Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OK tankvogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 22/9 2010, 16:45 (4958 dage siden)

Hejsa.

Er der nogen der kender forhistorien på disse 2 tankvogne evt. foto af deres tideligere ejers bemaling?
Begge fotos er fra svendborg 1993.

[image]

[image]


Håber i kan hjælpe mig.:-)

Søren.

OK tankvogne i Svendborg 1993

af Poul Erik Bjerre, 22/9 2010, 18:56 (4958 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Søren.

Jeg har rodet lidt i jernbanen.dk og fundet flg. om OK tankvogne:

Under "Private vogne 1966-1980":
Fyns kul - 070 0 903.
Under denne vogn står der:
Købt 1970 fra Shell 070 0 903. Vogn 3. Solgt 1981 til OK Olie (070 0 903). 1994 til SfVJ.
Vognen er fra 1931 - det kunne vel godt passe med dit billede af en "vogn 3".
Vognen kan findes på Sfvj's hjemmeside under "materiel". Her har man malet den i "Fyns kuls" farver.
Jeg har dog en lille tvivl, om hvorvidt der er tale om den samme vogn - tanken ser anderledes ud på Sfvj's hjemmeside end på dit billede.

Jeg har også fundet en "vogn 1", men den ser ikke ud til at stemme med din "vogn 1":

Under "Private vogne 1893-1966":
Fyns Kulindkøbsforretning - ZE 503061.
Under denne vogn står der:
Tankvogn. Købt 1957 fra Vesterbros Stentagpapfabrik ZE 502751. 11000 liter. Last 15 tons. Tara 9,2 tons. Trykluftledning. Rangerskruebremse. Hjemsted Odense. Senere OK 1. 1994 til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1999-2002.
Jeg har ikke kunnet finde vognen under hverken Jernbanemuseets eller DSB Museumstogs hjemmesider.
Vognen er fra 1911.
Billederne på jernbanen.dk for ovenstående vogn tyder på en noget ældre vogn end den på dit billede.
Tanken er nittet - og der er et billede fra 2003, hvor vognen godt nok er malet i OK bemaling, men anderledes end på "din" vogn.

Nogen, der har bedre og mere sikre bud?

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

OK tankvogne i Svendborg 1993

af UTJ, 23/9 2010, 01:40 (4958 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej Søren.

Jeg har rodet lidt i jernbanen.dk og fundet flg. om OK tankvogne:

Under "Private vogne 1966-1980":
Fyns kul - 070 0 903.
Under denne vogn står der:
Købt 1970 fra Shell 070 0 903. Vogn 3. Solgt 1981 til OK Olie (070 0 903). 1994 til SfVJ.
Vognen er fra 1931 - det kunne vel godt passe med dit billede af en "vogn 3".
Vognen kan findes på Sfvj's hjemmeside under "materiel". Her har man malet den i "Fyns kuls" farver.
Jeg har dog en lille tvivl, om hvorvidt der er tale om den samme vogn - tanken ser anderledes ud på Sfvj's hjemmeside end på dit billede.

Jeg har også fundet en "vogn 1", men den ser ikke ud til at stemme med din "vogn 1":

Under "Private vogne 1893-1966":
Fyns Kulindkøbsforretning - ZE 503061.
Under denne vogn står der:
Tankvogn. Købt 1957 fra Vesterbros Stentagpapfabrik ZE 502751. 11000 liter. Last 15 tons. Tara 9,2 tons. Trykluftledning. Rangerskruebremse. Hjemsted Odense. Senere OK 1. 1994 til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1999-2002.
Jeg har ikke kunnet finde vognen under hverken Jernbanemuseets eller DSB Museumstogs hjemmesider.
Vognen er fra 1911.
Billederne på jernbanen.dk for ovenstående vogn tyder på en noget ældre vogn end den på dit billede.
Tanken er nittet - og der er et billede fra 2003, hvor vognen godt nok er malet i OK bemaling, men anderledes end på "din" vogn.

Nogen, der har bedre og mere sikre bud?

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Vognene blev byttet i forbindelse med at jernbanemuseet overtog "den lille". Så fik man nogle nyere i stedet - deraf forvirringen. Vogn 1 og 2 (?) var tidligere Shell-vogne, hvoraf den ene rigtig nok findes i Faaborg og den anden har Jernbanemuseet også. Vogn 3 er som nævnt også Jernbanemuseets......

"Fyns Kul" tankvogn i Ærøskøbing 1968 (2 billeder & ?)

af Niels Munch, 23/9 2010, 05:17 (4958 dage siden) @ UTJ

Hej alle,

Hvor passer så denne vogn ind i historikken?

[image]
Olietankvogn, tilhørende "Fyns Kulindkøbsforening" (et kooperativ stiftet af fynske mejerier og senere (1978) fusioneret med D.A.K. og OK). "Må kun benyttes til transporter mellem Svendborg Havn og Ærøskøbing." Ærøskøbing juli 1968 (nm).


Som et bidrag til tidligere tema om rangertraktorer følger her et halvdårligt billede af Ærøskøbings "rangertraktor", der på færgen fra Svendborg tilrangerer tankvognen:

[image]
Ærøskøbing, juli 1968 (nm).

Alle oplysninger om denne olietankvogn hilses velkommen.

Bedste hilsener
Niels

"Fyns Kul" tankvogn i Ærøskøbing 1968 (2 billeder & ?)

af UTJ, 23/9 2010, 06:01 (4958 dage siden) @ Niels Munch

Hej alle,

Hvor passer så denne vogn ind i historikken?

[image]
Olietankvogn, tilhørende "Fyns Kulindkøbsforening" (et kooperativ stiftet af fynske mejerier og senere (1978) fusioneret med D.A.K. og OK). "Må kun benyttes til transporter mellem Svendborg Havn og Ærøskøbing." Ærøskøbing juli 1968 (nm).

Det er denne: ZE 502751

Vognen blev overtaget af Jernbanemuseet i 1990'erne og for at få den "fravristet" fandt man nogle nyere takkvogne til Ærø-overfarten. Som ekstra fik man også de to andre tankvogne fra Ærø ZE 502924 og ZE 502903. ZE 502924 er nu Jernbanemuseets, mens 502903 står i Faaborg. Største problem med din viste vogn er at der ikke rigtig er nogle, der kan komme med et kvalificeret bud på hvordan den var opmalet i tiden som "tagpap-tjærevogn", men det kan jo komme.

Ærøskøbing 1968 (1 foto)

af Niels Munch, 23/9 2010, 06:48 (4958 dage siden) @ UTJ

Mange tak for afklaringen, Ulrik!

Som det ses, var Esso også på spil den gang:

[image]
Ærøskøbing Færgehavn, juli 1968 (nm).

Men det er vist en anden sag! Den lille færge er Drejø-færgen.

Bedste hilsener
Niels

"Fyns Kul" tankvogn i Ærøskøbing 1968 (2 billeder & ?)

af Søren Nygaard, 23/9 2010, 10:39 (4957 dage siden) @ UTJ

Hej.

De 2 tankvogne jeg har billede af her, er så de "nye" OK tankvogne.
Ved i hvilke vogne (numre + oprindelse) det er??

OK 3 kunne ligne en ex. "Århus Olie" med den lavt liggende og isolerede tank + kun vanger i hver ende.

Men hvor kommer de fra og hvem er de?

Søren.

"Fyns Kul" tankvogn i Ærøskøbing 1968 (2 billeder & ?)

af Aleman, 24/9 2010, 17:10 (4956 dage siden) @ UTJ

Om tankvogne i Svendborg.

Jeg medsender her to billeder af ældre tankvogne fra OK, begge fotograferet i begyndelsen af 1990'erne. Den ene kunne godt ligne den, der røg ind til Danmarks Jernbanemuseum.

[image]

Og her er den anden, lidt mere affældige vogn 2:

[image]

Jeg kiggede lidt i mine mapper og fandt følgende fotokopi af en tagpapvogn - og her må jeg med det samme beklage dels den dårlige, snart tyve år gamle kopi, dels at jeg ikke husker hvilket arkiv, den stammer fra. Men der er blot to muligheder - Rigsarkivet eller Svendborg Lokalarkiv, og det var vist på det sidste, jeg fandt kopien.

[image]

Jeg nedskrev oplysningerne, som jeg her skal gengive på tryk (min håndskrift er nærmest utydelig!):

Maskin- og beholderprotokol 1954-61.
Jernbanecisternevogn 26-29
Ze 502 677 Herbrand Tara 9.500 kg - 15 m3 - last 15.000 kg Akselafstand 4,0 trykluft, to slingreskot, dampspiral, alm. håndbremse, indv. diam. 171 cm, indv. sidemål 6,7 m, rumf. 15,4
Revideret Ng 17/8-53. Foto 21/6-57.

Skrivelse af 18/6-57: Efter at vognen var blevet mønjet og malet med aluminiumsmaling, skulle den trykprøves. Den fyldtes med vand, men kun til halvdelen. Der viste sig nemlig en utæthed ved to nagler. Det ene skot i vognen var faldet ned. Under rejsningen og fastgøringen må naglerne være blevet beskadiget.
Samtidig med, at skottet blev rejst, skar smedemester Kristoffersen et hul i det, for at tjæren ikke skal slå hårdt imod det. Vognen fyldtes atter halvt med vand, da der ikke vistes nogen utætheder blev den på smedemester Kristoffersens ordre tømt. Den blev således ikke trykprøvet.
Vognen har nu været i København efter vandgastjære. Den var ikke smuk ved hjemkomsten. Dels havde været spildt vandgastjære ned ad siderne, dels var der utætheder ved to-tre nagler.
Vognen tømmes for ny reparation. Smedemester Kristoffersen prøvede at stramme boltene. Da et boltehoved sprang af, blev forsøget opgivet, og der blev i stedet foretaget en svejsning.

Jeg vover her at vise min skitse af vognen - sådan som den så ud, men som man kun dårligt kan tyde på kopien.

[image]

Med venlig hilsen,

Aleman

Flere tagpapvogne

af Aleman, 24/9 2010, 19:44 (4956 dage siden) @ Tommy Nilsson

Til Tommy.

Ja, det er ganske rigtigt - jeg havde nu også mere udseendet af en tagpapvogn i tankerne (...), da jeg skrev indlægget - måske var der visse ligheder i bemaling/påskrifter?

Med venlig hilsen,

Aleman

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 23/9 2010, 11:12 (4957 dage siden) @ Søren Nygaard

Jeg har lige en vogn mere jeg mangler hjælp til!


[image]

FAF B ex. Ucs 910 6 038-1


[image]

FAF C

Hvilken Ucs vogn var det oprindelig??

Søren.

Avatar

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/9 2010, 07:17 (4956 dage siden) @ Søren Nygaard

Oversigt over FAF-bogstavvogne

A: Scandia 1949. Købt 1987 fra DSB Ucs 016. 1995 til SFvJ eller SJK.
B: Scandia 1950. Købt 1987 fra DSB Ucs 038. 1995 til SFvJ. Oph. 2004 i Struer? Tanke afmonteret.
C: Scandia 1950. Købt 1987 fra DSB Ucs 029. 1995 til SFvJ. Tanke afmonteret.
D: Scandia 1948. Købt 1987 fra DSB Ucs 002. 1995 til SFvJ.
E: Købt 1982 fra DLG 574 7 102. Udr. før 1987.
F: Købt 1982 fra DLG 574 7 100. Udr. før 1987.
G: Købt 1982 fra DLG 574 7 101. Udr. før 1987.

--
[image]

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 24/9 2010, 09:39 (4956 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mange tak for listen.
Det var lige det jeg fiskede efter.

Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af OD, Od, 30/9 2010, 12:04 (4950 dage siden) @ Tommy Nilsson

Oversigt over FAF-bogstavvogne

A: Scandia 1949. Købt 1987 fra DSB Ucs 016. 1995 til SFvJ eller SJK.
B: Scandia 1950. Købt 1987 fra DSB Ucs 038. 1995 til SFvJ. Oph. 2004 i Struer? Tanke afmonteret.
C: Scandia 1950. Købt 1987 fra DSB Ucs 029. 1995 til SFvJ. Tanke afmonteret.
D: Scandia 1948. Købt 1987 fra DSB Ucs 002. 1995 til SFvJ.

A: Til SJK. Muligvis ophugget if. med oprydningsprojektet. Sidst noteret 14/11-99.

B & C: Til SFvJ - Uden beholdere, set 28/6-09.

D: Til SFvJ - Sprøjtevogn, set 28/6-09.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 30/9 2010, 12:40 (4950 dage siden) @ OD, Od

Hej OD.

Du skulle vel ikke ha´ et billede af D-vognen.
Dens tanke er lavet af Møller & jochumsen, og de første 4 Ucs-vogne(000-003)har vist tanke med afvigende form.
D-vognen er vogn 002 så den vil jeg meget gerne se et foto af.

Mvh.
Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af OD, Od, 30/9 2010, 17:25 (4950 dage siden) @ Søren Nygaard

Vogn D i Svendborg 7/8-1988. Beklager kvaliteten af scanningen.[image]

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 1/10 2010, 05:02 (4950 dage siden) @ OD, Od

Hej OD.

Det er et fint billede, og nu hvor man ved at tankene er afvigende i form, kan man godt se det.
Det er en detalje der nemt bliver overset da der tit er én Ucs på billederne af gangen.
Mange tak for kigget.

Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Aleman, 30/9 2010, 19:43 (4950 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Søren.

Der er også et billede af D-vognen, set direkte fra siden i 1993 på Svendborg havn, samt et af den under rangering til M/F Ærøsund, maj 1988 - her er den sammen med vogn B og den lokale rangertraktor - der virkelig lever op til sit navn! Også jeg beklager scanningerne, men billederne er jo af ældre dato (og kameraet var billigt!).
Venlig hilsen,

Aleman
[image]
[image]

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 1/10 2010, 04:54 (4950 dage siden) @ Aleman

Hej Aleman.

Er det ikke en MF rangertraktor, selv om jeg troede at en MF var en del af et IC3 tog:-D

Selv om billederne er noget små kan man, især på billedet med både D & B vognen, godt fornemme at kegletankene ikke er af samme form.
Det var Ole M. Nielsen der gjorde mig opmærksom på forskellen, ellers havde jeg nok ikke lagt mærke til det, da det ikke er tit man ser 2 Ucs-vogne side om side.

Mange tak for kigget.

Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Aleman, 1/10 2010, 05:43 (4950 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Aleman.

Er det ikke en MF rangertraktor, selv om jeg troede at en MF var en del af et IC3 tog:-D

Selv om billederne er noget små kan man, især på billedet med både D & B vognen, godt fornemme at kegletankene ikke er af samme form.
Det var Ole M. Nielsen der gjorde mig opmærksom på forskellen, ellers havde jeg nok ikke lagt mærke til det, da det ikke er tit man ser 2 Ucs-vogne side om side.

Mange tak for kigget.

Søren.

Hej Søren.

Jo, litra MF er noget andet i dag, men der er mange eksempler på, at DSB har genanvendt litreringer - og i øvrigt var dette jo en privatbanetraktor, eller hvordan man nu skal titulere den. Den tilhørte i hvert fald ikke DSB...
Jeg har forsøgt at scanne billedet igen, så man måske bedre kan tyde, hvilken traktor, det er. Desværre kommer ridserne i papirbilledet også tydeligere frem, men måske kan du se hvilken model, der er tale om.
[image]
Endvidere medsender jeg et andet billede, der viser en større samling af lokalvogne på Svendborg havn i juli 1992 - desværre har jeg ingen optegnelser om vognnumre m.v.
[image]
Venlig hilsen,
Aleman

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 1/10 2010, 18:45 (4949 dage siden) @ Aleman

Hej Aleman

Det er nogle dejlige billeder af nu forsvunden havne/jernbanemiljø.

Hvis jeg ikke tager meget fejl er rangertraktoren en MF, altså Massey Ferguson 135 ell. 165, dog uden jeg er alt for skråsikker.

Til gengæld er der én vogn på det nederst billede vi kan være helt sikker på, nemlig den midterste af de tre sammenkoblede FAF vogne, det er helt sikkert FAF D med de tanke.

Mvh.
Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Aleman, 2/10 2010, 18:06 (4948 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Aleman

Det er nogle dejlige billeder af nu forsvunden havne/jernbanemiljø.

Hvis jeg ikke tager meget fejl er rangertraktoren en MF, altså Massey Ferguson 135 ell. 165, dog uden jeg er alt for skråsikker.

Til gengæld er der én vogn på det nederst billede vi kan være helt sikker på, nemlig den midterste af de tre sammenkoblede FAF vogne, det er helt sikkert FAF D med de tanke.

Mvh.
Søren.

Jeg har fundet en række billeder mere med FAF-vogne fra havnen i Svendborg. De følger her - det første er B- og D-vognene på Østre Havnevej i 1991, overfor det nu nedlagte Kellogg's.
[image]
Herefter følger - så vidt, jeg kan se - B- og A-vognene på nogenlunde samme sted i maj 1992.
[image]
Og på det næste billede ser vi en ret bar C-vogn et stykke længere inde mod centrum - det er fra maj 1994.
[image]
Endelig slutter vi havnerundfarten henne ved Ærø-færgen med vogn A i august 1994.
[image]
Venlig hilsen,

Aleman

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 2/10 2010, 18:49 (4948 dage siden) @ Aleman

Igen gode billeder med industri/havne/jernbane miljø.
Det er nu man fortryder at man ikke brugte mere fritid på at køre ud i landet for at tage billeder.
Dengang var der jo noget at tage billeder af.

Var brugen af C-vognen ophørt, siden der ikke er FAF logo på mere. A-vognen havde det jo stadig 3 mdr. senere?

Jeg kan se du er kommet en del på svendborg havn, så måske du eller andre, kan hjælpe mig med et vogn nummer.
Det er en Gklms vogn jeg også tog billede af i 1993 på Svendborg havn.
Den holdt sammen med OK-tankvogne og FAF-vogne på havnen.

[image]

Hvis nogen kan genkende vognen, og har dens nummer, vil jeg meget gerne høre det.

Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Aleman, 2/10 2010, 19:13 (4948 dage siden) @ Søren Nygaard

Igen gode billeder med industri/havne/jernbane miljø.
Det er nu man fortryder at man ikke brugte mere fritid på at køre ud i landet for at tage billeder.
Dengang var der jo noget at tage billeder af.

Var brugen af C-vognen ophørt, siden der ikke er FAF logo på mere. A-vognen havde det jo stadig 3 mdr. senere?

Jeg kan se du er kommet en del på svendborg havn, så måske du eller andre, kan hjælpe mig med et vogn nummer.
Det er en Gklms vogn jeg også tog billede af i 1993 på Svendborg havn.
Den holdt sammen med OK-tankvogne og FAF-vogne på havnen.

[image]

Hvis nogen kan genkende vognen, og har dens nummer, vil jeg meget gerne høre det.

Søren.

Til Søren.

Tak for hilsenen. Jeg kan desværre ikke rigtigt besvare dine spørgsmål, da jeg ikke dengang noterede de data (numre, udrangeringsdatoer m.v.). Det vigtigste for mig var at have fotografier af så meget som muligt, inden det forsvandt.
Derfor kan jeg heller ikke hjælpe dig med det oprindelige vognnummer på 'Nr. 5', som jeg også selv har fotograferet nogle gange. Mon ikke vor vognekspert UTJ kan hjælpe dig? Vognen var blandt dem, der blev brugt som mobile flaskegaslagre til Ærøskøbing.
Men til gengæld har jeg kigget i flere mapper og fundet et par pudsige billeder af FAF-vognene - eller resterne af dem - samt et sidste billede fra Ærø-forbindelsen.
[image]
[image]
Disse billeder stammer begge fra SFvJ, maj 1995. Det sidste billede er også det sidste i denne omgang - det viser de sørgelige rester eller stilheden efter stormen.
[image]
Det er atter fra Svendborg Havn, og datoen er den 31. december 1994 - altså netop én dag efter, at jernbanefærgeforbindelsen var ophørt. M/F Ærøsund sejlede dog stadig, men overførslen af jernbanevogne var definitivt slut. Og de følgende år blev der rigtigt stille på havnen i Svendborg - men det er en anden historie, vi kan vende tilbage til.

Med venlig hilsen, :-)
Aleman

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 3/10 2010, 05:22 (4948 dage siden) @ Aleman

Selv om tankene blev afmonteret, kan det jo være at de er der ude et sted.
Fra sidst i 80´erne til først i 90´erne, arbejdede jeg på et gartneri i Mårslet.
På et tidspunkt havde vi brug for en vandtank, den vi fik var en kegle tank fra en Vejle Dampmølle Ucs´er.
Ved en maskinstation i Hylke står der en Ucs Kugletank.
Så måske de er derude et sted:-)

Det sidste billede du har lagt ind, må være OK 3 tankvognen, som jeg osse har taget billede af.
Desværre ser det ikke udtil, at der er nogen der ved hvor de "nye" OK-tankvogne, oprindelig stammer fra.
OK 3 ligner nu stadig meget en ex. Århus Olie vogn.

Det kan være der er mere held med at identificere Gklms´eren.
Nu ved jeg da det var en flaskegasvogn, og den havde nr.5, så det er en god begyndelse.;-)

Mvh.
Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Ole M. Nielsen ⌂, 3/10 2010, 06:09 (4948 dage siden) @ Søren Nygaard

Hvis nogen kan genkende vognen, og har dens nummer, vil jeg meget gerne høre det.

Søren.

Det er Gklms 20 86 138 8 235. Den kom senere til Nordsjællands Veterantog.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 3/10 2010, 13:04 (4947 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Ja, det er det da osse.:-D
Nu er det noget lettere at finde vognen i listen over Gklms vogne, her på "jernbanen", når man ved hvor man skal lede.

Til gengæld kan jeg ikke finde nogen tankvogne der er blevet til de "nye" OK 1 og OK 3 (som jeg har billede af) da de "gamle" OK vogne blev overdraget til DJK.
Er der andre der ved hvor de "nye" OK vogne kom fra?

Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Aleman, 5/10 2010, 19:28 (4945 dage siden) @ Aleman

I mine gemmer fandt jeg vedhæftede billede fra havnen i Svendborg. Igen desværre uden videre data bortset fra, at det er optaget i februar 1993. Men det viser bl.a. en af de brune flaskegasvogne yderst til venstre, en FAF-silovogn, en OK-tankvogn samt nogle Tdgs'er - så mangler der vist kun Fynsk Mælk-vognen for at have de typiske repræsentanter for vognoverførslerne til Ærø. Ind imellem var der også tyske Rs-vogne med kunstgødning - ikke i løs vægt, selvfølgelig, men i sække, samt ikke at forglemme ungarske vogne med tagrør (men dem har jeg ingen billeder af, det var færgeselskabets direktør Jørgen Svarrer, der fortalte om dem). Masterne med flagene i baggrunden er restaurationsskibet 'Oranje'.
Venlig hilsen,
Aleman
[image]

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 7/10 2010, 17:09 (4943 dage siden) @ Aleman

Endnu et dejligt billede af godsvogne, ærgeligt man ikke kan se numrene på de enkelte vogne.
Nu ser man jo straks det er FAF vogn D og OK 3 der holder i rækken.;-)
Fynsmælk vognen fik jeg desværre aldrig billede af:-(

Søren.

Avatar

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/9 2010, 17:47 (4950 dage siden) @ OD, Od

Oversigt over FAF-bogstavvogne

A: Scandia 1949. Købt 1987 fra DSB Ucs 016. 1995 til SFvJ eller SJK.
B: Scandia 1950. Købt 1987 fra DSB Ucs 038. 1995 til SFvJ. Oph. 2004 i Struer? Tanke afmonteret.
C: Scandia 1950. Købt 1987 fra DSB Ucs 029. 1995 til SFvJ. Tanke afmonteret.
D: Scandia 1948. Købt 1987 fra DSB Ucs 002. 1995 til SFvJ.


A: Til SJK. Muligvis ophugget if. med oprydningsprojektet. Sidst noteret 14/11-99.
B & C: Til SFvJ - Uden beholdere, set 28/6-09.
D: Til SFvJ - Sprøjtevogn, set 28/6-09.

Så var det vogn A, der blev ophugget i Struer i 2004 - jeg kunne heller ikke få det til at passe, da jeg så (under)vogn B i Fåborg i 2002.
Her er et billede af vogn D.

[image]

--
[image]

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Søren Nygaard, 1/10 2010, 05:09 (4950 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

Jeg mener jeg læste at både B og C vognene har fået afmonteret tankene, og nu bruges til skinnebærevogne hos SFvJ.
Det var vist på SFvJ hjemmeside.
D vognen er vist sprøjtevogn, og det er godt det er den der "overlevede", da det vel er den sidste med den type tanke.
Mange tak for kigget.

Søren.

FAF Silovogne i Svendborg 1993

af Torben Bauer @, 28/9 2011, 21:23 (4587 dage siden) @ OD, Od

Da jeg har været lidt på jagt efter nogle gode foto så mærket på siden FAF / JAVKA lettere kunne ses og benyttes til decal, har jeg været i kontakt medStruer Jernbaneklub. De har ophugget vognen (litra A). Så den er gået til de evige jernbanemarker.
Men ligger nogle inde med nogle skarpe foto af siden på en af disse 4 vogne, vil jeg være glad.

OK tankvogne og andet i Svendborg 1992

af Aleman, 16/10 2010, 07:00 (4934 dage siden) @ Søren Nygaard

Under afstøvning i fotoarkivet fandt jeg dette teknisk dårlige, men historisk interessante billede fra havnen i Svendborg. Dengang - det var i september 1992 - var der stadig livlig trafik til og fra Ærøfærgen, og en lørdag ankom dette persontog fra det jyske (MHVJ) - og lod sig sågar færge over til Ærøskøbing, i øvrigt som det første og sidste persontog nogensinde. Trækkraft var AHJ ML 5203, og boggievognen er HFHJ 51. OK-tankvogn nr. 3 ses til højre sammen med en kollega.
Venlig hilsen,
Aleman
[image]

OK tankvogne og andet i Svendborg 1992

af Søren Nygaard, 19/10 2010, 04:43 (4932 dage siden) @ Aleman

Det kunne være spændende hvis Ærø havde fået sin jernbane dengang der var snak om det, men persontog har de jo altså så haft.:-D

[image]

OK 3 er den forreste vogn, den anden vogn ser ud til at være samme model.
Det vil sige at det hverken er OK 1, OK 2 eller OK 3(det siger sig selv, den holder ved siden af);-)
Men hvilken vogn var det så, og hvor mange OK-vogne var der??

Mvh.
Søren Nygaard.

OK tankvogne og andet i Svendborg 1992

af UTJ, 19/10 2010, 04:53 (4932 dage siden) @ Søren Nygaard

Det er de nye OK-tankvogne som de fik efter Jernbanemuseet hentede de gamle.

OK tankvogne og andet i Svendborg 1992

af Søren Nygaard, 19/10 2010, 05:44 (4932 dage siden) @ UTJ

Hvis der ikke var mere end 3 OK-vogne, så må vognene på billedet være vogn 3 & 2.
Vogn 1 (den ny)er af en helt anden type.
Der er billede af den tideligere i tråden.
Var der ialt 3 OK-vogne?
Ved du hvor "de ny" vogne oprindeligt kom fra?

Mvh.
Søren Nygaard.

OK tankvogne og andet i Svendborg 1992

af Steen Egelund Nielsen ⌂ @, Faaborg, 23/8 2012, 16:26 (4257 dage siden) @ Søren Nygaard

Det er fuldstændig korrekt at FAF-vogne "B" og "C" har fået afmonteret deres tanke så vognene kunne bruges til at flytte skinnerammer i Faaborg, Katterød og Pejrup. Disse tanke, husker jeg at tre af dem endte på en gård i Pejrup-området. Og tankvognen fra Fyns Kul har slutnummer 903. Endvidere befinder sig godsvognen Iblps som har været MAYO og før det, hed den FYNSK MÆLK 101. Og man har også SFJ Qb.415 , der netop i 2012 bliver 100 år, i stald. Kunne ALBANI-vognen i Aalborg og grusvognen i Mariager komme på "hjemmebane", sikke et GODSTOG der kunne køre her på SYDFYEN. Men så er der nogen der vil have mig indlagt på "lukket afdeling" :-D Mvh. Steen

OK tankvogne og andet i Svendborg 1992

af L.H. Jensen, 23/8 2012, 20:40 (4257 dage siden) @ Steen Egelund Nielsen

Det er fuldstændig korrekt at FAF-vogne "B" og "C" har fået afmonteret deres tanke så vognene kunne bruges til at flytte skinnerammer i Faaborg, Katterød og Pejrup. Disse tanke, husker jeg at tre af dem endte på en gård i Pejrup-området. Og tankvognen fra Fyns Kul har slutnummer 903. Endvidere befinder sig godsvognen Iblps som har været MAYO og før det, hed den FYNSK MÆLK 101. Og man har også SFJ Qb.415 , der netop i 2012 bliver 100 år, i stald. Kunne ALBANI-vognen i Aalborg og grusvognen i Mariager komme på "hjemmebane", sikke et GODSTOG der kunne køre her på SYDFYEN. Men så er der nogen der vil have mig indlagt på "lukket afdeling" :-D Mvh. Steen

JA!
- men i øvrigt mangler du jo under alle omstændigheder en passende trækkraft ...
Så brug i stedet energien på et mere realistisk projekt!

Mvh
LHJ

OK tankvogne i Svendborg 1993

af Per Topp Nielsen ⌂, 25/11 2015, 20:04 (3068 dage siden) @ Søren Nygaard

Beklager, at jeg først nu ser dette indlæg. (jeg har ikke overskud til at følge med i alt). Men de svar, du søger har jeg her:

1987 tilg. OK 3 (25000) ex 74-0701586 (svenska esso), stelnr 505406
1989 tilg. OK 4 (27000) ex 74-0702101 (?), stelnr 506107
1994 tilg. OK 1 (19200) ex 86-7203364 (BP oliekomp.), stelnr 503364

Nr 4 gik i 1993 til DSB museumstog og blev ophugget i 2005
De to andre blev i 1998 efterladt på Ærø. Videre skæbne ukendt.

Per Topp Nielsen
www.dansk-jernbanearkiv.dk

OK tankvogne i Svendborg 1993

af Allan Støvring-Nielsen, 25/11 2015, 20:57 (3068 dage siden) @ Per Topp Nielsen

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak