Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

rødby færge og Gedser ditto

af ole, 29/12 2010, 06:01 (4860 dage siden)

Hej

(For ikke at gøre de to strenge endnu længere)
Kom pludselig i tvivl om den aktuelle status:

Der er da kun et farbart spor til færgerne i Rødby? (Det som er grener fra perronen), og er de nuværende jernbanefærger på overfarten et eller flersporede?

Og Gedser. Da er da slet ikke sporforbindelse, færgelejer, spor på evt. dette etc i Gedser Færge? (så det kan slet ikke fysisk lade sig gøre mere at overføre jernbanemateriel med færge længere)?

Avatar

rødby færge og Gedser ditto

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/12 2010, 06:36 (4860 dage siden) @ ole

Og Gedser. Da er da slet ikke sporforbindelse, færgelejer, spor på evt. dette etc i Gedser Færge? (så det kan slet ikke fysisk lade sig gøre mere at overføre jernbanemateriel med færge længere)?

[image]
"The end of the line".

--
[image]

rødby færge og Gedser ditto

af ole, 29/12 2010, 06:42 (4860 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja det billede taler for sig selv!

rødby færge og Gedser ditto

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 29/12 2010, 09:08 (4860 dage siden) @ Tommy Nilsson

- Det billede frembringer dog et spørgsmål fra min side, er der stadig spor på færgerampen længere fremme og er sporet ikke bare asfalteret over således at hvis man ønskede en reetablering så kunne det laves?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

rødby færge og Gedser ditto

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/12 2010, 09:23 (4860 dage siden) @ mhv_vsvt

- Det billede frembringer dog et spørgsmål fra min side, er der stadig spor på færgerampen længere fremme og er sporet ikke bare asfalteret over således at hvis man ønskede en reetablering så kunne det laves?

Der er stadig spor på klappen, sporet over vejen er blot asfalteret over. Hvorfor skulle man reetablere det? Det er vel nogenlunde sikkert, at der kommer en fast Femern-forbindelse. Til museumsformål kunne det da være hyggeligt (hvis man kan finde nogen, der vil betale for det).

[image]

--
[image]

rødby færge og Gedser ditto

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 29/12 2010, 09:30 (4860 dage siden) @ Tommy Nilsson

- Jeg tænkte på at hvis man nu bygger en tunnel på Fehmern-forbindelsen, vil der så ikke komme nogle skærpede krav til Farlige transporter af gods den vej eller klarer man den sag over Jylland-Storebælt? - man kunne jo godt reetablere Gedser i nødreserve/farlig gods henseende.

Jeg ved godt at sådan bliver det ikke ingen vil være så "fjernsynede", men man kunne ....

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

rødby færge og Gedser ditto

af Per Sørensen, 30/12 2010, 13:29 (4859 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg tror ikke der er problemer med at køre farligt gods i tunneller. Storebælt er vel fyldt hver dag og Øresund også.
Den nye meget laaaange Gottardtunnel vil da helt sikkert også fragte enorme mængder farligt gods, så Silvio kan blive endnu mere giftig (åh undskyld).
Uanset at det kan gå grueligt galt, er et uheld i enkeltrørstunneller vel at foretrække, fremfor ved en landsby ved overfladen.
Om man skal evakuere fra en Gottardtunnel eller en Fehmartunnel er vel i princippet lige svært.

Ped

rødby færge og Gedser ditto

af Svend, 30/12 2010, 14:42 (4859 dage siden) @ Per Sørensen
redigeret af Svend, 30/12 2010, 14:59

Jeg tror ikke der er problemer med at køre farligt gods i tunneller. Storebælt er vel fyldt hver dag og Øresund også.
Den nye meget laaaange Gottardtunnel vil da helt sikkert også fragte enorme mængder farligt gods, så Silvio kan blive endnu mere giftig (åh undskyld).

Det er nok ikke farligere at køre gennem tunneler i Danmark end i Schweiz. Alligevel gælder der forskellige regler. De danske findes i SIN og lyder således (uddrag):

5.3. Godstog med farligt gods
Tog, som befordrer farligt gods, skal køre med stationsafstand til
forankørende tog, og efterfølgende tog skal følge i stationsafstand
mellem Korsør og Sprogø.

5.3.1. Sikring af stationsafstand
Stationsafstand skal sikres gennem en restriktion på samtlige
godstog i det automatiske tognummersystem (ATNS).
Når et godstog ifølge vognlisten ikke befordrer farligt gods (RID), må
stationsbestyreren ophæve restriktionen i ATNS, så der kan køres i
blokafstand mellem Korsør og Sprogø.

5.3.2. RID fareklasse 1
Hvis et godstog befordrer RID klasse 1 (dog ikke klasse 1.4 S), må
der ikke være personførende tog i nabotunnelrøret.


NB: Reglerne gælder kun for transporter med jernbane. For gods transporteret med lastbil, er der vist "frit løb" - man kan gøre som man vil. Vognmandsbranchen og FDM ville vist også gå helt i sort, hvis der ikke måtte være biler før eller efter lastbiler med farligt gods i Drogden-, Guldborgsund- og Limfjords-tunnelerne

--
Svend

rødby færge og Gedser ditto

af Anders Madsen, 29/12 2010, 09:38 (4860 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det kan tilføjes, at asfalteringen skete, da Scandlines indsatte bilfærgen "Rostock" til den stigende lastbiltrafik. Man ønskede at færgen skulle ligge til i Vestre Leje, hvor der er sporforbindelse, og asfalterede derfor jernbanesporet for at lette lastbilernes adgang, men ganske få måneder efter indsættelsen kom finanskrisen, som betød et dramatisk fald i lastbiltrafikken, og færgen blev taget ud af drift. Men da var skaden sket. Sporforbindelsen til færgelejet var afbrudt med et tykt lag asfalt.

rødby færge og Gedser ditto

af ole, 29/12 2010, 08:37 (4860 dage siden) @ ole

-og hvordan var aktuelle staus i Rf, jvnf. sp?

rødby færge og Gedser ditto

af Anders Madsen, 29/12 2010, 12:22 (4860 dage siden) @ ole

Den aktuelle status i Gedser er at DSB har forladt stationen. Tilbage er Scandlines, som fra forsommeren 2012 flytter fra færgelejet ved den gamle station til Vestre Leje ved den “nye” station. Rederiet vil indsætte to dobbeltdækkerfærger, som bygges i Tyskland, og som betyder, at hele færgehavnen skal ombygges. Samtidig flyttes terminalen til den “nye” station. Derfor vil Scandlines fjerne perronsporet til stationen og sporet på færgeklappen i Vestre Leje bliver også fjernet i forbindelse med ombygningen. De to nye superfærger samt det nye færgehavneanlæg er en investering på i alt 1,7 milliarder kroner. Der er i øjeblikket debat om det gamle, bevaringsværdige pakhus skal jævnes med jorden, da Scandlines mener bygningen står i vejen for deres store ”ødelæggelsesplaner”.
I de kommende år vil der med andre ord ske en ændring af Gedserbanens linjeføring i forbindelse med udviklingen af Gedser Færgehavn.

Den aktuelle status i Rødby Færge er at kun et færgeleje er i brug. Det andet leje med sporforbindelse er ikke muligt at komme til. idet Banedanmark har optaget flere spor og sporskifter på stationsterrænet i Rødbyhavn. Banedanmark har det med at ødelægge jernbanedriften! Det i øvrigt “Holger Danske”, der benytter det andet færgeleje som farligt gods-færge - til lastbiltrafikken.

rødby færge og Gedser ditto

af ole, 29/12 2010, 12:32 (4860 dage siden) @ Anders Madsen

ok. altså som formodet kun et spor/færgeleje i brug, og ingen alternativer.
(hvor mange spor er det nu der er på de nuværende jernbanefærger?)

rødby færge og Gedser ditto

af Svend, 29/12 2010, 13:30 (4860 dage siden) @ Anders Madsen


Den aktuelle status i Rødby Færge er at kun et færgeleje er i brug. Det andet leje med sporforbindelse er ikke muligt at komme til. idet Banedanmark har optaget flere spor og sporskifter på stationsterrænet i Rødbyhavn. Banedanmark har det med at ødelægge jernbanedriften!

Jeg ved ikke om det er gået op for dig, at der ikke overføres så mange vogne mellem Rødby Færge og Puttgarden som tidligere ;-) At bevare det det ernorme sporanlæg ville have været spild af penge :-|

--
Svend

rødby færge og Gedser ditto

af ole, 30/12 2010, 06:20 (4859 dage siden) @ Svend

jo det har jeg bemærket. Der er mig bekendt kun to brugbare perronspor hvor det vestlige afgrener til færgen

rødby færge og Gedser ditto

af Anders Madsen, 31/12 2010, 09:33 (4858 dage siden) @ ole

Til dem der ikke ved det, kan det oplyses, at Banedanmark endnu en gang har lukket Gedserbanen fra trafik, også for veterankørsel. Banedanmark vil ikke tillade trafik på banen i 2011. Argumentet er, at der skal investeres 5 mio. kr. (!) for at banen kan holdes farbar, hvilket Banedanmark ikke ønsker at gøre.

Projektet Trafikkultur Gedser vil nu indkalde til møde med Banedanmark, Trafikstyrelsen og transportministeren, da man undre sig over, hvordan Banedanmark gang på gang lukker en bane. Banedanmark har ikke mandat til at lukke Gedserbanen, hvilket man vil gøre nævnte instanser opmærksom på. Derudover kørte MZ 1451 på prøvetur til Gedser den 14. oktober 2010. Hvordan kan DB Schenker Rail Scandinavia køre et MZ-lokomotiv og DSB testkører IC4-tog på strækningen, når veterantog ikke må? Banedanmark har igen et forklaringsproblem! Først fik man lukket den normale drift, nu vil man ikke tillade veterankørsel!

rødby færge og Gedser ditto

af ole, 31/12 2010, 09:41 (4858 dage siden) @ Anders Madsen

dvs at evakueringsargumentet heller ikke holder længere?
-og så var der jo diskussionen om vedligeholdse af vej/overskæringsgrejet?
(dette var vist intakt sidst jeg var der)

rødby færge og Gedser ditto

af Anders Madsen, 31/12 2010, 11:18 (4858 dage siden) @ ole

Det er rigtigt, at der har været en del debat vedr. stormflodsberedskab, men eftersom der ikke længere kører tog på strækningen har Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi sammen med trafikselskabet Movia vurderet, at i tilfælde af at der skal ske evakuering af befolkningen på Sydfalster, kontaktes Movia således at kan benyttes busser til indsatsen. Man forventer at DMI advarer i god tid i tilfælde af stormflod, så storflodsberedskabet kan iværksættes i samarbejde med redningsberedskabet, Hjemmeværn og Beredskabsstyrelsen.
Det er en aftale, der er indgået trods det faktum, at Gedserbanen og Gedser Station er de absolut højeste punkter på Sydfalster.

Fra den ene dag til den anden, og uden varsel, lykkedes det rigtig nok Banedanmark at lukke Gedserbanen (for gud ved hvilken gang) i august 2005 grundet dårligt spor i flere overkørsler, men efter massiv pres fra lokalbefolkningen fik man Banedanmark til at renoverer overkørslerne blandt andet i Væggerløse og i Gedser i sommeren 2006. Overkørslerne blev udskiftet fra træsveller til - træsveller. Men ved et lille strækning ved stationen i Gedser blev betonsveller ilagt.

Det daværende genåbningtog på Gedserbanen:

http://www.gm-nyt.dk/vis_billed.php?id=1532b

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak