Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Herlufmagle station under nedrivning (Generelt)

af Jan Lundstrøm, 14/11 2013, 14:48 (3815 dage siden)

Hej,

i går aftes opdagede jeg Herlufmagle station var under nedrivning, og i dag kørte jeg et smut forbi og tog et par billeder.

Et par (efter bilen at dømme) polske arbejdere var i gang med at tømme bygningen for alt træ m.m.

Trist den kommende hastighedsopgradering og elektrificering af Sydbanen får så store følger for jernbanearkitekturen langs banen.

[image]

[image]


Jan

Avatar

Herlufmagle station - nedrivningstilladelser generelt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/11 2013, 14:59 (3815 dage siden) @ Jan Lundstrøm
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 14/11 2013, 15:11

Det er altid sørgeligt at se en stationsbygning under nedrivning. Det er dog glædeligt, at du dokumenterer nedrivningen.

Skulle nogen en dag finde på at lave en database over alle danske stationsbygninger, vil det ikke være svært at finde årstal for indvielse og årstal for nedlæggelse. Men at finde årstal for nedrivning ville straks være noget sværere - det kræver ofte en gennemgang af lokale dagblade eller ugeaviser.

Nu til dags kræver en nedrivning vel en nedrivningstilladelse fra den lokale kommune? Men hvornår blev det indført at DSB/privatbanerne skulle ansøge om nedrivningstilladelse? For sådan har det vel ikke altid været?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Herlufmagle station under nedrivning

af Allan T, 14/11 2013, 18:03 (3815 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Ak ja, så blev det Herlufmagles tur. Flotte billeder af en trist begivenhed.
Jeg mindes, at jeg som afløser først i 60erne blev sendt på afløsning i Herlufmagle.
Tjenesten var 5.45-9.45, 13.00-16.00 og søndag 7.15-11.15, 11.45-12.15, 13.00-15.50.Der var ikke meget billetsalg m m og stationen var kun betjent som togfølgestation og pga toggangen og blev da også nedlagt i 20. maj 1966.
Var også på visse tider betjent af stationspasser.
Om Herlufmagle station kan læses nærmere i bogen "Livet ved Banen", Næstved-Ringsted banen gennem 75 år, udgivet i 1999 af KJ Historisk Bogproduktion. Bogen er fyldt med dejlige billeder fra Midtbanen og gode historier fra Vrangstrup, Glumsø og Herlufmagle.

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af h087 ⌂, køge, 14/11 2013, 23:35 (3815 dage siden) @ Allan T

:-)

og der var engang

Herlufmagle 1917

[image]

[image]

Herlufmagle 1921

[image]

[image]

Herlufmagle 1928 - 30

[image]

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af Johnni Lassen ⌂, 16/11 2013, 17:17 (3813 dage siden) @ h087

I dag var der så ankommet en gravemaskine, nogle containere samt en skurvogn, så mon ikke massakren starter på mandag?
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af Allan Støvring-Nielsen, 16/11 2013, 19:41 (3813 dage siden) @ Johnni Lassen

og med udluftning på taget!

[image]

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af Allan T, 16/11 2013, 20:29 (3813 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej. Disse triste billeder får mig til at tænke på en dejlig oplevelse i Herlufmagle. Jeg var sendt på afløsning i Herlufmagle, da stm Zelasny havde 25 års jubilæum. Jeg havde sagt ja til både stm-turen og stationspasser-turen, da han jo også skulle til frokost hos stm på 1.sal. Der var ikke meget at lave på stationen, så jeg blev også inviteret til frokost hos stm. Bare sæt "ubetjent"-skiltet i billetsalget, sagde Zelasny, "der kommer aldrig nogen". Naturligvis var der nogle tog, der skulle ekspederes, men det blev klaret ind i mellem maden,
Desværre nul øl og snaps, som der blev serveret.
Og se nu lokalerne!!!!!
Allan Testrup, der var trafikassistent dengang

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af Allan Støvring-Nielsen, 16/11 2013, 20:55 (3813 dage siden) @ Allan T

... de tykke ruder der ses på gulvet på Johnni's billede var netop blevet afmonteret for at skabe et lidt klarere udsyn fra kommandopostens vinduer! ;-)

mvh, Allan

[image]

[image]

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af Kaspertog ⌂, Næstved, 17/11 2013, 10:56 (3812 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Her ses DSB museumstog MY 1101 passer forbi Herlufmagle station to dagen før at nedrivningen begynder.

http://www.youtube.com/watch?v=ChQDNzY1SkA

[image]
DSB museumstog MY 1101 passer Herlufmagle station d. 16/11

Mvh Kasper Pedersen

--
[image]

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af re20000, 18/11 2013, 13:04 (3811 dage siden) @ Kaspertog

Meget stemningsfuldt! Især udkørslen fra Næ, et godt hug."Det ligner jo ikke noget". Jo det gør, selvom man ikke ser så meget er stemningen grebet i farten.

Nold

Avatar

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af Ove Nygaard, 18/11 2013, 11:47 (3811 dage siden) @ Allan T

Hej. Disse triste billeder får mig til at tænke på en dejlig oplevelse i Herlufmagle. Jeg var sendt på afløsning i Herlufmagle, da stm Zelasny havde 25 års jubilæum. Jeg havde sagt ja til både stm-turen og stationspasser-turen, da han jo også skulle til frokost hos stm på 1.sal. Der var ikke meget at lave på stationen, så jeg blev også inviteret til frokost hos stm. Bare sæt "ubetjent"-skiltet i billetsalget, sagde Zelasny, "der kommer aldrig nogen". Naturligvis var der nogle tog, der skulle ekspederes, men det blev klaret ind i mellem maden,
Desværre nul øl og snaps, som der blev serveret.
Og se nu lokalerne!!!!!
Allan Testrup, der var trafikassistent dengang

Hej Allan.

Måske blev din oplevelse af jubilæet forstærket af, at du havde datteren, Jette, til bords?:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
i en fjern fortid sydbanemand

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af Allan T, 19/11 2013, 19:44 (3810 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove.

Trods det, at jeg var først i tyverne og ungkarl på det tidspunkt, erindrer jeg ikke Zelasnys datter Jette. Mon ikke hun har haft travlt med at hjælpe i køkkenet m m, sådan et jubilæum var jo ofte et "mande-selskab".
Venlig hilsen fra Allan

Herlufmagle station ( sporplaner fra engang dengang )

af Jette Nielsen @, Danmark, 5/7 2014, 15:36 (3582 dage siden) @ Allan T

Hej hej

Jeg var der, men var kun en stor skolepige dengang. Jeg husker at togene holdt ekstra længe den dag, for togpersonalet skulle også op at hilse på.

I 1967 startede jeg som kontorassistentaspirant i billetkontoret i Næstved.

Mvh Jette

Avatar

Herlufmagle station

af Johnni Lassen ⌂, 21/11 2013, 15:38 (3808 dage siden) @ Johnni Lassen

Status billeder fra torsdag 21-11-2013.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Herlufmagle station, så er der hul!

af Allan Støvring-Nielsen, 18/11 2013, 14:20 (3811 dage siden) @ Allan T

Hej

Lige et par billeder fra tidligere i dag. Det var dog kun toppen af gavlen der røg mens jeg var der, så afsted igen i morgen :-)

Ellers brugte de en del tid med mukkert og sorte sække på 1. salen ...

mvh, Allan

[image]

[image]

Herlufmagle station, så er der hul!

af UTJ, 18/11 2013, 14:49 (3811 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Lige et par billeder fra tidligere i dag. Det var dog kun toppen af gavlen der røg mens jeg var der, så afsted igen i morgen :-)

Ellers brugte de en del tid med mukkert og sorte sække på 1. salen ...

Mon ikke der bliver genindvundet vinduer mm fra bygningen - den virker som om der er rigtigt mange gode genbrugsmaterialer i den.

Herlufmagle station, så er hullet større

af Allan Støvring-Nielsen, 19/11 2013, 16:14 (3810 dage siden) @ UTJ


Mon ikke der bliver genindvundet vinduer mm fra bygningen - den virker som om der er rigtigt mange gode genbrugsmaterialer i den.

Nej, det gør der ikke! Det var tilsyneladende blymaling der skulle bankes af og lægges i sække. Vinduer, døre mm. soteres i rette containere. En fin brændeovn blev, som fra et dukkehus, løftet med grabben over i metalcontaineren. Samme sted landede de oprindelige DSB lygter på gavlen.

mvh, Allan

[image]

Herlufmagle station, så er hullet større

af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/11 2013, 22:13 (3810 dage siden) @ Johnni Lassen

Bravo Jan, Allan og Johnni for den fantastiske dokumentation af ødelæggelsen af et jernbanehistorisk miljø, der havde fortjent en bedre skæbne. I sandhed fremskridtes tilbagegang!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-( :-( :-(

Herlufmagle station, hvorfor blev de bygget?

af Jakob, 20/11 2013, 08:50 (3809 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej
Det er nogle fine bygninger både her og på de andre stationer der skal rives ned.
Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor man bygede stationerne, i første omgang, det er jo nogle ganske små byer. Er der en fordel med flere stationer undervejs så togene på linjen kan køre tættere? Eller havde man ventet at byerne ville generere meget gods og vokse sig store?
Mvh Jakob

Herlufmagle station, hvorfor blev de bygget?

af John, 20/11 2013, 09:32 (3809 dage siden) @ Jakob

I 1924, da stationen blev taget i brug, var jernbanen stadig den største - næsten enerådene - transportør af gods. Iflg. P. Thomassen havde selve landsbyen ca 250 indbyggere i 1924, men også "betydelige industri- og handelsforetagender: dampsavskæreri, bryggeri, andelsmejeriet Godt­haab, bagerier og mølle." Læssesporet måtte endda udvides. Hertil kom vel også, at der var behov for at at kunne have flere tog mellem Ringsted og Næstved (og vice versa) hvilket krævede signaler - der skulle betjenes lokalt (endnu ingen fjernstyring.
Der var således i en anden tid end nu nok gode grunde til at anlægge denne og andre stationer - om end stationerne på Midtbanen, som Herlufmagle jo hørte til - generelt ikke fik den trafik man havde ventet.

Herlufmagle station, hvorfor blev de bygget?

af h087 ⌂, køge, 20/11 2013, 12:26 (3809 dage siden) @ John

:-) :-)

for den jernbanehistoriske interesserede kan

Midtbanes anlæg, historie og afvikling kan følges her i et jernbanehistorisk tidsskrift
samt meget, meget andet -
Slagge-posten,
Redigeret og skrevet af Niels Erik Jensen, og med forfattere som Henning Petersen, Næstved - JB-P mfl.


Introduktion
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=928.0

indholdsfortegnelse her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=930.msg2505#msg2505

dovnload af Slaggeposten 1 - 66
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=898.msg2395#msg2395

for at åbne, læse og downloade fra disse 3, betinger det dog at man tilmelder og registrerer sig som bruger på www.rundremisen.dk

og en kort omtale af Slagge-posten her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=906.msg2426#msg2426

denne kan læses umiddelbart - dog kan vedhæftninger ikke ses.

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Herlufmagle station, hvorfor blev de bygget? - Tak

af Jakob, 21/11 2013, 08:56 (3808 dage siden) @ h087

Hej
Tak for svarene
Mvh Jakob

Herlufmagle station, så er hullet større

af Krabsen @, 20/11 2013, 15:52 (3809 dage siden) @ Holger Sørensen

Hvilken bedre skæbne?

At blive stående som en ubrugelig, forfalden bygning?
Den er bygget i en tid, hvor krav til isolering, installationer o.m.a. var helt anderledes. Kunne det betale sig at modernisere den (og ikke mindst: var behovet for den type bygning på det sted til stede!) var det nok også blevet gjort.

Der er vel egentlig ikke noget smukkere liv end at blive brugt til sit formål - og så forsvinde, når behovet ikke er der længere.

Hvis vi vil bevare fortiden 100%, levner vi ikke plads til fremtiden..

Herlufmagle station, så er hullet større

af Allan Støvring-Nielsen, 20/11 2013, 20:44 (3809 dage siden) @ Krabsen


At blive stående som en ubrugelig, forfalden bygning?
Den er bygget i en tid, hvor krav til isolering, installationer o.m.a. var helt anderledes. Kunne det betale sig at modernisere den (og ikke mindst: var behovet for den type bygning på det sted til stede!) var det nok også blevet gjort.

Den var jo ikke ubrugelig idet den blev benyttet som privatbolig, indtil den blev eksproprieret. Man kan ikke gemme alt nej, men desværre har vi Danmark en tendens til at gemme intet når det kommer til jernbanekulturarv på bygningssiden.

Så vidt jeg ved er der nu kun Vrangstrup tilbage af denne type station, og om den overlever er også tvivlsomt!

mvh, Allan

[image]

Herlufmagle station, så er hullet større

af re20000, 21/11 2013, 10:04 (3808 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Så vidt jeg ved er der nu kun Vrangstrup tilbage af denne type station, og om den overlever er også tvivlsomt!

så vidt jeg husker stod der i en tråd for et til to år siden at Vrangstrup også skulle rives ned "da den lå for tæt på banen når den blev til højhastighedsbane".

Nold

Herlufmagle station under nedrivning

af Jette @, Danmark, 3/7 2014, 13:43 (3584 dage siden) @ Allan T

Ja trist. Jeg boede selv på Herlufmagle station i tresserne. Min far var den sidste stationsmester der, inden den blev nedlagt. Han hed Zelasny.

Status på nedrivningsarbejdet onsdag ved 14-tiden

af Jan Lundstrøm, 20/11 2013, 14:34 (3809 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Her et billedet taget for kort tid siden

[image]

Mange hilsener

Jan


DSB MO1804

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak