Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rangermaskine (Generelt)

af shipmik, 19/10 2013, 00:35 (3814 dage siden)

Der var en gang, da havnerangering var interessant med masser af vogne og små lokomotiver. Sådan er det ikke mere. I formiddag på havnen i Vejle fandt jeg denne lille rangermaskine... og her kan jo tale om maskine. En el-drevet ting, der kan skubbe og trække vogne med kalk. Teknisk er det sikkert en fantastisk løsning, men som jernbanefreak er det noget kedeligt noget. Heller ikke på Vejle havn er noget som det var engang. Desværre. Pudsigt nok var den udstyret med tyfon, der havde samme lyd som en MK... så det smagte lidt af fisk...
Ingen anelse om typebetegnelse endsige litranummer.

Shipmik
Bent Mikkelsen

[image]

Rangermaskine

af Lasse, 19/10 2013, 10:41 (3813 dage siden) @ shipmik

Den ser da smart ud. Men mon ikke bare hjulene fedter rund hvis skinnerne er våde?

Ved du hvorfor de små hjul er nødvendige?

Mvh

Rangermaskine

af Peter Andersen @, Hedehusene, 19/10 2013, 12:22 (3813 dage siden) @ Lasse

Formentlig har "maskinen" en eller anden form for belægning på hjulene for bedre at stå fast. Derfor de små hjul så man kan se eventuel sporbelægning. Det er også muligt. at der ikke er flanger på de store hjul, hvis det er et tovejs-køretøj.
Jeg kender ikke fabrikatet, men der er flere firmaer, der laver sådanne køretøjer, prøv fx www.niteq.nl eller www.zagro.de

Rangermaskine

af Steff, 19/10 2013, 11:09 (3813 dage siden) @ shipmik

Go´formiddag Bent m. fl.

Egentligt morsomt, det var faktisk sådan det hele startede, da man ville "af med" rangerhestene efter den 1. verdenskrig.
DSB søgte muligheder og bl.a. fra AEG kom dette elektriske akkumulator aggregat. Og så krævede den ikke en stald, foder, dyrlæge mv., men en stikkontakt.

Uddrag fra artiklen i Jernbanemuseet "Tog i tiden":

"For disse opgaver ville Maskinafdelingen ved forsøg afgøre, om der var mulighed for en anvendelse af rangermotorer i større stil. Og allerede den 21. april 1922 kunne man i Næstved Tidende optimistisk læse, at rangerhestenes tid var forbi! DSB havde nemlig været i udlandet og set på en oven i købet elektrisk vogn, der var i stand til at flytte flere godsvogne. Teksten hentydede til firmaet AEG´s lille akkumulator drevne elektriske rangermotor. Ideen var god, men effekten og akkumulatorens levetid alt for lille. Derfor overvejede DSB heller ikke en prøve eller et lejemål med denne type".

[image]

Valget faldt så på de små Vermot/Dieppe rangermotorer istedet.

Se bl.a. Jernbanemuseets årsskrift om disse og i virkeligheden, Vermot rangermotoren på Danmarks jernbanemuseum (ex. ØG "Hr. Jensen"?).

Forhåbentlig fortsat god weekend.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Rangermaskine

af Børge Sundahl, 19/10 2013, 11:24 (3813 dage siden) @ Steff

Hvem er ejer ? og
er den "fjernstyret"?

Mvh Børge

Rangermaskine

af Claus C Klausen @, 19/10 2013, 13:59 (3813 dage siden) @ Børge Sundahl

Det er Faxe Kalk der er ejer/leaser af køretøjet.

Køretøjet er en Zagro E-Maxi og er Elektrisk drevet

Flere oplysninger på www.zagro.de


Den er fjernstyret ved hjælp af en kontrolboks som bæres i en sele, efter samme model der bruges til fjenstyring af bl.a. rangerlokomotiver.

Den kan uden problemer flytte 3-4 fuldt læssede Tds-vogne eller 2 Tad vogne.

Jeg har ikke hørt tale om at der skulle være problemer med at kunne stå fast.

Forsat god Weekend

;-) Claus

Rangermaskine

af John Hansen ⌂, Od, 19/10 2013, 17:35 (3813 dage siden) @ Claus C Klausen

"Dimsen" har Zagro fabriksnummer 80161, baujahr 05.2010. På fabrikspladen står at typen er "Road Rail Shuter", men mon ikke nogen har glemt at stemple et "n" dér ;-) .

Jeg fangede et foto af den for et par år siden.

--
[image] - Danske & Europæiske jernbaner

Rangermaskine

af Gæst, 19/10 2013, 20:05 (3813 dage siden) @ Svend

§ 21. Køretøjer der fremføres med en hastighed på under 20 kilometer i timen, og som ikke benyttes til passagerbefordring, og som:
1) anvendes i afspærret spor,
2) bugseres, eller
3) rangeres direkte fra påsætningssted til et afspærret spor,
er undtaget fra ansøgning om ibrugtagningstilladelse.

Kilde: Bekendtgørelse 56

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=14509

Rangermaskine og/eller jernbanekøretøj

af Lasse, 20/10 2013, 07:18 (3813 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Skal køretøjet overhovedet godkendes som et jernbanekøretøj? Bemærk at den har gummihjul!

Hvem er infrastrukturforvalter på de skinner hvor der køres (Vejle havn)?

PS. Rangermaskinen må være ret tung, da den kan trække vogne selv på glatte skinner.

Mvh

Rangermaskine og/eller jernbanekøretøj

af Svend, 20/10 2013, 11:16 (3812 dage siden) @ Lasse

Skal køretøjet overhovedet godkendes som et jernbanekøretøj? Bemærk at den har gummihjul!
Hvem er infrastrukturforvalter på de skinner hvor der køres (Vejle havn)?


Jeg ved ikke om "rangertraktoren" skal godkendes, men hvis havnesporene i Vejle er ejet af "havnen" og denne er privatejet, skal den ikke jfr teksten:

"Køretøjer der udelukkende bruges på privatejet infrastruktur til ejerens egen godstransport"

--
Svend

Rangermaskine og/eller jernbanekøretøj

af John Hansen ⌂, Od, 20/10 2013, 12:03 (3812 dage siden) @ Lasse

PS. Rangermaskinen må være ret tung, da den kan trække vogne selv på glatte skinner.

"Dimsen" vejer iflg. fabrikspladen 4400 kg og må trække 375 t.(!).

Nu har jeg henvist til fabrikspladen et par gange, så et billede heraf var måske på sin plads.


Mvh. John

--
[image] - Danske & Europæiske jernbaner

Rangermaskine

af KimC, 20/10 2013, 07:59 (3813 dage siden) @ Claus C Klausen

Den er fjernstyret ved hjælp af en kontrolboks som bæres i en sele, efter samme model der bruges til fjenstyring af bl.a. rangerlokomotiver.

Den kan uden problemer flytte 3-4 fuldt læssede Tds-vogne eller 2 Tad vogne.

Dengang der endnu var havnebane i Sønderborg brugte Solofabrikken en lille skinnegående sag som der kunne køres en gaffeltruck op på, i en slags rullestand. Dimsen brugte truckens fremdrift som kraftkilde. Jeg har set denne "dims" bakse 3 Hbikks op ad stigningen på alssiden og gennem de skarpe kruver ved broen med det karakteristiske hvinen fra de lange toakslede. Jo, den var effektiv nok.

Rangermaskine i Århus

af shipmik, 20/10 2013, 12:43 (3812 dage siden) @ KimC

Jeg var faktisk ved at finde et billede frem af en sådan, som den der var i Sønderborg. Så at fabrikatet var det samme som den elektriske og tænkte straks på den her, der blev brugt af DLG på Århus havn i fordums dage, da der blev kørt bloktog med foderstoffer fra Multiterminalen (kulterminalen) til kornpieren, hvor det billede er taget 2. oktober 1996. Lastningen af vogne skete via den samme silo, som tidligere blev brugt til lastning af kul i bl.a. bloktoget med vogne til Vestkraft.

Mvh
Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

[image]

Rangermaskine

af Fysikeren, 20/10 2013, 16:04 (3812 dage siden) @ shipmik

Der var en gang, da havnerangering var interessant med masser af vogne og små lokomotiver. Sådan er det ikke mere. I formiddag på havnen i Vejle fandt jeg denne lille rangermaskine... og her kan jo tale om maskine. En el-drevet ting, der kan skubbe og trække vogne med kalk. Teknisk er det sikkert en fantastisk løsning, men som jernbanefreak er det noget kedeligt noget.

Se lyst på det: Den kan måske gøre banegods (og især rangering) mere rentabelt, og det kan jo have gode bivirkninger :-)

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak