Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

tyske baner, farvekode/design

af ole, 15/1 2011, 11:49 (4822 dage siden)

-og nu vi er ved det udenlandske.
Er det kombination rød-hvid der er DBs stardardfarver i dag?
I 50erne og 60erne var det vel grøn der var standardfarven på 2. kl, og blå på 1.kl, or rød var DSG spise-og sovevogne og så var der enkelte to farvede blå/creme og rød/creme /F.ex Rheingold og Rheinpfeil).
Elloko var vist grønne til godsdrift og blå til persontog, foruden de senere to farvede???

tyske baner, farvekode/design

af TeamBaumann, Hjordkær, 15/1 2011, 12:21 (4822 dage siden) @ ole

Hej
Er du sikker på, at sovevogne var 2- farve i 50- 60'erne?
Jeg mener at de var blå, og blå / creme farve var disse Rheingold- vogne og rød / creme farve var de såkaldt TEE- vogne.

Ja, det er vist standart for DB- idag med f.eks. at lyntog og IC- togsæt har samme farve, hvid vogn med rød stribe og lokal og nærbane, rød med hvid dør.

tyske baner, farvekode/design

af ole, 15/1 2011, 12:27 (4822 dage siden) @ TeamBaumann

det mener jeg du har ret i. har nok formuleret det lidt bøvlet. spise-og sovevogne fra DSG var vinrøde, og de "internationale ditto" var mørkeblå.
Men er det andet rigtigt?

tyske baner, farvekode/design, søg på Google!

af Steff, 15/1 2011, 13:09 (4822 dage siden) @ ole

Kære alle!

Bare et lille ønske! Og IKKE surhed:-)

Ikke fordi det IKKE er interessant at stille spørgsmål mv. her på Forum. Jeg lærer og bliver klogere ved svarene og ikke mindst billederne. Men engang imellem synes stillede spørgsmål mere som "er der nogen på Forum, der gider tale med mig spørgsmål"! Og så KVÆRNER den ellers bare derud af...............!:-(

Måske endnu en opfordring til at få oprettet et "chat-forum" her på siderne?

En hel del af de spørgsmål der er blivet spurgt om, kan man selv få svaret på ved få klik - endda - meget kvalificerede svar!
Nu spørgsmålet om farver på forbundsbanernes tog: www. google. dk, skriv f.eks. "Farben DB" og det VÆLTER ind med svar!

F. eks.: http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnfarben

Altså engang imellem lidt nemmere selv at finde svar, OK? :-P

Bare et lille lørdagsønske;-)

Steff

NB: Klar over at ikke alle deler min mening dette, men lad os nu for guds skyld ikke få startet en længere meningsudveksling om dette her på Forum. Forum er vel for de nuværende jernbaner eller det jerbanehistoriske, tror jeg.

--
Steffen Dresler

tyske baner, farvekode/design, søg på Google!

af ole, 15/1 2011, 13:14 (4822 dage siden) @ Steff

god ide! Det er jo oplagt

tyske baner, farvekode/design, søg på Google!

af Nordexpress, 16/1 2011, 12:57 (4821 dage siden) @ Steff

1. Meget meget enig med Steff i behovet for inddele dette forum i nogle kategorier og et chatforum - inspiration kan let indhentes ved at se i www.drehscheibe-online.de

2. 'Tyske baner' er et ret upræcist begreb, da et stort antal EVU, trafikselskaber, kører regional jernbanetrafik i Tyskland, herunder også DB, medens indtil videre kun Deutsche Bahn, DB, kører fjerntrafik. Der er derfor talrige forskellige farveskemaer.
DB's Lok er helfarvede Verkehrsrot (jordbærmarmelade), fjerntrafikmateriel og ICE togsæt hvide med rød stribe, nærtrafikmateriel helrød (Verkehrsrot) med hvide felter. Citynightline og DB Autozug har eget farveskema der anvender de samme grundfarver hvid og rød.
Logo på DB's lokomotiver (DB-kiksen) har en række forskellige udformninger efter lokomotivets ibrugtagningstidspunkt, herunder f.eks. Railion med lille blå firkant. En ny variant ses på EG 31xx, hvor de sølvfarvede døre anvendes til yderligere partner-logoer.

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB J1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak