Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TS2 (Generelt)

af ozzie, 5/10 2013, 16:38 (3854 dage siden)

Hej alle.

Jeg har lige købt en TEN TS2 natvogn fra Roco. Jeg kan ikke finde den i listen over danske vogne. Er der en der har billeder af vognen i drift ? Jeg ville jo gerne bruge den i en i en stamme så virkelighedstro som muligt.
Har i andre oplysninger om vognen modtages det med kyshånd.
Er det den der er i Sønderjylland, for så ville jeg tage forbi og få nogle billeder af den ?
Håber ikke det er en "Fantasi vogn"

Mvh. Ozzie.

TS2

af ozzie, 5/10 2013, 16:42 (3854 dage siden) @ h087

Hej h087

Se det er jo ikke det litra jeg søgte under.

Tak for hjælpen.

Mvh Ozzie.

T2S

af Svend, 5/10 2013, 16:44 (3854 dage siden) @ ozzie

Lige for god ordens skyld:
Sovevognstypen benævnes T2S

--
Svend

Avatar

WLABm - T2S Info + fotos

af mss ⌂, 6/10 2013, 17:13 (3853 dage siden) @ ozzie

Denne sovevogn er en Eurofima-vogntype, bygget i 1975 af Schlieren i Schweiz til syv baneselskaber som del af TEN-pulje samarbejdet. Betegnelsen T2S følger det gamle CIWL (Wagons Lits) skema, i praksis blev de beskriftet med normale litra, hyppigst WLABm, ved SBB WLAm, ved DB hed typen WLABsm 166.
DSB's to vogne af denne type blev svjv. primært brugt i løb mellem Jylland og udlandet indtil TEN-puljen blev opløst i 1995. De sidste par år anvendtes de i indenlandske nattog.

Her et par billeder fra Belvedere (København) i 1996:
[image]
[image]

Vognen i Sønderjylland du refererer til, må være måletogs måleledsagevogn, og det er ganske rigtigt en T2S/WLABm. De to danske T2S er muligvis de sidste sovevogne med TEN-logoer overhovedet..!

Her er måletogs vogn i Vojens i 2007 (Måleledsagevogn 61 86 99-69 008-6):
[image]

Dens søster tilhører Jernbanemuseet.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

WLABm - T2S Info + fotos

af ozzie, 6/10 2013, 20:01 (3853 dage siden) @ mss

Hej MSS

Super billeder. Gik den med i skiløberen eller indlands med "stjerne måne"?

WLABm - T2S Info + fotos

af Bent Larsen, Kalundborg, 6/10 2013, 20:49 (3853 dage siden) @ ozzie

Hej
Er det den vogn der nu holder i den gamle vognopsynshal i Kalundborg?
VH
Bent Larsen

WLABm - T2S Info + fotos

af Hedegaard, 7/10 2013, 02:15 (3852 dage siden) @ mss

Så vidt jeg ved blev de primært brugt i "Natteravnen", og som reserve i IC-nat hvis de en af de engelske sovevogne var ude af drift.

Ikke den mest komfortable af TEN vognene, men det er også mit indtryk, at den var bygget til kortere ture, hvorimod Hansa-typen var bedre egnet til længere ture.

Avatar

WLABm - T2S Info + fotos

af mss ⌂, 7/10 2013, 14:02 (3852 dage siden) @ Hedegaard
redigeret af mss, 7/10 2013, 14:22

Ikke den mest komfortable af TEN vognene, men det er også mit indtryk, at den var bygget til kortere ture, hvorimod Hansa-typen var bedre egnet til længere ture.

T står for Turist, altså en slags Turistklasse sovevogn.
Det var et forsøg på at kunne tilbyde billigere sovevognsrejser ved prisbilligere (simplere) vogntyper og at stuve folk lidt mere sammen. T2S er baseret på den franske type T2 (der også har været indsat til København), men med kupéer i et plan, i stedet for to forskudte planer.

Med Hansa-typen går jeg ud fra at du mener type UH (U-Hansa). Denne vogntype blev bygget til CIWL på basis af den lidt længere tyske AB33 (Wlabmh174, tidl. WLAB4ümg-59). Disse to vogntyper er nok nogle af de bedste sovevogne der er bygget. DSB havde også et mindre antal, der blev købt brugt hos DB i 80'erne. Også et par UH (CIWL-versionen) var at finde med DSB-numre. Dette var et administrativt greb, da DSB havde "Sovevogns-underskud" i forhold til puljen, og de kom svjv. aldrig i Danmark.

Her en Roco model af en DSB AB33, som jeg har ombygget med de rigtige bogier:
[image]

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

WLABm - T2S Info + fotos

af Denis Petersen, 7/10 2013, 18:00 (3852 dage siden) @ mss

Hvad er det for nogle bogier du har smidt under den Morten ??

Og Morten forresten du er sgu en dyr herre du har i den grad kostet mig mange penge i udenlandske vogne jeg må have fat i ud fra dine billeder på din hjemmeside. ;-) :-D

Denis Petersen

WLABm - T2S Info Wegmann

af Niklas Bygdestam, 7/10 2013, 19:39 (3852 dage siden) @ Denis Petersen

Hvad er det for nogle bogier du har smidt under den Morten ??

Og Morten forresten du er sgu en dyr herre du har i den grad kostet mig mange penge i udenlandske vogne jeg må have fat i ud fra dine billeder på din hjemmeside. ;-) :-D

Denis Petersen

Om det är rätt boggier så ska det vara Wegmannboggier av äldre typ. DSB hade 5 st sovvagnar med dessa boggier. Även i Sverige finns 5 sovvagnar litt WL33 med tyskt urspung som också har samma typ av Wegmannboggier.

Wegmannboggier är annars vanligast att hitta i fd Jugoslavien. En mycket stor serie vagnar levererades med Wegmannboggier där och de flesta är sittvagmar. Än idag ses dessa boggier i Serbien, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Makedonien, Slovenien och Montenegro.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Avatar

WLABm - T2S Info + fotos

af mss ⌂, 7/10 2013, 20:13 (3852 dage siden) @ Denis Petersen

Hvad er det for nogle bogier du har smidt under den Morten ??

Hej Denis

Det er som Niklas også har svaret Wegmann bogier (kaldes også München-Kassel eller MK-bogier). Roco har lavet modellen med MD33-bogier.
De Wegmann-bogier jeg har monteret er ikke helt korrekte, de skulle egentlig være et par mm længere. De stammer fra Rocos VT11.5/DSB MA og var relativt lette at ind- (og om-) bygge. De var "leftovers" fra bygning af et 2.g. S-tog.
I dag findes de helt rigtige bogier under ex-Jugoslaviske vogne fra Acme. Hvordan de passer under en Rocovogn ved jeg dog ikke...

Og Morten forresten du er sgu en dyr herre du har i den grad kostet mig mange penge i udenlandske vogne jeg må have fat i ud fra dine billeder på din hjemmeside. ;-) :-D

Det beklager jeg naturligvis dybt :-D

Men kender det godt, har også selv modeller af en hel del af de vogne jeg har fotograferet, og i det hele taget en del mere modeltog end jeg oprindeligt havde forestillet mig... ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

WLABm - T2S Info + fotos

af Steff, 7/10 2013, 21:16 (3852 dage siden) @ mss

Go´aften til alle!

Her et link til den tyske original med billede af vognkassen og hvor bogien tydeligt ses. Endvidere en tegning.

http://www.schlafwagen.net/wlabc54.htm

De bogier jeg har, stammer fra en Fleischmann "meget brugt DSG sovevogn købt på et loppemarked" model.

Personligt tror jeg nok jeg hellere vil bruge betegnelsen "München-Kassel" end "Wegmann", da sidstnævnte får mig til at tænke på en anderledes bogie i udseende, bl.a. forsøgsbogier under en litra Bn samt tysk IC materiel. Men det kan da være et temperamentsspørgsmål.

Fortsat god aften til alle!

Steffen

NB: De 3 tidligere omtalte CIWL VL type UH var følgende:
CIWL type UH nr. 4581 (71 86 71-80 777-1).
CIWL type UH nr. 4584 (71 86 71-80 778-8).
CIWL type UH nr. 4591 (71 86 71-80 779-7).
De var i DSB TEN Pool fra 1971 til 1986.

--
Steffen Dresler

WLABm - T2S Info + fotos

af Niklas Bygdestam, 7/10 2013, 21:37 (3852 dage siden) @ Steff

Länken visar de första 10 vagnarna som kom 1954. Dessa skiljer sig från den mer normala versionen som vi känner tull. Den normala versionen kom 1959 och levererades av Hansa i Bremen. De första vagnarna abv typen WLABmh174 hade Wegmannboggier. Nyare versioner hade MD-boggier. En nyare version av denna typ hette WLABmh175.

Utvändigt finns ytterligare skillnader. De 10 vagnarna från 1954 hade äldre dragspelsbälgar i gavlarna bland annat.

1959 års vagnar hade normala dörrar, gummivulster och vikdörrar i gavlarna. Senare under 1960-talet levererades vagnarna med skjutdörrar i gavlarna istället och vikdörrar (drejefolde-døre) i instegen.

Den sista generationen har raka gavelpartier.

De vagnar som DSB hade var 1959 års generation.

--
Niklas Bygdestam
[image]

WLABm - T2S Info + fotos

af Steff, 7/10 2013, 22:36 (3852 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Go´aften Niklas!

Jeps, det har du jo helt ret i, mit link var for at kunne se en tegning og et billede af den oprindelige type.
Men for ordens skyld er her så en officiel DSB tegning fra DRM (tak til Ole)

[image]

Om alle DSB WLABmh senere fik dreje foldedøre er jeg usikker på, da i hvert tilfælde 807 havde/har den oprindelige dør.

Og så lige en bemærkning til noget skrevet tidligere. T2 var nok ikke en "fransk type" hvis der hér menes SNCF, men den sidste selvstændige udviklede sovevogn af og for CIWL. Ideen til indretningen (flettede kupeer) var dog ældre, idet den første gang blev anvendt ved CIWL i midten af 1950´erne med type P (INOX vognene med udvendig beklædning via "BUDD CAR" i USA) og designet af CIWL chefkonstruktør Pillpech (deraf P´et).

Med venlig hilsen og godnat

Steffen

--
Steffen Dresler

WLABm - T2S Info + fotos

af Niklas Bygdestam, 7/10 2013, 23:22 (3852 dage siden) @ Steff

Du har helt rätt! Jag ska försöka knyta ihop lite av historiken kring nämnda vagnstyper:

De tyska vagnarna:

1954 års vagn kan sägas vara starten på det hela. Den utvecklades alltså till 1959 års vagn och resten har jag ju redan nämnt i mitt förra inlägg :-)

Men dessa tyska vagnar från Hansa har också sin släkting hos CIWL. Det är CIWL typ U, även kallad U-Hansa. Den har faktiskt i sin tur ett par "släktingar" både fd Jugoslavien och i Sverige.

I Jugoslavien levererades en vagn som utgår från jugoslaviska UIC-vagnar typ Y, men med högre takhöjd. Interiören har stora likheter med både DSG:s sovvagnar och CIWL typ U. De är byggda av GOŠA i Smederevska Palanka i nuvarande Serbien. Vagnarna har precis som 1959 års tyska sovvagnar Wegmannboggier. Vagnstypen finns kvar än idag i de olika länder som förr var Jugoslavien.

Den andra släktingen finns faktiskt i Sverige. Det är SJ:s gamla sovvagnar litt WL1. Utvändigt ser de närmast ut som svenska 60-talsvagmar, men ändrade med högre takhöjd och längden är ändrad till 24,5 m istället för 24,1 m som annars var det normala i Sverige på 1960-talet. Interiören har även här stora likheter med både DSG:s vagnar och med CIWL typ U. Vagnarna har däremot normala MD-boggier. Tyvärr har aldrig WL1 rullat söder om Malmö.

De "franska vagnarna":

Ska man utgå från de "franska vagnarna" så är det riktigt att CIWL tog fram en typ som hette P 1955. De hade speciella kupéer som i alla fall vi i Sverige kallar över- och underkupéer. Den hade ett mycket speciellt utseende. Den såg faktiskt mer amerikansk än europeisk ut, vilket inte är konstigt med tanke på dess utveckling från amerikanska Budd.

1964 kom en mer normal sovvagn som heter MU. Denna har normala kupéer med tre sovplatser i varje kupé.

1968 kom typ T2. Utvändigt liknade den typ MU. Men interiören var hämtad från typ P med samma princip med över- och underkupéer.

Så har vi då T2S till slut. Den är ingen CIWL-vagn och inte heller DSG. De tillverkades i Schweiz och samtliga var vid leverans TEN-vagnar. Men utvändigt har T2S visst släktskap med T2. Invändigt ska den föreställa en sorts vidareutveckling av T2 men med mer normala kupéer med bara 2 sovplatser.

Jag har åkt en hel del i T2S. Jag har aldrig åkt T2S från DSB men istället från ÖBB och FS. Jag tycker tyvärr att de känns trånga att åka i. Däremot tycker jag att de gamla tyska sovvagnarna är mycket bekväma att åka i.

--
Niklas Bygdestam
[image]

WLABm - T2S Info + fotos

af Hedegaard, 8/10 2013, 02:04 (3851 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Men dessa tyska vagnar från Hansa har också sin släkting hos CIWL. Det är CIWL typ U, även kallad U-Hansa. Den har faktiskt i sin tur ett par "släktingar" både fd Jugoslavien och i Sverige.

I Jugoslavien levererades en vagn som utgår från jugoslaviska UIC-vagnar typ Y, men med högre takhöjd. Interiören har stora likheter med både DSG:s sovvagnar och CIWL typ U. De är byggda av GOŠA i Smederevska Palanka i nuvarande Serbien. Vagnarna har precis som 1959 års tyska sovvagnar Wegmannboggier. Vagnstypen finns kvar än idag i de olika länder som förr var Jugoslavien.

Jeg går ud fra du mener den her http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/HR/HZ_WL-7010.php
Jeg blev selv ret overrasket da jeg i 2004 rejste mellem Zagreb og München i sådan en vogn.
Havde forventet samme standard som i de øvrige Y-type sovevogne, som er udbredt i Østeuropa, men indretningsmæssigt var denne vogn faktisk næsten identisk med DSG's sovevogne, som du også selv nævner. Ganske komfortabel.

WLABm - T2S Info + fotos

af Niklas Bygdestam, 8/10 2013, 03:22 (3851 dage siden) @ Hedegaard

Men dessa tyska vagnar från Hansa har också sin släkting hos CIWL. Det är CIWL typ U, även kallad U-Hansa. Den har faktiskt i sin tur ett par "släktingar" både fd Jugoslavien och i Sverige.

I Jugoslavien levererades en vagn som utgår från jugoslaviska UIC-vagnar typ Y, men med högre takhöjd. Interiören har stora likheter med både DSG:s sovvagnar och CIWL typ U. De är byggda av GOŠA i Smederevska Palanka i nuvarande Serbien. Vagnarna har precis som 1959 års tyska sovvagnar Wegmannboggier. Vagnstypen finns kvar än idag i de olika länder som förr var Jugoslavien.


Jeg går ud fra du mener den her http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/HR/HZ_WL-7010.php
Jeg blev selv ret overrasket da jeg i 2004 rejste mellem Zagreb og München i sådan en vogn.
Havde forventet samme standard som i de øvrige Y-type sovevogne, som er udbredt i Østeuropa, men indretningsmæssigt var denne vogn faktisk næsten identisk med DSG's sovevogne, som du også selv nævner. Ganske komfortabel.


Ja det just den typen jag menar när det gäller sovvagnar i fd Jugoslavien. De standardiserade östeuropeiska sovvagnarna fanns inte i Jugoslavien. Personvagnar i Jugoslavien var mer västeuropeiska i sin utformning. Och vanligtvis gick de i sitt hemland bakom ellok av svensk typ från ASEA. Så Jugoslavien var egentligen inte Östeuropa när det gäller järnväg (jernbane). Och visst är de gamla jugoslaviska sovvagnarna komfortabla. De jugoslaviska järnvägarna JŽ ingick aldrig i TEN-poolen. Däremot hade de en färgsättning som gjorde att de trots detta påminde om TEN-vagnar. Och den interiöra standarden uppfyllde också helt klart den standard som gällde inom TEN-poolen.

Den standardiserade östeuropeiska sovvagnstypen fanns i Östtyskland, Polen, fd Tjeckoslovakien (idag Tjeckien och Slovakien), Ungern, Rumänien och Bulgarien. De östtyska kändes lätt igen med sin rödbruna färg och texten MITROPA. I Polen var de en aning modifierade. De var nämligen anpassade för att kunna spåras om till bredspår och gå i Ryssland och övriga bredspårsländer. Så de polska vagnarna hade modifierade övergångsbryggor för kopplas ihop med ryska vagnar, anpassade för att förses med bredspårsboggier att gå i Ryssland och de hade ryska slutsignaler. De var lätta att känna igen med texten WARS på sidan.

De standardiserade östeuropeiska sovvagnarna var byggda i Görlitz i dåvarande Östtyskland. På den tiden hette tillverkaren VEB Waggonbau Görlitz :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

TS2

af Denis Petersen, 7/10 2013, 00:36 (3853 dage siden) @ ozzie

ACME har den også og de kommer med den som måleledsagervogn også
Og den kan klart anbefales sammen med Roco vognen

Denis Petersen

TS2 + Div Ledsagervogne

af Svend, 7/10 2013, 13:18 (3852 dage siden) @ ozzie

T2S :-)

--
Svend


Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak