Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene (Generelt)

af SteenK, 23/10 2013, 22:19 (3837 dage siden)

Der er mange der arbejder for mere Metro og Letbane. Der er ikke så mange der arbejder for strategiske investeringer i S-togene. Men nu er der i hvert fald en hjemmeside der slår et slag for S-togenes potentiale til at gøre noget ved trafikproblemerne i København. Kig på den og kom med kommentarer så den kan vokse sig stærkere.

Ekspresgruppen

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Steen Koefoed, 16/2 2020, 18:43 (1530 dage siden) @ SteenK

Ekspresgruppen har fået en introvideo nu. Tjek den ud hvis du vil se et bud på hvordan Københavns kollektive trafik kan løftes for 21 mia

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mpp, 16/2 2020, 19:34 (1530 dage siden) @ Steen Koefoed

God forklaring af potentialet i videoen og bestemt også interessant med de ting, der ikke kunne tages med. Det er et megaprojekt, men det giver bestemt mening at se om ikke det er den måde man skal udvikle byen på. Der er også mange områder umiddelbart udenfor bygrænserne der kunne blive attraktive med hurtige forbindelser ind til byen ligesom Ørestaden har det.

Fordelene ved at have flere tog længere ude skal man heller ikke kimse af. Det vil tage bylivet med længere ud når s-toget pludseligt bliver attraktivt for ture over 1-2 stationer i omegnskommunerne.

Ift togene ville man vel bare designe banen og togene sammen. Har I regnet med stationer på 80 eller 160m? Og ville man kunne lave det centrale banestykke til mere end 120 km/t og få noget ud af det?

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Steen Koefoed, 16/2 2020, 21:21 (1530 dage siden) @ mpp

Tak mpp & helt enig i dine kommentarer.

Ift togene ville man vel bare designe banen og togene sammen. Har I regnet med stationer på 80 eller 160m? Og ville man kunne lave det centrale banestykke til mere end 120 km/t og få noget ud af det?


Timingen er ikke så dårlig i forhold til der skal planlægges indkøb af næste generation S-tog nu. Der er regnet med perronlængder på 180 meter i specialet. Man kan læse lidt flere detaljer i DTU-specialet på side 108. Specialet downloades fra hjemmesidens faneblad "Ekspresgruppens forslag". Vi har aldrig overvejet at gå over 120 km/t. Vi ønsker jo at trafikere S-tog nettet med førerløse tog og der må 120 km/t være en tilstrækkelig stor udfordring. Det findes mig bekendt ikke i dag, men burde være helt realistisk med den tidshorisont vi kigger ind i

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mpp, 16/2 2020, 21:56 (1530 dage siden) @ Steen Koefoed

Spændende tanker i alle tilfælde. 120 er sikkert alt rigeligt i tunnelerne, men derfor kan skinnerne jo godt blive forberedt til mere. At købe nye s-tog der passer til den smallere profil ville give enormt meget mening, især hvis man kombinerede det med delvis batteridrift så man får endnu mere robusthed i systemet. Så kunne man lave tunnelen uden at skulle tænke på 3. skinne eller køreledninger og lade når man kommer ud på hver side.

Er stationerne tænkt bygget ligesom metrostationerne med udgravning i fuld længde, eller ville man kunne lave en station hvor en del af udgravningen ikke kan ses fra overfladen?

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 16/2 2020, 22:23 (1530 dage siden) @ Steen Koefoed

Tak mpp & helt enig i dine kommentarer.

Ift togene ville man vel bare designe banen og togene sammen. Har I regnet med stationer på 80 eller 160m? Og ville man kunne lave det centrale banestykke til mere end 120 km/t og få noget ud af det?

Timingen er ikke så dårlig i forhold til der skal planlægges indkøb af næste generation S-tog nu. Der er regnet med perronlængder på 180 meter i specialet. Man kan læse lidt flere detaljer i DTU-specialet på side 108. Specialet downloades fra hjemmesidens faneblad "Ekspresgruppens forslag". Vi har aldrig overvejet at gå over 120 km/t. Vi ønsker jo at trafikere S-tog nettet med førerløse tog og der må 120 km/t være en tilstrækkelig stor udfordring. Det findes mig bekendt ikke i dag, men burde være helt realistisk med den tidshorisont vi kigger ind i

Kystbanens tog kan køre 180 km/t så vidt jeg husker, så det ville vel være en idé at have tog der kan køre samme hastighed. Men det giver mest mening ude på fingrene hvor der er langt mellem stationerne, for inde i byen kan man ikke nå op på 180 km/t.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mpp, 16/2 2020, 22:29 (1530 dage siden) @ KKLD

På Kystbanen kan man til gengæld kun køre 120/160 km/t (jeg kan ikke huske om det hele er blevet opgraderet). Der er ikke så mange steder at en højere topfart kan bruges på s-togsnettet selvom det da kunne være dejligt at komme hurtigere frem.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 16/2 2020, 22:54 (1530 dage siden) @ mpp

På Kystbanen kan man til gengæld kun køre 120/160 km/t (jeg kan ikke huske om det hele er blevet opgraderet). Der er ikke så mange steder at en højere topfart kan bruges på s-togsnettet selvom det da kunne være dejligt at komme hurtigere frem.

Nå okay jamen så kunne hastigheden vel forøges som en del af ombygningen til føreløse S-tog. Også gerne andre steder hvor der er langt mellem stationerne.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mpp, 16/2 2020, 23:54 (1530 dage siden) @ KKLD

Bestemt. Med stop hvert 4. kan det vel også være at det giver mening med flere stationer rundt omkring. Roskilde Vest, Frederikssund Syd o.l. En del byer får reelt en metro foræret. Med 15 tog i timen bliver det svært at lave ekspresstog uden overhalingsspor, så det er stadig et spørgsmål om hvordan man vil udnytte de nye muligheder.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Frank Poulsen, 17/2 2020, 14:49 (1529 dage siden) @ mpp

På Kystbanen kan man til gengæld kun køre 120/160 km/t (jeg kan ikke huske om det hele er blevet opgraderet). Der er ikke så mange steder at en højere topfart kan bruges på s-togsnettet selvom det da kunne være dejligt at komme hurtigere frem.

Nej hastigheden på hele kystbanen er maks 120 km/t. Det er rigtigt at der var planer om 160, men så vidt jeg husker ville omkostningerne blive så store at det slet ikke stod mål med den meget lille gevinst der var, fordi der var så tæt mellem stationerne. Jeg husker dog ikke detaljerne.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mpp, 17/2 2020, 15:56 (1529 dage siden) @ Frank Poulsen

Tak for den opklaring. Det giver nok et meget godt billede på hvad der er muligt på s-togsnettet hvor der kun helt ude på yderstrækningerne er stop, der ligger mere end 5 minutter fra hinanden.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 17/2 2020, 19:24 (1529 dage siden) @ Frank Poulsen

Linjen der kører uden stop mellem Hellerup-Kokkedal ville vel få en hel del gavn af det!

Det samme med myldretidslinjen der kører uden stop Hellerup-Rungsted Kyst.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Frank Poulsen, 17/2 2020, 19:33 (1529 dage siden) @ KKLD

Linjen der kører uden stop mellem Hellerup-Kokkedal ville vel få en hel del gavn af det!

Det samme med myldretidslinjen der kører uden stop Hellerup-Rungsted Kyst.

Det kan du umiddelbart sige, men fordi det standsende tog også kører hvert 20 minut så sker der i praksis det i dag at de gennemkørende myldretidstog allerede i dag ved rettidig drift når Hellerup og indhenter det standsende der. Og det normale gennemkørende Kokkedal - Hellerup, det vil med en hurtigere hastighed hente det standsende ved bare få min forsinkelse på det standsende.

Og nordgående det normale gennemkørende Hellerup - Kokkedal ligger jo i Kokkedal lige i hælene på det standsende, så der ville det heller ikke vinde noget ved at køre hurtigere.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mpp, 17/2 2020, 19:50 (1529 dage siden) @ Frank Poulsen

Præcis. Bortset fra overhaling på Klampenborg så er udfordringerne med gennemkørende tog de samme på Kystbanen som på s-banen. Og det er jo egentligt også derfor vi snakker om s-tog til Helsingør, fordi banen ligner en s-togsbane som de er flest.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 18/2 2020, 10:44 (1528 dage siden) @ mpp

Er det største problem egentlig ikke at togene har meget længere holdetid end S-tog?

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mpp, 18/2 2020, 23:07 (1528 dage siden) @ KKLD

Jo, det tager længere tid at få folk ind og ud af et Kystbanetog end et s-tog. Det kan afhjælpes ved at købe nogle andre tog, men banen er ikke væsentligt anderledes end s-tog ift længde, antal stationer, passagertal, overhalingsmuligheder o.l.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 18/2 2020, 10:37 (1528 dage siden) @ Frank Poulsen

Linjen der kører uden stop mellem Hellerup-Kokkedal ville vel få en hel del gavn af det!

Det samme med myldretidslinjen der kører uden stop Hellerup-Rungsted Kyst.


Det kan du umiddelbart sige, men fordi det standsende tog også kører hvert 20 minut så sker der i praksis det i dag at de gennemkørende myldretidstog allerede i dag ved rettidig drift når Hellerup og indhenter det standsende der. Og det normale gennemkørende Kokkedal - Hellerup, det vil med en hurtigere hastighed hente det standsende ved bare få min forsinkelse på det standsende.

Og nordgående det normale gennemkørende Hellerup - Kokkedal ligger jo i Kokkedal lige i hælene på det standsende, så der ville det heller ikke vinde noget ved at køre hurtigere.

Ville en løsning så ikke være at det får stoppet tilbage i Snekkersten, eller at det kører 1-2 minutter senere fra Helsingør? (Eller at Nivå-toget kører 1-2 minutter tidligere)

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af RasmusD, 17/2 2020, 20:09 (1529 dage siden) @ KKLD

Linjen der kører uden stop mellem Hellerup-Kokkedal ville vel få en hel del gavn af det!

Det samme med myldretidslinjen der kører uden stop Hellerup-Rungsted Kyst.

20xx-togene til Helsingør kører ikke meget mere end 100 km/t mellem Hellerup og Kokkedal, og der skal ikke mange minutters forsinkelse til, før de må holde uden for Kokkedal og vente på at Nivå-toget får rumpen med sig.

Myldretidstoget har typisk mere fart på, men igen, der skal ikke mange minutters forsinkelse på det forankørende 20xx-tog før myldretidstoget kan holde og kigge på dets baglygter ved både Humlebæk og Espergærde

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 18/2 2020, 10:47 (1528 dage siden) @ RasmusD

Linjen der kører uden stop mellem Hellerup-Kokkedal ville vel få en hel del gavn af det!

Det samme med myldretidslinjen der kører uden stop Hellerup-Rungsted Kyst.


20xx-togene til Helsingør kører ikke meget mere end 100 km/t mellem Hellerup og Kokkedal, og der skal ikke mange minutters forsinkelse til, før de må holde uden for Kokkedal og vente på at Nivå-toget får rumpen med sig.

Myldretidstoget har typisk mere fart på, men igen, der skal ikke mange minutters forsinkelse på det forankørende 20xx-tog før myldretidstoget kan holde og kigge på dets baglygter ved både Humlebæk og Espergærde

Har du gjort dig nogle tanker om en mulig løsning til dette?

Kunne myldretidstoget ikke bare køre 1-2 minutter senere end det gør nu mod Helsingør?

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Frank Poulsen, 18/2 2020, 18:24 (1528 dage siden) @ KKLD

Nej for så kører det næste nivå tog jo... Myldretidstoget kører eksempelvis 39 fra hovedbanegården og nivå toget 42... Ligeledes er udfordringen den anden vej jo at hvis du kører før fra Nivå, så har du ikke fået det alm hurtigtog forbi... så skal det også køre før, men så henter det jo bare stoptoget fra tidligere... Derfor vil de 160 blive meget svær at få noget godt ud af, hvert fald på den måde togsystemerne er bygget op. Så skulle man gå over til halvtimes drift i stedet for 20 min drift...

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 18/2 2020, 22:08 (1528 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja okay, for mig lyder så nemmest at myldretidstoget får sit stop tilbage i Snekkersten (eller eventuelt et ekstra stop i fx Vedbæk/Skodsborg/Klampenborg) så der er mindre sandsynlighed for at det skal vente.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Gæst42, 19/2 2020, 00:22 (1528 dage siden) @ KKLD

Ja okay, for mig lyder så nemmest at myldretidstoget får sit stop tilbage i Snekkersten (eller eventuelt et ekstra stop i fx Vedbæk/Skodsborg/Klampenborg) så der er mindre sandsynlighed for at det skal vente.

Stop eller ej i Snekkersten betyder ikke noget for togfølgen mellem Nivå og Østerport..

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 19/2 2020, 09:10 (1527 dage siden) @ Gæst42

Ja okay, for mig lyder så nemmest at myldretidstoget får sit stop tilbage i Snekkersten (eller eventuelt et ekstra stop i fx Vedbæk/Skodsborg/Klampenborg) så der er mindre sandsynlighed for at det skal vente.


Stop eller ej i Snekkersten betyder ikke noget for togfølgen mellem Nivå og Østerport..

RasmusD skrev følgende: "der skal ikke mange minutters forsinkelse på det forankørende 20xx-tog før myldretidstoget kan holde og kigge på dets baglygter ved både Humlebæk og Espergærde".

En måde at løse dette på ville være at myldretidstoget kørte langsommere ved at have et ekstra stop. Og siden at myldretidstoget ikke stopper i Snekkersten er der ekstra tid hvor det kunne holde og vente bag Helsingør-toget. Mit andet forslag er fx i Vedbæk/Skodsborg/Klampenborg som er de mindst betjente stationer.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Gæst42, 19/2 2020, 11:00 (1527 dage siden) @ KKLD

Ja okay, for mig lyder så nemmest at myldretidstoget får sit stop tilbage i Snekkersten (eller eventuelt et ekstra stop i fx Vedbæk/Skodsborg/Klampenborg) så der er mindre sandsynlighed for at det skal vente.


Stop eller ej i Snekkersten betyder ikke noget for togfølgen mellem Nivå og Østerport..


RasmusD skrev følgende: "der skal ikke mange minutters forsinkelse på det forankørende 20xx-tog før myldretidstoget kan holde og kigge på dets baglygter ved både Humlebæk og Espergærde".

En måde at løse dette på ville være at myldretidstoget kørte langsommere ved at have et ekstra stop. Og siden at myldretidstoget ikke stopper i Snekkersten er der ekstra tid hvor det kunne holde og vente bag Helsingør-toget. Mit andet forslag er fx i Vedbæk/Skodsborg/Klampenborg som er de mindst betjente stationer.

Du sammenligner æbler og pærer, standsning i Snekkersten eller ej influere ikke på om du kan få noget ud af 160 km/t - det er Hellerup-Kokkedal der er dimensionerende for dette.

Myldretidstoget kan ikke være langsommere i den nuværende køreplan, så kan det ikke nå den i forvejen korte vending i Helsingør.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af KKLD, 19/2 2020, 15:45 (1527 dage siden) @ Gæst42

Ja okay, for mig lyder så nemmest at myldretidstoget får sit stop tilbage i Snekkersten (eller eventuelt et ekstra stop i fx Vedbæk/Skodsborg/Klampenborg) så der er mindre sandsynlighed for at det skal vente.


Stop eller ej i Snekkersten betyder ikke noget for togfølgen mellem Nivå og Østerport..


RasmusD skrev følgende: "der skal ikke mange minutters forsinkelse på det forankørende 20xx-tog før myldretidstoget kan holde og kigge på dets baglygter ved både Humlebæk og Espergærde".

En måde at løse dette på ville være at myldretidstoget kørte langsommere ved at have et ekstra stop. Og siden at myldretidstoget ikke stopper i Snekkersten er der ekstra tid hvor det kunne holde og vente bag Helsingør-toget. Mit andet forslag er fx i Vedbæk/Skodsborg/Klampenborg som er de mindst betjente stationer.


Du sammenligner æbler og pærer, standsning i Snekkersten eller ej influere ikke på om du kan få noget ud af 160 km/t - det er Hellerup-Kokkedal der er dimensionerende for dette.

Myldretidstoget kan ikke være langsommere i den nuværende køreplan, så kan det ikke nå den i forvejen korte vending i Helsingør.

Jeg mente i forhold til det RasmusD skrev med at myldretidstoget tit bliver forsinket og ikke tophastighed (hvilket det rigtigt nok oprindeligt drejede sig om).

Var dog ikke klar over at myldretidstoget har kort vendetid i Helsingør. Dog kan jeg se at der er 7 minutter i Kokkedal mellem det og det der kommer bagefter, så der kunne vel godt lægges 2 minutter til vendetiden hvis det var?

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Rail, 17/2 2020, 20:38 (1529 dage siden) @ KKLD

Linjen der kører uden stop mellem Hellerup-Kokkedal ville vel få en hel del gavn af det!

Det samme med myldretidslinjen der kører uden stop Hellerup-Rungsted Kyst.

Nej fordi stoptoget vil forhindre en reel gevinst da hastighedsforskellen mellem systemerne bliver for stor.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Rail, 16/2 2020, 19:52 (1530 dage siden) @ Steen Koefoed

Ekspresgruppen har fået en introvideo nu. Tjek den ud hvis du vil se et bud på hvordan Københavns kollektive trafik kan løftes for 21 mia

Tak Steen

Kan du ikke forklarer hvorfor I har valgt at Køge-bugt ikke skal standse ved Carlsberg, som du selv fremfører giver det lange skift til/fra Køge Bugt fordi der ikke standses. Hvis linjeføringen ligges lidt længere mod øst ville man ramme Carlsberg?

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Steen Koefoed, 16/2 2020, 21:30 (1530 dage siden) @ Rail

Hej Rail
Det er selvfølgelig en afvejning hvor mange stationer der skal etableres undervejs på Eksprestunnelen. Der var også andre steder du kunne argumentere for at der skulle etableres stationer. Men det koster en rund milliard at etablere stationen og det koster et minut ekstra for alle dem der ikke har ærinde der. I Carlsberg-tilfældet vil jeg argumentere for du allerede har det samme skift på nabostationen Dybbølsbro

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af ThomasLarsen, 16/2 2020, 22:17 (1530 dage siden) @ Steen Koefoed

Men en Carlsberg station kunne jo være et billigere alternativ til sporforbindelsen til Taastrup/Frederikssund banerne.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mpp, 16/2 2020, 22:27 (1530 dage siden) @ ThomasLarsen

Laver man stationer alle vegne er det ikke længere en ekspresstunnel, men blot endnu en tunnel. Man kan også skifte på Forum og Vanløse (selvom det er irriterende). Lavede man til gengæld forbindelsen mellem Fr.sund og Køge-fingeren ville man grundlæggende lave byens geografi om.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af mikedk2100, 16/2 2020, 20:27 (1530 dage siden) @ Steen Koefoed

Ekspresgruppen har fået en introvideo nu. Tjek den ud hvis du vil se et bud på hvordan Københavns kollektive trafik kan løftes for 21 mia

Jeg er glad for, at andre også kan se sårbarheden i, at alle S-tog skal igennem de samme spor i indre by, og nødvendigheden af, at der oprettes en ekstra tunnel.

Jeg havde dog aldrig tænkt tanken med eksprestunnel og afgrening allerede ude fra Ny Ellebjerg. Det gør jo idéen endnu bedre - især også, hvis man ofrer penge på den korte afgrening mod Frederikssundslinjen. Så tak for det.

Og så er vi helt enige om, at Riget mangler kollektiv trafik - det er virkelig uheldigt, at en bil er en nødvendighed for at kunne komme til rigets hospital.

Mvh
Michael

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Steen Koefoed, 16/2 2020, 23:11 (1530 dage siden) @ mikedk2100

Hej Michael
Du kan sige ideen kommer fra München og deres Zweite Stammstrecke og er overført på Københavnske forhold: Mange linjer i S-togs nettet føder alle ind på 8-10 stationer på den samme sårbare, overbelastede centrale strækning. Man beslutter derfor at etablere en supplerende alternativ ekspres-linje gennem de centrale dele hvor der kun er tre stop. Deres linjeføring er noget mere kringlet og ikke nogen genvej som den københavnske ”zweite stammstrecke” , men alligevel kan man finde sjove og slående lighedspunkter
München zweite stammstrecke

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af krabsen, 16/2 2020, 20:36 (1530 dage siden) @ Steen Koefoed

Men jeg synes det svækker initiativet initiativet, at der på sitet ikke står et kvæk om hvem der står bag gruppen - kun en helt neutral email adresse.:-(

Ikke noget om navne, baggrund, evt .kompetencer eller lignende.

Det gør det svært at vurdere om det er et seriøst tiltag eller blot en øvelsesopgave fra et web-designer kursus.. ;-)

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Niels, Aarhus, 16/2 2020, 21:11 (1530 dage siden) @ krabsen


Ikke noget om navne, baggrund, evt .kompetencer eller lignende.

Det gør det svært at vurdere om det er et seriøst tiltag eller blot en øvelsesopgave fra et web-designer kursus.. ;-)

Hej

Hvis du læser hjemmesiden lidt mere nøje, vil du se, at baggrunden for forslaget stammer fra et akademisk speciale, der har opnået topkarakter ved DTU. Bl.a. har der været to eksterne vejledere på specialet fra BDK, så mon ikke kompetencerne er i orden?
Der er med andre ord absolut ikke tale om noget Web-designerkursus.
Men hvem de andre i gruppen er, står ganske rigtigt hen i det uvisse.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Poul Brandt, Nordsjælland, 17/2 2020, 06:00 (1529 dage siden) @ Niels


Ikke noget om navne, baggrund, evt .kompetencer eller lignende.

Det gør det svært at vurdere om det er et seriøst tiltag eller blot en øvelsesopgave fra et web-designer kursus.. ;-)


Hej

Hvis du læser hjemmesiden lidt mere nøje, vil du se, at baggrunden for forslaget stammer fra et akademisk speciale, der har opnået topkarakter ved DTU. Bl.a. har der været to eksterne vejledere på specialet fra BDK, så mon ikke kompetencerne er i orden?
Der er med andre ord absolut ikke tale om noget Web-designerkursus.
Men hvem de andre i gruppen er, står ganske rigtigt hen i det uvisse.

Venlige hilsner

Niels H

.
Man kan måske få en ide om hvem der er involveret fra:

[image]

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Jens Hansen, 17/2 2020, 09:14 (1529 dage siden) @ Poul Brandt

Oplægget skal ikke bedømmes på hvem der siger det men hvad de siger!

JH

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Niels Bak, 17/2 2020, 21:50 (1529 dage siden) @ Poul Brandt

Det er jo ikke dem, som står bag, men blot dem som har gidet holde et møde og evt. kommet med noget input.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Niels Bak, 16/2 2020, 21:44 (1530 dage siden) @ Steen Koefoed

Dejligt forfriskende indspark.
Uden at gå ind i detaljerne, så er det så godt, at nogen sætter sig ud over den kommunegrænsetænkning, som i alt for høj grad har præget trafik-planlægningen i København de sidste par årtier. Københavns Kommune, med Frederiksberg i bivogn, har tænkt i metro "inden for voldene" og omegnskommunerne har så reageret med letbaneprojektet og deres ringbyvision. Alle projekter, som i sig selv er hæderlige, især set ift. helt lokale behov, men som med undtagelse af metroen til lufthavnen er tænkt alt for lidt i forhold til at løse de regionale trafikbehov i hovedstadsområdet som sådan.
Og det er så desværre også problemet for projektet her - det er politisk forældreløst. Der mangler en regional myndighed, som har nogen muskler at gøre godt med (Region H er ikke planlægningsmyndighed, har ikke egne indtægter og har det meste af deres bevilling bundet i sundhedssektoren), og for trafikpolitikerne på landsplan er det for lokalt til at være mærkesag (måske med undtagelse af Enhedslisten og Alternativet, som har langt hovedparten af deres vælgere i hovedstaden).
Når det gælder kommunerne, så har de generelt svært ved at bakke op om projekter, hvor gravearbejdet foregår uden for kommunegrænsen og politikerne i Københavns Kommune har kun deres helt egen metro i hovedet. Eneste undtagelse blandt kommunerne ville måske være Hvidovre, hvis ellers Avedøre Holme-grenen bygges på - for de andre er der ikke nok bykonge-værdi i det - kun værdi for borgerne...

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af bastholm, 17/2 2020, 09:23 (1529 dage siden) @ SteenK

Rigtigt godt forslag. Hvis man skal have pendler trafik i København til at virke, så er det dette, der skal til. Det vil flytte rigtigt meget.

Ny hjemmeside om potentialet i S-togene

af Pyloriis, 17/2 2020, 11:27 (1529 dage siden) @ SteenK
redigeret af Pyloriis, 17/2 2020, 12:06

Tak for et fornuft og gennemtænkt projekt.

Jeg bemærker at mange af de ting som jeg har efterlyst er medtaget.

Betjening af Rigshospitalet og universitetsparken.

Klar forbedring ved at flaskehalsen gennem "røret" dsikres ved eksprestunnellen.

Og omdannelsen af Kystbanen til S-tog. Samtidigt bibeholdes muligheden for at køre regionaltog til Østerport.

At Ny Ellebjerg gøres til en central omstogningsstation er vi enige om.

Den S-togslinie som foreslås til det "grønne" område ved Avedøre kunne måske fortsætte under vander til Amager og videre til Lufthavnen.

Det kunne aflaste Metro 1 og 2 og give bedre muligheder for togforbindelser fra resten af Danmark til Amager og lufthavnen.

I princippet kunne den vel videteføres så den kørte videre i tunnel under Amager Strandpark til de planlagte områder ved Lynetteholm og tilbage til S-tog linierne ved Nordhavn?
Et fremtidsprojekt - men ville give endnu bedre adgang nordfra til Amager og lufthavnen.

Med fare for at verbalt overfaldet påny kunne man over en 10 årig periode ombygge S-togsstationerne så udstigning altid var adskilt fra indstigning. Det reducerer holdetiden på de enkelte stationer.

Men forvent stor mistro og nedgørende bemærkninger fra mange af sitets "debatører".

De har som udgangspunkt ikke ønske om at forbedre forholdene for pendlere.:-|

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak