Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Privatisering af DSB

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/9 2010, 06:25 (4934 dage siden)

Sakset fra Berlingske.dk - godt eller skidt?

[image]

--
[image]

Privatisering af DSB

af UTJ, 24/9 2010, 08:11 (4934 dage siden) @ Tommy Nilsson

Sakset fra Berlingske.dk - godt eller skidt?

Der er to gode og rigtige ting i oplægget uden at blive politisk:
1) Prioriteringen af Lk-Esbjerg i elektrificeringen, da strækningen allerede er immuniseret
2) overflytning af stationerne til Bdk, så operatørerne kan koncentrere sig om tog og eventuelt stationsdrift. Som det er nu vil der aldrig være helt lige adgang for operatørerne, herunder eventuelle valg fra politisk side om at privatisere/udlicitere hele eller dele af jernbanedriften

Men det undrer mig at 'den omvendt skæve' (Vejle-Struer) ikke er med i elektrificeringsforslaget, for Gødstrup ligger jo på vejen og i øjeblikket skal alle trafikinvesteringer gå til netop strækningen Holstebro-Herning.....

Privatisering af DSB

af Svend Jensen, 24/9 2010, 09:48 (4934 dage siden) @ UTJ

Det er nok årtiets dårligste nyhed. Der er mange problemer med det:

1) Offentlig transport er en serviceopgave for hele offentligheden ligesom sygehuse, politi etc. ikke en forretning, der skal kunne tjenes penge på. Det er dybt uheldigt hvis man skal kunne tilgodese aktieejere, når fokus bør være på at servicere.

2) Allerede i dag er det noget møg, at flere selskaber kører tog på banen, det giver en helt masse unødige administrative omkostninger og unødige planlægning. Nu skal der både være en administration hos Arriva, een hos DSB, een hos Nordjyske Jernbaner etc., det er totalt unødvendigt og kan næppe gøre togdrift billigere.

3) Indkøb af tog, reservedele etc. er billigere jo flere man køber. Hvis der kun var et selskab i DK, der drev tog ville man kunne købe mange flere tog og reservedele ad gangen end hvis hvert selskab skal købe for sig! Hvis det samme selskab også drev godstransport ville man kunne købe endnu flere og dermed gøre det endnu billigere.

4) Jo flere selskaber der er jo mere irriterende vil det også være for folk; de skal skifte tog oftere under rejsen, selskaberne gider ikke vente på hinanden, hvis de er forsinkede, man vil investere i de billigste lortetog man kan opstøve som opfylder kravene i udbudsmaterialet, som f.eks. LINT-togene, som vel snarere er skinnebussser med et lokumsskur i midten og svinestaldsbelysning.

Det handler om at få optimeret det offentlige DSB så meget som muligt, ikke om at privatisere. Et rigtig godt eksempel er Schweiz hvor al togdrift mig bekendt er offentligt ejet og drevet. Jeg er pt. i Schweiz og her fungerer det bare. Der er ikke noget pis, ingen forsinkelser, hvert lille firma har sin egen sidebane, alle folk bruger den offentlige transport, jeg har aldrig i mit liv set så mange mennesker tage toget af den ene grund at i Schweiz fokuserer man på at få tingene til at fungere, ikke på at spare hist og her og lave lappeløsninger. Det giver i sidste ende et meget velfungerende system som hvis man indregner f.eks. hvor meget landet sparer i udgifter til udledt CO2, folk der sidder i kø på vejene, det at folk kan arbejde under rejsen etc. formentlig på sigt er langt billigere end andre steder.

I England hvor al togdrift mig bekendt er privatiseret har man bestemt ikke gode erfaringer her kører togene ikke til tiden og arbejdsvilkårene er blevet væsentligt forringede (Jeg tror det stod i BaneDKs medarbejderblad for nogen tid siden). I Holland derimod skulle de for nylig have gjort et eller andet, som gør at de i dag har et ret velfungerende system, men her bruger de også 20% mere på det end i DK (http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=100917003).

Privatisering af DSB

af Christian_3120@hotmail.com, 24/9 2010, 17:18 (4934 dage siden) @ Svend Jensen

hvad sker der med deres IC4 tog når banerne bliver elektrificerede?? IC4 er jo dielsel

Privatisering af DSB

af morten t, 25/9 2010, 16:34 (4933 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com

til den tid er det jo mindst "24 år" siden de blev udviklet. Så det er vel ud med dem.

Privatisering af DSB

af Finn Larsen @, 24/10 2010, 19:06 (4904 dage siden) @ morten t

Man kunne måske håbe på, at der ikke bliver leveret flere ;-D

Privatisering af DSB

af Aleman, 24/9 2010, 20:40 (4934 dage siden) @ Svend Jensen

Kære Svend Jensen.

Jeg er ganske enig med dig - privatiseringerne er noget svineri, der intet har med forbedring af service eller tjenesteydelser at gøre (se bare på privatiseringerne i sygehusvæsenet herhjemme - rene skandaler, som af beslutningstagerne eufemisk omtales som 'øvelser'). Og hvis man vil prøve privatiseringens velsignelser inden for jernbanedriften på egen krop, kan man rejse til Hälsingborg og tage en tur til Ängelholm. Her skal man løbe spidsrod mellem forskellige billetautomater, holde styr på, hvilket selskab, man skal med, og man kan ved G.. ikke engang købe returbillet*. Er vi i privatiseringens hellige navn ved at indføre bananrepublik-tilstande i landet?

Med venlig hilsen,

Aleman


* Det var i hvert fald tilfældet for et år siden, og det er nok ikke blevet bedre.

Privatisering af DSB

af Finn Larsen @, 24/10 2010, 19:10 (4904 dage siden) @ Tommy Nilsson

Måske ville det være gavnligt, først at se på, hvordan det udviklede sig med privatiseringen i England. :-D

Avatar

Perronerne ejes IKKE af DSB

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/1 2011, 17:02 (4818 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jf vedhæftede pkt 5, tror partiet Venstre åbenbart, at perronerne ejes af DSB. Det gør de ikke. Perronerne har siden bodelingen mellem DSB og daværende Banestyrelsen - nu Banedanmark - været ejet af Banedanmark. Bodelingen blev i praksis foretaget af Folketingets Finansudvalg - hvor også partiet Venstre har sæde. Ak ja.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Perronerne ejes IKKE af DSB

af Svend, 18/1 2011, 17:53 (4818 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jf vedhæftede pkt 5, tror partiet Venstre åbenbart, at perronerne ejes af DSB. Det gør de ikke. Perronerne har siden bodelingen mellem DSB og daværende Banestyrelsen - nu Banedanmark - været ejet af Banedanmark. Bodelingen blev i praksis foretaget af Folketingets Finansudvalg - hvor også partiet Venstre har sæde. Ak ja.

Bodelingen DSB/Banedanmark er noget kompliceret. Banedanmark ejer ganske rigtig perronerne fra asfalten og ned, men DSB ejer en stor del af det, der er placeret over asfalten. Hvad er nærmest umuligt at forklare, for der er ikke den store logik i det. Et af de mere muntre resultater af dette er, at der foretages stationsrengøring både af DSB og Banedanmark - Banedanmark fejer perronerne mens DSB tømmer papirkurvene :-D

--
Svend

Privatisering af DSB

af Niels Munch, 1/2 2011, 05:53 (4804 dage siden) @ Tommy Nilsson

Transportministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Transportministeren inviterer jernbaneselskaber til ideudveksling om konkurrence i togtrafikken mellem København og Aalborg

Der skal konkurrence på skinnerne, så vi kan få forbedret togtrafikken. Transportminister Hans Christian Schmidt inviterer nu alle relevante jernbaneoperatører fra ind- og udland, som vil være interesseret i at køre i direkte konkurrence med DSB i fjerntrafikken, til et dialogmøde.

Direkte konkurrence mellem DSB og en anden operatør på sporene mellem København og Aalborg vil sætte kunderne i fokus og sikre et konkurrencepres, så passagererne kan få et bedre togprodukt, skarpere priser og flere valgmuligheder.

Transportminister Hans Chr. Schmidt udtaler:

- Direkte konkurrence i fjerntrafikken vil gøre togtrafikken mere attraktiv og dermed være med til at skabe vækst. Jeg indbyder nu alle relevante operatører fra ind- og udland, som vil være interesserede i at køre tog i konkurrence med DSB, til et møde, så vi kan få påbegyndt en dialog om den konkrete model og de nye muligheder. Allerede nu har flere operatører vist interesse.

- Mit mål er at skabe flere valgmuligheder og konkurrence på priserne, sådan som vi har set det inden for luftfarten. Det vil give bedre rejsemuligheder og dermed flere passagerer. Det kræver, at alle parter tænker innovativt og fokuserer på de nye muligheder. Det er derfor vigtigt for mig at komme i dialog med jernbaneselskaberne om mulighederne – det er dem, der skal drive udviklingen.

På mødet med potentielle operatører vil ministeren præsentere sine overordnede tanker om direkte konkurrence i fjerntrafikken og den videre proces. Samtidig vil jernbaneoperatørerne få mulighed for at fremføre deres synspunkter, ideer og forventninger til en fremtidig kundeorienteret konkurrence i fjerntrafikken.

På baggrund af mødet vil der i foråret blive gennemført nærmere interessetilkendegivelsesrunder med de enkelte operatører om deres idéer til det videre arbejde.

Mødet afholdes onsdag den 9. februar 2011 kl. 10.30 og finder sted hos Trafikstyrelsen, Gammel Mønt 4, 1117 København K.

Alle interesserede jernbaneoperatører er velkomne til at deltage.

Der er udsendt invitationer til følgende operatører: Arriva Danmark A/S, Connex Transport Danmark A/S, DB Regio Serco Rail, Arriva Skandinavien A/S, DB Regio AG, SJ AB, MTR Corporation Limited, Veolia Transport Danmark A/S og Veolia Transport Sverige AB, Arriva Tog A/S, DB Regio, First Group Holding Limited, SNCF, Virgin (UK), MTR Cooporation, NSB og DSB.

Yderligere informationer om arrangementet fås hos pressechef Jesper Damm Olsen, tlf. 33 92 43 02."

» Læs nyheden på Transportministeriets hjemmeside

M.v.h.
Niels

Privatisering af DSB

af Georg Schmidt, 1/2 2011, 06:48 (4804 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Tak for din altid gode orientering om de store linier. Med hensyn til transportministerens udtalelser, så tror jeg han blot i denne tid arbejder hårdt på at få ændret focus i den politiske debat, det kan der jo være gode grunde til.

Hvis udspillet menes alvorligt, vil jeg tro det kommer til at foregå ved at DSB tvinges til at tage nogle afgange ud af køreplanen. De tiloversblevne togsæt tilbydes så den nye operatør til en billig penge og vupti så har man fået privat konkurrence. Mener han det så alvorligt, at der skal flere afgange, vil jeg meget gerne se køreplanen mellem Hobro og Aalborg.:-D

Mvh
Georg

Privatisering af DSB

af Aleksander, 1/2 2011, 07:09 (4804 dage siden) @ Georg Schmidt

Immuniseret eller ej, så skal Fredericia - Aalborg elektricificeres før alt andet. At vælge Lunderskov - Esbjerg som første prioritet siger alt om menneskene bag dette dette forslag.
Ja, trafikministeren har travlt med at få gennemført de liberale kongstanker, inden regeringsmagten skrider af hænde.
Det var engang en skrøne, at den dummeste minister sad i Transportministeriet, måske er det mere sandhed end en skrøne.
Og så vil jeg gerne se de kanaler der kan tilbydes nye operatører, Hobro - Aalborg og københavn - Ringsted.
Som det er nu køres der i "stang" hen over sjælland, hvor regionaltog har højere prioritet end alt andet og hvor det ikke er usædvanligt at godstog kører i Lyntogenes kanaler.
Et smart, udenlandsk firmanavn på siden af materiellet, giver nok mere plads på skinnerne.

Privatisering af DSB

af Svend, 1/2 2011, 08:23 (4804 dage siden) @ Aleksander

At vælge Lunderskov - Esbjerg som første prioritet siger alt om menneskene bag dette dette forslag.

Og så vil jeg gerne se de kanaler der kan tilbydes nye operatører, Hobro - Aalborg og københavn - Ringsted.

Som det er nu køres der i "stang" hen over sjælland, hvor regionaltog har højere prioritet end alt andet og hvor det ikke er usædvanligt at godstog kører i Lyntogenes kanaler.


Lunderskov-Esbjerg er nu ikke så dårlig en ide, men lad det ligge for en stund .....

De kanaler der vil blive udbudt, er naturligvis (nogle af) de kanaler, som DSB har rådighed over i dag.

At der er stor trafik over Sjælland og Fyn er åbenbart for alle, men når togene kører efter planen (eller rettere i planen), er der plads til alle. Selvfølgelig er de hurtige tog vigtige - især når man selv sidder i et - men bolig/arbejdsstedtrafikken skal også prioriteres - og det samme skal godstrafikken.

--
Svend

Privatisering af DSB

af Aleksander, 1/2 2011, 11:51 (4804 dage siden) @ Svend

Det er efter min overbevisning, fuldstændig hul i hovedet, ikke at have eltog mellem de fire største byer i Danmark.
Det er hul i hovedet, at der ikke er mulighed for at køre eltrukne godstog til og fra Danmarks største havn og til resten af Europa.

Eltog til Esbjerg, det er ikke en umiddelbar samfundsmæssig gevinst.

Angående prioriteringen af kanaler, så tror jeg ikke at Branson's drenge finder sig i, at blive forsinket af godstog.

Privatisering af DSB

af Lars, 1/2 2011, 12:39 (4804 dage siden) @ Aleksander

Det er efter min overbevisning, fuldstændig hul i hovedet, ikke at have eltog mellem de fire største byer i Danmark.

Det er efter min overbevisning fuldstændig hul i hovedet ikke at have eltog mellem/til de FEM største byer i Danmark.

Det er hul i hovedet, at der ikke er mulighed for at køre eltrukne godstog til og fra Danmarks største havn og til resten af Europa.

Eltog til Esbjerg, det er ikke en umiddelbar samfundsmæssig gevinst.

Jo, så absolut. F.eks. er de manglende ledninger til Esbjerg hindring for godstrafik på skinner herovre. Der er faktisk MEGET gods, som med fordel kunne omlægges fra vej til jernbane, hvis der var strøm på. Tænk hvad der kunne spares af tid, hvis skibene kunne omlæsse til jernbane i Esbjerg i stedet for at skulle f.eks. hele vejen rundt om Jylland til Århus.

I øvrigt kunne de mange vindmølletransporter, der plager biltrafikken, nemt lægges over på jernbane, (også uden el), og vi har spor helt ud på molen, hvor møllerne omlæsses. Tænk hvad der kunne spares på vejanlæg, ekstra anlæg i rundkørslerne og i ventetid på vejene for de bilister som havner bag en landevejstransport.

Der er så afgjort umiddelbare gevinster at høste ved elektrificering til Esbjerg. Det er vel også det, man er begyndt at indse med forslaget om el og en helt ny jernbane til Esbjergs nye trafikhavn.

Der er sågar talt om containertransport direkte mellem Esbjerg og Hamborg.

Og så har vi oven i købet plads til (de mange) godstog på banen.

(I øvrigt er jeg ikke ubetinget tilhænger af privatisering af DSB)

--
mvh
Lars
Esbjerg

Privatisering af DSB

af Aleksander, 1/2 2011, 12:46 (4804 dage siden) @ Lars

Jojo, Esbjerg er da en by af anseelig størrelse, men kontra Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg, som en pakke, syner den ikke af meget. Det gør den godsmængde der ind- og udskibes heller ikke, i forhold til de godsmængder der går gennem Aarhus.

Privatisering af DSB

af Lars, 1/2 2011, 13:20 (4804 dage siden) @ Aleksander

Jojo, Esbjerg er da en by af anseelig størrelse, men kontra Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg, som en pakke, syner den ikke af meget. Det gør den godsmængde der ind- og udskibes heller ikke, i forhold til de godsmængder der går gennem Aarhus.

Det er jo som man ser det.

Der kan sammensættes mange "pakker" alt efter hvilket resultat, man ønsker.

Godsmængden ind/ud i Esbjerg er lidt under 40% af den i Århus, det er ret stabilt. (selv om containerantallet er faldet drastisk og fiskeriet er ophørt). Om det "syner af meget" er nok et spørgsmål om, hvilke øjne, der kigger.

Vejle og Horsens er helt uden betydning i denne sammenhæng.

Og Fredericia, som vist heller ikke har strøm til havnen, har en godsmængde som langt overstiger Århus og Esbjerg tilsammen.

Mit budskab var nu heller ikke, at der ikke skulle strøm nordpå - det kan kun undre, at det ikke er lavet for mange år siden - men blot at det helt sikkert har en samfundsmæssig betydning og gevinst, at Esbjerg kommer med på forlængerledningen.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Privatisering af DSB

af Aleksander, 1/2 2011, 13:48 (4804 dage siden) @ Lars

Hvis du nu læste hvad jeg skrev, så vil du opdage at Vejle og Horsens, Ikke er nævnt i forbindelse med godskørsel, men som som større byer med mange rejsende.
Uanset hvad, så skal der, hvis der skal køres direkte fra Esbjerg til Tyskland, løbes om med lokomotiver, eller der skal etableres en ny sløjfe ved Lunderskov. For du har vel ikke også tænkt dig at sætte strøm på Bramming - Niebüll.
At Fredericia har større godsmængde end Aarhus, passer godt nok på stykgodssiden, men ikke på containersiden. Aarhus Havn beskæftiger sig stort set ikke med stykgods.

Privatisering af DSB

af Niels Munch, 1/2 2011, 14:09 (4804 dage siden) @ Lars

Og Fredericia, som vist heller ikke har strøm til havnen, har en godsmængde som langt overstiger Århus og Esbjerg tilsammen.

Njae, Associated Danich Ports (ADP - Fredericia, Middelfart & Nyborg) ligger på en 3. plads efter Copenhagen Malmö Port (CMP) og Aarhus Havn.

Den altovervejende godsmængde i Fredericia Havn skyldes Shell. Kun en forsvindende lille del af havnens godstonnage (omkring 5 %) går via jernbane.

Ref.: NJS besøg på Fredericia Havn i 2010:

[image]
VTV MT 152 på Fredericia Havn for NJS, 28.08.2010 (nm).

M.v.h.
Niels

Privatisering af DSB

af Lars, 1/2 2011, 14:47 (4804 dage siden) @ Niels Munch

OK, passagermængden til Østjylland er naturligvis meget større end herud vestpå.

Nu skal vi ikke til at slås om tallene, men Danmarks statistik skriver for 2009:

GODSMÆNGDE I ALT 2009
Fredericia Havn 13 283
Århus Havn 8 859
Esbjerg Havn 3 777
Enhed : 1000 ton

Eftersom det er "godsmængde i alt" må det vel både være stykgods og container.

Og ja, en tur fra Esbjerg til Hamborg vil kræve omløb i Lunderskov. Om det er et brugbart forslag, ved jeg ikke, men siden nogen har drøftet det, er det nok ikke helt hen i vejret.

Men det var slet ikke det, der var budskabet, mit indlæg var ment som et svar på Alexanders noget firkantede udmelding

Immuniseret eller ej, så skal Fredericia - Aalborg elektricificeres før alt andet. At vælge Lunderskov - Esbjerg som første prioritet siger alt om menneskene bag dette dette forslag.

som virker ret overfladisk.

Hvad siger forslaget om menneskene?

Der ligger vel overvejelser bagved den anførte prioritering, som ikke bare kan affejes med en unuanceret henvisning til deres åndelige formåen, for det betyder udsagnet vel?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Privatisering af DSB

af Aleksander, 1/2 2011, 19:01 (4804 dage siden) @ Lars

Når man foreslår, at der etableres kørestrøm mellem Lunderskov og Esbjerg før Fredericia og Aarhus, samt mellem Roskilde og Kalundborg, før Aarhus og Aalborg, så er det et tegn på, at man ikke ønsker at satse på udviklingen af områderne langs den Østjyske længdebane, der både har et højt befolkningsgrundlag og en lang række virksomheder. Endvidere er det et tegn på, at man fra forslagsstillerne ikke ønsker at satse på den Nordjyske hovedstad Aalborg, men i planlægningsøjemed betragter den som en fodnote.
Tag en tur på motorvej E45 fra Randers og sydpå. Det er en endeløs række af lastbiler, der iøvrigt fortsætter langt ned i Europa. Herudover kører en større mængde lastbiler, containere fra Aarhus Havn og til Hamburg og Bremerhafen.
Så ja, de mennesker der har har brugt tid på at fremsætte dette forslag, har jeg og mange andre, ikke ret høje tanker om.

Elektrificering til Esbjerg

af jmp, 1/2 2011, 19:35 (4804 dage siden) @ Lars

Hurtig elektrificering til Esbjerg handler ikke om godsmængder eller samfundsøkonomi.

Det handler om nem etablering og driftsfordele. Der er relativt få sikringsanlæg Lunderskov-Esbjerg og udgifterne til immunisering er minimale.

Forestil jer, at København-Esbjerg kunne køres med ER. Dette ville frigøre MF, der så kunne indsættes København-Århus og vi slipper for det nuværende cirkus i Fredericia, hvor der kobles ER af og MF på (eller omvendt). Omløbsteknisk er det simpelthen en fordel at elektrificere til Esbjerg først.

Når så vi har elektrificeret til Esbjerg og vi dermed har det nødvendige antal kompetente folk, organisation osv., kan vi fortsætte Fredericia-Ålborg, Ringsted-Fehmern osv. Samtidig vil de kommende elektriske togsæt begynde at strømme ind (hvis ellers DSB og politikerne kan tage sig sammen og skrotte IC4).

Jan

Elektrificering til Esbjerg

af Aleksander, 1/2 2011, 19:44 (4804 dage siden) @ jmp

Øhhh! Hvad er forskellen på at køre København - Esbjerg og København Aarhus, rent omløbsteknisk?

Elektrificering til Esbjerg

af jmp, 1/2 2011, 19:48 (4804 dage siden) @ Aleksander

En ER der pendler København-Fredericia-København har vendetid i Fredericia. En MF der pendler Århus-Fredericia-Århus har vendetid i Fredericia. Hvis det hele var MF og der ikke var omformering i Fredricia, kan man spare vendetiden i Fredericia. Det giver mulighed for bedre omløb.

Jan

Elektrificering til Esbjerg

af Aleksander, 1/2 2011, 19:53 (4804 dage siden) @ jmp

Ja, det er jeg klar over, men du skriver at der er en fordel at ER sæt kører mellem København og Esbjerg. Hvor ligger fordelen i forhold til at det kørte til Aarhus?
Endvidere vil det unægteligt være en fordel at anvende togsæt med flest pladser, der hvor der er flest rejsende.
Begge dele kræver, at der køreledninger til hver af de respektiver byer.
Derfor er dit argument det rene vrøvl.

Elektrificering til Esbjerg

af jmp, 1/2 2011, 20:07 (4804 dage siden) @ Aleksander

Der er ER sæt nok til at dække kørslen tíl Esbjerg. Der er ikke ER sæt nok til at dække kørslen til Århus. Derfor er det smartest, på kort sigt, at køre ER til Esbjerg og MF til Århus. Kombineret med den "nemme" elektrificering til Esbjerg. Elektrificering til Esbjerg kunne gennemføres på 1-2 år. Så hurtigt tror jeg ikke, DSB vil anskaffe nyt elektrisk materiel.

Elektrificering til Århus er først interessant, når man begynder at anskaffe nyt elektrisk materiel. Ellers kommer man bare til at køre med diesel under ledningerne.

Jeg er ked af, at du kalder mine argumenter for vrøvl.

Jan

Elektrificering til Esbjerg

af Aleksander, 2/2 2011, 05:41 (4803 dage siden) @ jmp

Nu er det jo muligt at koble ER og MF sammen, så den op og nedformering der sker i Aarhus, kan med fordel udføres med ER.
Hvis ER sættene skal betjene Strækningen til Esbjerg, vil man køre med langt flere tomme pladser, end man gør nu. Det er på ingen måde rationelt, at lade materiel med stor kapacitet køre på strækninger, hvor der er et mindre behov for pladser.
Når jeg kalder dine argumenter for vrøvl, så er det fordi, du sammenligner en elektrisk strækning til Esbjerg, med en ikke elektrisk strækning til Aarhus.

Elektrificering til Esbjerg

af Lars, 2/2 2011, 15:04 (4803 dage siden) @ Aleksander

Nu er det jo muligt at koble ER og MF sammen, så den op og nedformering der sker i Aarhus, kan med fordel udføres med ER.
Hvis ER sættene skal betjene Strækningen til Esbjerg, vil man køre med langt flere tomme pladser, end man gør nu. Det er på ingen måde rationelt, at lade materiel med stor kapacitet køre på strækninger, hvor der er et mindre behov for pladser.
Når jeg kalder dine argumenter for vrøvl, så er det fordi, du sammenligner en elektrisk strækning til Esbjerg, med en ikke elektrisk strækning til Aarhus.

Her må jeg give Alexander ret. (ikke det med "vrøvl" - skal vi ikke undgå de værdiladede udfald og nøjes med argumenterne)

Der sker jo også en af/tilkobling af ER-sæt på Esbjergruten, her sker det bare i Kolding.

Hvor mange tomme pladser man kommer til at køre med, afhænger af køreplanen.

På de direkte IC-lyn mellem København og Esbjerg er der normalt fuldt belagt, simpelthen fordi det er en god forbindelse.

Det samme gælder så vidt jeg har forstået f.eks. de direkte tog non-stop mellem Århus og København.

Skal man derimod med bumleren fra/til Esbjerg, der holder alle steder, er det hurtigere at snuppe bilen, så det gør mange pendlere.

Tager man regionaltoget (som kører til Århus) er det ofte småt belagt, dels fordi det tager meget lang tid, dels fordi turene køres med udslidt og støjende materiel.

Hvis der kom bedre materiel, kom der også flere passagerer, og kan ledningerne hjælpe på,den udvikling er det jo fint, både på Esbjerg- og Århusstrækningen.

Det ser ud til, at det hele skal være færdigt i 2020, så ventetiden bliver nok ikke så lang, uanset hvor de begynder.

At det så kan blive den "nemme" strækning til Esbjerg først, er jo så til glæde for os, for så kan vi slippe for lastbilerne, men lad os nu lige se spaden i jorden først.

Der kommer snart et folketingvalg, så der skal nok et på motorveje på bordet for at fiske stemmer.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Elektrificering til Esbjerg

af Aleksander, 3/2 2011, 05:49 (4802 dage siden) @ Lars

Regionaltogene mellem Esbjerg og Aarhus køres med MF. Belægningen på disse tog er højere mellem Vejle og Aarhus end mellem Kolding og Esbjerg.
At der af og til køres med MR, skyldes mangel på MF materiel til IC og IC-lyntogenene mellem Aalborg og København.
Hæng bare de køreledninger op i Vestjylland, de holder jo nok længere, når de ikke skal bruges så meget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak