Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

E maskinen på Kystbanen

af Per B. Pedersen, 28/12 2010, 12:01 (4860 dage siden)

I årene omkring 1963 kørte der på Kystbanen om eftermiddagen tog, trukket af E maskiner. Min far tog en del billeder af disse tog. Efter sigende kørte lokomotiverne baglæns tilbage da drejeskiven i Helsingør var for kort til at lokomotiverne kunne vendes. Er der nogen som ved noget om disse kørsler, og er der nogen som ligger inde med fotos?

[image]
E 988 ved Kokkedal,1963


[image]
E 999 ved Kokkedalbroen, 1963

[image]
E ved Kokkedal, 1963

[image]
E ved Rungsted, 1963

E maskinen på Kystbanen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 28/12 2010, 14:03 (4860 dage siden) @ Per B. Pedersen

Der har jo været to drejeskiver i Helsingør. Hvornår den tættest på vandet forsvandt, tør jeg dog ikke sige. Men mon ikke at E-maskinen er blevet vendt på den?

Mvh
Claus

E maskinen på Kystbanen

af Per Sørensen, 28/12 2010, 14:15 (4860 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er korrekt at der var 2 drejeskiver og remiser i Helsingør.
Jeg så da remisen ved vandet brændte i et ordentligt bål, da jeg var barn, måske var det i 1956. Nogen tid efter benyttede man muligheden for at ombygge stationen for at få bedre togveje,mm. Ved denne lejlighed fik man den komandopost, der stadig findes.
E maskinerne kunne ikke vendes på den tilbageværende drejeskive og måske heller ikke på den ved vandet.

På et DJK møde for nyligt købte jeg tilfældigvis et par billeder af E 984 på Espergærde Station for nordgående.
Med skrivemaskine er der skrevet foto H E P.

Det er da nok din far!

Venligst
PED

E maskinen på Kystbanen

af Steff, 28/12 2010, 15:26 (4860 dage siden) @ Per B. Pedersen

Kære Per B. Pedersen!

Øv, den er svær m.h.t. det E-løb – i hvert tilfælde for mig – men sikken dejlige billeder. Læg mærke til, at den ”normale” kyststamme med en 1 kl. mod maskinen (mod Hg) er forstærket med en Av.
Jeg har siddet og set maskinløb igennem fra omkring 1960´erne og kan IKKE finde E til Hg i det jeg har. Jeg har en ide om, at det kunne være tog 453, der kørte Kh-Kn-Kk-Hg afg. Kh 1610 og ank. Hg 1659. Det var oprindeligt en P-tur (den sidste på Kysten) og kunne så være erstattet af en E. Men jeg kan ikke finde den.
Gb har ellers nogle ret store E-ture i 1963 med en 8+2 i MAJ og en 6+2 i SEP. Men alle løb på S-, V- eller NV banerne. Det nærmeste Hg er Hgl.
Den er god nok m.h.t. manglende mulighed for at køre retvendt med E fra Hg og mod Kh.
Så vores eneste håb er vel, at nogle af Forums ”Trafikmedarbejdere” bl.a. E.V.P., Niels eller Ove kan hjælpe til?

Steff

--
Steffen Dresler

E maskinen på Kystbanen

af Steff, 28/12 2010, 15:35 (4860 dage siden) @ Steff

Så er den hér!
Sommer 1963 køres tog 455 Kh-Hg med E. Returløb tom maskine og ikke retvendt!

E var iøvrigt ført lige blevet tilladt på Kyst og Nordbanerne ved skrivelse af 26. juni 1963.

Steff

--
Steffen Dresler

E maskinen på Kystbanen

af Per Sørensen, 28/12 2010, 17:47 (4860 dage siden) @ Steff

Hej Per og Steff,

glemte at sige at billederne er fantastiske.

På det ene af billederne, som jeg har med E 984 i Espergærde, kan man se de 3 første vogne: En tagpapbelagt vogn med halv førsteklasse, som altså ikke er en AV, derefter AL + CL. Hvad kan den halve førsteklasse være for én: AR, ASM, ARM, AT???

Godt fundet med det løb.
Kan det tænkes at man har måtte erstatte P-maskinen med E, fordi der var mange vogne og så mange igangsættelser på kystbanen?

Kan det passe at der senere, umiddelbart inden dampen forsvandt; måske 1967-68 også kørte E maskine til Hg. Det synes jeg at jeg kan huske...

Hilsen
Ped

E maskinen på Kystbanen

af Steff, 28/12 2010, 19:47 (4860 dage siden) @ Per Sørensen

Godaften!

P-maskinerne havde jo været på vej ud i godt et stykke tid og turen på ”Kysten” var faktisk en af (eller den) de sidste med dette litra. Tog 453 passede også godt til en P, da der kun blev holdt på Nørreport og Østerport og så gik det ellers i et stræk til Helsingør på en flad strækning, køretid Kh – Hg inkl. holdt de to steder 49 minutter. I princippet en reel køretid på lidt over 30 minutter!
1. Dc. havde i 1963 E-maskiner – undskyld udtrykket – i ”frøers mængde”, p.g.a. tilkomsten af flere og flere MX og MY, hvorfor en E passede godt til afløsning af en P i tog 455. Ved K63v var løbet ikke aktuelt mere og der var kommet MY/MX nok. Men E var dyr, så som reserve for MY eller MX på Kystbanen anvendtes normalt en S.
Jeg har ikke kendskab til andre E-ture senere, men det kan være en reserve, selvom denne jo normalt var en S.

Steff

--
Steffen Dresler

E maskinen på Kystbanen + nyt foto

af Per B. Pedersen, 29/12 2010, 03:06 (4860 dage siden) @ Per Sørensen

Tak for jeres svar.

Er det muligt at komme til at se billederne af E 984 i Espergærde?

Vh
Per B.

[image]
E mellem Kokkedal og Rungsted, 1963

E maskinen på Kystbanen + nyt foto

af UTJ, 29/12 2010, 04:35 (4860 dage siden) @ Per B. Pedersen

Tak for jeres svar.

Er det muligt at komme til at se billederne af E 984 i Espergærde?

Vh
Per B.

[image]
E mellem Kokkedal og Rungsted, 1963

Hvor er det dog et velkomponeret billede. Tak for kigget :-)

E maskinen på Kystbanen

af Peter H, 29/12 2010, 07:03 (4860 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Per

Du tager helt fejl mht vognen lige efter E-maskinen.

Det er IKKE en vogn med tagpap, men en Av-stålvogn, hvilke er ret tydeligt. Prøv at se på billederne een gag til:-)

Jeg ser tydeligt at den vogn du mener ikke er en Av vogn, har 3m stålboggier, dynamo på boggien(den ene ihvertfald).

Prøv også at se tagets udformning ved gavleno og ikke mindst tagets farve.

Mhv
Peter Hegestand

E maskinen på Kystbanen

af ole, 23/1 2011, 15:54 (4834 dage siden) @ Steff

har E-maskinerne nogesinde vist sig på Nordbanen?
Jeg husker kun S-maskiner, men det fremgår jo af de mange fotos at ihvertfald D-maskinerne var der også til persontog foruden godstog.
Så man mon andre damplokos på Nord?

E maskinen på Kystbanen og nogle S-maskiner

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 7/2 2011, 13:26 (4819 dage siden) @ Steff

Jeg er nu kommet videre med at scanne billeder, jeg har taget i 1962-63. I sensommeren eller det tidlige efterår 1963 var jeg i Klampenborg, hvor jeg bl.a. fotograferede et tog med E-maskine. Efter skyggerne at dømme kunne det være tog 455, som (1 1966) afgik fra Klampenborg 16.35.

[image]
[image]

Umiddelbart før havde jeg fotograferet et gennemkørende tog med S-maskine - det kunne være tog 453.

[image]

Ofte afgik et Kystbane- og et Nordbanetog næsten samtidig fra København H og de 2 tog kørte ofte om kap fra Østerport til Hellerup. De følgende billeder er ikke taget samme dag, men samme år

[image]
[image]

Men også på Nordbanen kørte der S-maskiner og på mit faste sted ved Gammel Bagsværdvej i Lyngby var der især om eftermiddagen tit S-maskine at se.

[image]

Hvis billederne kan bruges må de gerne indgå i Kystbaneprojektet.

E maskinen på Kystbanen

af ole, 29/12 2010, 08:20 (4860 dage siden) @ Per B. Pedersen

meget flotte billeder. kom meget på Nordbanen, og noget mindre på Kystbanen (født i 51), men det er da vist første gange jeg ser E på Kystbanen (eller var der et foto i bogen om Kystbanen?)
Meget pinligt at det eneste damp jeg husker fra de 2 baner var S i "frøers mængde" (citat),, men har dog som alle andre vel set fortos af bl.a. D

E maskinen på Kystbanen

af Jens Gadmar, 29/12 2010, 08:45 (4860 dage siden) @ ole

Den tvivlsomme vogn bag E-maskinen kan være en Au-er. Litra Au 161-165 løb ret ofte på Nord- og Kystbanen i perioden: 1962-1963. Hilsen fra Jens Gadmar. (Jeg boede i Hillerød 1954-1967).

E maskinen på Kystbanen

af UTJ, 29/12 2010, 08:52 (4860 dage siden) @ Jens Gadmar

Ikke dem på billederne: AU'erne havde spejlglas og AV delte vinduer, så det er en AV.

E maskinen på Kystbanen

af Jens Gadmar, 29/12 2010, 09:07 (4860 dage siden) @ UTJ

Hm! Jeg mener, at en eller flere af Au-erne fik udskiftet de udelte vinduer med delte vinduer omkring 1960, men bevares det kan være, at jeg husker forkert. Med venlig hilsen Jens Gadmar.

E maskinen på Kystbanen

af ole, 29/12 2010, 12:40 (4859 dage siden) @ Jens Gadmar

husker kun AC og Al fra Nordbanen samt Av fra Kystbanen

E maskinen på Kystbanen

af Svend, 29/12 2010, 13:23 (4859 dage siden) @ ole

Der har nu også kørt AV på Nordbanen.

--
Svend

E maskinen på Kystbanen

af Peter H, Nærum, 29/12 2010, 15:24 (4859 dage siden) @ Svend

Jeps

- og Au:-)

E maskinen på Kystbanen

af ole, 30/12 2010, 14:00 (4858 dage siden) @ Svend

ok. var det ikke relativt sjældent? Efter Al kom på banen i 58 (?), var den vist mest hyppig efterfulgt af Ac?

E maskinen på Kystbanen

af Peter H, Nærum, 29/12 2010, 15:31 (4859 dage siden) @ Jens Gadmar

Du har ret.

Nogel af Au- vognene fik delte vinduer istedet for spejlglasruderne.

hilsen
Peter

E maskinen på Kystbanen

af UTJ, 29/12 2010, 15:50 (4859 dage siden) @ Peter H

Du har ret.

Nogel af Au- vognene fik delte vinduer istedet for spejlglasruderne.

hilsen
Peter

Ja - i forbindelse med ombygningen til BU, men så var det ikke mere en rigtig personvogn......

E maskinen på Kystbanen

af Peter H, Nærum, 29/12 2010, 15:30 (4859 dage siden) @ UTJ

Nemlig!

Og hvis du ser på vangerne, så kan det jo kun være en Av;-)

Hilsen
Peter

E maskinen på Kystbanen

af Peter H, Nærum, 29/12 2010, 15:28 (4859 dage siden) @ Jens Gadmar

Hej Jens

Jeg ser vognen efter E'eren som en af Av vognene af numrene 273-284. Disse vogne blev bygget i 1945 og havde sikkertag men stadig de ældre Wendler-ventiler.

Det ligner meget én af disse vogne.

Det kan ikke være en Au- vogn, for på Litra Au(Ca+ældre Mo m.m) var vangerne blottede, og det er de ikke på den vogen der er på billedet, altså det første billed.

Hilsen
Peter

E maskinen på Kystbanen

af Per Sørensen, 30/12 2010, 13:51 (4858 dage siden) @ Peter H

Hej Alle,

jeg har måske være skyld i noget forvirring. De vogne man kan se på billederne, mener jeg også er AV.
Den delte førsteklasses vogn, jeg skrev om, var den på "mit billede" af E 984 taget af HEP i Espergærde. Den har tagpap og er ikke en AU, såvidt jeg kan se.

Hej Per B.
Vi må jo have det med vognen opklaret og vi skal have vist billederne her.

Jeg har imidlertid ingen scanner, men jeg synes også du skal have de 2 billeder. De er ikke helt så gode som dem du har vist.
Skriv til mig på pedsorensen@hotmail.com og jeg sender dem.
Venligst
Ped

E maskinen på Kystbanen

af Per Sørensen @, 6/1 2011, 16:32 (4851 dage siden) @ Per Sørensen

Efter hård kamp og med stor hjælp af Per B. Pedersen, er her et par billeder af E 984 på Kystbanen. Per B. mener at der kan være tale om et løb uden stop Østerport Humlebæk, altså ikke et iltog.
Jeg vrøvlede om en vogn med halvt førsteklasse og tagpap, og den ses imellem maskinen og AL. Det er da en speciel vogn på Kystbanen.

Billederne er købt på en DJK aften på Lygten station i efteråret 2010, hvor flere var til salg.
De er mærket H.E.P. 1949. Ved nogen hvem H.E.P. er (det er IKKE Per B.s far)?

[image]
Her ankommer E 984 til Espergærde for stop. Sporene for gennemkørsel ligger i midten, som det var almindeligt på Kystbanen.

[image]
Så skal vi lige have det højre signal op og så kan vi køre over viadukten over Mørdrupvej og ind i den smukke Egesbæksvang Skov på vej mod Snekkersten.
Ikke langt inde i skoven efter kurven forgik den første jernbanesabotage i Danmark.

Venlig hilsen
Ped

E maskinen på Kystbanen

af K:E Jørgensen, 6/1 2011, 17:15 (4851 dage siden) @ Per Sørensen

I D J K bog nr.20 findes foto af H E P
det er H E Petersen boede i rødovre ca 1965 kej

E maskinen på Kystbanen

af Poul Erik Bjerre, 6/1 2011, 17:35 (4851 dage siden) @ Per Sørensen

Hej.

Vognen ser ud til at være en ombygget trævogn med 3 1. klasses kupeer og 4 2. eller fællesklasses kupeer.
Den har delte vinduer, så der kan så vidt jeg kan overskue kun være tale om flg. vogne:

AR 111-114, 120
ARM 149-153

Så vidt jeg kan se, har den de skæve tagventilatorer (Wendler sugere hedder de vist?)

Måske det kan bruges til at komme nærmere på en identifikation?

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

E maskinen på Kystbanen

af gandalf, 27/11 2011, 07:32 (4527 dage siden) @ Per Sørensen

Interessant billede ... det er fra efter 1960. Før 1960 eksisterede viadukten ikke ... der var en traditionel jernbaneoverskæring i forgrunden af billedet.

I øvrigt blev vingesignalerne betjent fra en "Stellpult" bygning vha metalkabler ... Bygningen lå lige op til stationshuset og fungerede i de sidste år som venterum.

E maskinen på Kystbanen

af Kenneth Verting, Helsingør, 7/12 2011, 06:19 (4517 dage siden) @ gandalf

Nej gandalf !

Der var ikke en traditionel jernoverskæring op til den nye viadukt blev bygget i 1960.

Årsagen til jeg skrive "nye", er fordi overskæringen blev slettet ca. 1920, og erstattet af smal viadukt med buet loft, a la den, der krydser Nordbanen ved Klostermosevej i Snekkersten. I den 40 årige periode, hed Mørdrupvej iøvrigt Espergærde Stationsvej fra Stationen ned til Strandvejen.

Jeg skal snart komme mere udførligt ind på det på den tråd, der hedder:"Hvad ved du ? Og hvad har du ? Om Espergærde St. som jeg startede den 30.11.11.

Mvh. fra en gammel Espergærdeknægt årg. 1949. :-)

E maskinen på Kystbanen

af gandalf, 27/11 2011, 07:56 (4527 dage siden) @ Per Sørensen

Den traditionelle opdeling med gennemkørsels- og vigespor ses i øvrigt på Klampenborg station, hvor sporene bruges akkurat som tilsigtet ...

og i en reduceret udgave i Rungsted, her er vigesporet på siden mod stationsbygningen (mod vest) sløjfet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak