så ved et tilfælde tv om historiske engelske baner.
2 spørgsmål:
1 bruger man stadig kombinationen af normalspor og smalle vognprofiler?
2 har man droppet kupevognene, nye eller stadig i drift? (disse var jo længe i brug)
(i øvrigt imponerende med de strømliniede damploko, som tyskerne også brugte, der kunne køre over 200 km/t i slut30erne).
(Og i indien har man i Calcutta stationer med 21 perroner og 1 mio rejsende pr dag, og et jernbaneministerium med en jernbaneminister!. Måske skulle vi forsøge os med det?)
I England anvendes et smallere og lavere profil end i resten af Europa.
Der er dog lidt forskel idet det gamle Great Western Railway blev bygget med 2,1 m sporvidde og dermed har et bredere profil, end de øvrige baner, der blev bygget normalsporede.
Der er mig bekendt ikke kupevogne i daglig drift i England.
Man bor tæt i Indien og folk har ikke mange penge. Dermed er toget et prisbilligt alternativ (i modsætning til herhjemme, hvor man kan flyve til London billigere end man kan tage toget fra Aalborg til Kbh).
Nu er alle stationer i Calcutta ikke lige fornemme. Her er Eden Garten station i 2006
Du kan se flere billeder fra Calcutta her:
http://damplokomotiv.dk/Burma&Indien2006/imagepages/image282.html
mvh. Christian