

Kære Thomas

Ja i dag er det heldigvis ikke helt umuligt at få oprettet, eller genoprettet et standsningssted, der skal kæmpes for det, men umuligt er det heldigvis ikke :-)
Nu skriver du jo at begge er oprettet efter 1980, men er der nogen der ved hvornår disse to trinbrætter er oprettet ?
Hvad angår Messecenter Herning, så foresvæver det mig at jeg i 90'erne så noget skriveri om trinbrættet. Noget med at der jo fra tid til anden var særtog derud, og så kunne 'man' jo ligeså godt lave et mere permanent trinbræt. Det kom jo så også, men i starten var det vist kun når der var arrangementer i Messecentret.
I dag er det jo fuldt optaget i køreplanen, men bære tydeligt præg af at være noget der var tiltænkt en rolle som noget midlertidigt.

Som en lille sidebemærkning kan det siges at der har været et sidespor (før trinbrættets tid) på stedet. I hvert fald er der sporrester lidt længere fremme.
Kan post et par billeder af det hvis det her interesse :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Et par trinbrætter i det midtjyske

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/10 2012, 19:58 (4188 dage siden) @ T. Rithmester

Som en lille sidebemærkning kan det siges at der har været et sidespor (før trinbrættets tid) på stedet. I hvert fald er der sporrester lidt længere fremme.
Kan post et par billeder af det hvis det her interesse :-)

Banearkæologi er der altid interesse for.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af T. Rithmester ⌂, Struer, 10/10 2012, 22:39 (4187 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af T. Rithmester, 10/10 2012, 22:59

Som en lille sidebemærkning kan det siges at der har været et sidespor (før trinbrættets tid) på stedet. I hvert fald er der sporrester lidt længere fremme.
Kan post et par billeder af det hvis det her interesse :-)


Banearkæologi er der altid interesse for.....

Jamen så må I jo hellere få de 4 billeder ;-)
På billede 1,2 og 3 ser man jo tydeligt en perronforkant.
Skurene på billede 2 kunne jo godt være noget fra det første intermistiske trinbræt.
I hvert fald er det ikke sidste nye model udi glasskure ;-)

[image]
Rester af sidespor ved Messecenter Herning trinbræt, ex tracé set mod Herning station (thr) 1600px

[image]
Rester af sidespor ved Messecenter Herning trinbræt, venteskure fra første intermistiske trinbræt ? (thr) 1600px

[image]
Rester af sidespor ved Messecenter Herning trinbræt, ex tracé set videre frem (thr) 1600px

[image]
Rester af sidespor ved Messecenter Herning trinbræt, ja her taler resterne jo sit tydelige sprog ;-) (thr) 1600px

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af L.H. Jensen, 11/10 2012, 12:49 (4187 dage siden) @ T. Rithmester

Som en lille sidebemærkning kan det siges at der har været et sidespor (før trinbrættets tid) på stedet. I hvert fald er der sporrester lidt længere fremme.
Kan post et par billeder af det hvis det her interesse :-)


Banearkæologi er der altid interesse for.....


Jamen så må I jo hellere få de 4 billeder ;-)
På billede 1,2 og 3 ser man jo tydeligt en perronforkant.
Skurene på billede 2 kunne jo godt være noget fra det første intermistiske trinbræt.
I hvert fald er det ikke sidste nye model udi glasskure ;-)

God eftermiddag!

Nu er det oprindelige "trinbræt" (formelt set var det jo blot et trinbrætlignende anlæg beliggende ved et sidespor ...) flere gange omtalt som "interimistisk", og det er både forkert og synd. For faktisk var anlægget alt andet end interimistisk - udstyret med datidens "sidste skrig" indenfor venteskure, helt to endda og rigtige elementperronforkanter, asfalteret perron samt lamper og skilte iht. den aktuelle designmamual. Desværre fik det ikke nogen lang levetid, trafikalt overhalet af det tilsvarende rigtige trinbræt placeret direkte ved hovedsporet mod Kibæk.
Dette anlæg kunne - og kan stadig - i allerhøjeste grad betegnes som "interimistisk", hvilket også fremgår af billederne ...

Mvh
LHJ

Avatar

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/10 2012, 12:56 (4187 dage siden) @ L.H. Jensen

Nu er det oprindelige "trinbræt" (formelt set var det jo blot et trinbrætlignende anlæg beliggende ved et sidespor ...) flere gange omtalt som "interimistisk", og det er både forkert og synd. For faktisk var anlægget alt andet end interimistisk - udstyret med datidens "sidste skrig" indenfor venteskure, helt to endda og rigtige elementperronforkanter, asfalteret perron samt lamper og skilte iht. den aktuelle designmamual.

Det er vi ikke uenige om. Men var der ikke forud for den "pæne" udgave af det trinbrætlignende anlæg ved sidesporet en mindre pæn udgave?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af Ove Nygaard, 11/10 2012, 13:05 (4187 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er vi ikke uenige om. Men var der ikke forud for den "pæne" udgave af det trinbrætlignende anlæg ved sidesporet en mindre pæn udgave?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas (af Hadsund).

Jo, det var vist noget "pludder".:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af disavelo ⌂, Herning, 11/10 2012, 19:37 (4187 dage siden) @ T. Rithmester

[image]
[image]
[image]

Hér ses 3 indskannede billeder fra det oprindelige trinbræt fra september 1997. Sporet længst inde mod perronen skal nok ikke lige befares....

Venlige hilsner
Søren

Avatar

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/10 2012, 19:44 (4187 dage siden) @ disavelo

[image]

Kære Søren

Herlig dokumentation. Og på ovenstående billede kan vi se Hernings I-signal, der stod "langt ude". Så jeg huskede heldigvis rigtigt: Sidesporsanlægget udgik fra Herning station og ikke fri bane.

Edit: Hvad blev den løse trappe brugt til?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af disavelo ⌂, Herning, 11/10 2012, 19:54 (4187 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til togstamme, der holdt i 'spor 2' fra perronen. Der kom/kommer flere særtog dagligt til de store messer.

Venlige hilsner
Søren

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af Erik Olsen, 11/10 2012, 20:08 (4187 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og på ovenstående billede kan vi se Hernings I-signal, der stod "langt ude". Så jeg huskede heldigvis rigtigt: Sidesporsanlægget udgik fra Herning station og ikke fri bane.

Man kan se I-signalets forside. Betyder det ikke at sidesporet ligger udenfor Herning station, dvs. netop på fri bane?

Avatar

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/10 2012, 20:19 (4187 dage siden) @ Erik Olsen

Og på ovenstående billede kan vi se Hernings I-signal, der stod "langt ude". Så jeg huskede heldigvis rigtigt: Sidesporsanlægget udgik fra Herning station og ikke fri bane.


Man kan se I-signalets forside. Betyder det ikke at sidesporet ligger udenfor Herning station, dvs. netop på fri bane?

Det man ikke kan se på billedet er, at I-signalet står til venstre for strækningssporet og at sidesporet først har tilslutning til strækningssporet efter I-signalet jf. her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af disavelo ⌂, Herning, 11/10 2012, 20:28 (4187 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På sporplanen ses - og sådan husker jeg det også - at sidesporet til al industrien afgrener umiddelbart sydvest for Messevejs overføring over banen.

Venlige hilsner
Søren

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af Erik Olsen, 11/10 2012, 21:13 (4186 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det man ikke kan se på billedet er, at I-signalet står til venstre for strækningssporet og at sidesporet først har tilslutning til strækningssporet efter I-signalet jf. her.

Ok, jeg kan se på tegningen hvad du mener, men din formulering kan misforstås.

"Efter I-signalet" mangler en retningsangivelse, og "tilslutning til strækningssporet" siger at det foregår på fri bane - og det er tydeligvis ikke det du mener.

Avatar

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af T. Rithmester ⌂, Struer, 11/10 2012, 21:28 (4186 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og på ovenstående billede kan vi se Hernings I-signal, der stod "langt ude". Så jeg huskede heldigvis rigtigt: Sidesporsanlægget udgik fra Herning station og ikke fri bane.


Man kan se I-signalets forside. Betyder det ikke at sidesporet ligger udenfor Herning station, dvs. netop på fri bane?


Det man ikke kan se på billedet er, at I-signalet står til venstre for strækningssporet

I dag står det nu til højre for strækningssporet (set mod Herning)

[image]
Udsnit af billede 1, I signalet for Herning på højre side af strækningssporet, set mod Herning (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Rester efter sidespor ved Messecenter Herning trinbræt

af disavelo ⌂, Herning, 11/10 2012, 19:50 (4187 dage siden) @ disavelo

[image]
[image]

Og 12. september 2003 holdt messetoget til HI messen ved den nye perron.

Indtil for få år siden var der et sidespor til Rougs beholderfabrik, 500 længere mod nord. For 15-20 år siden var der også et sidespor ind til en tankanlæg på østsiden af sporet Herning-Skjern, lige overfor ovenfor nævnte sporskifte ind til Roug. Det sporskifte må have været næsten under broen, der fører Messevej over banen.
Jeg fik desværre aldrig fotograferet nogen af delene.

Venlige hilsner
Søren

Avatar

Et par trinbrætter i det midtjyske

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/10 2012, 20:02 (4188 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/10 2012, 20:21

Nu skriver du jo at begge er oprettet efter 1980, men er der nogen der ved hvornår disse to trinbrætter er oprettet ?
Hvad angår Messecenter Herning, så foresvæver det mig at jeg i 90'erne så noget skriveri om trinbrættet. Noget med at der jo fra tid til anden var særtog derud, og så kunne 'man' jo ligeså godt lave et mere permanent trinbræt. Det kom jo så også, men i starten var det vist kun når der var arrangementer i Messecentret.
I dag er det jo fuldt optaget i køreplanen, men bære tydeligt præg af at være noget der var tiltænkt en rolle som noget midlertidigt.

Som en lille sidebemærkning kan det siges at der har været et sidespor (før trinbrættets tid) på stedet. I hvert fald er der sporrester lidt længere fremme.

Jeg tror ikke, at jeg har fotograferet sidesporsområdet ved det nuværende Herning Messecenter, så vis endelig nogle billeder.:-)

Jeg er i skrivende stund ikke i nærheden af mit arkiv, så husket efter hukommelsen: De første tog (rangertræk) til Herning Messecenter kørte fra Herning station og til en mere eller mindre interimistisk perron, der var etableret ved sidesporet (der ikke lå på fri bane, men som udgik fra selve Herning station - alt sammen stadig husket efter hukommelsen). Først senere blev perronen flyttet til strækningssporet Herning-Skjern.

I 1999 var jeg chef for bl.a. en stor del af DSBs stationsbetjente i den nordligste halvdel af Jylland og jeg kan huske, at vi havde et spørgsmål oppe at vende, om stationsbetjentenes EUSR (EfterUddannelseSikkerhedsReglement). "Problemet" var, at "vores" stationsbetjente på det tidspunkt ikke mere foretog rangering som et led i deres daglige arbejde og spørgsmålet var derfor, om de stadig måtte anvendes som rangerledere for de rangertræk, der kørte fra Herning til Herning Messecenter. Lige nu bryder jeg min hjerne med at komme i tanke om, om rangerbevægelsen i 1999 foregik ad sidesporet eller strækningssporet. Men jeg kan ikke huske det.

Først på et senere tidspunkt blev Herning Messecenter et "rigtigt" trinbræt på strækningen Herning-Skjern.

Jeg er sikker på, at en systematisk gennemgang af DJK's "Jernbanen" og "DSBidag" kan kaste lys over historikken. Og så er der et eller andet sted i et eller andet blad en regulær - og vistnok lidt ældre - artikel om sidesporsanlægget langs strækningssporet, sandsynligvis i Vingehjulet 26. årgang, 1969 nr. 6 (jf. DJK's artikeldatabase).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Industrispor sydvestlige Herning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/10 2012, 13:57 (4185 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og så er der et eller andet sted i et eller andet blad en regulær - og vistnok lidt ældre - artikel om sidesporsanlægget langs strækningssporet, sandsynligvis i Vingehjulet 26. årgang, 1969 nr. 6 (jf. DJK's artikeldatabase).

Og den kommer så her. Klik på artiklen for højere opløsning.

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Vingehjulet, 26. årgang nr. 6, 25. marts 1969. Klik på artiklen for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Industrispor sydvestlige Herning

af Steffen Vester, 6/11 2012, 17:45 (4161 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.
Lidt sent så jeg denne tråd om Hernings vestlige sidespor langs Skjernsporet. Sideporet udgik fra hovedsporet lige ved broen, der fører Messevejen over banen, som Søren skrev. Til venstre - set mod vest - hvor sidesporet løb langs med hovedsporet var der en vifte af sporskifter til stikspor. Det første var til et tankanlæg og det næste var til Sajyka, der tidligere havde lager i den østlige ende langs Viborgbanen. På højre side udgik fra hovedsporet et enkelt sidespor ind til Roug Beholderfabrik. Længere ude stod/står indkørselssignalet og herefter overkørslen ved Mads Eg Damgaardsvej. Efter denne flere stikspor fra sidesporet og det første var et nedlagt industrispor, der blev brugt til det første trinbræt til Messecentret. Jeg mener, at det tidligere var blevet benyttet til De Foreende Bryggeriers lager? - nogen der ved og husker det?
[image]
Fotoet fra mit arkiv er desværre med ukendt fotograf. Det er fra maj 1981, hvor Cls og Mo er under indkørsel til Herning.
V/H, Steffen Vester.

Et par trinbrætter i det midtjyske

af Georg Schmidt, 10/10 2012, 20:54 (4187 dage siden) @ T. Rithmester

Birk Centerpark ses første gang i køreplanen af 28/9 1997, altså publikumskøreplanen 97-98.
Mvh
Georg

Avatar

Et par trinbrætter i det midtjyske

af T. Rithmester ⌂, Struer, 10/10 2012, 21:43 (4187 dage siden) @ Georg Schmidt

Birk Centerpark ses første gang i køreplanen af 28/9 1997, altså publikumskøreplanen 97-98.


Tak, Georg :-)
Så er den i hvert fald på plads.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak