Godeftermiddag
T2 betyder at vognen er en ”Turist” klasse, hvilket normalt betød 3. sengepladser pr. kupé. Men med tillægget ”2”, at der her kun var tale om 2 sengs kupéer.
Som skrevet tidligere var vognkassen taget fra de tidligere vogne type M (for Italien med Air condition) og MU fra 1964 til 1972, der havde fremragende køreegenskaber. Men her altså med den flettede sengeanbringelse, der er vist tidligere under type P.
Nr. 5001 til 5020 blev byggede i ved ”WMD” i 1968 til 1969 til den franske division af CIWLT (T=Turisme) og udstyret med Minden Deutz bogier type M5. De blev leveret som billederne og beskriftet med den forenklede tekst, her tysk og fransk tekst i båndet over vinduerne. Som de første vogne fra CIWLT (og eneste) leveret direkte med UIC nummer under skjoldet og at det interne nummer ikke var skrevet i vognenderne ved dørene. Det fandtes derimod ved RIC teksten ”på vangen” samt senere også på vogngavlene. Egentligt unødvendigt, men CIWL fastholdt altså sit interne nummersystem et par år frem.
Typen var så anvendelig, at både de franske (SNCF) og belgiske (SNCB) statsbaner bestilte yderligere vogne for at indgå i deres respektive TEN pool. I perioden 1973 og frem til 1976 byggede nr. 5201 til 5288 hos ”Carel et Fouché”. De blev leverede i blåt og med TEN mærket på siderne med 82 stk. til SNCF og 6 stk. til SNCB, men var jo i realiteten stadig CIWLT vogne. De var udstyret med den franske type bogier M6-2B.
Endelig blev der i CIWLT farver med spansk tekst leveret 20 vogne nr. 5301 til 5310 af ”CAT/Besain” og nr. 5311 til 5320 af ”Macosa”. De havde jo selvfølgelig ”Ibirisk bredspor” og kunne såleledes ikke køre til Frankrig uden eventuelt bogieskift. De spanske statsbaner (RENFE) fik yderligere bygget en serie nr. 5321 til 5445. Nr. kunne indikere, at CIWLT også var med ind over hér. RENFE var ikke medlem af den europæiske TEN sovevogns pool.
Vogntypen har så vidt det har kunnet konstateres, ikke været gennemkørende eller haft ankomst- eller udgangsstation i CIWLT bemaling (CIWLT ophørte jo egen kørsel omkring 1971 med indførelsen af TEN) og med dettes skjold anbragt på vognsiderne. Men vognen har muligvis som TEN sovevognspool vogn besøgt Danmark.
CIWLT type T2 fra begge sider. Man ser tydeligt kupé siden med de mange vinduer og gangsiden med få større vinduer. Foto P. Demay, La vie du Rail, La Compagnie des wagon-lits, LVDR 2009 via P.-Y. Touussiot.
Sidetegning af CIWLT type T2
Tegning: Steffen Dresler