Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC2 nu med passagere (Generelt)

af Rolf Jensen, 8/11 2012, 11:16 (4186 dage siden)

Så er der kommet lidt intern info omkring hvornår IC2-toget vil kører første afgang med passagere.

Det næste skridt i arbejdet med at få IC4- og IC2-togene ud at køre med passagerer bliver taget på mandag, hvor IC2 klokken 12.53 kører ud af Kolding Banegård med passagerer for første gang. Det er planen, at de skal køre fem afgange dagligt mellem Kolding og Vejle fra mandag til torsdag.

Indsættelsen af IC4-togenes "lillebror" vil ske i et roligt tempo, og dette skridt er det første, inden indsættelsen bliver reguleret i forbindelse med lanceringen af den nye køreplan 9. december.

Ud over den planlagte kørsel med passagerer, vil der også skulle køres tog til og fra strækningen fra værkstedet i Aarhus, hvor IC2 skal holdes vedlige og driftes i dagligdagen. Denne udveksling vil også give flere kilometer i hjulene og dermed flere erfaringer med togene.

For direktør for Fjern- & Regionaltog Susanne Mørch Koch er det en god udvikling i arbejdet med at skaffe flere siddepladser til de danske togpassagerer.

"Vi starter op i det små, og på den baggrund vil vi høste de første driftserfaringer, som vi så kan bygge videre på. Vi er lige nu i fuld gang med at uddanne de sidste tog- og lokoførere, og jeg ser frem til at komme i gang med driften på mandag," siger Susanne Mørch Koch.

IC2-togene afløser MR-togene på strækningen.

IC2 nu med passagere

af Rolf Jensen, 8/11 2012, 11:18 (4186 dage siden) @ Rolf Jensen

Jeg glemte jo lige kildeangvielsen, DSB's interne intranet.

IC2 nu med passagere

af Keld H. Mikkelsen, 8/11 2012, 13:06 (4186 dage siden) @ Rolf Jensen

Det næste skridt i arbejdet med at få IC4- og IC2-togene ud at køre med passagerer bliver taget på mandag, hvor IC2 klokken 12.53 kører ud af Kolding Banegård med passagerer for første gang.

Der kører ikke noget plantog fra Kolding kl. 12:53.

Mon der evt. i stedet menes RV3635 fra Kolding kl. 12:43 mod Vejle...?

IC2 nu med passagere

af Rolf Jensen @, 8/11 2012, 16:27 (4186 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

> Der kører ikke noget plantog fra Kolding kl. 12:53.
[quote]
Mon der evt. i stedet menes RV3635 fra Kolding kl. 12:43 mod Vejle...?
[/quote]

Keld, det kan fa muligvis godt være sættenissen har været på spil, i artiklen. Jeg ved det ikke, det er klippet fra DSB's interne nyhedside der hedder ABC.
Måske kan der også være tale om en ekstra ordinær afgang kl. 12.53 - Jeg ville bare ud med tidspunktet, hvis der nu sad nogen her på siden, som godt kunne tænke sig at se toget på dette's første ordinære afgang. Det eneste vi kan gøre for at finde ud af, om tidspunktet passer, er ved at der er en eller anden som på Mandag er i Kolding.

IC2 nu med passagere

af Brian, 9/11 2012, 00:35 (4185 dage siden) @ Rolf Jensen

der er tale om 3635 fra FA imod nord...

IC2 nu med passagere

af glade-koege ⌂, køge, 8/11 2012, 13:20 (4186 dage siden) @ Rolf Jensen

hvor mange ic2 tog har dsb modtaget incl dem de ikke har enligt overtaget endnu i aarhus :-)

IC2 nu med passagere

af Rolf Jensen @, 8/11 2012, 16:24 (4186 dage siden) @ glade-koege

Jeg ved ikke hvor mange IC2-tog DSB har overtaget. Jeg sælger bare billetter.

IC2 nu med passagere

af OD, Od ⌂, 9/11 2012, 07:06 (4185 dage siden) @ glade-koege

hvor mange ic2 tog har dsb modtaget incl dem de ikke har enligt overtaget endnu i aarhus :-)

Cirka elleve sæt.

IC2 nu med passagere

af Henrik C, Kolding, 12/11 2012, 18:12 (4181 dage siden) @ andersj

jo jo...

Jeg kan da ikke huske at have set en tjenestekupe i MR togene

Og så er det kun på den 19,9 km lange strækning mellem Fredericia og Kolding (2 x 14 minutter) der plejer at være togpersonale på.

--
mvh. Henrik C

IC2 nu med passagere

af Svend, 12/11 2012, 18:59 (4181 dage siden) @ Henrik C

Jeg kan da ikke huske at have set en tjenestekupe i MR togene

Det kan jeg så til gengæld ......

--
Svend

IC2 nu med passagere - også kaldet "passagerer"

af Erik Kjærgaard, 12/11 2012, 19:08 (4181 dage siden) @ andersj

Ja, hvis det ikke er teknikken så er det togpersonalets til tider emsige fagforening der spænder ben for spaghettierne:

Undskyld. Men er det ikke fagforeningens opgave at varetage medlemmernes interesser????:-P

IC2 nu med passagere - også kaldet "passagerer"

af andersj, Aalborg, 12/11 2012, 19:26 (4181 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Ja, hvis det ikke er teknikken så er det togpersonalets til tider emsige fagforening der spænder ben for spaghettierne:


Undskyld. Men er det ikke fagforeningens opgave at varetage medlemmernes interesser????:-P

Jo, men de ender jo bare med at skyde sig selv i foden, ved at DSB vælger at sige et flere og flere tog skal være en-mands betjente, og dermed færre ansatte i Ombord Service. Grunden til at der ikke er tjenestekupé i IC2/MP er netop fordi togene skal være en-mands betjente.

Hvorfor ikke kræve tjenestekupé i MR der bliver brugt mere og på længere strækninger?

IC2 nu med passagere

af Woodi, 12/11 2012, 19:16 (4181 dage siden) @ andersj

Nu synes jeg, at Dansk Jernbaneforbund måske lige skal tage og "klappe" hesten og indse, at DSB trods alt prøver (eksperimenterer) lidt frem og tilbage for at få viden, erfaring, rutine og en del andre ønskelige formål som sikkert i sidste ende, kan udmøntes i personale goder/intentioner, men nu er Ulrik Salmonsen væk og en ny på posten, Henrik Horup, der lige skal vise "tænder" og rasle lidt med sablen.

Ind i mellem er det lige som om, at fagforbund tror, at det er dem der har ledelses retten, men det er altså DSB.

--
[image]

IC2 nu med passagere

af ivar, 12/11 2012, 19:28 (4181 dage siden) @ Woodi

Kvalificeret, højglanspoleret sludder.

Aftaler skal overholdes, hvis der skal eksperimenteres, må der forhandles en separat aftale. Jeg kan sgu ikke eksperimentere med mit kreditforeningslån - og bryder mig heller ikke om, at kreditforeningen skulle begynde at eksperimentere med samme.

IC2 nu med passagere

af Woodi, 12/11 2012, 19:35 (4181 dage siden) @ ivar

Kvalificeret, højglanspoleret sludder.

Aftaler skal overholdes, hvis der skal eksperimenteres, må der forhandles en separat aftale. Jeg kan sgu ikke eksperimentere med mit kreditforeningslån - og bryder mig heller ikke om, at kreditforeningen skulle begynde at eksperimentere med samme.

Selvfølgelig...
Men under udviklingen af både MG og MP er der da ellers lyttet rigeligt til fagpersonalet ombord og ind i mellem har det også kostet tid ned i Italien under tilblivelsen af de mange tiltag og indvendinger.

Men MP har da lige som MG og MR og MQ en førerkabine i modsatte retning af kørselsretningen, Hvad er der nu galt i det?. ;)

--
[image]

IC2 nu med passagere

af Dokoren, 12/11 2012, 20:48 (4181 dage siden) @ ivar

Aftaler skal overholdes, hvis der skal eksperimenteres, må der forhandles en separat aftale.

Ja eller opsiges. Det var nok en god idé at sætte en fod i jorden overfor DJ en gang for alle, hvis DSB gerne vil have en moderne virksomhed

Avatar

IC2 nu med passagere

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/11 2012, 22:37 (4181 dage siden) @ Dokoren

Aftaler skal overholdes, hvis der skal eksperimenteres, må der forhandles en separat aftale.


Ja eller opsiges.

Jo, men det gør man ikke ved at bryde den. Det er respektløst og det er vist det DJF reagerer på. I aftalen er der bestemmelser om frister for opsigelser - og man kommer nu længst ved dialog.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

IC2 nu med passagerer

af UTJ, 12/11 2012, 22:51 (4181 dage siden) @ Michael Deichmann

Aftaler skal overholdes, hvis der skal eksperimenteres, må der forhandles en separat aftale.


Ja eller opsiges.

Jo, men det gør man ikke ved at bryde den. Det er respektløst og det er vist det DJF reagerer på. I aftalen er der bestemmelser om frister for opsigelser - og man kommer nu længst ved dialog.

Opsigelsesvarsel plejer at være 3 mdr. Derefter falder man tilbage på overenskomsten. Aftaler på arbejdsmarkedet er bedst hvis de både er en fordel for arbejdsgiver og -tagere, ellers er incitamentet meget stort for arbejdsgiver at sløjfe dem.

IC2 nu med passagere

af ivar, 12/11 2012, 22:56 (4181 dage siden) @ Dokoren

Sætte foden i??? En aftale laves altså mellem to eller flere parter, så vi må vel gå ud fra, at alle har været tilfredse, da aftalen blev underskrevet.

IC2 nu med passagere

af UTJ, 12/11 2012, 23:00 (4181 dage siden) @ ivar

Sætte foden i??? En aftale laves altså mellem to eller flere parter, så vi må vel gå ud fra, at alle har været tilfredse, da aftalen blev underskrevet.

Og nu kan situationen være en anden. Selvfølgelig skal opsigelsesvarsel overholdes, men derefter er der frit slag. Det kan dog være meget dumt at stå stejlt på sin ret hvis man fra arbejdstagerside gerne vil opnå noget langsigtet.

IC2 nu med passagere - stadig "passagerer"

af Erik Kjærgaard, 12/11 2012, 23:14 (4181 dage siden) @ UTJ

Ja - eller omvendt:-P

Der er ofte i forskellige sammenhænge talt om forbehold for "strejke". Der kunne lige så vel være taget forbehold for "lock-out" fra virksomhedernes side.

IC2 nu med passagerer - stadig "passagerer"

af Rolf Jensen, 13/11 2012, 10:03 (4181 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Ja, det med overskriften kan jo smutte, og det er endda selvom jeg har siddet og læst artiklen omkring den første afgang med IC2 toget.

IC2 nu med passagere

af ivar, 12/11 2012, 23:21 (4181 dage siden) @ UTJ

Og nu kan situationen være en anden.

Enig, så må man tage den derfra, det skal bare gå efter loven og profeterne.

IC2 nu med passagere

af Bruger4711, 13/11 2012, 19:29 (4180 dage siden) @ Dokoren

Ja eller opsiges. Det var nok en god idé at sætte en fod i jorden overfor DJ en gang for alle, hvis DSB gerne vil have en moderne virksomhed

Hørt!!

Skél til SAS - og/eller flyvelederne i USA i midtfirserne. DJ har alt for meget at skulle have sagt i DSB.

IC2 nu med passagere

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 12/11 2012, 19:29 (4181 dage siden) @ andersj

Ja, hvis det ikke er teknikken så er det togpersonalets til tider emsige fagforening der spænder ben for spaghettierne:

http://www.djf.dk/portal/page/portal/jb/info?element_id=981714

Øhh - hvad er forskellen mellem om strækningen betjenes af et MR eller IC2 - der er hverken tjenestekupe i MR eller IC2 ?

I MR opholder togpersonalet sig i det bagerste førerrum - og et sådant forefindes vel også i IC2 :-)

/Henrik

IC2 nu med passagere

af Niels Munch, 13/11 2012, 00:12 (4181 dage siden) @ Henrik Hansen

Øhh - hvad er forskellen mellem om strækningen betjenes af et MR eller IC2 - der er hverken tjenestekupe i MR eller IC2 ?

Har man da sløjfet tjenestekupéen i MRD under de talrige renoveringer?

V.h.
N.

IC2 nu med passagere

af Bent Jensen, 13/11 2012, 08:19 (4181 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tænkte først her er noget galt at Niels sætter et spørgsmålstegn, men det er nok fordi der aldrig har været tjenestekupe i MRD.

m.v.h.

Bent Jensen

IC2 nu med passagere

af Svend, 13/11 2012, 09:38 (4181 dage siden) @ Bent Jensen

Det er længe siden jeg har kørt med MR-tog, men dengang jeg gjorde, var der en lille kupé/tjenestekupé enten i MR- eller MRD-delen, som kunne benyttes af almindelige passagerer, hvis den ikke var optaget togpersonalet.

--
Svend

IC2 nu med passagere

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/11 2012, 09:44 (4181 dage siden) @ Svend

Det er længe siden jeg har kørt med MR-tog, men dengang jeg gjorde, var der en lille kupé/tjenestekupé enten i MR- eller MRD-delen, som kunne benyttes af almindelige passagerer, hvis den ikke var optaget togpersonalet.

Den lille kupe forsvandt med renoveringen i midten af 1990'erne (dengang togene blev malet hvide).

I tiden forinden blev den lille kupe meget sjældent benyttet at togpersonalet, det var altid os skoleelever der brugte den istedet. Togpersonalet brugte istedet det bagerste førerrum (eller det forreste....)

Men der er åbenbart stor forskel på at benytte bagerste førerrum i MR og IC2.....

/Henrik

IC2 nu med passagere

af LasseG, 13/11 2012, 12:26 (4181 dage siden) @ Henrik Hansen

Men der er åbenbart stor forskel på at benytte bagerste førerrum i MR og IC2.....

Det er der vel forhåbentligt! Selvom de renoverede MR førerum faktisk er utrolige behaglige i forhold til passager afdelingen.

Men er der så i øvrigt ikke to stole i MR's førerum og kun en i IC2?

IC2 nu med passagere

af jiko, 15/11 2012, 11:56 (4179 dage siden) @ LasseG

Der er en førestol, og et lille klapsæde i førerrummet på MR/MRD.

IC2 nu med passagere

af glade-koege ⌂, køge, 13/11 2012, 19:34 (4180 dage siden) @ Rolf Jensen

kom toget aldrig ud og køre så eller hvad???

IC2 nu med passagere

af glade-koege ⌂, køge, 13/11 2012, 19:42 (4180 dage siden) @ andersj

man skal være bruger for at læse så kan ikke se hvad der er linket til..

IC2 nu med passagere

af Holger Cordtz, Kolding, 13/11 2012, 19:47 (4180 dage siden) @ glade-koege

Her er lige et foto fra idag med IC/2 i Kolding

Mvh
Holger Cordtz

[image]
FP 6704+MP 5704 i Kolding den 13/11-12 Foto: Holger Cordtz

IC2 nu med passagere

af Woodi, 13/11 2012, 20:35 (4180 dage siden) @ Holger Cordtz

Her er lige et foto fra idag med IC/2 i Kolding

Mvh
Holger Cordtz


FP 6704+MP 5704 i Kolding den 13/11-12 Foto: Holger Cordtz

Og i går var det sæt 05 der havde æren..


[image]
FOTO.. lånt af DSB ;)

--
[image]

Avatar

IC2 nu med passagere

af mss ⌂, 15/11 2012, 10:16 (4179 dage siden) @ Holger Cordtz

De ligner nu lidt et amputerede hurtigtog med de proportioner.
Men meget nuttede -lidt ligesom babyhamsterne... ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

IC2 nu med passagere

af Georg Schmidt, 3/1 2013, 22:03 (4129 dage siden) @ Rolf Jensen

IC 2 5704/6704 kørte mellem Vejle og Kolding i dag.
[image]
[image]
Indenfor i 5704.
[image]
Lidt fra lavgulvsafdelingen.
[image]
Mvh
Georg

Avatar

IC2 nu med passagere

af Ove, Struer, 4/1 2013, 10:40 (4129 dage siden) @ Georg Schmidt

De ser da ud til at være noget mere velindrettede end Arrivas "Plastikæsker" hvis jeg skal sige noget. ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak