Orientekspressen på vej - en anderledes opgave for DSB (Generelt)
Fra DSB's Intranet:
På tirsdag den 9. april ankommer det legendariske tog Orientekspressen til Københavns Hovedbanegård sidst på eftermiddagen.
Man tager et legendarisk tog, fylder det med 100 gæster med pengepungen i orden samt 42 tjenere, kokke og andet personale og sender det på langfart fra Venedig til Stockholm med stop på Københavns Hovedbanegård. Og retur nogle dage efter. Det lyder umiddelbart enkelt, men når Orientekspressen ankommer til Københavns Hovedbanegård tirsdag den 9. april om eftermiddagen (det præcise tidspunkt meldes ikke ud), ligger der flere års arbejde bag hos DSB Specialrejser.
”Vi fik den første henvendelse fra Venice Simplon Orient-Express, som driver Orientekspressen, i 2010. De ønskede at komme til Skandinavien i 2012, men sporarbejde i både Danmark og Tyskland ville gøre det vanskeligt, så vi fik overtalt dem til at vente. De vendte så tilbage med ønsket om april 2013, og så gik arbejdet i gang,” fortæller Winnie Højer, som har været projektleder i DSB i hele processen.
Nødbremser skal overvåges
Og det er ikke så få detaljer, der skal på plads, når et 130 år gammelt tog skal indtage de danske skinner. For eksempel var vognene ikke godkendt til at køre i Storebæltstunnelen med passagerer. På Storebælt stilles der skærpede krav til blandt andet overvågning af nødbremser, da man ikke må standse i tunnelen, hvis der bliver trukket i en nødbremse. Orientekspressens system til overvågning af nødbremser er anderledes end det, man benytter i eksempelvis Danmark og Tyskland, så for at kunne få en Ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen, skal alle nødbremser overvåges, når toget kører på Storebæltsforbindelsen.
”Derfor kommer der undervejs DSB-medarbejdere på toget for at overvåge nødbremserne, når vi kører i Storebæltstunnelen, hvor de åbne toiletter i toget også skal aflåses. Som et kuriosum kan nævnes, at de fleste af vognene har centralvarmeanlæg forsynet fra kakkelovne. Disse kakkelovne skal også lukkes ned, inden toget kan køre under Storebælt,” fortæller Winnie Højer.
Brandvæsnet fylder drikkevand på toget
Når toget ankommer til Danmark, skal det have fyldt vand på i Padborg, fordi vandet på det tidspunkt er ved at slippe op. Men hvordan skaffer man en masse liter drikkevand, som kan pumpes på et tog, når DSB ikke har et klargøringscenter i Padborg? Winnie Højer kontaktede Padborg Frivillig Brandværn, der skaffede slanger, som kunne bruges til drikkevand, og som tropper op med mandskab og vand i Padborg.
”Jeg har haft fat i alle mulige for at få det her til at lykkes, og alle har været meget positive, fordi det er en enestående opgave. I DSB har vores kernegruppe bestået af fem personer, bl.a. fra Trafik, Vedligehold, Sikkerhed og DSB Museumstog, men der er mange andre, der har bidraget,” fortæller Winnie Højer.
Hun tager selv turen med fra Padborg til Københavns Hovedbanegård den 9. april og retur den 14. april. Når toget ankommer til Københavns Hovedbanegård den 9. april, skal alle passagerer overnatte på fem af Københavns luksushoteller, inden de næste morgen tager en bus over til Malmø og står på toget igen. Toget må nemlig ikke køre med passagerer på Øresundsforbindelsen, da der i øjeblikket ikke findes lokomotiver, der er godkendt til at køre persontog mellem Danmark og Sverige. Toget selv overnatter ”et sted på DSB’s arealer” godt bevogtet af vagter med hunde.
Fakta om Orientekspressen:
Orientekspressen kørte første gang i oktober 1883, hvor turen gik fra Paris til Konstantinopel, og det kørte i første omgang sin sidste tur i 1977 - dog ikke med de samme vogne som i 1883. Vognene, som kommer til Danmark, er fra 1928 og blev ”reddet”, da en togentusiast over de næste fem år købte alle 37 vogne.
I maj 1982 genfødte firmaet Venice Simplon Orient-Express Orientekspressen, da det kom på skinner fra London til Venedig.
Toget er kendt for sin stil, stemning, service og gastronomi. Man træder ind i en svunden tid, hvor værdighed og gensidig respekt er i højsædet i smukke og romantiske omgivelser og med personale, der er til for passagererne og deres velbefindende.
Turen fra Venedig til Stockholm med Orientekspressen koster 35.000 kroner.