Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aabenraabnen

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 27/12 2010, 08:04 (4869 dage siden)

Så er den næste banestrækning ved at bliver til natursti
Bane Danmark har overgivet Aabenraabanen til skov og natur styrelsen
der nu er i gang med Aabenraa kommune om at lave en natur sti efter hvad der stå i jv
Egon

Aabenraabnen

af TeamBaumann, Hjordkær, 27/12 2010, 08:44 (4868 dage siden) @ Egon Schmidt

Det var ellers en trist nyhed...så har Aabenraa skinnecykel et lille problem:-(
Jeg havde ellers håbet på at en dag ville der køres Veterantog på banen igen...
Om den også skulle 20 - 30 km/t....
Så må man se hvad det bærer hen:-|

Aabenraabnen

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 27/12 2010, 08:51 (4868 dage siden) @ TeamBaumann

Det vil jeg give dig ret i men jeg tro nok vi kan skyde en hvid pil efter det
Du kan se hvordan det gik på skælskør dalmose banen
Egon

Aabenraabnen

af Martin Peyrath @, Kolding, 27/12 2010, 09:03 (4868 dage siden) @ Egon Schmidt

Det er jo himmelråbende gak, at høre omtalte, f.eks når man tænker på at Aabenraa har ønsket at få et supersygehus til byen, og når man tænker på at banen netop forbinder kommunens store byer Aabenraa og Rødekro, denne lille bane vil kunne samle kommunen trafikalt og forbinde Aabenraa med jernbanenette til erstatning for den ynkelige delligense som kører i dag. Vores nuværende trafikminister er faktisk for små baner, men formanden for regionen Cars Holst er ikke, hvilken konsekvens der er i Venstre. Er der ikke nogen der kan råde Aabenraa's borgmester op inden det går hlet galt. En lille letbane vil måske kunne være løsningen.

Aabenraabnen

af UTJ, 27/12 2010, 11:43 (4868 dage siden) @ Martin Peyrath

Det er jo himmelråbende gak, at høre omtalte, f.eks når man tænker på at Aabenraa har ønsket at få et supersygehus til byen, og når man tænker på at banen netop forbinder kommunens store byer Aabenraa og Rødekro, denne lille bane vil kunne samle kommunen trafikalt og forbinde Aabenraa med jernbanenette til erstatning for den ynkelige delligense som kører i dag. Vores nuværende trafikminister er faktisk for små baner, men formanden for regionen Cars Holst er ikke, hvilken konsekvens der er i Venstre. Er der ikke nogen der kan råde Aabenraa's borgmester op inden det går hlet galt. En lille letbane vil måske kunne være løsningen.

Der er åbenbart ikke nogle, der har solgt ideen til borgmesteren om at få direkte IC3 fra København til døren i Aabenraa - det ville ikke være værst dyrt, for sporanlægget i Aabenraa kunne reduceres til en sporstopper......

Aabenraabnen

af Ove Nygaard @, Fredericia, 27/12 2010, 12:31 (4868 dage siden) @ UTJ

Det er jo himmelråbende gak, at høre omtalte, f.eks når man tænker på at Aabenraa har ønsket at få et supersygehus til byen, og når man tænker på at banen netop forbinder kommunens store byer Aabenraa og Rødekro, denne lille bane vil kunne samle kommunen trafikalt og forbinde Aabenraa med jernbanenette til erstatning for den ynkelige delligense som kører i dag. Vores nuværende trafikminister er faktisk for små baner, men formanden for regionen Cars Holst er ikke, hvilken konsekvens der er i Venstre. Er der ikke nogen der kan råde Aabenraa's borgmester op inden det går hlet galt. En lille letbane vil måske kunne være løsningen.


Der er åbenbart ikke nogle, der har solgt ideen til borgmesteren om at få direkte IC3 fra København til døren i Aabenraa - det ville ikke være værst dyrt, for sporanlægget i Aabenraa kunne reduceres til en sporstopper......

Hej I Aabenraa fans.

Der har været et utal af forslag til genåbning af denne 6,7 km lange bane i årenes løb.
Nu ligger det nye supersyghus altså ikke lige op ad den tidligere stikbane mellem Rødekro og Aabenraa, men busbetjenes.
En "pragmatisk" løsning kunne måske være, at man ændrede stationsskiltene på Rødekro station til "Aabenraa". Så havde den nye storkommune sin banegård og ville blive optaget i alle køreplaner, også internationale.
De mange busafgange mellem Rødekro og Aabenraa er reelt bybusser, som man også ser i store byer, der har betydeligt længere afstande til banegården end i Aabenraa storkommune.
Og for god ordens skyld: Sporanlægget i Aabenraa er forlængst reduceret, så det er ikke her "hunden ligger begravet".:-(

Forslaget stilles vederlagsfrit til rådighed.

Godt nytår

Ove

Aabenraabnen

af Martin Peyrath @, Kolding, 27/12 2010, 13:58 (4868 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg håber da, at alle forslag her er vederlagsfri, men hvis jeg skal lave et begrundet forslag - hvad jeg kan - omkring en letbane mellem Abenraa og Rødekro, så vil jeg da gerna have et passende honorar, men ideen er selvfølgelig gratis - den burde mange ha' fået for længe siden....

Aabenraabnen

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 27/12 2010, 14:07 (4868 dage siden) @ Ove Nygaard

Nu er det lige det Ove at bybus forbindelsen til sygehuset ikke er for god
du kan sagtes bruge en hel time i bussen for at komme fra byen og op på sygehuset
Egon

Aabenraabnen

af Ove Nygaard @, Fredericia, 28/12 2010, 04:07 (4868 dage siden) @ Egon Schmidt

Nu er det lige det Ove at bybus forbindelsen til sygehuset ikke er for god
du kan sagtes bruge en hel time i bussen for at komme fra byen og op på sygehuset
Egon

Hvis dette problem skal løses, er det busforbindelsen, der skal tilpasses. Tankerne om "en letbane" giver ikke lettere adgang til supersygehuset. Skinnerne ligger nu engang, hvor de ligger. Og hvor mange relevante standsningssteder kan der blive tale om? Nej, jeg beklager, der er ikke"fugls føde" på den ide, som jeg vil betegne som rene luftkasteller uden nogen chance for at blive realiseret, ikke mindst på baggrund af økonomien. Undskyld jeg siger det lige ud.:-(

Godt nytår.

Ove

Aabenraabnen

af ole, 28/12 2010, 09:42 (4867 dage siden) @ Egon Schmidt

Nu kommer jeg sjældent på den egn, men hvad er status på Haderslevbanen, og Tinglevbanen (tværbanen)

Aabenraabnen

af Martin Peyrath @, Kolding, 28/12 2010, 10:31 (4867 dage siden) @ ole

Nøjagtig det samme, som jeg fornemmer det. Haderslevbanen er der en forening som forsøget at få op at køre som veteranjernbane. På jernbaneklub.dk har jeg fundet et link til foreningen, det bør være den bedste mulighed p.t. med hensyn til Tønder-Tinglev findes der en gruppe på facebook. Prøv at kigge det ud!

Aabenraabnen

af ole, 29/12 2010, 05:51 (4867 dage siden) @ Martin Peyrath

tak for det. Så ligger sporet da der endnu begge steder!

Aabenraabnen

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 29/12 2010, 05:54 (4867 dage siden) @ ole

Ja på station ligger sporen endnu men alle havnespor er væk
Egon

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak