Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Max længde på transit-godstog i DK ? (Generelt)

af K. Frandsen @, Frederiksberg, 17/5 2013, 01:51 (3991 dage siden)

Jeg kan ikke huske om dette emne vedr maxlængden på transit-godstog har været oppe før på forumet, men jeg er i tvivl om maxlængden ?

Men kan godt regne ud, at de enkeltsporede strækninger i Sønderjylland og krydsningsstationer, giver en naturlig begrænsning på længden af disse.

Mvh Kjeld

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Allan Støvring-Nielsen, 17/5 2013, 04:23 (3991 dage siden) @ K. Frandsen

835 m

mvh, Allan

Max længde på transit-godstog i DK ?

af K. Frandsen @, Frederiksberg, 17/5 2013, 09:34 (3991 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Takker for svaret :-)

Mvh Kjeld

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Villy Hansen @, 17/5 2013, 12:23 (3991 dage siden) @ K. Frandsen

835m er kun for indenlandske godstog i det store H- dog kun 700m i Korsør og Nyborg. Internationale er begrænset til 650 m som jeg husker det.

Vilbir

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Sune Beck @, 17/5 2013, 12:51 (3991 dage siden) @ Villy Hansen

Det er temmelig kort. Hvad skal der til for at øge længden?

Er det Storebæltsforbindelsen, der er begrænsningen?

Avatar

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/5 2013, 13:15 (3991 dage siden) @ Villy Hansen

835m er kun for indenlandske godstog i det store H- dog kun 700m i Korsør og Nyborg. Internationale er begrænset til 650 m som jeg husker det.

Vi kan da lige se, hvad der står i "Bibelen":

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Max længde på transit-godstog i DK ?

af jaer, 17/5 2013, 14:26 (3990 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ganske vist er SR "Biblen", men der er opgivet nogle begrænsninger i TIB for enkelte strækninger. På stående fod kan jeg huske, at der er en belastningsgrænse for Lillebælt.

/Jan

Avatar

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/5 2013, 14:51 (3990 dage siden) @ jaer

Ganske vist er SR "Biblen", men der er opgivet nogle begrænsninger i TIB for enkelte strækninger

Enig. Men så vidt jeg kan se må der køres med 835 meters tog hele vejen fra Vigerslev til Padborg. Begrænsningen ligger på strækningen Peberholm-Vigerslev, hvor maksimal længde er angivet til 730 meter.

Er det mig, der læser forkert eller er der tale om en reel flaskehals - for så vidt angår toglængde - på strækningen Peberholm-Vigerslev?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/7 2015, 21:46 (3212 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ganske vist er SR "Biblen", men der er opgivet nogle begrænsninger i TIB for enkelte strækninger


Enig. Men så vidt jeg kan se må der køres med 835 meters tog hele vejen fra Vigerslev til Padborg. Begrænsningen ligger på strækningen Peberholm-Vigerslev, hvor maksimal længde er angivet til 730 meter.

Er det mig, der læser forkert eller er der tale om en reel flaskehals - for så vidt angår toglængde - på strækningen Peberholm-Vigerslev?


I følge DJK's "Jernbanen", juni 2015, nr. 3, side 19, må der køres med 750 meter godstog "over Øresund". Altså en uoverensstemmelse på 20 meter. Hvem "har ret"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Georg Schmidt, 17/5 2013, 15:46 (3990 dage siden) @ jaer

Jeg husker vi havde en begrænsning vedr. Lillebæltsbroen, mener det var højst to gange 1200 tons tog der måtte mødes og være på broen på samme tid. De 650m er sikkert af hensyn til overhalinger på stationerne i Nordtyskland.
Mvh
Georg

Max længde på transit-godstog i DK ?

af LasseG, 17/5 2013, 16:38 (3990 dage siden) @ Villy Hansen

835m er kun for indenlandske godstog i det store H- dog kun 700m i Korsør og Nyborg. Internationale er begrænset til 650 m som jeg husker det.

835m er også blevet muligt til/fra Maschen, benyttes dog såvidt jeg ved på de tog mellem Fredericia og Maschen da man jo alligevel ikke kan kører så lange godstog til Sverige

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Allan C., 17/5 2013, 23:00 (3990 dage siden) @ LasseG

Sverige modtager ikke tog længere end 730 meter, medmindre der forelægger særlig tilladelsen.

Så normalt er de tog der går DE - SE ikke længere end det.

Vh
Allan

Avatar

Max længde på transit-godstog i DK ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/8 2020, 08:22 (1341 dage siden) @ Allan C.

Sverige modtager ikke tog længere end 730 meter, medmindre der forelægger særlig tilladelsen.

Så normalt er de tog der går DE - SE ikke længere end det


Nu er der åbenbart længere godstog på vej:

https://thomas-boberg-nielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/Jernbane/Trafikcirkul%C3%A6...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak