Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af Svend, 28/12 2010, 14:16 (4866 dage siden)

Også i 1963 var der is på Storebælt.
Billederne er taget den 22. februar 1963 af Holger Sørensen, Hedehusene og bringes efter aftale med ham. Holger kan passende selv komme med yderligere forklaringer :-)


[image]
[image]
[image]

Alle fotografier ©HBDS

--
Svend

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af Per Sørensen, 28/12 2010, 18:44 (4866 dage siden) @ Svend

Hej Svend, ja Holger tager godt nok fine billeder.

Jeg kommer til at tænke på en biltur til Ærø i vinteren 69-70, tror jeg. På vej hjemad, kunne ikke komme over Storbælt pga. snestorm, men måtte overnatte i Nyborg. Her fik vi politiet til at hjælpe os med at købe mad bagom hos købmanden. Det var jo ulovligt, men sjovt.

Næste dag var snestormen ovre, men Storebælt fyldt med is. Vores bilfærge hjalp en jernbanefærge, der sat fast midtbælts. Mens vi alle var på dæk, passerede man forbi måske kun 10 m fra den. Så lagde den sig efter os.
I Halsskov kunne man ikke komme ind i lejet, da det var fyldt med is. Efter nogle forsøg, blev der bakket laaaangt ud og så gik det derind ad for fulde gardiner. Det var godt nok spændende at komme igennem molehovederne med stor fart. Alle var igen på dæk for at se.
Så slog de fuld kraft bak hvorved kølvandet arbejdede sig ind i midten af lejet og pressede isen ud langs siderne. Til sidst lagde færgen sig til ro helt ind og klappen kunne gå ned. Jeg mener der blev klappet.

Venligst
Ped

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af ole, 29/12 2010, 12:43 (4865 dage siden) @ Svend

kan godt huske det. gik som en daglig "gyserserie" i datidens tv-avis, der vist hed aktuelt

Storebælt - vinterindsats februar 1996

af Holger Cordtz, Kolding, 29/12 2010, 15:23 (4865 dage siden) @ ole

Hej

33 år efter var den gal igen, denne blev den sidste isvinter på storebælt.
Hvor der var så meget is i Knudshoved at bilfærgen ikke kunne sejle der
til, men måtte gå til Nyborg, dette betød længer sejltid, og da man ikke
kunne bruge de "nye" færgen (Kraka og Heimdal), kunne man ikke tage så mange
biler med, endvidre kunne man kun brug det nederst dæk på bilfærgen,
ligmed færre biler pr. tur. syntes der var nogen der måtte vendte i 10 timer !!
for at komme over. Her er lidt billeder af bil færger i Nyborg.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
Romsø og Kronprins Frk. I Nyborg den 11/2-96 Foto: Holger Cordtz

[image]
Sprogø i Nyborg den 11/2-96 Foto: Holger Cordtz

[image]
Arveprins Knud på vej ind til Nyborg den 11/2-96 Foto: Holger Cordtz

[image]
Man måtte bruge alle muligheder, så her bruges jernbanefærgen Dronning Ingrid,
til biler. den 11/2-96 Foto: Holger Cordtz

Storebælt - vinterindsats februar 1996

af steen møller jensen, 29/12 2010, 16:29 (4865 dage siden) @ Holger Cordtz

hej holger nu fik du lige ramt et blødt punkt hos mig der .. jeg var selv matros på m/f sprogø den vinter så hvis du har flere billeder af den fra den vinter er jeg MEGET interesseret da dem jeg havde er gået tabt , har så til gengæld en lang video af is bryderen der sejler rundt om os for atfå os fri af skrue isen :-) . du må evt gerne få min mail at sende til hvis det er

Storebælt - vinterindsats februar 1996

af Holger Cordtz, Kolding, 30/12 2010, 16:12 (4864 dage siden) @ steen møller jensen

Hej

Jeg har lidt flere billeder af Sporgø fra den dag. når jeg får tid,
skal jeg nok ligge dem ud her. :-)
Skal lige havde dem scannet dem ind.

Mvh
Holger Cordtz

Storebælt - vinterindsats februar 1996

af steen møller jensen, 30/12 2010, 19:28 (4864 dage siden) @ Holger Cordtz

det lyder dejligt . hvis du vil må du evt også meet gerne sende dem på min mail steen@klankun.dk(og bare rolig det er kun til mit lille nostaligske hjerte :-D :-D )

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af ole, 2/1 2011, 12:27 (4861 dage siden) @ Svend

Når man husker tilbage til is-krisen i 63, ku man måske undre sig over der ikke er nogen "reserve" hvis den nuværende faste Storebæltforbindelse langvarrigt sættes ud afdrift?
Det er vel næppe sandsynligt at (jernbane)færgedrift kan reetableres?

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af ole, 2/1 2011, 12:49 (4861 dage siden) @ ole

holger danske var den eneste dsb-isbryder i drift, men hvor og hvornår var den næstsidste dsb-isbryder Mjølner i drift?
Har ikke lige fundet info derom

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af Niels Munch, 2/1 2011, 18:31 (4861 dage siden) @ ole

holger danske var den eneste dsb-isbryder i drift, men hvor og hvornår var den næstsidste dsb-isbryder Mjølner i drift?
Har ikke lige fundet info derom

"Statsbanerne ønskede efter isvinteren i 1888 at anskaffe to nye kraftige isbrydere. Den første af disse blev bygget på Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri og afleveret i 1890. Den var værftets nybygning nr. 26, og den fik navnet "Mjølner". Ligesom "Stærkodder" kunne den også medtage passagerer og sejle som postdampskib. Efter i mange år at have sejlet på Storebælt blev "Mjølner" stationeret ved Helsingør-Helsingborg overfarten. I 1958 blev "Mjølner" udrangeret og ophugget".

Kilde: Bell, Olsen: "Storebæltsoverfarten i 100 år" DSB og Stokholms Forlag 1983 (ISBN 87-7600-044 3.

Billede: Se 3. foto på dette link: http://www.vaerftsmuseet.dk/byggelistefoto.html .

M.v.h.
Niels

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af oloe, 3/1 2011, 07:28 (4860 dage siden) @ Niels Munch

ok og tak. Og så vidt jeg ved blev Stærkodder udrangeret før end Mjølner?

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af Niels Munch, 3/1 2011, 10:32 (4860 dage siden) @ oloe

ok og tak. Og så vidt jeg ved blev Stærkodder udrangeret før end Mjølner?

Hallo "oloe" - eller hvad du nu kalder dig :-) ,

Nogle få minutters googlen førte mig til "Dansk Færgehistorisk Selskabs" hjemmeside:

http://www.dfhs.dk , herunder:

http://www.dfhs.dk/Alfabet%20Faerger.htm - slå op under "S".

Heraf fremgår bl.a., at "Stærkodder" i 1937 blev solgt til Stavanger Skibsophugning, Stavanger, for ophugning i Stavanger.

V.h.
Niels

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af ole, 4/1 2011, 06:42 (4859 dage siden) @ Niels Munch

tak for info (ja nu ka jeg åbenbart ikke stave mit eget navn)

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af Svend, 4/1 2011, 09:10 (4859 dage siden) @ ole

ole, oloe, olle ....

Det kommer med alderen, mere præcist i det øjeblik man runder de 60 ;-)
(til lykke med fødselsdagen).

Det vil gøre det nemmere for dig, hvis du registrerer dig som fast bruger :-)

--
Svend

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af ole, 4/1 2011, 11:45 (4859 dage siden) @ Svend

Mange tak skal du ha (Jeg tror det skyldes en nyopdaget diabetes 2 øjenskade, der gør at jeg ser tasterne lidt forskudt)

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af Svend, 2/1 2011, 13:08 (4861 dage siden) @ ole

Når man husker tilbage til is-krisen i 63, ku man måske undre sig over der ikke er nogen "reserve" hvis den nuværende faste Storebæltforbindelse langvarrigt sættes ud afdrift?
Det er vel næppe sandsynligt at (jernbane)færgedrift kan reetableres?

Ja, det kunne da være interessant, hvis der stadig havde været spor til færgehavnene - og færger liggende parat - i Fredericia, Strib, Orehoved og Masnedø, i fald ...... ;-)

--
Svend

Storebælt - vinterindsats februar 1963

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2011, 20:12 (4858 dage siden) @ Svend

Apropos isvanskeligheder og ”Holger Danske”.

Vintrene 1953/54 og 1955/56 gav også deres store problemer med isen i vore omgivende farvande.

Dengang bragte Danmarks Radio/Statsradiofonien (i sæsonen) to daglige såkaldte ”Ismeldinger”. På samme måde som man i vore dage -nogle gange i løbet af dagen- bringer radioaviser (de længere af slagsen), oplæste man dengang vejrudsigter (med oplistning af temperaturer, lufttryk, vindhastigheder og retninger o.m.a, for store dele af kloden) samt ismeldinger (farvand for farvand med opgivelse af vand-temperaturer, istykkelser, isbrydernes placeringer og deres muligheder for at yde assistance). Endvidere blev forholdene også -i hovedtræk- også oplæst i radioaviserne, –især når situationen spidsede til.

Netop i begyndelsen af februar 1956 spidsede issituationen således til, dag for dag. Både ismeldinger og radioaviser omtalte de tiltagende isvanskeligheder, i begyndelsen i de såkaldte ”indre danske farvande”, derefter i sunde og bælter.

Da det begyndte at se rigtig slemt ud, fik jeg den tanke, at det kunne være interessant at tage en tur til Malmö med en af de såkaldte ”store færger” (Frihavnen-Malmö) i modsætning til ”de små færger” (Havnegade-Malmö). Tænk om det skulle kunne lykkes, at komme med en færge, der satte sig fast i isen midt på ”Sundet”, og der så måtte rekvireres isbryderassistance af ”Holger Danske” ! ! !

Jeg var gået ud af skolen i sommeren 1955 og havde fået midlertidig ansættelse i et forsikringsselskab indtil jeg kunne blive ansat ved DSB, hvilket skete i maj 1956. Da det nu således spidsede til fik jeg reddet mig en fridag (ikke en sygedag, --tænk, hvis man blev hængende på en færge i isen midt på Øresund, --på en sygedag ! ! !) Nej, –den gik ikke, så det var en lovformelig fridag.

Om morgenen d. 16. februar 1956 tog jeg derfor sporvognen (linie 5 + 13) til Københavns Hovedbanegård, hvor jeg købte en billet til Malmö over Frihavnen. Toget kom, og vi kørte ned til ”de store færger” i Frihavnen (de små færger havde givet op). Her måtte vi gå ombord på den svenske jernbanefærge (jeg har noteret den som Malmöhus).

[image]

[image]
Dengang havde jeg ikke et ”rigtigt” fotografiapparat, -kun et gammelt 6x9 cm, boks-kamera. Hvis man var heldig og lyset var i orden, kunne det tage gode billeder, men alle betingelser skulle være opfyldt.
16. februar 1956

Overfarten gik ”desværre” udmærket, om end noget langsommere end planlagt, men med knagen og bragen, kom vi da til Malmö.

[image]
Malmö hamn.

Jeg var ikke i land, --jeg husker ikke hvorfor, men formentlig fordi man ikke kunne sige nøjagtigt, hvornår man sejlede retur (sejlplanen var aflyst), og jeg har ikke turdet risikere, at færgen sejlede retur uden mig, og måske satte sig fast på hjemturen, og så stod jeg dér i Malmö.

Som skrevet, --noget forsinket sejlede vi retur mod Danmark, og ”desværre” (ret forstået) uden andre problemer en den langsommere hastighed. Man forstod at finde den rende vi havde brudt på vejen over og benyttede den til retursejladsen.

[image]
”Presidente Dutra” (Brasilien) i isen på Øresund. Tilsyneladende er den ved at få hjælp af en af de daværende små københavnske ”FB”-slæbebåde.


Cirka midtvejs på ”Sundet” passerede vi en fragtdamper, der havde måttet give op, så helt ”umulig” havde det jo ikke været, at komme til at sidde fast. Godt forsinket nåede vi dog Københavns Frihavn, ”desværre” uden problemer, men alligevel en stor oplevelse rigere.

[image]
Jeg havde aldrig prøvet at sejle i is før, og der er noget fascinerende ved at stå ude i stævnen, og se isen splintres og revne som enorme zik-zak-lyn op mod hundrede meter frem foran færgen.

Temperaturen blev opgivet til –16 grader.

-------------

Som nævnt, var den også gal i vinteren 1953/54, hvor Storebælt var ved at lukke på en ganske dramatisk måde.

Se evt. mere herom på min hj.side om jernbane-isbryderfærgen ”Valdemar”, der blev overtaget af Statens Istjeneste og blev stationeret i den vestlige del af Limfjorden. På ”siden:

http://evp.dk/index.php?page=statsisbryderen-d-f-valdemar

er der omtale af både en lille sejltur med ”Valdemar”, men også af radiorapporteren Ole Kühnel´s hjemtur fra Jylland, hvor det var lige ved at gå galt på Storebælt.

Øresund - vinterindsats februar 1954.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/1 2011, 11:45 (4849 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I forbindelse med mit ovenstående indlæg om isvanskeligheder på Øresund.

Jeg har i sin tid noteret "Malmøhus" som navnet på den færge, jeg sejlede med i 1956, men når jeg ser på skorstenene, er det tydeligt, ar det ikke er "Malmöhus",
---men hvad er det Så ???
Konung Gustav V på udlån fra Østersøen ???


Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak