Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Restauration Broen i Middelfart (Generelt)

af D 826, 9/3 2013, 22:28 (4037 dage siden)

Hejsa

Et par spørgsmål vedr. den nu nedrevne Restauration Broen i Middelfart der en gang var ved lillebæltsbroen, havde efter sigende et lille trinbræt hvor togene kunne standse og passager kunne besøge restauranten og især skolebørn på udflugt..

Jeg har fundet denne film på nettet http://www.middelfart.tv/TtTah/en-tur-til-gamle-havn/

På et tidspunkt kommer der en p maskine med personvogne forbi dette trinbræt, hvor man kan se at det er udført i sveller, og mit spørgsmål går så på, hvorlede folk kom fra trinbrættet og over til restauranten - den gang var det vel også forbudt at krydse sporene..

Er der mon nogen herinde der ligger inde med billeder af Restauration Broen frem til nedrivningen i 1979?

--
Vh. D 826

Avatar

Restauration Broen i Middelfart

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 9/3 2013, 23:28 (4037 dage siden) @ D 826

Så vidt jeg ved, er der en sti der fører under broen og op til restauranten.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Restauration Broen i Middelfart

af Woodi, 10/3 2013, 02:31 (4037 dage siden) @ D 826

Meget fin lille filmklip, - fik dog spat af den kvindelige oplæser. :-P

--
[image]

Restauration Broen i Middelfart

af Niels Munch, 10/3 2013, 02:52 (4037 dage siden) @ Woodi

- fik dog spat af den kvindelige oplæser. :-P

"Spat er en kronisk lidelse i hasens glideled. Man ser, at hesten er halt på det ene eller begge bagben. Årsagen til spat er ukendt, men man antager, at spat opstår ved overanstrengelse, forkert benstilling under opvæksten og andre ukendte faktorer."

..... såsom kvindelige oplæsere?

Restauration Broen i Middelfart

af Peer, 10/3 2013, 09:11 (4037 dage siden) @ Woodi

Hej

Der er/var en perrontunnel under sporene og kørebanen men kun for den perron som lå på ydersiden.
Da jeg var der for en del år siden var indgangen til tunnelen spærret med en dør og trappen derned var også afspærret.
Trappen var i dårlig stand men belysningen over indgangen sad der stadigvæk.
Jeg ved ikke hvordan der ser ud i dag.

Hilsen
Peer

Restauration Broen i Middelfart

af Georg Schmidt, 10/3 2013, 14:06 (4037 dage siden) @ D 826
redigeret af Georg Schmidt, 10/3 2013, 14:27

Hermed nogle billeder fra Broen T fra en udflugt den 5/8 1970.

[image]
Foto: H Fredslund-Andersen, billede fra sidst i tresserne.
Her ved km 81,9 ved lågen på den nordlige perron hvor der som jeg husker det var grusperron og ikke venteskur. På sydsiden ses plankeperronen ud for venteskur og nedgang. Om der også var en nedgang henne ved afstandsmærket husker jeg ikke. Banetjenesten skulle sørge for op- og aflåsning af lågerne.

[image]
Ved Broen T, udflugtstoget ankommer, man ser grusperronen på nordsiden.
[image]
[image]
Ankomst til det nedlagte Broen T.
[image]
Broen T på sydsiden hvor hybenroserne er godt på vej ud over perronen.
[image]
Broen T, man ser plankeperronen ud for venteskuret. Broen T forsvandt fra køreplanen i foråret 1963.
Mvh
Georg

Restauration Broen i Middelfart

af D 826, 10/3 2013, 14:33 (4037 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Mange tak for billederne.. Det hjælper os en del videre med vores projekt i kmk, hvor vi arbejder på en bro i stil med lillebæltsbroen og denne restaurant..

--
Vh. D 826

Avatar

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/3 2013, 14:54 (4037 dage siden) @ D 826

Er der mon nogen herinde der ligger inde med billeder af Restauration Broen frem til nedrivningen i 1979?

[image]
Restaurant Broen 19. oktober 1978. Bemærk teksten på forbudstavlen: "Ridning forbudt". På tidspunktet for billedets optagelse stod bygningen tom. En kammerat og jeg stjal os indenfor. Der var en helt fantastisk udsigt fra 1. salen. Jeg optog i øvrigt en 8 mm smalfilm i farve fra det tomme restaurationslokale. Den dukker nok op i herreværelset, når jeg engang har fået den overspillet til harddisk. Længst til venstre i billedet skimtes fotografens "mobilhome", hvori han just har overnattet forud for billedets optagelse. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Om der også var en nedgang henne ved afstandsmærket husker jeg ikke

Det var der, og den ser vi her:

[image]
Broen trinbræt 19. oktober 1978. Udgang i nordlige ende af østre perron. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

DSB "afskyede" i øvrigt trinbrætter på dobbeltsporede strækninger. Med mindre de naturligvis var "sikret" som f.eks Broen Trinbræt. Efterhånden som enkeltsporede strækninger blev udstyret med andetspor, blev trinbrætterne nedlagt. Få undtagelser herfra var f.eks. Mosskov og Munkebjerg.

Jeg tror faktisk ikke, jeg kan komme i tanke om et eneste trinbræt på dobbelsporet bane, hvor passagererne skulle passere over sporene i niveau. Tanken kan vel også få det til at løbe koldt ned ad ryggen.....

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af Thorbjørn, 10/3 2013, 15:05 (4037 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror faktisk ikke, jeg kan komme i tanke om et eneste trinbræt på dobbelsporet bane, hvor passagererne skulle passere over sporene i niveau. Tanken kan vel også få det til at løbe koldt ned ad ryggen.....

I Brejning skulle man gå over sporene indtil ca. 1982 hvor der blev lavet
gangsti under viadukten.

Avatar

Brejning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/3 2013, 15:10 (4037 dage siden) @ Thorbjørn

Jeg tror faktisk ikke, jeg kan komme i tanke om et eneste trinbræt på dobbelsporet bane, hvor passagererne skulle passere over sporene i niveau. Tanken kan vel også få det til at løbe koldt ned ad ryggen.....


I Brejning skulle man gå over sporene indtil ca. 1982 hvor der blev lavet
gangsti under viadukten.

Gik man ikke kun over den ene af de to spor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af andersj, Aalborg, 10/3 2013, 15:10 (4037 dage siden) @ Thorbjørn

Skørping er også med passage i niveau, og indtil for få år siden var der ikke engang akustisk "gå ikke over sporet" signal.

Avatar

Skørping

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/3 2013, 15:23 (4037 dage siden) @ andersj
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/3 2013, 15:41

Skørping er også med passage i niveau, og indtil for få år siden var der ikke engang akustisk "gå ikke over sporet" signal.

Jo, men Skørping er jo en station og ikke et trinbræt.

Den faresituation, jeg forsøgte at beskrive for trinbrætter på dobbeltsporet bane, er den situation, hvor passagererne skal passere over begge spor. Og det er især farligt, hvis man netop er steget af et tog i det ene spor og vil passere bag om dette over det andet spor, hvor der i teorien kan komme et tog kørende med maksimal strækningshastighed. Men som sagt: Jeg kan ikke komme i tanke om, hvor det skulle være.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af Svend, 10/3 2013, 15:25 (4037 dage siden) @ andersj

Skørping er også med passage i niveau, og indtil for få år siden var der ikke engang akustisk "gå ikke over sporet" signal.

Nu er Skørping ikke et trinbræt (som vi startede med at diskutere) og stationen har endda lokal stationsbestyrer (Danmarks sidste landstation med stedlig betjening).

--
Svend

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af D 826, 10/3 2013, 15:58 (4037 dage siden) @ Svend

Hej alle

tak for info og gode billeder..

Er der nogen der kan huske hvilke materieler restaurant broen var opført i, var den muret op i røde sten eller er det røde på thomas boberg Nielsens billede malet?

--
Vh. D 826

Avatar

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/3 2013, 16:03 (4037 dage siden) @ D 826

Er der nogen der kan huske hvilke materieler restaurant broen var opført i, var den muret op i røde sten eller er det røde på thomas boberg Nielsens billede malet?

Den var ikke muret. Der var vel nærmest tale om en form for trækonstruktion med beklædning. Se i øvrigt også postkort nederst på siden her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af D 826, 10/3 2013, 16:14 (4037 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Ja de post kort har jeg set.. Så man må kunne konkludere ud af det farvebillede at det er en malet træbygning.. Og forresten så fik jeg vist skrevet et forkert navn på de den der bragte de første billeder, det var jo Georg schmidt.. Sorry..

--
Vh. D 826

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af Woodi, 10/3 2013, 16:21 (4037 dage siden) @ D 826

Apropos den Gamle Bro og Restauranten, så kan jeg huske min bedstemor engang sagde, at broen blev malet i kamufleret farver af tyskerne, er der nogen der har et billede af dette og gjaldt det også restauranten..?

--
[image]

Restauration Broen i Middelfart (+2 fotos)

af D 826, 11/3 2013, 23:09 (4035 dage siden) @ Woodi

Hej Woodi

Jeg har fundet et billede på nettet hvor man kan se lillebæltsbroen med camoflagefarver..

[image]

--
Vh. D 826

Avatar

Lillebæltsbroen - delvist camoufleret

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/3 2013, 23:20 (4035 dage siden) @ D 826

Jeg har fundet et billede på nettet hvor man kan se lillebæltsbroen med camoflagefarver..

[image]

He, he. Malingen er åbenbart sluppet op, inden man nåede helt til Jyllandssiden;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Lillebæltsbroen - delvist camoufleret

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/3 2013, 18:33 (4035 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har fundet et billede på nettet hvor man kan se lillebæltsbroen med camoflagefarver..

[image]


He, he. Malingen er åbenbart sluppet op, inden man nåede helt til Jyllandssiden;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Eller også havde de tyske tropper overgivet sig, inden bemalingen nåede at blive fuldført - for er det ikke allierede (engelske) køretøjer, der ses på broen (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Lillebæltsbroen - delvist camoufleret

af KimC, 12/3 2013, 19:45 (4035 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

He, he. Malingen er åbenbart sluppet op, inden man nåede helt til Jyllandssiden;-).

Og den er ikke engang blevet mere usynlig af den grund. Biledet er i S/H men meinigen må vel have været at broen skulle gøres mindst synlig fra luften. Jeg synes bare ikke at camouflagen matcher vandet særligt godt, med det forbehold som sort/hvid gengivelsen betyder.

Lillebæltsbroen - delvist camoufleret

af Steff, 12/3 2013, 21:08 (4034 dage siden) @ KimC

Go´aften!

Det er korrekt at det er Britiske opklaringskøretøjer og man kan også se nogle civile med våben, altså modtstandsfolk. Så billedet må være fra omkring den 5. eller 6. maj 1945.
Om broen er fuldstændigt sløret eller ikke skal jeg ikke afgøre, men de nærmeste bropiller har også fået en gang lak. Det KUNNE være en måde at halvere broens længde på optisk sammen med en fjernelse af de skarpe kanter.
Set fra luften og måske i lidt ustadigt vejrlig og 250 til 300 miles/h på dækket, kan dette sagtens give problemer og især gennem et optisk sigtemiddel.
Tyskerne var nu slet ikke så tossede til at sløre og Bomber Command og US 8th AF har hældt titusinder af tons sprængstof i søer og marker i den tro, at det var målet.
OK, to steder smuttede det helt i Danmark. På Kastrup lufthavn havde man opsat nogle "Decoy" attrap fly lavet af træ, hvilket medførte et læs brænde fra RAF engang i efteråret 1940. Og m.h.t. Shellhuset, der blev bombet i marts? 1945, var dette det eneste hus i hele København, der var sløret. Det gjorde jo POS ID noget nemmere.

Med venlig hilsen

Steff

--
Steffen Dresler

Avatar

Restauration Broen i Middelfart

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/3 2013, 17:20 (4037 dage siden) @ D 826

Er der mon nogen herinde der ligger inde med billeder af Restauration Broen frem til nedrivningen i 1979?

[image]

--
[image]

Restauration Broen i Middelfart

af cm, 10/3 2013, 21:00 (4036 dage siden) @ D 826

-sidst i filmen ankommer en bus med anhænger... en art rejsegodsvogn for bussen??

mvh
Chr

--
[image]

Restauration Broen i Middelfart

af KimC, 12/3 2013, 19:38 (4035 dage siden) @ D 826

En lidt offtopic anekdote der knytter sig til Restaurant Broen. For ganske mange år siden kom et par på cykelferie forbi Broen, og ville ind for at få en forfriskning. De er måske lidt støvede, ja, sådan som folk på cykelferie nu engang ofte er. I døren bliver de mødt af en tjener med en sølvbakke i hånden. På bakken ligger et papir i visitkortsstørrelse hvorpå der står:

Deres tilstedeværelse er ikke ønsket.

Manden beder om en kuglepen, vender kortet om og skriver:

Dette er taget til efterretning
Prins Knud.

Tjenerens attitude ændrede sig derpå markant, men parret fortsatte til Middelfart.

Historien stammer fra min gamle læremester. Han fortalte så meget eventyrligt der dog alligevel viste sg at være korrekt, så helt opsind er det måske ikke.

Restauration Broen i Middelfart

af Børge Sundahl, 16/7 2019, 21:40 (1718 dage siden) @ KimC

Jeg har fundet dette foto i bogen "Danskernes veje" fra Broen T m m
Fotoet er fra engang i 30'erne.
Der kører et motortog på vej til Fredericia.
Jeg kan ikke se om det er en MP eller en Mo men en CR-vogn er med
[image]

Børge

Restauration Broen i Middelfart

af Børge Sundahl, 16/7 2019, 21:42 (1718 dage siden) @ Børge Sundahl

Skulle have været i Jernbanehistorisk forum.
Børge

Restauration Broen i Middelfart

af Christina Timmol, 9/8 2020, 09:57 (1328 dage siden) @ D 826

Jeg har fundet en meget fin saltbøsse fra Restaurant Broen. Ca. 6 cm høj med korkprop i bunden. Kunne det have interesse, inden jeg sælger det videre, så skriv her. :-) [image]

Hectorrail

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak