Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bremseomstillere på litra Ac

af Peter H, Nærum, 28/12 2010, 12:49 (4840 dage siden)

Hej

Er der nogen her der ligger inde med viden om hvorfor bremseomstillerne blev fjernet på Ac 27-36?

Jeg ved det fra tegninger fra jernbanemuseet og nogle fotos fra bøger og her fra jernbanen.dk, viser også at de nævnte numre mangler bremseomstilerne på fotos taget efter ca 1950.

En anden ting jeg vil spørge om er, om der er nogen der skulle have et billede eller to liggende af de gamle Ac vogne med oplysning om vogenens nr, gerne taget på Sjælland engang i 1960/70'erne?

Jeg er et godt stykke over halvvejs med at bygge en model af denne vogn i str 1:45, men mangler lidt billeder der viser numre.

På forhånd tak:-)

Mvh
Peter

Bremseomstillere på litra Ac

af UTJ, 28/12 2010, 12:54 (4840 dage siden) @ Peter H

Er der nogen her der ligger inde med viden om hvorfor bremseomstillerne blev fjernet på Ac 27-36?

Jeg ved det fra tegninger fra jernbanemuseet og nogle fotos fra bøger og her fra jernbanen.dk, viser også at de nævnte numre mangler bremseomstilerne på fotos taget efter ca 1950.

Bremseomstillerne blev da ikke fjernet - kunne formentlig både G, P og R-bremse (det sidste er lidt usikkert, for AC 11-25 kunne vist kun G og P).

Bremseomstillere på litra Ac

af Peter H, Nærum, 28/12 2010, 12:59 (4840 dage siden) @ UTJ

Hej

ok, men den mangler hvis du ser på diverse billeder af vognene. På CB 1101 som står ude hos DSB museumstog mangler bremseomsilleren også.

Men har du nogen idé til årsagen til at der er foretaget en ændring på bremsesystemet?

Peter

Lokomotivfabrikker

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Thomas og de travle lokomotiver

Thomas og de travle lokomotiver. Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak