Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Presenning nummer ? (Generelt)

af legobrian, 9/2 2013, 00:16 (4088 dage siden)

Hej: jeg har et ?
Togvogne med presenning nummer: 10115
kan man finde ud af hvilken banestrækningen, ud fra nummeret.

[image]

Presenning nummer ?

af Svend, 9/2 2013, 00:32 (4088 dage siden) @ legobrian

Hej: jeg har et ?
Togvogne med presenning nummer: 10115
kan man finde ud af hvilken banestrækningen, ud fra nummeret.

Kun hvis der er nogen der kan genkende træerne i baggrunden ;-)

--
Svend

Presenning nummer ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/2 2013, 11:56 (4088 dage siden) @ legobrian
redigeret af Erik V. Pedersen, 9/2 2013, 12:09

Hej: jeg har et ?
Togvogne med presenning nummer: 10115
kan man finde ud af hvilken banestrækningen, ud fra nummeret.

[image]

-----------------

Kun hvis der er nogen der kan genkende træerne i baggrunden ;-)

--
-Svend B J

-----------------

Presenningnumre var alene løbenumre --som numrene på en jernbanevogn--, der jo heller ikke umiddelbart siger noget om hvor en vogn befinder sig. Hvis man har fortegnelser over, hvor en vogn var stationeret på et tidspunkt, kan man evt. klare den, --men ikke en presenning.

Nummeret kunne fortælle noget om, hvornår den var indkøbt og taget i brug. Blev de udleveret til en afsender af en vognladning, kunne man notere, hvilke presenninger, vedkommende havde fået og sikre sig, at de kom tilbage på den læssede vogn. Ankom en vogn med presenninger og blev stillet tilrådighed på modtagerens eget sidespor, kunne man via numrene sikre sig, at de blev tilbageleveret med den i øvrigt tomme vogn.

Ved vognladningsvise forsendelsers overdragelse til danske privatbaner, eller til udenlandske baner, var det af betydning, at man kunne se, hvilke presenninger, der dækkede læssene (og at få dem retur efter aflæsning).

Skulle et antal presenninger sendes fra en station til en anden, eller sendes ind til et presenningdepot, skulle presenningerne sammenlægges/-rulles på en sådan måde, at nummeret vendte ud, og anføres på en tilsvarende følgeseddel/fragtbrev. Specielt her -hvis en af presenningerne f. eks. skulle til reparation- var det jo af betydning, at denne kunne kendes fra de øvrige intakte presenninger.

Inden presenninger blev sammenlagt/-rullet skulle de være rene og tørre. Kunne stationerne ikke selv klare en rengøring og efterfølgende tørring eller evt. reparation, var der på nogle større stationer specielle vaskepladser og presenningtørrehuse(-skure)samt mulighed for reparation, f. eks. København Gb og Aarhus G.

I DSB ordreserie J omtaltes alt om behandlingen af presenninger over 5-10 sider (alt efter årgang/udgave), så der var derfor ikke meget at tage fejl af -- Intet var overladt til tilfældighederne ! ! ! :-).

"Det eneste" man således ikke kan sige/udlede noget om, er hvor presenningen befinder sig - de "flagrede" rundt i landet fuldstændig tilfældigt.

------------

I øvrigt kunne nogle fotos af nogle presenningtørrehuse/-skure være en god ting til brug for modelbyggerne - Prøv at kikke i skrivebordsskufferne.

(LOKOMOTIVET har bragt en fin tegning af en sådan bygning - jeg husker ikke lige årgang og nummer, men det er der nok en/flere andre, der vil være behjælpelig med :-) )

[image]
DSB Mm 755+751, Kbh.Gb, v. Dybbølsbro. 18. september 1972. -- S-toget på dette sted, den dag, er en historie for sig, men i baggrunden -over S-toget- ses presenningtørreskuret på København Gb. Her anes det -trods afstanden- at huset/skuret er opbygget som en skråtstillet persienne, så der kommer masser af frisk luft ind til de nyvaskede presenninger.


Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

Presenning nummer ?

af Ole M. Nielsen ⌂, 9/2 2013, 13:28 (4088 dage siden) @ Erik V. Pedersen


(LOKOMOTIVET har bragt en fin tegning af en sådan bygning - jeg husker ikke lige årgang og nummer, men det er der nok en/flere andre, der vil være behjælpelig med :-) )

LOKOMOTIVET nr. 94, side 32 : Presenning-tørrehus i Århus.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

OT: Presenning nummer ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2013, 12:16 (4088 dage siden) @ legobrian

Hvis der nu skulle ske det, at Henning H087 skriver et indlæg om presenninger, må det være nærliggende også at inkludere dette link: http://www.youtube.com/watch?v=2b4StZVJLHU:-D.

(Duk og væk)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

OT: Presenning nummer ?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 9/2 2013, 12:25 (4088 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis der nu skulle ske det, at Henning H087 skriver et indlæg om presenninger, må det være nærliggende også at inkludere dette link: http://www.youtube.com/watch?v=2b4StZVJLHU:-D.

(Duk og væk)


Hvor er det godt, at man ikke sidder med en kop kaffe/cola ved pc'en ;-) :-D

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

OT: Presenning nummer ?

af h087 ⌂, køge, 9/2 2013, 13:07 (4088 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af h087, 9/2 2013, 13:41

:-)

næ - men en sad med et glas økologisk koldskål og en babbe ( for ligevægtens skyld );-)

så de herrer!!

ved en hurtig gennemgang, - fandt desværre ikke noget med presseninger

men men men

der var noget med et brændeskur ved komandoposten

[image]

og til "vittige" hoveder var der også en blokhytte ved Kalvebod

[image]

og i denne bygning (hovedlageret) kan der jo være en masse af den slags, hvis man stuver dem godt sammen !!!!:-D :-D :-D ;-)

[image]

og så må en jo finde et presseningsskur - så det kan pakkes pænt ind ;-) :-D :-P

mvh
trods alt :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D ;-) ;-)

henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

OT: Presenning nummer ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/2 2013, 13:43 (4088 dage siden) @ h087

:-)

næ - men en sad med et glas økologisk koldskål og en babbe

så de herrer!!

ved en hurtig gennemgang, - fandt desværre ikke noget med presseninger

(...)

henning h087

-----------------

Hvor er Steff ??? eller en anden repræsentant for LOKOMOTIVET, der kan og vil lægge deres tegning på Forum. (LOKOMOTIVET nr. 94, side 32 : Presenning-tørrehus i Århus. --- Tak til Ole M. Nielsen tidligere i tråden.)

I Modeljernbaneklubben H0, Albertslund har vi faktisk bygget et skur efter denne tegning, men foto deraf, kan tidligst blive efter onsdag.


Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

OT: Presenning nummer ?

af h087 ⌂, køge, 9/2 2013, 14:01 (4088 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af h087, 9/2 2013, 14:19

Hej

der er et link her hvor der et stykke nede i tråden er et foto af Aarhus pressening - tørrehus

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=presenningt%C3%B8rrehus&source=web&am...

og tror jeg - hvis tegningen i lokomotivet er en DSB tegning tror jeg ikke at Torben Andersen eller Steff vil gøre indsigelse imod en scannede tegningen og lagde den ind (i dette tilfælde)
med henvisning til at den var scannet fra lokomotivet - det er min erfaring - men desværre er mine "lokomotiver" pt pakket godt ned

mvh
henning h087

Ps - var foriøvrigt for første gang på besøg nede i Albertslund i onsdags, og et rigtigt fint tørrehus, - man kan godt sige det at anlægget var flot, med mange fine bygninger og sporanlæg ( sporskifter er selvbyg ( bla diamant med englændere med normal sporafstand - ses sjældent på anlæg ) også flinke og hyggelige folk, så det er ikke sidste gang jeg kommer på besøg ( næste gang med kamera ) og sikringsanlæg der virker efter virkeligheden - jo så kan anbefales at besøge :-) :-) :-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Presenning nummer / presenningskur. + modelfoto.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/2 2013, 15:08 (4087 dage siden) @ h087

Hej.

Sandelig om ikke presenninghuset, i Modeljernbaneklubben H0, Albertslund, havde "sneget sig ind" via et foto af EpokeModdeller´s flotte byggesæt af en herlig baggård.

[image]
Bag EpokeModeller-baghus-interiøret, ses Mjk-H0´s model af presenninghus/-skur.
"Lige til modeljernbanen".
:-)

Det var jo ganske heldigt i denne forbindelse.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

OT: Presenning nummer ?

af Steff, 9/2 2013, 16:32 (4087 dage siden) @ h087

Go´eftermiddag.

Tegningerne er af Jens Guldbæk Christensen (JGC) med tilladelse til at bringe i Lokomotivet og ikke andet. Og dette kan jeg ikke umiddelbart lave om på, selvom JGC er bortgået for mange år siden.
Så indtil videre må jeg og andre jo henholde sig til dette og jeg må anbefale læsernde, der ikke har Lokomotivet, at købe bladet brugt - hvis muligt. Mange af de ting der diskuteres her, kan man nemlig få svar på i dette blad.

Steff og

Ansvarshavende redaktør

NB: Men man kan jo på det gode billede fra MJ-klubben som EVP viser, helt nøjagtigt se, hvordan sådan en fætter så ud:-)

--
Steffen Dresler

Presenningskur/-hus.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/2 2013, 17:09 (4087 dage siden) @ Steff

Go´eftermiddag.

Tegningerne er af Jens Guldbæk Christensen (JGC) med tilladelse til at bringe i Lokomotivet og ikke andet. Og dette kan jeg ikke umiddelbart lave om på, selvom JGC er bortgået for mange år siden.
Så indtil videre må jeg og andre jo henholde sig til dette og jeg må anbefale læsernde, der ikke har Lokomotivet, at købe bladet brugt - hvis muligt. Mange af de ting der diskuteres her, kan man nemlig få svar på i dette blad.

Steff og

Ansvarshavende redaktør

NB: Men man kan jo på det gode billede fra MJ-klubben som EVP viser, helt nøjagtigt se, hvordan sådan en fætter så ud:-)

------------

Hej Steff.

Tak for svaret, -men . . .

Helt ærligt, er det ikke ligesom man mangler nogle mål ??? De mål vi vel alle sætter pris på, og på al måde forsøger at leve op til, under byggeriet. Man kan vist kun under ganske specielle omstændigheder bygge en mål-rigtig model efter fotos.

Al ære og respekt for overholdelsen af ophavsretten, her som andre steder, men er LOKOMOTIVET virkelig så bundet / føler sig så bundet af en sådan aftale. "Nettet" var vel dårligt opfundet, da Jens Guldbæk Christensen (JGC) gik bort. Hvis han havde kendt udviklingen, havde han sikkert gerne udvidet sine rettigheder, --mon ikke ! ! !

Det er ikke min opgave, at opfordre til "ulovligheder", men på den anden side må man vel også være åben for udviklingen. LOKOMOTIVET fik rettigheden og respekterer denne, fint, men . . .

Både jeg selv (som også ønsker respekt overfor mine rettigheder), LOKOMOTIVET, men også andre bøger/blade benytter jo -i dagligdagen- fotos/tegninger, hvis ophavsret måske er lidt "flosset i kanten" (f. eks. nyere Driftsmateriel-tegninger) ! ! !

Her har vi vel så alle et problem til overvejelse ! ! !

(Blot en lille bemærkning til sidst: "LOKOMOTIVET" kunne måske også spørge arvingerne - dette er/bliver nok ikke noget enkeltstående tilfælde. Vi har begge kendskab til tilfælde, hvor arvinger har givet tilladelser til "moderne" brug af fotos/tegninger til det/de oprindelige ikke-kommercielle formål (LOKOMOTIVET ?) ).


Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Presenningskur/-hus.

af Steff, 9/2 2013, 18:00 (4087 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik (samt alle I andre, der HAR "lånt" tegningen og sendt den rundt i hyperspace).
Da jeg p.t. ikke kan konferere med "min bedre halvdel" om hvordan aftalen nu skal tolkes, bliver det, som du Erik helt sikkert, med alle de brud der sker med dine sider og billeder, har forståelse for.
Men jeg undersøger og vender tilbage!!

Til alle!
Men jeg kan ikke lade være med at smile lidt, da der p.t. i ordets bogstaveligste forstand sprøjtes DSB tegninger ud i så store RÅ mængder her på siderne, at guderene må sig forbarme. Nyhedsinteressen og glæden ved en tegning forsvinder da helt og man (i hvert tilfælde jeg) glemmer hvor, hvad og hvorfor. Og de forsvinder i snart hundrede af tråde med forskelligt indhold, hvor blev de af?
En tegning er jo som ord, det skal fortælle noget eller forklare noget som ord har svært ved. Og set i DET lys er det da skønt at se, at lige netop den tegning der ønskes hér, ikke umiddelbart er til at få fat på GRATIS. Bare lidt tanker.

Som sagt, jeg vender tilbage (ikke et ord om Arnold Schwartzenegger)

Steff

--
Steffen Dresler

Presenningskur/-hus.

af h087 ⌂, køge, 9/2 2013, 21:31 (4087 dage siden) @ Steff

hej

og undskyld,
men hvordan var det nu at lokomotivet opstod
nogen startede et blad og nogen hjalp med tegningsmateriale, foto og meget andet
var det ikke fordi mange af hjælperne havde disse tegninger og andre havde foto, og mange tegnede tegninger af rullende materiel,huse mm - og stillede dem til rådighed for lokomotivet.

skal vi så nu ikke kunne stille dette materiale til rådighed på nettet. der er rigeligt at tage af - og lokomotivet kan nok ikke nå at udgive dem alle. og hvis en vil bygge en vogn, bygning - skal de så vente - næ, som Arne Kirkeby sagde, da man prøvede at lukke af for fotografisalg - hvis en skal bygge nu - så skal han bruge det nu - og ikke om tyve år

og ja Steff - jeg er en af dem der lægger det ud, og hvorfor skulle jeg ikke det - ingen får gavn af det - hvis det ligger i mine skuffer - og jeg har fx tilladelse til at bruge JGC ting i jernbanerelaterede sammenhæng, og ved fx foto, ja , - der har jeg også spurgt "arvingerne" endnu en gang om tilladese - og har fået den - og ved Kirkeby - ja - der kunne man også huske det. - men jeg fornemmer ligesom at de der er kommet efter og gjort det lidt mere "kommercielt" ligesom vil være dem - ”der vil sidde på det hele” - og selvom jeg har mange fotografier, tegninger mm - glæder jeg mig og køber - hvis der kommer en blad/bogudgivelse om det specielle emne, uanset om jeg har set foto, tegninger før,

dernæst er mange af de bragte tegninger her på jernbanen jo bragt i lille jpeg format, så ”afslørringen” er vel så som så.

Og vil også give EVP ret i at havde nettet været opfundet dengang, ja så havde JGC også været med der. JGC var meget åben og hjælpsom, det eneste han var meget bestemt med var krediteringen – og det er absolut ok

endvidere tror jeg også at hvis omtalte tegning blev vist – ja så kunne det jo ske at der var nogen flere der ville abonere på lokomotivet, idet der ved selvsyn jo kunne konstanteres at der var noget af interesse i bladet, og det er der jo. - det er vel ikke meningen at vi skal være med til at ”peppe” priserne opad for udsolgte blade/bøger for dem der spekulere i sådant ??? oder, og den der vil eje det originale – er jo villig til at betale prisen

At en tegning bliver bragt eller for den sags skyld et foto, synes jeg ikke ødelægger fornøjelsen, men skærper interessen, idet der jo mange gange også ligger en historie eller flere fakta bagved – og her er det blade, bøger mm kommer ind i spillet

foriøvrigt ligger tegningen fra lokomotivet ikke på nettet, såvidt jeg har undersøgt det.
At det forsvinder bagud på jernbanen – skyldes vel at der er mange indlæg – og derfor glider bagud, såfremt brugeren ikke dovnloader og gemmer i eget arkiv på Pcen, måske også at der mangler søgeord i overskriften !!.

og på denne side jeg henviser til
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=presenningt%C3%B8rrehus&source=web&am...
er der på side 105 en facadetegning af presenninghuset i århus – og det er lige til at downloade på pdf

og der kunne skrives meget mere om dette emne – og det vil der nok også ud i fremtiden.

Men kan oplyse at ”mine afsløreinger” efterhånden vil blive gemt på www.rundremisen.dk – og tegninger og foto vil blive overgivet til et arkiv, der er åbent og tilgængeligt.

Så hvis jeg har tegningen af tørrehuset liggende gemt i en af mine kasser, jo – så ville jeg bringe den – jvnf ovenstående.

Mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Presenningskur/-hus.

af Jens Møller, København S, 9/2 2013, 22:20 (4087 dage siden) @ h087

Jeg har da også en masse skitser fra Driftsmaterielfortegnelsen 1 og 2, tillige en hel del hovedtegninger i 1:10 af MO og MK/FK samt vogne, som jeg anskaffede i tredserne og jeg vil da ikke have den mindste bekymring ved at lægge disse tegninger ud på nettet. Mon ikke at DSB har vigtigere ting at se til, end at bekymre sig om ophavsret til tegninger af materiel, som for mange mange år siden er udrangeret!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Presenningskur/-hus.

af UTJ, 9/2 2013, 22:23 (4087 dage siden) @ Jens Møller

Der er intet problem i at lægge ældre DSB-arkivalier ud på nettet. Det er som sådan offentligt og det må man godt.

Presenningskur/-hus, copyright.

af Steff, 10/2 2013, 01:13 (4087 dage siden) @ h087

Go´aften!

Det var "bandeord" da lige......
Hvad andre har liggende og ligger ud på nettet er jeg da fuldstændig ligeglad med! Det er deres, en eventuel copyrightindehaver og webmasters problem - meget koldt formuleret. Sidstnævnte er nemlig ansvarlig for, hvad der er på hans "site".
Hvis jeg i tidernes morgen har lovet en person, at hans tegninger kun må vises et bestemt sted, her et tidsskrift, så overholder jeg det, også selvom vedkommende nu er afdød! Det gælder også hans billeder, men hér er der en anden aftale.
Som jeg skrev, jeg undersøger hvad der kan gøres for at efterkomme et ønske.
Hvad andre har af aftaler med samme nu afdøde person er mig fuldstændig i denne henseende uvedkommende.
Med hensyn til sidste afsnit i det jeg skrev, vil jeg være glad for at man LÆSER. For gentagelse skrev jeg, at det undrer mig bare i hvilket tempo og omfang tegninger sprøjtes ud, uden anden grund end det er scannet ind og at noget kan ses på en anden site, ok, kan også bruges til noget gætteri. Hvis andre synes det er fint, så er det jo OK for dem. Jeg synes nu bare der mangler en kontekst at sætte tegningerne i, ikke andet.
Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om DSB tegninger og ej heller, at det ikke er tilladt. Hvad andre synes og gør er deres ansvar. Og fordi det skulle være offentlig ejendom er alt tilladt. Det er da noget vås og vrøvl juridisk set.

Så lige for at opsummere: Jeg undersøger hvad status er på de ønskede tegninger af JGC. Og hvad andre ligger ud er deres problem, sålænge det ikke er noget jeg har ansvar for, OK?

Mvh

Steff

--
Steffen Dresler

Presenningskur/-hus, copyright.

af h087 ⌂, køge, 10/2 2013, 02:28 (4087 dage siden) @ Steff
redigeret af h087, 10/2 2013, 02:38

Hej

vil lige sige her at jeg deler dit synspunkt langt hen ad vejen, når man har lovet noget, ja så holder man det

og rigtig - mine aftaler står jeg selv inde for

men dette er jeg lidt uenig i med dig

"Jeg synes nu bare der mangler en kontekst at sætte tegningerne i, ikke andet."

og fuld respekt for det
men så må du vel også kunne accepterer dette

"jeg vil bygge en vogn, eller en bygning, eller et signal, med de rigtige mærker på
og er bedøvende ligeglad med historien bagved, jeg vil bygge bare tingen, og dertil skal jeg bruge en tegning og foto - eller jeg bare interessere mig for rullende materiel, bygninger og sporplaner"
,- det kan vel også kaldes "konteksten"
derfor lægges tegningerne ud - historien bagved er ikke nødvendig for at bygge - eller at være nysgerig efter at se hvordan en station så ud i 1956, giver måske ideer om at bygge den i model, med de kompromisser der nu engang opstår - historien bagved er der jo andre der skriver om, heldigvis og rigtig mange tak for det - og så køber vi bladet/bogen hvis det interesserer os

og formålet er vel at udbrede kendskabet, vidrebringe og fremme interessen for jernbaner, store som små, på hver sin måde som man formår !!!!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Presenningskur/-hus, copyright.

af Jean Henrik ⌂, 10/2 2013, 06:00 (4087 dage siden) @ h087

Hej - jeg vil da også lige give den et par ord med på vejen, min liberale holdning til copyright er jo kendt og det er da rigtigt at formålet er vel at udbrede kendskabet, vidrebringe og fremme interessen for jernbaner, store som små, på hver sin måde som man formår.

Det virker underligt at en person som nævnt (afdød)har sådan en holdning at "mine ting skal ikke ud til andre" , er det ikke lige det at dele med andre der gør at vi har en interesse men at der måske så er nogen der stjæler andres fotos og sætter sit eget navn under, som jeg har prøvet, den går ikke.

Der har jo tidligere været en voldsom omtale af copyright / ophavsret og hvad man må og ikke må, jeg kan kun sige ak ja....

jeg skal ikke fremprovokere en ny eksplosion i spørgsmålet om ret.

hilsen Jean Henrik

Presenningskur/-hus, copyright.

af Steff, 10/2 2013, 09:52 (4087 dage siden) @ Jean Henrik

Go´formiddag Jean Henrik!

Et kort svar. Jeg kender ikke til afdødes holdning, men til hvad, der blev aftalt da han levede. Derfor bliver jeg nødt til at konsultere min kollega for at høre, om hvad der videre var aftalt ved et eventuelt dødsfald, substitiært at kontakte arvinger/familie. Så simpelt er det.
Jeg tillægger ikke personer holdninger som "han ville nok synes det er OK", "det er i hans ånd at ..." o.s.v. Og morsomt nok, er det altid i afdødes ånd, når andre kan få fordel af det, ikke sandt?
Med hensyn til en liberal holdning ved jeg ikke hvad menes. Der er en lovgivning og den prøver jeg at overholde. Det er vel et misbrug, der har gjort en lovgivning på området nødvendig ikke sandt. Man kan jo så SELV sikre sig, ved f. eks. at påsætte billeder nogle procentmæssigt store angivelser af enten fotograf eller arkivret på, ik´. DET er liberalisme;-) .
Og så ved jeg at min ønskede "taletid" vedr. dette emne i denne tråd er afsluttet.

God fortsat - forhåbentlig weekend til alle.

Steff

--
Steffen Dresler

Presenning nummer ?

af legobrian, 10/2 2013, 08:56 (4087 dage siden) @ legobrian

Hej tak til alle, som har bidradraget med mit indlægs?.;-)
Her er så det orginale billede, i fuld størrelse.
Kanon godt taget af fotografen.:-P


[image]

Presenning nummer ?

af Svend, 10/2 2013, 09:01 (4087 dage siden) @ legobrian

Ah-ha, du driller ....... ;-)

Østbanen eller Aalborg ....??

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak