Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hhgb, gennemgående vogne

af ork, 15/1 2011, 14:50 (4842 dage siden)

nu har jeg jo fået det gode råd at google diverse jernbanespørgsmål.
Dedt viser sig jo også at ret specielle tin kanfindes på denne måde, men her er noger der ikke gave pote:
Der har åbenbart været gennemgående vogne fra Kh til Gilleje via Hensingør og HHGB måske indtil 43.
Det er nyt for mig der ellers bilder mig ind at vide en del om banerne i Nordsjælland.
Men det er dog lidt sært, da det vel er den nærmeste omvej fra Kbh til Gilleje?
Er der nogen der ved noget mere om dette?;-)

hhgb, gennemgående vogne

af Svend, 15/1 2011, 17:37 (4842 dage siden) @ ork

Der har åbenbart været gennemgående vogne fra Kh til Gilleje via Hensingør og HHGB måske indtil 43.
Det er nyt for mig der ellers bilder mig ind at vide en del om banerne i Nordsjælland.
Men det er dog lidt sært, da det vel er den nærmeste omvej fra Kbh til Gilleje?
Er der nogen der ved noget mere om dette?;-)

I bogen "Gennemgaaende Vogn til Privatbanen" kan du læse, at der har været gennemgående vogne til/fra Hornbækbanen via Helsingør i årene 1933-35.

--
Svend

hhgb, gennemgående vogne

af ole, 16/1 2011, 06:10 (4842 dage siden) @ Svend

tænkte også på den bog, men ku ikke huske at dette var omtalt der. har info fra Niels Jensens bog om banerne i Nordsjællaqnd der siger op til 43.
HHGB har så haft gennemgående vogne ligesom GDS og HFHJ. Men hvem ville dog køre fra Kbh til Gilleje via Helsingør?
Og var det kun vognene der var gennemgående, eller hele toget med trækkraft?
Kørte man normalt ind på Helsingør St og rangerede ud igen på gaden, eller kørte man mon direkte ud på gaden af forbindelsessporet? Brugte man egen trækkraft eller DSB?
( 8hvilket får mig til at tænke hvordan var det egentlig skinnebusserne lavrde bivognsomløb "ude på gaden"?)
Og hvad brugte HHGB egentlig diesellok til, udover sporadisk banetjeneste? da der jo vel ikke rigtigt var noget at køre med i driften, heller ikke egne vogne , efter krigen (fra skinnebusserne og frem til delvis afløsning med Y-tog)Med egen eller DSB-trækkraft.
HHGB har jo ligesom altid levet sit eget stille skinnebusliv , og Y-tog, mellem Kystbanen og lille nord i øst og GDS i vest. lidt a la LNJ. ;-) ;-)

hhgb, gennemgående vogne

af Per Sørensen, 16/1 2011, 17:40 (4841 dage siden) @ ole

Tidligere var der et omløb i gaden, hvor skinnebusserne løb om.
HHGBs dieselloks hentede overleveringsvognene lige inde på DSB området; der hvor Lokalbanen holder idag.
Skråt overfor Kommandoposten lå 2 englændere, der gav 3 spor, som løb forbi varehuset,"Borgerstuen" (kantine for det store rangérpersonale), samt kvægrampen. "Borgerstuen er det eneste der stadig ligger der.Der var transversaler for omløb.
De 3 spor endte i en udkørsel til HHGB. Der var naturligvis sporstoppere og en stoppebom. Den endte helt op ved den lille trappe man i dag bruger for at komme ind på perron 3.

Jeg har set HHGBs diesel ML 1 lave omløb i gaden når den kom med de små godstog. Maskinen var enorm og jeg kunne som barn slet ikke forstå, at den kunne befare banen.
Jeg mener at omløbet i gaden blev lavet fordi der var "full house" hos DSB. De 3 spor blev udover godsvogne brugt til CL stammer der ventede.

Godset på banen bestod i al fald af en olievogn til Grønnehave, svenske O-vogne med tømmer til Hornbæk Trælast, en højsidet åben vogn med ??.

Jeg tror ikke at de gennemgående vogne endte i Gilleleje pga passagererne; det var nok fordi der var remise.
Passagererne skulle nok af i Hornbæk og Dronningemølle.

Venligst
Ped

hhgb, gennemgående vogne

af ole, 17/1 2011, 12:43 (4840 dage siden) @ Per Sørensen

Meget flot svar! Tak.
Havde også en svag erindring om skinnebusomløb i gaden, og resten som sagt mere eller mindre ukendt for mig:-P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak