Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Eurofirma vogne (Generelt)

af ozzie, 8/10 2013, 17:41 (3851 dage siden)
redigeret af ozzie, 8/10 2013, 17:55

Hej alle.

Undskyld min uvidenhed.

Jeg har lige købt en Eurofirmavogn fra (B) (Orange)er der en der kan forklare om den vogntype
Det lader til at den er en meget udbredt type DB Öbb SBB B SNCF har dem/haft dem. Hvis jeg ikke husker helt galt har jeg set flere af dem i 80´erne. Var det kun 1 og 2 kalsse, og gik de med i alle tog typer ?
Jeg har set i internatinolale tog via. Men det er ikke mange billeder der er af dem i bøgerne.
Er det nu man skal pive over at man var dum nok til ikke tage billeder af hvad man så ?

Mvh. Ozzie der er nået så langt at han vil lave naturlige oprangerninger i hans modeltogs stammer.

Eurofirma vogne

af Hedegaard, 8/10 2013, 20:17 (3851 dage siden) @ ozzie

Eurofirma vognene var oprindeligt tiltænkt internationale tog, men blev efterhånden lokalt tilpasset og brugt i de forskellige landes IC-tog.
Der er utallige variationer, ombygninger, prototyper mm.
Et eksempel var ABvmz 224 http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3126631,page=all

Men det er korrekt, at standard-vognene var 2. eller 1. klasses siddevogne. Senere er der også kommet liggevogne, som bla. SNCB bruger i chartertog. ÖBB bruger dem også i vidt omfang i deres EuroNight tog.

Avatar

Eurofirma vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/10 2013, 20:21 (3851 dage siden) @ ozzie

Hej alle.

Undskyld min uvidenhed.

Hej Ozzie

Du kender måske ikke "Internationale Tog via..." bogserien fra BaneBøger ?.
Disse bøger er uundværlige, når det gælder oprangering af internationale tog i model.

Du vil bl.a. kunne finde orange belgiske Eurofima-vogne i "Internationale Tog via Rødby" side 53 - og online kan du bl.a. gå på opdagelse på Morten Schmidt's hjemmeside.

Hvad angår spørgsmål om oprangeringer i model, fabrikater, samt nummer- og bemalingsvarianter, så har vi jo dette herlige forum til formålet.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Eurofirma vogne

af ozzie, 8/10 2013, 20:31 (3851 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Takker

Jeg kan kun sige til MMS savner modeltog på hans side.
Bøgerne har jeg, for der er blevet henvis til dem så de er købt har ikke Gedser. Men der er ikke mange billeder.

Tak for råd.

Ozzie.

Eurofirma vogne

af Steff, 8/10 2013, 21:38 (3851 dage siden) @ Niels Munch

Go´aften Ozzie (og alle I andre)

EUROFIRMA vogne, jeps Ozzie, de har raslet (gledet, de var de lokale DSB vogne der raslede:-)) op og ned af Sydbanen i hobetal i alle former for farver og jernbaneforvaltninger, normalt med enten en "Jydepotte", senest MZIV eller ME foran.
Især et af de store morgentog fra Næstved omkring 7 var meget farvestrålende med franske, belgiske og hvad ved jeg i togstammen.
Men de kører såmen idag i bedste velgående både ved DB og som nedenunder ved ÖBB, her i EC mellem Salzburg og Münster i et 103 (nr. 113) løb, optaget 3. uge i august 13 (Rhinen, venstre side, nord for Bingen mod Koblenz kl. ca. 1805)
Billedet lidt utydeligt, men det er jo ikke lokaltog med en sådan svend foran, vel?
Efter 103´ern en A, en ? og så en masse B.
[image]

Godnat og sov godt!

Steffen

--
Steffen Dresler

Eurofirma vogne

af LasseG, 9/10 2013, 09:04 (3851 dage siden) @ Steff

Men de kører såmen idag i bedste velgående både ved DB og som nedenunder ved ÖBB, her i EC mellem Salzburg og Münster i et 103 (nr. 113) løb, optaget 3. uge i august 13 (Rhinen, venstre side, nord for Bingen mod Koblenz kl. ca. 1805)
Billedet lidt utydeligt, men det er jo ikke lokaltog med en sådan svend foran, vel?
Efter 103´ern en A, en ? og så en masse B.
[image]

IC 118:
http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&cislo=118&rok=2013

Eurofirma vogne

af Steff, 9/10 2013, 09:44 (3851 dage siden) @ LasseG

Tak Lasse!

Det er en smart side, en sådan kender jeg ikke, da det jo er lidt uden for mit felt. Men hér rigtig god at få forstand på.
Som jeg kan se, kører "min" stamme omvendt i forhold til "din" side med en A-AD-B-B osv.
Iøvrigt morsomt, kom sydfra og skulle faktisk til Assmanhausen (højre bred), men var blevet beordret (the one a have to obey) til Lorelei og skulle derfor krydse floden højere oppe end normalt. I Bingen var der tykt af fotografer nede ved banen. Stoppede og spurgte hvad der skete. Svaret kom næsten i kor "Hundertdreier in fünf Minuten". Skodaen fik r..fuld og jeg fandt et passende sted noget nordligere, smed vognen, kravlede op og ud, BINGO! Men det gik stærkt - wush - og toget var forbi!

Forhåbentlig fortsat god dag!

Steffen

--
Steffen Dresler

Eurofirma vogne

af LasseG, 9/10 2013, 10:03 (3851 dage siden) @ Steff

Det er en smart side, en sådan kender jeg ikke, da det jo er lidt uden for mit felt. Men hér rigtig god at få forstand på.
Som jeg kan se, kører "min" stamme omvendt i forhold til "din" side med en A-AD-B-B osv.

Bemærk som der også står på min henvisning:
"Lindau Hbf - Fredrichshafen Stadt and Stuttgart Hbf - Münster (W) runs in reverse order."
- men ja siden er en guldgruppe!

Iøvrigt morsomt, kom sydfra og skulle faktisk til Assmanhausen (højre bred), men var blevet beordret (the one a have to obey) til Lorelei og skulle derfor krydse floden højere oppe end normalt. I Bingen var der tykt af fotografer nede ved banen. Stoppede og spurgte hvad der skete. Svaret kom næsten i kor "Hundertdreier in fünf Minuten". Skodaen fik r..fuld og jeg fandt et passende sted noget nordligere, smed vognen, kravlede op og ud, BINGO! Men det gik stærkt - wush - og toget var forbi!

Ja det er altid en begivenhed når 103 er ude og rulle og når den så kommer i fast omløb er det jo ikke et øje tørt!

Forhåbentlig fortsat god dag!

Tak i lige måde:-)

Danske eurofirma vogne

af Hedegaard, 9/10 2013, 05:26 (3851 dage siden) @ ozzie

Blev flexvognene (Litra Ckm/Wrm) egentlig regnet for at være en del af Eurofirma familien? Egentlig interessant at DSB aldrig gjorde tanker om at indkøbe sådanne vogne til erstatning for B-vognene i IC-togene. Kigger man nordpå havde både SJ og NSB anskaffet sig nyt IC materiel baseret på Eurofirma konceptet (dog kun i form af funktionalitet)

Avatar

Danske eurofirma vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/10 2013, 09:01 (3851 dage siden) @ Hedegaard

Blev flexvognene (Litra Ckm/Wrm) egentlig regnet for at være en del af Eurofirma familien? Egentlig interessant at DSB aldrig gjorde tanker om at indkøbe sådanne vogne til erstatning for B-vognene i IC-togene. Kigger man nordpå havde både SJ og NSB anskaffet sig nyt IC materiel baseret på Eurofirma konceptet (dog kun i form af funktionalitet)

DSB's to WLABm-vogne kunne vel også betegnes som Eurofima-vogne (?). (Dog uden skørt og med Minden-Deutz bogier).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Danske eurofirma vogne

af Niklas Bygdestam, 18/10 2013, 00:48 (3842 dage siden) @ Hedegaard

Blev flexvognene (Litra Ckm/Wrm) egentlig regnet for at være en del af Eurofirma familien? Egentlig interessant at DSB aldrig gjorde tanker om at indkøbe sådanne vogne til erstatning for B-vognene i IC-togene. Kigger man nordpå havde både SJ og NSB anskaffet sig nyt IC materiel baseret på Eurofirma konceptet (dog kun i form af funktionalitet)

Nej, flexvognene är inte Eurofimavagnar. Men de påminner en hel del om sådana. Ckm är baserade på DB:s vagnar litt Bpmz291 och dessa är i sin tur besläktade med Eurofimavagnarna.

Det finns flera länder som har vagnar av typen Z1 som liknar Eurofimavagnar utan att ha ingått i det samarbetet. Bland dessa kan nämnas Tjeckien, Ungern, Rumänien eller länder som tidigare tillhörde Jugoslavien. Vagnarna är av typerna Z1 eller ibland Z2 och ser ut som Eurofimavagnar, men de räknas inte in i den gruppen vagnar.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Eurofirma vogne

af Denis Petersen, 9/10 2013, 07:07 (3851 dage siden) @ ozzie

PAS PÅ

Det kan blive mega dyrt og begrave sif i de bøger med internationale stammer :-)

Når man først er begyndt og fiske vogne til de stammer så er man sgu fanget . Jeg mangler selv Euro vognene, men skal da have fat i nogle.
Og Ozizie hvis du mangler en belgisk liggevogn med det lyserøde bånd så har jeg 1 "for meget" fra LS.Models.

Denis Petersen

Eurofima vogne

af jmp ⌂, Vejle, 9/10 2013, 10:42 (3851 dage siden) @ ozzie

Det hedder Eurofima -- altså uden r (hvilket Niels' links også antyder).

Eurofima har eksisteret siden 1956 og er en pengetank, hvor jernbaneselskaber kan låne penge til finansiering og udvikling af nyt jernbanemateriel. Ud over den fælleseuropæiske personvognstype tråden handler om, har de været med i mange andre projekter. Det er ikke ualmindeligt, at der står Eurofima på siden af rullende materiel i Europa.

Jan

Avatar

Eurofirma vogne

af mss ⌂, 9/10 2013, 15:01 (3850 dage siden) @ ozzie

De indledende øvelser lavede DB i 1972 med de to LHB-prototyper ABwümz227 og Bwümz237, disse to vogne havde sikkede sider og Minden-Deutz bogier.

Derefter fulgte (1975?) yderligere 10 1./2. kl. prøvevogne. De var alle forskellige, og bygget af forskellige fabrikker, de tyske kom dog tættest på serievognene.
5 stk. blev indsat hos DB (i hhv. oceanblå/elfenben og Olympiablå m. hvid stribe), 2 hos SNCF (Begge i grå/hvid "Corail" bemaling) og 4 hos FS (Orange med hvisd stribe).

Serieleveringen omfattede 520 vogne der fordelte sig således:
DB: 100 1.kl. vogne (DB Avmz 207)
ÖBB: 25 1.kl. vogne (ÖBB Amoz -senere Amz)
ÖBB: 75 2.kl. vogne (ÖBB Bmoz -senere Bmz)
FS: 30 1.kl. vogne (FS Az)
FS: 70 2.kl. vogne (FS Bz)
SNCB: 20 1.kl. vogne (SNCB A I6)
SNCB: 60 2.kl. vogne (SNCB B I6)
SBB: 20 1.kl. vogne (SBB Am)
SBB: 20 2.kl. liggevogne (SBB Bcm)
SNCF 100 1.kl. vogne (SNCF A9u)

Bestillingen lød oprindeligt på 500 vogne, de 20 SBB liggevogne var en efterbestilling.

Vognene til ÖBB, FS og SNCB, samt de 20 SBB 1.kl. vogne og 8 SNCF vogne leveredes i orange med hvid stribe. Resten i de respektive baners standardbemaling. SBB-liggevognene var blå med hvid stribe som TEN-sovevognene.
Et antal af de belgiske 2.kl. vogne ombyggedes siden til liggevogne og opmaledes i blå/lyserød bemaling,

Eurofima-leverancen indeholdt udelukkende 1. hhv. 2.kl. sidegangsvogne.
Flere baner ønskede sig dog storrumsvogne, kombinerede vogne osv., og udviklede efterfølgende sådanne til dels på basis af Eurofima-vognene. F.eks. har DB's Bpmz-vogne meget til fælles med Eurofima-vognene, imens SNCF's Corail-vogne der udvikledes nogenlunde parallelt med Eurofima-vognene, og i langt flere eksemplarer og varianter, ikke har meget til fælles med disse.
Også de belgiske I10 storrumsvogne har nogle fællestræk med Eurofima-vognene, men er en noget mere "økonomisk" konstruktion, til dels uden klimaanlæg. Lignende vogne med klimaanlæg anskaffede også SBB. Italienerne fortsatte dels med at bygge UIC-X vogne ind i 1980'erne, men under "Gran Comfort" programet (hvor man siden 60'erne havde bygget 1.kl. og restaurantvogne i et noget andet design) blev der dog bygget både sidegangs- og enkelte storrumsvogne der lignede Eurofima-vognene en del.
I Østrig udviklede man i første omgang ikke storrumsvogne, men fortsatte med at bygge et stort antal Eurofima-lignenede vogne, både med og uden klimaanlæg, til dels med drejefoldedøre, som halvpakvogne, 1./2.kl. vogne, spisevogne, samt med andre (SGP) bogier. De lignede dog Eurofimavognene meget, og ÖBB er klart det selskab der i højest grad tog konceptet til sig.
I slutningen af 1990'erne udviklede både DB og ÖBB nye vogne med tryksikring. Hvor DB kun anskaffede semi-sidegangsvognen Bvmz 237, byggede ÖBB en komplet vognfamilie inkl. restaurant- og storrumsvogne der overtog alle internationale løb med ÖBB-materiel. De øvrige vogne er i det sidste årti blevet moderniseret med ny indretning og nye døre m.v.

Til Danmark kom der egentlig ikke mange Eurofimavogne:
De tyske 1.kl. vogne type Avmz207 var indsat i et par af EC-løbene. Primært anvendtes dog Avmz111 -de tidligere TEE-vogne, til dels med skydedøre.
SNCB 2.kl. vogne anvendtes i Nord/Nordwest ekspressen.
Andre er mig ikke bekendt, dog kan en SNCB Eurofima-liggevogne også godt have "sneget" sig ind i stedet for en I5 liggevogn. Det har jeg valgt at gøre i min model af toget ;-)

Af Eurofima-lignende typer har både DB Bpmz i EC-tog) og franske Corail-sidegangsvogne (i nattog) i en årerække frekventeret København.

Meget nævnt, meget sikkert glemt/udeladt...

For en god ordens skyld et par billeder af Eurofima-vogne i København:

[image]
DB Avmz207 i EC tog på København H i 1992.

[image]
SNCB I6 B i Nord/Nordwestexpress på København H d. 4/5 1996.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Eurofirma vogne

af William Hansen, Slagelse, 10/10 2013, 15:25 (3849 dage siden) @ mss

Nu var jeg på en togtur til Prag i midten af sidste måned. De blå tjekkiske vogne fra CD (Ceske Drahy), som vi kørte med var også Eurofima vogne, men af hvad jeg kan se på listen over de 520 bestilte vogne er der ingen vogne bestilt til CD. Er de tjekkiske vogne senere blevet opkøbt fra andre jernbaneselskaber? Eller er der en anden forklaring / historie bag de tjekkiske vogne?

Jeg er ærgelig over at jeg ikke har et billede af det, men det er der sikkert andre der har. For noget tid siden (jeg kan ikke huske hvornår) kørte nattoget til Danmark fast med to tjekkiske vogne bagerst fra KBH. Der var en mørkeblå sovevogn med stjerner på siden som afbillede stjernebilledet "Karlsvognen". Den var mellem de røde tyske vogne og den røde tjekkiske (måske Eurofimavogn), som kørte bagerst i stammen, og som havde firkantede baglygter i stedet for runde.

William

Avatar

Eurofirma vogne

af mss ⌂, 10/10 2013, 16:24 (3849 dage siden) @ William Hansen

De tjekkiske vogne er ikke Eurofima-vognen, de er blot finansieret af Eurofima.

Men bortset fra det, bygger de tjekkiske EC-vogne på principperne der blev fastlagt med Eurofima-vognene, og svarer i høj grad til de videreudviklede vogne østrigerne byggede fra slutningen af 1980'erne.

Der findes faktisk en del materiel rundt omkring i Europa med Eurofima-logoet på siden, både lokomotiver, togsæt og vogne.
Her et tjekkisk regionaltog (City Elephant):
[image]

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Eurofima vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/10 2013, 16:36 (3849 dage siden) @ mss

Nu var jeg på en togtur til Prag i midten af sidste måned. De blå tjekkiske vogne fra CD (Ceske Drahy), som vi kørte med var også Eurofima vogne, men af hvad jeg kan se på listen over de 520 bestilte vogne er der ingen vogne bestilt til CD. Er de tjekkiske vogne senere blevet opkøbt fra andre jernbaneselskaber? Eller er der en anden forklaring / historie bag de tjekkiske vogne?

Jeg er ærgelig over at jeg ikke har et billede af det, men det er der sikkert andre der har. For noget tid siden (jeg kan ikke huske hvornår) kørte nattoget til Danmark fast med to tjekkiske vogne bagerst fra KBH. Der var en mørkeblå sovevogn med stjerner på siden som afbillede stjernebilledet "Karlsvognen". Den var mellem de røde tyske vogne og den røde tjekkiske (måske Eurofimavogn), som kørte bagerst i stammen, og som havde firkantede baglygter i stedet for runde.

William


De tjekkiske vogne er ikke Eurofima-vognen, de er blot finansieret af Eurofima.

Men bortset fra det, bygger de tjekkiske EC-vogne på principperne der blev fastlagt med Eurofima-vognene, og svarer i høj grad til de videreudviklede vogne østrigerne byggede fra slutningen af 1980'erne.

Der findes faktisk en del materiel rundt omkring i Europa med Eurofima-logoet på siden, både lokomotiver, togsæt og vogne.

Hej Morten

Du indfangede netop selv et eksemplar med din kameralinse her - og en model af vogntypen kan ses i denne tråd - dog i Nachtzug/Verkehrsrot bemaling.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Eurofima vogne

af mss ⌂, 10/10 2013, 19:58 (3849 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Morten

Du indfangede netop selv et eksemplar med din kameralinse her - og en model af vogntypen kan ses i denne tråd - dog i Nachtzug/Verkehrsrot bemaling.

Hej Carsten. Den første du linker til er en af de nye WLABmz (173.1) sovevogne bygget til DB og CD. Om de er finansieret af Eurofima ved jeg ikke.
Modellen du linker til er en T2S sovevogn, og de er ganske rigtigt et Eurofima-projekt.

De tyske BR 111 er i øvrigt også, ihvertfald til dels, bygget med Eurofima-finansiering. De havde oprindeligt et lille Eurofima-logo under nummeret på siden.

[image]
Model fra Fleischmann.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Eurofima vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/10 2013, 09:33 (3849 dage siden) @ mss

Hej Morten

Du indfangede netop selv et eksemplar med din kameralinse her - og en model af vogntypen kan ses i denne tråd - dog i Nachtzug/Verkehrsrot bemaling.


Hej Carsten. Den første du linker til er en af de nye WLABmz (173.1) sovevogne bygget til DB og CD. Om de er finansieret af Eurofima ved jeg ikke.
Modellen du linker til er en T2S sovevogn, og de er ganske rigtigt et Eurofima-projekt.

Hej Morten :-)

Du skal lige scrolle lidt ned i tråden, så vil du finde billedet af den sovevognsmodel, som debatten drejede sig om.
Og der er - så vidt jeg kan se - kun forskel i bemalingen, i forhold til "Karlsvognen" ;-)

T2S-vognen - og dermed også de to danske WLABm-vogne var rigtignok Eurofima-vogne, som nævnt her.

Et spørgsmål i tråden var, om en T2S i Nachtzug/Verkehrsrot bemaling mon på et tidspunkt har forvildet sig ind i den "blandede landhandel" af vogntyper, der indgår i Hoteltoget, eventuelt som reservevogn/afløser på et tidspunkt ?.
Har du (eller andre) eventuelt observeret, om det engang har været tilfældet ?.
På forhånd tusind tak :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Eurofima vogne

af mss ⌂, 11/10 2013, 10:38 (3849 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Morten :-)

Du skal lige scrolle lidt ned i tråden, så vil du finde billedet af den sovevognsmodel, som debatten drejede sig om.
Og der er - så vidt jeg kan se - kun forskel i bemalingen, i forhold til "Karlsvognen" ;-)

Nåh ja, det er præcis den samme vogntype. CD koblede sig på DB's ordre. De har i alt 12 stk af denne type. DB har 42 stk.

Et spørgsmål i tråden var, om en T2S i Nachtzug/Verkehrsrot bemaling mon på et tidspunkt har forvildet sig ind i den "blandede landhandel" af vogntyper, der indgår i Hoteltoget, eventuelt som reservevogn/afløser på et tidspunkt ?.
Har du (eller andre) eventuelt observeret, om det engang har været tilfældet ?.
På forhånd tusind tak :-)

Vognene der anvendes i toget skal have NBO for tunnelkørsel, og det havde de gamle sovevognstyper umiddelbart ikke. Muligvis var der også krav om brandmeldeanlæg. Derfor skiftede nattogene til København også markant sammensætning efter åbningen af Storebæltsforbindelsen. Af sovevogne er svjv. kun (D)WLABm/(D)WLBm (171/172) og de nye WLABmz (173.1) godkendte.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Eurofirma vogne

af Niklas Bygdestam, 18/10 2013, 00:43 (3842 dage siden) @ mss

De tjekkiske vogne er ikke Eurofima-vognen, de er blot finansieret af Eurofima.

Men bortset fra det, bygger de tjekkiske EC-vogne på principperne der blev fastlagt med Eurofima-vognene, og svarer i høj grad til de videreudviklede vogne østrigerne byggede fra slutningen af 1980'erne.

Der findes faktisk en del materiel rundt omkring i Europa med Eurofima-logoet på siden, både lokomotiver, togsæt og vogne.
Her et tjekkisk regionaltog (City Elephant):
[image]


Ja det finns en hel del Eurofima-logo på järnvägsfordon i Europa. I Sverige finns det flera lok och vagnar med Eurofima-logo, men ingen av dessa är någon Eurofimavagn :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Eurofirma vogne + Billeder.

af ozzie, 10/10 2013, 17:14 (3849 dage siden) @ William Hansen

[image]
Ringsted.
[image]
Ringsted.
[image]
Sorø.
[image]
Sorø.
[image]
Det må være en Eurofirmavogn, eller hvad ? Fredericia
[image]
Ringsted
Den viste vogn er den første fra billede nr. 2

Prøv at se "Byen" på de fire første billeder. De er ikke ens.

Det må næsten være de vogne du spørger efter William.

Mvh. Ozzie.

Eurofirma vogne + Billeder.

af William Hansen, Slagelse, 11/10 2013, 09:18 (3849 dage siden) @ ozzie

Det er præcis de vogne jeg snakkede om. Fed detalje med hensyn til "byen" på siden af de blå vogne. Det har jeg ikke lige lagt mærke til før. På billede 5 er det tydeligt at se de firkantede baglygter (eller i hvert fald den ene af dem ;-)). Men hold da op hvor ligner den Eurofima vognene meget.
Gode billeder :-)

Eurofirma vogne

af Hedegaard, 10/10 2013, 18:15 (3849 dage siden) @ William Hansen

Man kan på en måde sige at Østeuropa havde deres eget Eurofirma koncept i form af UIC-Y vognserien, som blev masseproduceret hos Waggonbau Bautzen.
Ligesom med Eurofirma var ideen her også at have en fælles vogntype, som kunne bruges i international trafik.
Men sjovt nok, så valgte Tjekkoslovakiet også at bestille en serie af vogne baseret på den østrigske Eurofima type Z2 (uden klimaanlæg) Disse fik literingen Bmee og Amee.
De nye vogne (dem som du selv talte om) er blot en videreudvikling af disse og bliver også betegnet som type Z1.

Bmee og Amee vognene benyttes stadig i mange indlandske IC-tog og i visse Ekspresstog og Nattog til Østrig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak