Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Grøn transport (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/8 2013, 10:20 (3895 dage siden)

Transportministeriet har udsendt en pressemeddelelse om Grøn Transport.

Som sædvanligt (det gælder alle regeringer uanset "farve") er der tale om en generel omgang ordskvalder, som ikke indeholder noget konkret. Men sådan er det jo, når man er en mindretalsregering og er ved at varme op til politiske forhandlinger.

I et bilag til pressemeddelelsen fremgår det at man ønsker at "få gods transporteret med mere miljøvenlige transportformer og udnytte muligheden for eksempelvis modulvogntog".

Det er den første del af sætningen, der er interessant. Er man ved at erkende, at man bliver nødt til at gøre noget konkret, hvis man ønsker mere gods på skinner?

Og jeg lufter så lige her igen min kæphest:

"I samme sekund jernbanetransport kan gøre det bedst og billigst, ja så vil kunderne strømme til".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Grøn transport

af BoergeOf61, Randers C, 26/8 2013, 10:45 (3895 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af BoergeOf61, 26/8 2013, 11:04

I et bilag til pressemeddelelsen fremgår det at man ønsker at "få gods transporteret med mere miljøvenlige transportformer og udnytte muligheden for eksempelvis modulvogntog".

Det er den første del af sætningen, der er interessant. Er man ved at erkende, at man bliver nødt til at gøre noget konkret, hvis man ønsker mere gods på skinner?

Nej, tværtimod.
Jeg mener, den foregående transportminister Henrik Dam Kristensen fik en udfordring med Tyskland. Modulvogntog er lange lastvognstog, som Henrik Dam Kristensen gerne ville have tilladt i Tyskland, så danske vognmænd ikke behøvede omlade ved grænsen.
Det fremgik ikke, hvad Tysklands holdning var, men så vidt jeg ved, ønsker Tyskland flere godstog. Derfor læser jeg den citerede sætning fra pressemeddelelsen på den måde, at den danske regering vil gå imod det tyske mål om flere godstog.

Edit: Wikipedia om modulvogntog: http://da.wikipedia.org/wiki/Modulvogntog .
En fordel i forhold til godstog er, at de gør vognmandsbranchen mere konkurrencedygtig og dermed i princippet sikrer danske arbejdspladser.

Grøn transport

af Tolpen, 26/8 2013, 11:47 (3895 dage siden) @ BoergeOf61

En fordel i forhold til godstog er, at de gør vognmandsbranchen mere konkurrencedygtig og dermed i princippet sikrer danske arbejdspladser.

...som så går til billige østchauffører :-) Jeg mener umiddelbart man burde tage skridtet fuldt ud, og så gå efter de helt store svenske lastbiler (med to løstrailere på een trækker) men betinget af, at vogntoget kun må anvendes under 300 km. Det vil gøre det muligt at effektivisere transporten til/fra kombiterminaler og dermed få flere lastbiler over på jernbane.

Allerede i dag anvendes modulvogntog også til transporter fra kunde til kombiterminal, og så længe vægten for det samlede vogntog ikke sættes (væsentligt) op, vil jernbanen ikke nødvendigvis stå ringere i konkurrencesituationen.

Tænk, hvis kompromisset indeholdt et krav om, at alle ny anskaffede trailere i EU skulle være løftbare...

T

Avatar

Grøn transport

af BoergeOf61, Randers C, 26/8 2013, 12:46 (3895 dage siden) @ Tolpen

Tænk, hvis kompromisset indeholdt et krav om, at alle ny anskaffede trailere i EU skulle være løftbare...

Udover et sådant krav kan være overflødig, tror jeg desværre, at det eneste, der kan få en dansk regering til at støtte et sådant forslag, er en forventning om et direktiv fra EU om det.

Grunden til, jeg mener, forslaget kan være overflødigt, er projekter bl.a. i EU-regi om metoder til placering af trailere og containere på togvogne.

tanker om jernbane transport

af shipmik, 26/8 2013, 13:37 (3895 dage siden) @ BoergeOf61

Thomas har jo ret i at det er ordskvaller endnu engang. Godstransport på jernbane har desværre ret dårlige vilkår af flere årsager. En af de allermest væsentlige er, at ingen har brug for gods på de pladser, hvor det kan afleveres. Det betyder, at kunderne under alle omstændigheder skal have det op på en lastbil og med de priser, der er på hænder (læs: personer til at håndtere godset) skal er en lastbil konkurrencedygtig over afstande på flere hundrede kilometer. Efterhånden er der heller ingen virksomheder i nærheden af jernbanerne og der er ingen sidespor ej heller betjening af sidespor og så giver det hele ingen mening at tale om mere godstransport på jernbaner. Ikke udover bloktog med øl fra Fredericia til København.
Der er en nøjagtig parallel til coasterne og søtransport, som politikerne også gerne vil fremme. Men samtidig kyser de produktionsvirksomhederne væk fra havnene og laver boliger istedet for. Virksomhederne bliver flyttet til industrikvartere 10-12 km. fra havnene og så giver det heller ingen menig at bruge coastere til transport af råvarer eller færdige produkter. Derfor er antallet af coastere med et lasteevne på op til 1.000 tons faldet fra 588 enheder i 1972 til i dag 1 - skriver: een. Under dansk flag.
Og boligerne på havnearealerne giver så nye problemer. De ekslusive beboere i de eksklusive lejligheder klager over støj fra måger... men når man flytter hen hvor mågerne normalt bor, ja så må de jo finde sig i at de var der først!

Shipmik
Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

- hvor der er friske billeder af verdens største containerskib, der søndag aften kom til Aarhus

tanker om jernbane transport

af Holger Cordtz, Kolding, 26/8 2013, 15:27 (3895 dage siden) @ shipmik

Thomas har jo ret i at det er ordskvaller endnu engang. Godstransport på jernbane har desværre ret dårlige vilkår af flere årsager. En af de allermest væsentlige er, at ingen har brug for gods på de pladser, hvor det kan afleveres. Det betyder, at kunderne under alle omstændigheder skal have det op på en lastbil og med de priser, der er på hænder (læs: personer til at håndtere godset) skal er en lastbil konkurrencedygtig over afstande på flere hundrede kilometer. Efterhånden er der heller ingen virksomheder i nærheden af jernbanerne og der er ingen sidespor ej heller betjening af sidespor og så giver det hele ingen mening at tale om mere godstransport på jernbaner. Ikke udover bloktog med øl fra Fredericia til København.
Der er en nøjagtig parallel til coasterne og søtransport, som politikerne også gerne vil fremme. Men samtidig kyser de produktionsvirksomhederne væk fra havnene og laver boliger istedet for. Virksomhederne bliver flyttet til industrikvartere 10-12 km. fra havnene og så giver det heller ingen menig at bruge coastere til transport af råvarer eller færdige produkter. Derfor er antallet af coastere med et lasteevne på op til 1.000 tons faldet fra 588 enheder i 1972 til i dag 1 - skriver: een. Under dansk flag.
Og boligerne på havnearealerne giver så nye problemer. De ekslusive beboere i de eksklusive lejligheder klager over støj fra måger... men når man flytter hen hvor mågerne normalt bor, ja så må de jo finde sig i at de var der først!

Så må man være heldig i Kolding, der har man stadig en "trafikhavn" uden ekslusive boliger. Denne havn giver overskud.....:-)
Der er også havne spor der bliver brugt næsten hver dag, her er lige et billede af MK på Kolding havn ... Ok dette spor bliver sjælden brugt (som ligger i "Sdr Havnegade") Men de andre i bl.a "Casper Müllersgade" og på "Nordkajen" bliver brugt tit.

[image]
Northrail MK på Kolding havn(Sdr Havnegade) den 5/9-12 denne kørelse er idag overtaget af DB-S
Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

Grøn transport

af Tolpen, 27/8 2013, 10:42 (3894 dage siden) @ BoergeOf61


Grunden til, jeg mener, forslaget kan være overflødigt, er projekter bl.a. i EU-regi om metoder til placering af trailere og containere på togvogne.

Jep, der er mange projekter. Fælles for dem alle er, at de enten kræver investeringer på landjorden i terminalerne (Modulohr m.fl), eller at vognene er tungere og dermed ikke kan laste så meget (Megaswingg). Eller også begge dele.

En væsentlig usikkerhed er iøvrigt, at længden på en trailer er til diskussion. Hvis trailerlængden øges med en pallelængde, vil der næppe være nogle af de eksisterende bærevogne, der kan anvendes. Samtidig giver det også bøvl, at flere 45 fods containere kommer frem på markedet, når nu containervognene er beregnet til 20 eller 40 fod.

Der mangler vel relativt simpelt en (EU) standard for længde, vægt, løftbarhed osv

T

Avatar

Grøn transport

af BoergeOf61, Randers C, 27/8 2013, 11:05 (3894 dage siden) @ Tolpen

Der mangler vel relativt simpelt en (EU) standard for længde, vægt, løftbarhed osv

Næste spørgsmål er så, om det skal være standarder for transportmidler el. løfteudstyr.
Det må EUs transportkommissær rode med. Fra dansk side er det en teoretisk debat, så længe Folketinget foretrækker lastbiler og motorveje fremfor jernbaner.

Grøn transport

af Winther, Karlskov, 26/8 2013, 20:00 (3895 dage siden) @ BoergeOf61

Hej
Delstats regeringen i Kiel afgav et enkelt og letforståeligt svar ´´NEIN´´
De har køretøjer nok på vejene.
Mvh.
Bent

Avatar

Grøn transport

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/8 2013, 00:02 (3894 dage siden) @ Winther

Delstats regeringen i Kiel afgav et enkelt og letforståeligt svar ´´NEIN´´
De har køretøjer nok på vejene.

...og nogle intelligente mennesker i delstatsregeringen.
Med deres svar var der sørme også handling bag ordene, sådan at en forblommet målsætning om mere gods på skinner ikke søges udført med modulvogn"tog" og endnu mere konkurrenceforvridende og favorable ordninger for vognmændene og deres østarbejdere.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Grøn transport

af Ove N., Gribskov kommune, 26/8 2013, 19:12 (3895 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kan supplere med, at daværende "DSB Gods" i 1996 var langt fremme med "Projekt rullende landevej Tåstrup - Taulov";-) . I beslutningsoplægget punkt 7 Miljø stod:

"Generelt vil åbningen af en direkte shuttle-forbindelse mellem Øst- og Vestdanmark føre til mere gods på skinner, og dermed spare samfundet for en betydelig miljøbelastning. Det kan f.eks opgøres, at motorvejene over Sjælland og Fyn ved 100 % udnyttelse, vil blive sparet for kørsel med ca 75.000 lastvogne om året."

Nå, så kom den faste forbindelse og ideen døde sammen med DSB Gods,(Kun øltoget overlever),men alligevel tankevækkende!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak