Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Orientekspressen på vej - en anderledes opgave for DSB (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/4 2013, 11:51 (4031 dage siden)

Fra DSB's Intranet:

På tirsdag den 9. april ankommer det legendariske tog Orientekspressen til Københavns Hovedbanegård sidst på eftermiddagen.

Man tager et legendarisk tog, fylder det med 100 gæster med pengepungen i orden samt 42 tjenere, kokke og andet personale og sender det på langfart fra Venedig til Stockholm med stop på Københavns Hovedbanegård. Og retur nogle dage efter. Det lyder umiddelbart enkelt, men når Orientekspressen ankommer til Københavns Hovedbanegård tirsdag den 9. april om eftermiddagen (det præcise tidspunkt meldes ikke ud), ligger der flere års arbejde bag hos DSB Specialrejser.

”Vi fik den første henvendelse fra Venice Simplon Orient-Express, som driver Orientekspressen, i 2010. De ønskede at komme til Skandinavien i 2012, men sporarbejde i både Danmark og Tyskland ville gøre det vanskeligt, så vi fik overtalt dem til at vente. De vendte så tilbage med ønsket om april 2013, og så gik arbejdet i gang,” fortæller Winnie Højer, som har været projektleder i DSB i hele processen.

Nødbremser skal overvåges
Og det er ikke så få detaljer, der skal på plads, når et 130 år gammelt tog skal indtage de danske skinner. For eksempel var vognene ikke godkendt til at køre i Storebæltstunnelen med passagerer. På Storebælt stilles der skærpede krav til blandt andet overvågning af nødbremser, da man ikke må standse i tunnelen, hvis der bliver trukket i en nødbremse. Orientekspressens system til overvågning af nødbremser er anderledes end det, man benytter i eksempelvis Danmark og Tyskland, så for at kunne få en Ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen, skal alle nødbremser overvåges, når toget kører på Storebæltsforbindelsen.

”Derfor kommer der undervejs DSB-medarbejdere på toget for at overvåge nødbremserne, når vi kører i Storebæltstunnelen, hvor de åbne toiletter i toget også skal aflåses. Som et kuriosum kan nævnes, at de fleste af vognene har centralvarmeanlæg forsynet fra kakkelovne. Disse kakkelovne skal også lukkes ned, inden toget kan køre under Storebælt,” fortæller Winnie Højer.

Brandvæsnet fylder drikkevand på toget
Når toget ankommer til Danmark, skal det have fyldt vand på i Padborg, fordi vandet på det tidspunkt er ved at slippe op. Men hvordan skaffer man en masse liter drikkevand, som kan pumpes på et tog, når DSB ikke har et klargøringscenter i Padborg? Winnie Højer kontaktede Padborg Frivillig Brandværn, der skaffede slanger, som kunne bruges til drikkevand, og som tropper op med mandskab og vand i Padborg.

”Jeg har haft fat i alle mulige for at få det her til at lykkes, og alle har været meget positive, fordi det er en enestående opgave. I DSB har vores kernegruppe bestået af fem personer, bl.a. fra Trafik, Vedligehold, Sikkerhed og DSB Museumstog, men der er mange andre, der har bidraget,” fortæller Winnie Højer.

Hun tager selv turen med fra Padborg til Københavns Hovedbanegård den 9. april og retur den 14. april. Når toget ankommer til Københavns Hovedbanegård den 9. april, skal alle passagerer overnatte på fem af Københavns luksushoteller, inden de næste morgen tager en bus over til Malmø og står på toget igen. Toget må nemlig ikke køre med passagerer på Øresundsforbindelsen, da der i øjeblikket ikke findes lokomotiver, der er godkendt til at køre persontog mellem Danmark og Sverige. Toget selv overnatter ”et sted på DSB’s arealer” godt bevogtet af vagter med hunde.

Fakta om Orientekspressen:
Orientekspressen kørte første gang i oktober 1883, hvor turen gik fra Paris til Konstantinopel, og det kørte i første omgang sin sidste tur i 1977 - dog ikke med de samme vogne som i 1883. Vognene, som kommer til Danmark, er fra 1928 og blev ”reddet”, da en togentusiast over de næste fem år købte alle 37 vogne.
I maj 1982 genfødte firmaet Venice Simplon Orient-Express Orientekspressen, da det kom på skinner fra London til Venedig.
Toget er kendt for sin stil, stemning, service og gastronomi. Man træder ind i en svunden tid, hvor værdighed og gensidig respekt er i højsædet i smukke og romantiske omgivelser og med personale, der er til for passagererne og deres velbefindende.
Turen fra Venedig til Stockholm med Orientekspressen koster 35.000 kroner.

Orientekspressen på vej - en anderledes opgave for DSB

af Hans, 5/4 2013, 16:35 (4031 dage siden) @ andersj

Gad vide om 3 koblede øresundstogsæt ville have kraft nok til at trække vognene over Øresund?

Hilsen
Hans

Orientekspressen på vej - en anderledes opgave for DSB

af SvendD, 5/4 2013, 17:02 (4031 dage siden) @ andersj

Åbne toiletter skal aflåses ved passage af Storebæltstunnelen - det må så betyde at medarbejdere på og langs den aktuelle strækning må regne med udslip af fækalier - ganske vist luksus, men alligevel noget svineri .... i vores tid.

Avatar

Orientekspressen på vej - en anderledes opgave for DSB

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 5/4 2013, 17:48 (4031 dage siden) @ SvendD

Ja, og i vores tid slippes der også hundefækalier direkte ud på fortovene. Der burde være bletvang til hunde.

--
[image]

Orientekspressen på vej - en anderledes opgave for DSB

af Svend, 5/4 2013, 19:06 (4031 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja, og i vores tid slippes der også hundefækalier direkte ud på fortovene. Der burde være bletvang til hunde.

... posetvang for hundeejerne ....

Nå men tilbage til emnet ....

--
Svend

Orientekspressen på vej - vognmateriellet.

af Steff, 6/4 2013, 20:57 (4030 dage siden) @ andersj

Godaften!

Som bekendt kommer rejsearrangøren Venice-Simplon-Orient-Express med toget af samme navn til København 9. april 2013 sen eftermiddag via Padborg.
Herunder lidt om det materiel, der kan blive tale om er indrangeret i toget. Men forbehold mod ændringer.

CIWL solgte næsten hele sin originale gamle vognpark i 1977 (herunder nu Danmarks Jernbanemuseums sovevogn nr. 3929, der er under revision på Centralværkstedet i København) til bl.a. det svejtsiske rejsebureau ”INTRAFLUG” og det engelsk/amerikanske selskab ”SEA CONTAINER”. De vogne der blev købt af INTRAFLUG blev efter istandsættelse indsat under navnet ”Nostalgie Orient Express” (NOE) og kørte ture i Europa. Dette selskab kører ikke mere. I deres tog var yderligere tidligere DRG RHEINGOLD vogne fra 1929. Det har besøgt København.

De vogne der blev købt af SEA CONTAINER, gennemgik en mere gennemgribende istandsatte/ændring med indbygning af oliefyr, nye bogier for højere fart, en tildels ændret aptering, nogle ommalet i det ydre og alle med påsatte messingbogstaver mv. De startede på at køre i 1982 under navnet ”Venice-Simplon-Orient-Express” (VSOE). Forunde de forskellige ture i Europa, ejer VSOE også den engelske del med de originale engelske Pullman vogne. Man kan således på nogle ture starte i London (Victoria) og køre til Folkstone/Dover, hvor passagererne tager færgen til Boulogne/Calais for at fortsætte med den europæiske del ud i Europa.

VSOE vognene er normalt:
• Bar vogn nr. 3674, ombygget almindelig spisevogn fra 1931 anvendt til bar vogn. Ommalet som Pullman vogn i farverne beige/blå. Døre ændret til Pullman udseende med ovale vinduer.
• Pullman spisevogn nr. 4095, type Etoile Du Nord, 2. klasse, bygget i 1927 hos Birmingham.
• Pullman spisevogn nr. 4110, type Etoile Du Nord, 2. klasse, bygget 1926 hos Birmingham.
• Pullman spisevogn nr. 4141, type Côte d´Azur, bygget 1929 hos Aytré.
• Sovevogn nr. 3309 type S, bygget 1929 hos Nivelles. Døre ændret til type Lx udseende med ovale vinduer.
• Sovevogn nr. 3425 type S, bygget 1929 hos Smethwick. Døre ændret til type Lx udseende med ovale vinduer.
• Sovevogn nr. 3473 type Lx 18, bygget 1929 hos Birmingham.
• Sovevogn nr. 3482 type Lx 18, bygget 1929 hos Birmingham.
• Sovevogn nr. 3483 type Lx 18, bygget 1929 hos Birmingham.
• Sovevogn nr. 3525 type Lx 18, bygget 1929 hos Aytré.
• Sovevogn nr. 3539 type Lx 18, bygget 1929 hos Aytré.
• Sovevogn nr. 3543 type Lx 18, bygget 1929 hos Aytré.
• Sovevogn nr. 3544 type Lx 18, bygget 1929 hos Aytré.
• Sovevogn nr. 3552 type Lx 18, bygget 1929 hos Aytré.
• Sovevogn nr. 3553 type Lx 18, bygget 1929 hos Aytré.
• Sovevogn nr. 3555 type Lx 18, bygget 1929 hos Aytré.
• Sovevogn nr. 3912 type Y (som DJM sovevogn), bygget Nivelles 1949, døre ændret til Lx udseende med ovale vinduer. Har ligeledes fået monteret messingbogstaver.

Herunder sidetegninger, men beærk at tegningerne viser vognen io deres original CIWL udførelse.

[image]
Tegninger og copyright: Steffen Dresler

Da der sker ændringer i vognparken, kan det meget vel forekomme, at det er en ændret vognpark med andre nr. der kommer til at ses i København. Bemærk hér, at nr. er det originale CIWL nr. Dette er påsat vognenderne med messing tal og bogstaver.

Ønsker man at vide mere om toget og turen samt priser, se:
http://www.orient-express.com/web/vsoe/scandinavia.jsp

God fotograferingsfornøjelse og hér fortsat god aften

Steff

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak