Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flyfotos af Danmark 1954

af Bendix Riis, 23/9 2010, 12:42 (4935 dage siden)

I maj måned 1954 optog US Airforce luftfotos af hele Danmark.
Disse fotos er meget interessante at studere, da næsten alle de jernbaner der har eksisteret i Danmark kan følges på billederne fra 1954.

Prøv følgende links:

http://flyfotoarkivet.dk/ (indeholder også luftfotos optaget af Luftwaffe i 1944)


http://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site=Aabenraa&Page=I-Archive&ShowFeatureInfo...


http://www.kortal.dk/privat/index.asp

Bendix

Avatar

Flyfotos af Danmark 1954

af T. Rithmester ⌂, Struer, 23/9 2010, 14:03 (4935 dage siden) @ Bendix Riis

Tak for disse links :)
De er endog særdeles brugbare når man vil se efter gamle stationer, sidespor ol.

Mvh

Thomas

Flyfotos af Danmark 1954

af Bendix Riis, 23/9 2010, 14:07 (4935 dage siden) @ T. Rithmester

Ja, og man kan også være heldig at finde rullende materiel.
Jeg fandt et skinnebustog, som er under indkørsel til Skovby på Hammelbanen.

Bendix

Flyfoto 1976 (med ?)

af Niels Munch, 23/9 2010, 16:43 (4935 dage siden) @ Bendix Riis
redigeret af Niels Munch, 23/9 2010, 16:54

Absolut meget interessant, tak for gode links!

Jeg forsøgte mig selv en gang, hængende ud af sidevinduet på en Auster Autocrat 1947 i 300 fods højde over:

[image]
Luftfoto 22. juni 1976 (nm).

..... og det tager næppe de opvakte forumdeltagere mange minutter at bestemme, hvilken station vi ser, og hvilket materiel, der findes på sporene ved drejeskiven?

Bemeldte veteranfly så i øvrigt således ud:

[image]
Auster Autocrat 1947 - OY-DTP, Schameder flyveplads v. Berleburg (D) i pinsen 1976.

Bedste hilsener
Niels

Flyfoto 1976 (med ?)

af Lars B. Christensen ⌂, 24/9 2010, 03:32 (4935 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Stationen på luftfotoet ligner i alt fald Hårlev på Østbanen....
Det passer vel også med at det var nogle år inden den gamle remise blev revet ned, og banen fik et nyt værksted.

Mange hilsner
Lars

Flyfoto 1976 (med ?)

af Ove Nygaard @, Fredericia, 24/9 2010, 04:48 (4935 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
"Når man ser det hele sådan lidt fra oven".

Bedste hilsener
Ove

Flyfoto 1976 (med ?)

af TeamBaumann, Hjordkær, 24/9 2010, 05:04 (4935 dage siden) @ Niels Munch

Materialet ved remisen / drejeskive - tror jeg nok, at der er par MB- tog, måske med Ym 1 og 2 til venstre af drejeskiven.

Flyfoto 1976 - Hårlev station

af Niels Munch, 24/9 2010, 08:03 (4935 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Hårlev er korrekt. Remise og drejeskive blev fjernet ultimo 1989 til fordel for det nye værksted, som blev indviet i maj 1991.

Her findes en større udgave af billedet: *klick*, hvor man bedre kan identificere materiellet i remiseområdet:

Flyveretningen er mod nord.

Ved det østligste remisespor (smedeværkstedet) formentlig den Scandia-skinnebus, der i 1980 blev til motortroljen MT 102.

Opstillingssporet vest for remisen: 3 Scandia-skinnebusser samt en dadelæske (BDS ?) i svenske farver. Lidt længere oppe en MB i banens design, til højre derfor Ym-Ys. Ned mod drejeskiven B 50 eller 51 samt yderligere en Scandia-skinnebus.

På "jorden" mellem denne skinnebus og dadelæsken står en rumpeged, som man havde brugt i f.m. udviklingen af "det blodorange design", herunder til div. logo-prøver.

På enderampesporet syd for varehuset står M 2.

Bedste hilsener
Niels

Flyfotos af Danmark 1954

af Steff, 23/9 2010, 16:55 (4935 dage siden) @ Bendix Riis

Luftfoto i ”hard-copy” mv.!
Først tak for de forskellige links, meget interessant og godt anvendeligt til bl.a. jernbanearkæologi. Før i tiden kunne man faktisk kun få fat i ”Photocover Denmark” fra Flyvertaktisk kommando, hvis ikke billedet var belagt med restriktioner. Nu kan man heldigvis også benytte sig af bl.a. ”Google earth” eller den helt simple, nemlig KRAK. Her går man ind og vælger ”Kort”, indtaster adressen og vælger ”Luftfoto”. Nogle steder kan man ovenikøbet vælge ”Skråfoto”. Men alle ovennævnte billeder er ”nutidige”.
Ønsker man flyfoto fra før 1940 (epoke II), kan med fordel købe ”Til vejrs over banerne, Luftfotos 1919-1939” fra Banebøger, 2006. Som titlen siger, er det jernbanerne der er i fokus hér og der er mange fantastiske jernbanemotiver. Er man til epoke III kan man prøve at få fat i (antikvarisk) ”Danmark set fra Luften”, forlaget Union (Lademann) 1967. Her finder man alle de større byer og normalt er stationsarealet eller havnen i fokus. Og så er det ovenikøbet i farver.
Er man ”lidt professionel” og anskaffer sig et ”stereoskopisk” fototydningsapparat (to linser sat i en plade og en afstands holder til billedet), kan man ved lidt øvelse og to identiske flyfoto opnå en stereoskopisk 3D effekt. SÅ skal jeg love for at terrænforskellene optræder TYDELIGT.
Sidst, skal man anvende kort er der ”DK før og nu”. Hér har man et nutidigt kort på den ene halvdel og den valgte tidsperiode på den anden halvdel. Og så kan man med musen køre hen over kortene og se forskellene før og nu. Endelig skal nævnes et tegnet kort over København anno 1897, hvor hovedstaden er tegnet af Franz Sedivy i ”skråoptagelse” med bl.a. hele det gamle jernbaneterræn med den anden Hovedbanegård, værksteder, spor mv.
Vedhæftet et udsnit af København 1897.
[image]
God fornøjelse

--
Steffen Dresler

Flyfotos af Danmark 1954

af Poul Erik Bjerre, 23/9 2010, 18:14 (4935 dage siden) @ T. Rithmester

Hej.

Det er muligvis mig, der er dum. Men jeg kan absolut ikke få nogen som helst luftfotos frem fra denne hjemmeside. Jeg kan godt få kortene frem - men derefter er det umuligt for mig at komme længere.
Er der nogen, der kan forklare, hvordan man gør.
Jeg har prøvet både med Microsoft browseren og med Firefox - resultatet er det samme.

M.v.h. Poul Erik Bjerre

Flyfotos "Danmark fra luften"

af Bendix Riis, 14/8 2011, 18:11 (4610 dage siden) @ Bendix Riis

Prøv dette link Danmark fra luften med rigtig flotte luftfotos fra (næsten) hele landet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak