Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Kristian Jakobsen ⌂ @, køge, 27/12 2010, 12:30 (4862 dage siden)

http://epn.dk/brancher/transport/land/article2288513.ece

Behøver vel ikke sige at det ligner lidt vi skal ha et land hvor der kun er en hoved strækning og alt andet skal køres med bus og godstog er fremmedord i den danske ordbog anno 2020

DI vil have busser istedet for tog :-(

af UTJ, 27/12 2010, 13:15 (4862 dage siden) @ Kristian Jakobsen

http://epn.dk/brancher/transport/land/article2288513.ece

Behøver vel ikke sige at det ligner lidt vi skal ha et land hvor der kun er en hoved strækning og alt andet skal køres med bus og godstog er fremmedord i den danske ordbog anno 2020

Selvfølgelig. Michael Svane er vognmand. og DSB er ikke medlem af DI. DI bliver nok først jernbanevenlig, hvis jernbanebranchen melder sig ind i DI eller vognmændene begynder at køre tog. Anderledes er det vel ikke.

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Martin Peyrath @, Kolding, 27/12 2010, 14:01 (4862 dage siden) @ UTJ

Prøv at se på udlandet, mange lande har for længst fundet ud at at jernbaner er bedre end busser, jeg forventer at rutebiler er en uddøende race

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Ulrik Ernst, 27/12 2010, 14:38 (4862 dage siden) @ Martin Peyrath

Desværre er beslutningstagerne i Danmark tilsyneladene helt blinde for at blive inspirreret af gode projekter i udlandet med mindre det drejer sig om busser motorveje og lastvognstog :-(

DI vil have busser istedet for tog :-(

af UTJ, 27/12 2010, 16:24 (4862 dage siden) @ Ulrik Ernst

Desværre er beslutningstagerne i Danmark tilsyneladene helt blinde for at blive inspirreret af gode projekter i udlandet med mindre det drejer sig om busser motorveje og lastvognstog :-(

Nix. Problemet er ikke manglende udsyn. Udsynet er måske begrænset i embedsstanden, men det kunne man jo arbejde på at løse, for det er i embedsapparatet at viden om trafik skal forankres.

Problemet er sammenkædningen geografisk og trafikalt i forligenes finansiering. Eksempel: for at København kan få 1 km letbane, skal der bygges x km vej i Hovedstadsområdet, for man skal sandelig også komme bilisterne i møde som jo sidder fast i trafikpropperne (som bilisterne selv har skabt...). x km vej på det østlige Sjælland koster desuden y km motorvej i Jylland. y>x>1. Derfor bliver 1 km kollektiv trafik meget dyrere end det egentlig behøvede, fordi vi dyrker lighed på den måde som vi ynder i dette land. Hermed ikke sagt at det er meget anderledes i f.eks. Sverige :-(

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Niels Munch, 27/12 2010, 14:37 (4862 dage siden) @ UTJ

DI bliver nok først jernbanevenlig, hvis jernbanebranchen melder sig ind i DI eller vognmændene begynder at køre tog.

Jernbanernes Arbejdsgiverforening (tidl. Privatbanernes Arbejdsgiverforening), der varetager samtlige private jernbanevirksomheders arbejdsgiverinteresser, er faktisk medlem af DI.

M.v.h.
Niels

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Leon., 27/12 2010, 15:13 (4862 dage siden) @ Niels Munch

Det med busdrift i Midt og vestjylland har været fremme før. Men busdrift får ikke flere mennesker over i toget. Vi har et udmærket eksempel, her i sommers 2010, da man lagde nye skinner mellem Holstebro og Herning. Der var indsat busser, og det var tydelig at se at der var mange der fravalgte bussen og kørte i egen bil eller andre muligheder.

Og helt ærligt man sidder da også tusinde gange bedre i toget end i en bus, i toget kan man også bevæge sig rundt. I en bus skal man blive siddende der hvor man nu engang sidder.

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Ove Nygaard @, Fredericia, 27/12 2010, 15:45 (4862 dage siden) @ Niels Munch

DI bliver nok først jernbanevenlig, hvis jernbanebranchen melder sig ind i DI eller vognmændene begynder at køre tog.


Jernbanernes Arbejdsgiverforening (tidl. Privatbanernes Arbejdsgiverforening), der varetager samtlige private jernbanevirksomheders arbejdsgiverinteresser, er faktisk medlem af DI.

M.v.h.
Niels

Sådan, Niels!:-D
M.v.h.
Ove

DI vil have busser istedet for tog :-(

af UTJ, 27/12 2010, 16:15 (4862 dage siden) @ Niels Munch

DI bliver nok først jernbanevenlig, hvis jernbanebranchen melder sig ind i DI eller vognmændene begynder at køre tog.


Jernbanernes Arbejdsgiverforening (tidl. Privatbanernes Arbejdsgiverforening), der varetager samtlige private jernbanevirksomheders arbejdsgiverinteresser, er faktisk medlem af DI.

M.v.h.
Niels

Gælder det også de nye regionsjernbaneselskaber?

....og det ændrer jo ikke ved at DSB ikke er medlem. Forresten er hr. Svane jo inkarneret vognmands vognmand :-(

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Niels Munch, 27/12 2010, 16:35 (4862 dage siden) @ UTJ

Jernbanernes Arbejdsgiverforening (tidl. Privatbanernes Arbejdsgiverforening), der varetager samtlige private jernbanevirksomheders arbejdsgiverinteresser, er faktisk medlem af DI.

M.v.h.
Niels


Gælder det også de nye regionsjernbaneselskaber?

Ja.

M.v.h.
Niels

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Per Sørensen, 28/12 2010, 18:09 (4861 dage siden) @ UTJ

Hej
ja Michael Svane kan ikke ligefrem kaldes en Jernbanens mand!
Alligevel er der måske lidt holdningsændring indenfor den forkælede vogmandsbranche.

I bladet "Transportmagasinet", som normalt er pænt lastbilsvenligt, skriver Chefredaktør Jesper B. Nielsen en leder i nr. 19 fra December i år, der opfordrer til mere kørsel med gods på skinner!!

Han skriver:" Mange virksomheder har nedlagt deres lagre og flyttet dem ud på landevejene, så at sige.
Lagrene kunne vel lige så godt køre på skinner..."

Det er da dejligt at høre.
Så skal vi bare have Christiansborg til at komme med på vognen! Tænk hvad der er blevet syltet og lovet derinde fra..

Venlig hilsen
og Godt nytår

Ped

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Ove Nygaard @, Fredericia, 29/12 2010, 04:18 (4860 dage siden) @ Per Sørensen

Hej
ja Michael Svane kan ikke ligefrem kaldes en Jernbanens mand!
Alligevel er der måske lidt holdningsændring indenfor den forkælede vogmandsbranche.

I bladet "Transportmagasinet", som normalt er pænt lastbilsvenligt, skriver Chefredaktør Jesper B. Nielsen en leder i nr. 19 fra December i år, der opfordrer til mere kørsel med gods på skinner!!

Han skriver:" Mange virksomheder har nedlagt deres lagre og flyttet dem ud på landevejene, så at sige.
Lagrene kunne vel lige så godt køre på skinner..."

Det er da dejligt at høre.
Så skal vi bare have Christiansborg til at komme med på vognen! Tænk hvad der er blevet syltet og lovet derinde fra..

Venlig hilsen
og Godt nytår

Ped

Hej Per.

Se lige "tråden" om Skandinavisk Transport Center, Køge, på samme side i dette forum. Det siger lidt om problemstillingen med at skaffe gods (tilbage) på skinner.

Bedste hilsener

Ove Nygaard
"gammel" jernbanegodsmand:-(

DI vil have busser istedet for tog :-(

af UTJ, 29/12 2010, 04:34 (4860 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej
ja Michael Svane kan ikke ligefrem kaldes en Jernbanens mand!
Alligevel er der måske lidt holdningsændring indenfor den forkælede vogmandsbranche.

I bladet "Transportmagasinet", som normalt er pænt lastbilsvenligt, skriver Chefredaktør Jesper B. Nielsen en leder i nr. 19 fra December i år, der opfordrer til mere kørsel med gods på skinner!!

Han skriver:" Mange virksomheder har nedlagt deres lagre og flyttet dem ud på landevejene, så at sige.
Lagrene kunne vel lige så godt køre på skinner..."

Det er da dejligt at høre.
Så skal vi bare have Christiansborg til at komme med på vognen! Tænk hvad der er blevet syltet og lovet derinde fra..

Venlig hilsen
og Godt nytår

Ped


Hej Per.

Se lige "tråden" om Skandinavisk Transport Center, Køge, på samme side i dette forum. Det siger lidt om problemstillingen med at skaffe gods (tilbage) på skinner.

Bedste hilsener

Ove Nygaard
"gammel" jernbanegodsmand:-(

Ligegyldigt hvor gerne jeg ville have mere gods på skinner forstår jeg egentlig godt logistikafdelingerne, som de vel hedder nu om dage. Lastvogne er er stabile og fleksible. Der er god konkurrence og du ved at vognmændene vil gøre alt for at få godset frem. Jernbane kan altså bare ikke tilbyde den samme vare og derfor skal prisen på jernbanegodt nok være yderst konkurrencedygtig på prisen, hvis blot det overhovedet skal overvejes.

Men jeg tror vi er nået så langt væk fra jernbanen at jernbane end ikke indgår i overvejelserne omkring en transportløsning. Og ofte skal det sættes i gang lige nu og her og der spiller nyinvesteringer også ind - at flytte godset tilbage koster investeringskroner, hvilket binder transportformen i afskrivningsperioden - og i mellemtiden kan produktionen være flyttet eller omlagt mange gange.

At politikerne har skabt en jernbanefjendtlig godspolitik gør ikke sagen bedre. Den har forstærket flugten og gjort det helt umuligt at få godset tilbage. Men det var vel også DSB's (persontogene og timedriften har jo været prioriteret i mange år) intention, når der politisk blev udmeldt at godstransporten skulle hvile i sig selv, hvilket den selvfølgelig ikke kunne.

Men gods i Sverige er en succes, men her råder også helt andre vilkår, for der findes endnu en hel del industriproduktion tilbage og trætransporterne er til dels vendt tilbage efter stormen i Småland. De store nye terminalanlæg lider dog endnu af betydelig overkapacitet og de kan ende som Skensved sidespor, hvis ikke der sker noget aktivt også der.

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Svend, 29/12 2010, 04:45 (4860 dage siden) @ UTJ

... men transittrafikken (på skinner) er i vækst :-)

--
Svend

DI vil have busser istedet for tog :-(

af Per Sørensen, 30/12 2010, 15:00 (4859 dage siden) @ Svend

Når politikere tænker på gods på jernbaner i Danmark, er det nok noget med at køre nogle paller fra fra Sæby til Nykøbing F. Det er jo ikke langt nok til at det kan betale sig at skulle køre hen på stationen med en lastbil først. Derfor har de ladet sig overtale til at afvikle jernbanegodset.

Vi tager et eksempel:
Tidligere blev der leveret tømmer og brædder til mange danske trælaster på svenske O-vogne. Helt lokalt husker jeg at Kvistgård og Hornbæk hver fik et par vogne, som de selv kunne nå med gaffeltruck. I Helsingør måtte man på læssevejen og få det på sin egen lastbil, fordi trælasten lå lidt for langt fra banen.

Jeg tror at en politiker vil tænke, at vognene nok kom fra København eller sådan noget, men når de blev trukket i land fra færgen i Helsingør havde de jo kørt 1700 km allerede, sammen med måske 30 andre vogne.
Citronerne fra Spanien kan vel også transporteres i containere på tog fra Spanien til Grøntorvet, hvis de altså havde sporforbindelse.

Som tidligere nævnt har Christiansborg også fået hjælp af jernbanens egne folk, men det er over min fatteevne!

I Tjekkiet,Schweiz og Østrig kører der da meget gods til virksomheder i mange byer. Det kræver simpelthen bare at sidesporene ikke bliver fjernet.
ØV
Venlig hilsen
Ped

ContecRail
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak