Du har helt rätt! Jag ska försöka knyta ihop lite av historiken kring nämnda vagnstyper:
De tyska vagnarna:
1954 års vagn kan sägas vara starten på det hela. Den utvecklades alltså till 1959 års vagn och resten har jag ju redan nämnt i mitt förra inlägg
Men dessa tyska vagnar från Hansa har också sin släkting hos CIWL. Det är CIWL typ U, även kallad U-Hansa. Den har faktiskt i sin tur ett par "släktingar" både fd Jugoslavien och i Sverige.
I Jugoslavien levererades en vagn som utgår från jugoslaviska UIC-vagnar typ Y, men med högre takhöjd. Interiören har stora likheter med både DSG:s sovvagnar och CIWL typ U. De är byggda av GOŠA i Smederevska Palanka i nuvarande Serbien. Vagnarna har precis som 1959 års tyska sovvagnar Wegmannboggier. Vagnstypen finns kvar än idag i de olika länder som förr var Jugoslavien.
Den andra släktingen finns faktiskt i Sverige. Det är SJ:s gamla sovvagnar litt WL1. Utvändigt ser de närmast ut som svenska 60-talsvagmar, men ändrade med högre takhöjd och längden är ändrad till 24,5 m istället för 24,1 m som annars var det normala i Sverige på 1960-talet. Interiören har även här stora likheter med både DSG:s vagnar och med CIWL typ U. Vagnarna har däremot normala MD-boggier. Tyvärr har aldrig WL1 rullat söder om Malmö.
De "franska vagnarna":
Ska man utgå från de "franska vagnarna" så är det riktigt att CIWL tog fram en typ som hette P 1955. De hade speciella kupéer som i alla fall vi i Sverige kallar över- och underkupéer. Den hade ett mycket speciellt utseende. Den såg faktiskt mer amerikansk än europeisk ut, vilket inte är konstigt med tanke på dess utveckling från amerikanska Budd.
1964 kom en mer normal sovvagn som heter MU. Denna har normala kupéer med tre sovplatser i varje kupé.
1968 kom typ T2. Utvändigt liknade den typ MU. Men interiören var hämtad från typ P med samma princip med över- och underkupéer.
Så har vi då T2S till slut. Den är ingen CIWL-vagn och inte heller DSG. De tillverkades i Schweiz och samtliga var vid leverans TEN-vagnar. Men utvändigt har T2S visst släktskap med T2. Invändigt ska den föreställa en sorts vidareutveckling av T2 men med mer normala kupéer med bara 2 sovplatser.
Jag har åkt en hel del i T2S. Jag har aldrig åkt T2S från DSB men istället från ÖBB och FS. Jag tycker tyvärr att de känns trånga att åka i. Däremot tycker jag att de gamla tyska sovvagnarna är mycket bekväma att åka i.