Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanemuseets oprydningsprojekt (Generelt)

af Allan Støvring-Nielsen, 13/12 2013, 23:14 (3758 dage siden)

Hej

Ifølge Jernbanemuseets nyhedsbrev vil 32 vogne, der har henstået på centralværkstedet i København være ophugget inden årets udgang. Man har vist været i gang med gasøksen i nogle uger nu!

Mon der var nogen der nåede at fotodokumentere vognene, eller evt. kan linke til en side hvor de kan ses?

Og ja, jeg ved godt jeg har haft et par årtier til selv at fotografere dem, men man kan jo ikke nå alt! :-D

mvh, Allan

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af glade-koege ⌂, køge, 14/12 2013, 15:03 (3757 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Man må da ikke håbe der er røget flere 2G s-tog :-( har stadig et håb om man en dag kan se dem i drift igen..

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Gæst, Storkøbenhavn, 14/12 2013, 16:08 (3757 dage siden) @ glade-koege

Jeg syntes det er synd at 2. G s-togene ikke er i højere kurs. De har præget de Københavnske bybillede i årtier!

Jeg ville personligt gerne stille op og hjælpe med at restaurere disse fantastiske toge.

Men der er jo politik og økonomi i det hele. Så det stykke af min barndom skal nok blive revet væk.

Men faktisk ikke?

Jeg vil gerne starte en forening til at bevare disse toge. Vi har stadig 4 vogne i Sønderjylland, og jeg ved godt at DJK ejer dem.

Men jeg vil virkelig gerne tage et seriøst initiativ til at bevare toget. Om ikke andet kan man gøre MM-FS vognene køreklare og have de to MU-FU som reservedele.
Det lyder da realistisk.

Så er problemet at få dem tilbage på S-bane nettet og have et sted at opbevare togsættet.

Men seriøst, er nogle med mig på at starte en sådan forening op?

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Allan Støvring-Nielsen, 14/12 2013, 16:28 (3757 dage siden) @ Gæst


Men seriøst, er nogle med mig på at starte en sådan forening op?

Der er vel ingen grund til at starte en ny forening op? Men meld dig under fanerne i Marslev, når S-toget er kommet ind i den nye vognhal! :-)

Jernbanemuseet har i de seneste uger skrottet bl.a. deres FS, MU og FU således at der nu kun er MM vognen tilbage. Man er åbenbart kun interesseret i en enkelt udstillingsvogn! :-(

Og ud fra den logik skal de to 1. g vogne, der står i Padborg, vel også hugges op??

Det ser sikkert også godt ud i DSB's exel ark, når materielbeholdningen går ned!

Allan

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Niklas Bygdestam, 14/12 2013, 16:38 (3757 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen


Men seriøst, er nogle med mig på at starte en sådan forening op?


Der er vel ingen grund til at starte en ny forening op? Men meld dig under fanerne i Marslev, når S-toget er kommet ind i den nye vognhal! :-)

Jernbanemuseet har i de seneste uger skrottet bl.a. deres FS, MU og FU således at der nu kun er MM vognen tilbage. Man er åbenbart kun interesseret i en enkelt udstillingsvogn! :-(

Og ud fra den logik skal de to 1. g vogne, der står i Padborg, vel også hugges op??

Det ser sikkert også godt ud i DSB's exel ark, når materielbeholdningen går ned!

Allan


Finns då inget komplett 4-vagnars tåg kvar som har alla enheterna? Alltså med MM, MU, FU och FS?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Gæst, 14/12 2013, 16:52 (3757 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Uha. Fortæl endelig mere.
Så sættet kommer altså indenfor og stå i tørvejr? Jeg håber ikke at det mange års hensættelse udenfor har tæret for hårdt på det.

Men det er jeg helt klart interesseret i. Jeg syntes at det er et vigtigt stykke materiel at bevare, de har jo præget bybilledet i flere årtier ,og har vel også præget mange af os barndom og ungdom!

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af JensenJ, 14/12 2013, 17:26 (3757 dage siden) @ Gæst

Er så ked af hvis de ender med at blive skrottet... Det ville ALDRIG ske i Tyskland eller Sverige... Ville også med glæde hjælpe men går ikke udfra det i Kbh der mangles hjælp til 2 g´erne!?

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af glade-koege ⌂, køge, 14/12 2013, 17:30 (3757 dage siden) @ JensenJ

gerne mere info om de 4 vogne skal stå i den nye hal da...

syntes ikke der stod noget om hvilket matriale i det seneste blad fra djk..

Vogne (+10 fotos)

af Allan Støvring-Nielsen, 14/12 2013, 18:49 (3757 dage siden) @ UTJ

Tak for billeder!

Godt at nogen nåede det :-)

Som jeg forstår det er alle de viste vogne, inkl. 3 vogne fra 2. g S-toget nu ophugget!

Det har hele tiden været tanken at DJK's S-tog, som nu er det eneste der er tilbage, undtagen museets MM vogn, skal i den nye vognhal i Marslev. Det er jo heller ikke gratis at have det opmagasineret hvor det er nu.

Løbet er kørt for cvk. materiellet. Vi kan kun håbe at museumsledelsen besinder sig inden de når til Randers!

For nogle dage siden skrev jeg et indlæg på Jernbanemuseets Facebook side. Foreløbig ingen svar, men måske I skulle smide nogle likes og kommentarer derinde i stedet. Så kan de da ikke skrotte det hele i ubemærkethed! Hold blot tonen sober, så tråden ikke bliver slettet! :-)

mvh, Allan

Vogne (+10 fotos)

af Niklas Bygdestam, 14/12 2013, 18:53 (3757 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Tak for billeder!

Godt at nogen nåede det :-)

Som jeg forstår det er alle de viste vogne, inkl. 3 vogne fra 2. g S-toget nu ophugget!

Det har hele tiden været tanken at DJK's S-tog, som nu er det eneste der er tilbage, undtagen museets MM vogn, skal i den nye vognhal i Marslev. Det er jo heller ikke gratis at have det opmagasineret hvor det er nu.

Løbet er kørt for cvk. materiellet. Vi kan kun håbe at museumsledelsen besinder sig inden de når til Randers!

For nogle dage siden skrev jeg et indlæg på Jernbanemuseets Facebook side. Foreløbig ingen svar, men måske I skulle smide nogle likes og kommentarer derinde i stedet. Så kan de da ikke skrotte det hele i ubemærkethed! Hold blot tonen sober, så tråden ikke bliver slettet! :-)

mvh, Allan


Är DJK:s S-tog komplett med 4 enheter, alltså även har MU och FU? Eller är det bara ett tvåvagnars med MM och FS?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Vogne (+10 fotos)

af MY1146, 14/12 2013, 19:05 (3757 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Jeg kan på visse punkter godt følge din tankegang. Men man bliver jo bare ved med at samle på håbløse vogne som alligevel aldrig bliver renoveret på grund af deres tilstand. Tingene hober sig jo op, og til sidst står det jo bare og forfalder i moder naturs rasen. Trist, men sandt

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Vogne (+10 fotos)

af Allan Støvring-Nielsen, 14/12 2013, 19:09 (3757 dage siden) @ MY1146

Jeg kan på visse punkter godt følge din tankegang. Men man bliver jo bare ved med at samle på håbløse vogne som alligevel aldrig bliver renoveret på grund af deres tilstand. Tingene hober sig jo op, og til sidst står det jo bare og forfalder i moder naturs rasen. Trist, men sandt

Ja, og jeg er heller ikke uenig i at meget af skramlet kan undværes. Synes dog det er bizart kun at gemme et kvart S-tog. I det mindste MM-FS havde været ok. Frygter også hvad denne logik kommer til at betyde for 1. g toget.

Niklas:

Ja, DJK's sæt består af alle 4 vogne MM-FU-MU-FS

mvh, Allan

Avatar

Vogne (+10 fotos)

af mss ⌂, 15/12 2013, 10:46 (3756 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Tak for billeder!

Godt at nogen nåede det :-)

Som jeg forstår det er alle de viste vogne, inkl. 3 vogne fra 2. g S-toget nu ophugget!

Det har hele tiden været tanken at DJK's S-tog, som nu er det eneste der er tilbage, undtagen museets MM vogn, skal i den nye vognhal i Marslev. Det er jo heller ikke gratis at have det opmagasineret hvor det er nu.

Det er godt at høre at DJK vil passe på deres S-tog :-)

DSB Museumstog er en skændsel hvad det angår...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Vogne (+10 fotos)

af Mogens V., Esbjerg V., 16/12 2013, 04:44 (3756 dage siden) @ UTJ

Ja det sker desværre at der må falde materiel fra.

Vor lille klub og jeg var interesserede i 3 klapborde fra CAE'en og 2 bagagenet.

Hvis det alligevel skal kasseres, kan vi så ikke erhverve det?

med venlig hilsen

Mogens V.

--
Med venlig hilsen

Mogens V.

Vogne (+11 nye fotos)

af Allan Støvring-Nielsen, 16/12 2013, 22:24 (3755 dage siden) @ UTJ

Hej igen.

Her lidt billeder af materiellet i dag 16/11. Hjælp til identifikation modtages med tak! :-)

mvh, Allan

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

Vogne (+11 nye fotos)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/12 2013, 23:00 (3755 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Her lidt billeder af materiellet i dag 16/11. Hjælp til identifikation modtages med tak! :-)

Jeg er ret sikker på, at hovedparten af det materiel, du har fotograferet tilhører Nordsjællands Veterantog.

--
[image]

Vogne (+11 nye fotos)

af Filip Gram, 17/12 2013, 10:48 (3754 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Vogne (+11 nye fotos)

af Allan Støvring-Nielsen, 17/12 2013, 13:05 (3754 dage siden) @ Filip Gram

Jeg takker så meget for opklaringen! :-)

Det vil så sige at det kun er Bhs vognen der mangler at blive skrottet. Huggerne var i gang med nogle bogier og en motorbogie stod for tur så det ud til. Her et par billeder af Bhs vognen.

mvh, Allan

[image]

[image]

[image]

Vogne (+11 nye fotos)

af Steff, 17/12 2013, 14:22 (3754 dage siden) @ Tommy Nilsson

God eftermiddag

Det har du ret i Tommy, der er BF 566

Vognen blev udrangeret og opstillet udendøre i Slangerup omkring 1951. Senere blev den solgt til HgJK og var i Kvistgaard fra 1999 - til 2001. Henstillet på Cvk i 2008.
Som det tydeligt kan ses vil der ikke være tale om en restaurering, men om en nybygning med anvendelse af muligvis nogle få dele.
Vognen blev omdannet til "Batterivogn 3".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Vogne (+11 nye fotos)

af mss ⌂, 19/12 2013, 00:50 (3753 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej igen.

Her lidt billeder af materiellet i dag 16/11. Hjælp til identifikation modtages med tak! :-)

mvh, Allan

[image]

Sjov tagopbygning :-)

Er det en profil-målevogn eller sådan noget?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Vogne (+11 nye fotos)

af Niels Munch, 19/12 2013, 07:04 (3752 dage siden) @ mss

Sjov tagopbygning :-)

Er det en profil-målevogn eller sådan noget?

Vognens sidste funktion som DSB Specialvogn 736 var "Tårnvogn til brug for køreledningstilsynet".

M.v.h.
Niels

Vogne (+11 nye fotos)

af Steff, 19/12 2013, 08:50 (3752 dage siden) @ Niels Munch

Godmorgen til alle!

Som supplement til Hr. Munchs bemærkning:

Den viste vogn var en såkaldt ”Tårnvogn”, der anvendtes i S-togenes ”ungdom” og frem, til bl.a. at ophænge et nyt kørestrømsanlæg eller for reparation.

Hvis du ser godt efter, kan du på ”taget” se et gelænder der er lagt ned (de skrå stivere). Dette blev rejst og heroppe på ”broen” løb/bevægede sig så det mandskab, der havde med f. eks. opsætningen at køreledningen at gøre. Normalt var der flere vogne koblet sammen så man havde en ”lang” løbebro. Det var nødvendigt, når man satte køretråden fast på ”hængerne” (dem der ”hænger” lodret ned fra det øverste bæretov) og det skete under kørsel.

Forrest havde du et lokomotiv – ofte en litra O – dernæst fulgte en eller flere vogne med store kabeltromler og kablet blev så under kørsel ført op på taget og af mandskabet løsligt sat fast på hængerne ved hjælp af ståltråd. I ”næste runde” blev køretråden så endelig sat fast på hængerne v.h.a. holdere, der skulle skrues fast omkring køretrådens øverste del.

Altså, Tårnvognen er en arbejdsvogn for opsætning eller reparation af S-togenes kørestrømsanlæg.

I øvrigt – hvis du kan få fat på filmen ”Om Balleruplinjens indvielse”, kan du dér se i ”praksis” hvordan hele dette ”cirkus” virkede. Nemt, effektivt og hurtigt, og i dag sikkert aldeles ulovligt!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Vogne (+11 nye fotos)

af OD, Od ⌂, 31/8 2014, 18:08 (3497 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej igen.

Her lidt billeder af materiellet i dag 16/11. Hjælp til identifikation modtages med tak! :-)

mvh, Allan

[image]

[image]


GS 41067 og CE 1328 er endt ved en virksomhed på Teglværksvej i Odense! 2 billeder fra i dag.
[image]

[image]

Mvh. Ole

Avatar

GS 41067 og CE 1328

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 31/8 2014, 20:52 (3497 dage siden) @ OD, Od

GS 41067 og CE 1328 er endt ved en virksomhed på Teglværksvej i Odense! 2 billeder fra i dag.

Trainspotting! Jeg opdaterer databasen. Hvilken type virksomhed drejer det sig om? En ophugger?

--
[image]

GS 41067 og CE 1328

af OD, Od ⌂, 31/8 2014, 21:05 (3497 dage siden) @ Tommy Nilsson

GS 41067 og CE 1328 er endt ved en virksomhed på Teglværksvej i Odense! 2 billeder fra i dag.


Trainspotting! Jeg opdaterer databasen. Hvilken type virksomhed drejer det sig om? En ophugger?

Odense Nedbrydning Aps.
Du er også velkommen til at bruge billederne.

Mvh. Ole

Vogne (+3 fotos)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/12 2013, 22:44 (3755 dage siden) @ UTJ

. . . og sådan så tre af dem ud i 2010:

[image]
DSB ZE 502751 / 503061. Centralværkstedet, København. -- 8. juni 2010.
Når jeg ser på den omtalte ophugningsliste "listen v 2" synes denne vogn at være nævnt to gange med hver sit nummer ?

[image]
DSB ZE 508047. Centralværkstedet, København. -- 8. juni 2010.


[image]
DSB CE 1341 / Specialvogn 732. Centralværkstedet, København. -- 8. juni 2010.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=december-2013

[image]

Jb.mus´s oprydningsprojekt / Hvad gør vi ved vore gamle ting

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/12 2013, 20:04 (3757 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Endnu en gang kan man føle sig overbevist om, at det ikke er et museum (herunder Jernbanemuseet), der skal overtage ens efterladenskaber. Så hellere sælge dem i den blå avis eller hvad det/de hedder i vore dage. Det er jo også stadig Sct. Hans en gang om året :-( . . . og så med en heks øverst :-)

Utroligt, at museer ikke skriver noget om deres "udsmidningspolitik" på deres hjemmmesider. Pt. er der vist "udsmidningsfest" i ikke ét, men flere af statens museer. Hvorfor siger de først "Ja-tak" til effekter, for at smide dem væk nogle år efter ???

Museumsloven forbyder dem vist at sælge effekterne, men museumsloven er ikke en naturlov. Den er vedtaget af et Ting (Lands- eller Folketing), og kan følgelig også gøres om / ændres, hvis den fornødne vilje er tilstede. Kan man / et ministerium forbyde salg, må samme "man" / ministerium også kunne give dispensation til salg, når man er blevet overbevist om, at der er tale om et "overskud", og at det ikke bare er for at skaffe penge til driften.

Mange ting ville blive reddet og måske endda bringe penge til huse.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

PS: Nu var man heldig og redde meget / det meste, da Frihedsmuseet brændte, men . . . ! ! !

[image]

.

Avatar

Jb.mus´s oprydningsprojekt / Hvad gør vi ved vore gamle ting

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/12 2013, 20:50 (3757 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg har hørt om at Teknisk Museum i Helsingør har arvet en meget stor samling af gamle radioer, for efterfølgende at have kasseret det meste som dubletter. Hvad et menneske havde samlet gennem et helt liv blev skrottet på en dag!

Vejen frem er at undersøge hvornår museumsloven skal revideres næste gang. Næsten alle love kommer til 10.000km.eftersyn fra tid til anden.
I god tidop til skal man opsøge de relevante ordførere for de forskellige partier og vinde dem for sin sag.

Det hedder lobbyisme :-) - og det er et laaaangt sejgt træk.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jb.mus´s oprydningsprojekt / Hvad gør vi ved vore gamle ting

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/12 2013, 21:06 (3757 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har hørt om at Teknisk Museum i Helsingør har arvet en meget stor samling af gamle radioer, for efterfølgende at have kasseret det meste som dubletter. Hvad et menneske havde samlet gennem et helt liv blev skrottet på en dag!

Vejen frem er at undersøge hvornår museumsloven skal revideres næste gang. Næsten alle love kommer til 10.000km.eftersyn fra tid til anden.
I god tidop til skal man opsøge de relevante ordførere for de forskellige partier og vinde dem for sin sag.

Det hedder lobbyisme :-) - og det er et laaaangt sejgt træk.

----------

Hej Michael.

Det tager nok næsten lige så mange år (10.000). I øvrigt må det da være "logik for burhøns", og så rimeligt, at selv folketingsmedlemmer burde kunne indse det uden lobbyisme.

Så er det nemmere med Sct. Hans-bålet (og derfor kommer alle mine "seværdige" fotos på nettet inden jeg "himler" - hvis det nås).

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

[image]
.

Vent nu lidt!

af Lars Kruse, 14/12 2013, 21:23 (3757 dage siden) @ Erik V. Pedersen

God aften Erik

Efter al den glæde, jeg hidtil har haft af dit umådelige materiale, som bare er til rådighed for os alle, ønsker jeg for dig (og naturligvis selvisk for os), at al materialet kommer til at være tilgængeligt for alle, inden du tager toget med en udefineret togplan - selvom det er personbefordrende.
Jeg er sikker på, at afgangstiden vil ligge så langt ude i fremtiden, at ikke engang BaneDanmarks system kan vise forsinkelsen.

Tak for alle de enestående billeder og informationer!

Venlig hilsen
Lars

Vent nu lidt!

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/12 2013, 22:04 (3757 dage siden) @ Lars Kruse

God aften Erik

Efter al den glæde, jeg hidtil har haft af dit umådelige materiale, som bare er til rådighed for os alle, ønsker jeg for dig (og naturligvis selvisk for os), at al materialet kommer til at være tilgængeligt for alle, inden du tager toget med en udefineret togplan - selvom det er personbefordrende.
Jeg er sikker på, at afgangstiden vil ligge så langt ude i fremtiden, at ikke engang BaneDanmarks system kan vise forsinkelsen.

Tak for alle de enestående billeder og informationer!

Venlig hilsen
Lars

---------------

Hej Lars.

Tak for de venlige ord. Jeg har heller ikke "planer", men man kan jo aldrig vide.

Ved en af årets julefrokoster fik jeg overrakt en afgangsstok, --men jeg er nu overbevist om, at det var venligt ment :-).

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

[image]

.

Jb.mus´s oprydningsprojekt / Hvad gør vi ved vore gamle ting

af carl otto @, 14/12 2013, 21:19 (3757 dage siden) @ Erik V. Pedersen

hej erik

det er ikke rigtigt, at jernbanemuseets overtallige vogne bare bliver hugget op.
de er skam tilbudt samtlige baner i DVF ( danske veterantogsoperatørers fællesrepræsentation), før der blev taget stilling til, hvad der skulle hugges op.

problemet er bare, at alle i DVF har det samme problem som jernbanemuseet.
for meget materiel, og for lidt tag over hovedet.

med venlig hilsen Carl otto (medlem i VSVT)

Jb.mus´s oprydningsprojekt / Hvad gør vi ved vore gamle ting

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/12 2013, 22:23 (3757 dage siden) @ carl otto

hej erik

det er ikke rigtigt, at jernbanemuseets overtallige vogne bare bliver hugget op.
de er skam tilbudt samtlige baner i DVF ( danske veterantogsoperatørers fællesrepræsentation), før der blev taget stilling til, hvad der skulle hugges op.

problemet er bare, at alle i DVF har det samme problem som jernbanemuseet.
for meget materiel, og for lidt tag over hovedet.

med venlig hilsen Carl otto (medlem i VSVT)

----------------

Hej Carl Otto.

Indlægget var nu heller ikke "adresseret" direkte mod Jernbanemuseets 1:1-vogne, omend emnet var taget op i anledning af disse´s skæbne. Her er der jo tale om vogne, som DSB / Museet har gemt på eget "ini´tiv", og derfor vel også selv må råde over.

Neeeej, -- det var bare ment som et opråb i almindelighed: Hvad gør vi ved vore gamle effekter. Jeg er da ikke blind for de problemer det kan skabe på langt sigt. For maaaaaaaange år siden ønskede Jernbanemuseets daværende leder -i museets årsskrift-, at modelbyggere testamenterede deres modeller til Jernbanemuseet. Jeg kan da sagtens forestille mig en montre med HELJAN´s model-Mo-vogne: Den første øverste venstre hjørne og så stående side ved side indtil nr. 700 i montrens nederste højre hjørne. Alle er 100% ens, bortset fra slitage-graden.

Nej, --der må være en grænse - også for museer og Mo-modeller :-). De (museerne) må bare gøre opmærksom på det, på deres hjemmesider (som man jo har i vore dage). Herefter ved vi, hvad vi kan forvente / har at rette os efter.

. . . og hvis nogle politikere læser dette, kunne det være rart at høre deres kommentarer.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

[image]

.

Avatar

Jb.mus´s oprydningsprojekt / Hvad gør vi ved vore gamle ting

af mss ⌂, 15/12 2013, 10:50 (3756 dage siden) @ carl otto

hej erik

det er ikke rigtigt, at jernbanemuseets overtallige vogne bare bliver hugget op.
de er skam tilbudt samtlige baner i DVF ( danske veterantogsoperatørers fællesrepræsentation), før der blev taget stilling til, hvad der skulle hugges op.

problemet er bare, at alle i DVF har det samme problem som jernbanemuseet.
for meget materiel, og for lidt tag over hovedet.

Om man bare ville investere i lidt flere presenninger kunne der bevares mere materiel til eftertidens historisk interesserede. Desværre har man i de seneste årtier tænkt alt for kortvarigt. Hvad der ikke kan restaureres inden for få år eller komme under tag må bare skrottes..

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Thomas Jespersen @, Danmark, 14/12 2013, 20:59 (3757 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hvordan ser det ud med CS vognkassen?
Er den allerede væk eller ryger den ved førstgivne lejlighed?

mvh
Thomas

Avatar

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/12 2013, 23:47 (3756 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Så er der svar på facebook siden. I det store hele henvises hertil:

http://www.jernbanemuseum.dk/pages_dk/documents/Jernbanehistorie.2013.bevaringsplan.pdf

mvh, Allan

Tak for linket, Allan.

Den igangværende del af bevaringsplanen/kassationsplanen følges op med dette, citat:
"Når museets bevaringsplan for rullende materiel er ført helt igennem, er det planen at fortsætte processen med museets store samling af smågenstande af en art, der mere ligner almindelige kulturhistoriske genstande".

Netop her kunne man - som tidligere nævnt - måske spare at skulle leje en container, og i stedet tjene penge til museale aktiviteter ved at sælge/bortauktionere genstandene ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/12 2013, 00:28 (3756 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Netop her kunne man - som tidligere nævnt - måske spare at skulle leje en container, og i stedet tjene penge til museale aktiviteter ved at sælge/bortauktionere genstandene ?.

Og netop her er den nuværende museumslov tåbelig fordi det må museer under loven ikke gøre!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af ivar, 16/12 2013, 10:25 (3755 dage siden) @ Michael Deichmann

Og JBM er under museumsloven? Så vidt jeg har forstået, er det en "privat" samling

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Steff, 16/12 2013, 11:37 (3755 dage siden) @ ivar
redigeret af Steff, 16/12 2013, 12:30

Kære Ivar!

Danmarks jernbanemuseum er ejet af Banedanmark og DSB i fællesskab og med en ca. fordeling på 25%, hhv. 75% af de omkostninger der er, for at drive museet og alle dets aktiviteter, herunder kørsel med ældre materiel.
Det vil sige i princippet et "privat" museum, men dog i statsregi i og med at de to ejere er statsejede. Det betyder at museet som sådan, ikke falder ind under museumsloven.

MEN museet har i efteråret 2012 efter eget ønske og med bestyrelsens fulde accept besluttet at anvende og efterleve de internationale regler (ICOM), der er gældende for museer under museumsloven, hvilket museet ikke gjorde før.

Et krav til dette er bl.a., at ALT bliver registreret og får et museumsnummer og er således herefter "garanteret" bevaret for eftertiden. Årsagen hertil er, at når først det er "inde" kommer det ikke ud eller bliver solgt som overskud. Man kan så kun udlåne, nedslide, lagre mv.

DERFOR sker der p.t. en meget langsigtet registrering af ALT, der dog også medfører at noget jernbane vognmateriel bliver afhændet af mange årsager, museale, tekniske og økonomiske mv. Men det sker i fuld offentlighed og i samarbejde med bl.a. veteranjernbanerne og DJK.

Sagt på en anden måde, der bliver lagt en langsigtet plan.
Altså er museet ikke inde under museumsloven, men arbejder i sit daglige virke derhen, men mange kriterier skal inden da opfyldes. Det TAGER TID når alle aspekter skal vendes, høres, vurderes mv. og man skal have tålmodighed.

Det var lige en meget kort version og jeg vil vende tilbage med mere snarest, OK?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af ivar, 16/12 2013, 12:51 (3755 dage siden) @ Steff

Meget tilfredsstillende uddybning - tak

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/12 2013, 14:05 (3755 dage siden) @ Steff

(...)

Et krav til dette er bl.a., at ALT bliver registreret og får et museumsnummer og er således herefter "garanteret" bevaret for eftertiden. Årsagen hertil er, at når først det er "inde" kommer det ikke ud eller bliver solgt som overskud. Man kan så kun udlåne, nedslide, lagre mv.

(...)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

----------------

Hej Steff.

Tror Du selv, at ovenstående "holder i Byretten" (som det hedder i vore dage), eller er "" udenom "garanteret", sat netop fordi Du heller ikke selv tror på det ???

Der må være / eller komme overskud af effekter, som man på et tidspunkt bliver nødt til at skille sig af med - alene af pladsmæssige årsager.

Her er det tåbelige ved museumsloven, at den ikke giver mulighed for salg (jeg kender godt begrundelserne, men . . . ). Når man alligevel SKAL registrere og opliste effekterne og herefter spørge Kulturministeriet om tilladelse til at kassere/destruere effekterne, kunne samme ministerium lige så godt give tilladelse til salg. Her kunne de evt. nedlægge forbud mod salg, hvis de (ministeriet) var/er nervøse for, at et museum måske er ude på at skaffe sig indtægter "ad køkkentrappen".

Kan ministeriet give tilladelse til kassation/destruktion, må man også kunne give tilladelse/dispensation til salg, eller rettere: Det burde være sådan. Det er alene et spørgsmål om en vedtagelse - der er ingen naturlove, der forhindrer det.

Her er det så, at alle Forum-læserne burde bakke op om en sådan ændring. Skriv om det - ikke her, men til Jeres lokale folketingsmand/-dame, til museerne, til ministriet, til aviserne eller måske allerbedst til TV.
Det er utroligt, hvad der kan komme ud af "sager", når de kommer i TV.

----------

Her i sommer/efteråret har et andet statsmuseum netop foretaget denne "udsmidningsøvelse" og er nu ved at fotografere, registrere og opliste effekter med henblik på at få Kulturministeriets tilladelse til at kassere/destruere effekterne ! ! !

Jeg ville "godtnok blive tosset", hvis jeg konstaterede, at ting jeg havde overladt til et museum (og som de havde taget imod), blev kasseret og destrueret, så snart jeg havde vendt ryggen til (fordi man allerede havde rigeligt og ikke turde sige nej til modtagelse, for så får/fik man måske ikke noget en anden gang.) ! ! !

Derfor kan "Den blå avis" nemt blive alternativet, og resultatet af den slags kan vel hverken vi eller museerne være interesseret i på langt sigt.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

[image]

.

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Filip Gram, 16/12 2013, 16:52 (3755 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Her er det tåbelige ved museumsloven, at den ikke giver mulighed for salg (jeg kender godt begrundelserne, men . . . ). Når man alligevel SKAL registrere og opliste effekterne og herefter spørge Kulturministeriet om tilladelse til at kassere/destruere effekterne, kunne samme ministerium lige så godt give tilladelse til salg. Her kunne de evt. nedlægge forbud mod salg, hvis de (ministeriet) var/er nervøse for, at et museum måske er ude på at skaffe sig indtægter "ad køkkentrappen".

Nu var jeg lidt træt af at høre alles gisninger om indholdet i museumsloven, så jeg tog mig tiden til at læse den og som jeg ser det er din kritik ubegrundet. Museumsloven giver mulighed for at genstande sælges fra til ikke-museer, det skal bare godkendes at kulturministeriet. - Hvad er problemet?

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/12 2013, 17:09 (3755 dage siden) @ Filip Gram

Her er det tåbelige ved museumsloven, at den ikke giver mulighed for salg (jeg kender godt begrundelserne, men . . . ). Når man alligevel SKAL registrere og opliste effekterne og herefter spørge Kulturministeriet om tilladelse til at kassere/destruere effekterne, kunne samme ministerium lige så godt give tilladelse til salg. Her kunne de evt. nedlægge forbud mod salg, hvis de (ministeriet) var/er nervøse for, at et museum måske er ude på at skaffe sig indtægter "ad køkkentrappen".


Nu var jeg lidt træt af at høre alles gisninger om indholdet i museumsloven, så jeg tog mig tiden til at læse den og som jeg ser det er din kritik ubegrundet. Museumsloven giver mulighed for at genstande sælges fra til ikke-museer, det skal bare godkendes at kulturministeriet. - Hvad er problemet?

------------

At man skulle tro, at de/museerne ikke ved det - det nævnes i det mindste ikke (sjældent om overhovedet) -og jeg har kun set destruktion som enden på effekternes tilværelse.

"(...) og som jeg ser det er din kritik ubegrundet." Så må vi andre jo håbe, at Du har læst og forstået loven rigtigt.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

[image]

.

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Filip Gram, 16/12 2013, 17:27 (3755 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Her er det tåbelige ved museumsloven, at den ikke giver mulighed for salg (jeg kender godt begrundelserne, men . . . ). Når man alligevel SKAL registrere og opliste effekterne og herefter spørge Kulturministeriet om tilladelse til at kassere/destruere effekterne, kunne samme ministerium lige så godt give tilladelse til salg. Her kunne de evt. nedlægge forbud mod salg, hvis de (ministeriet) var/er nervøse for, at et museum måske er ude på at skaffe sig indtægter "ad køkkentrappen".


Nu var jeg lidt træt af at høre alles gisninger om indholdet i museumsloven, så jeg tog mig tiden til at læse den og som jeg ser det er din kritik ubegrundet. Museumsloven giver mulighed for at genstande sælges fra til ikke-museer, det skal bare godkendes at kulturministeriet. - Hvad er problemet?


------------

At man skulle tro, at de/museerne ikke ved det - det nævnes i det mindste ikke (sjældent om overhovedet) -og jeg har kun set destruktion som enden på effekternes tilværelse.

"(...) og som jeg ser det er din kritik ubegrundet." Så må vi andre jo håbe, at Du har læst og forstået loven rigtigt.

Håb du bare løs...
Selvom muligheden ligger indenfor lovens rammer, er det jo ikke sikkert at museerne vælger den løsning, men jeg vil da anbefale dig at læse museumsloven igennem: Det gør det noget nemmere at føre en saglig dialog med museerne, hvis man vil forsøge at sikre sig noget af det, der ellers bliver kasseret. - Og hvem ved, måske kender de ikke muligheden selv?

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/12 2013, 19:53 (3755 dage siden) @ Filip Gram

Filip Gram:

Nu var jeg lidt træt af at høre alles gisninger om indholdet i museumsloven, så jeg tog mig tiden til at læse den og som jeg ser det er din kritik ubegrundet. Museumsloven giver mulighed for at genstande sælges fra til ikke-museer, det skal bare godkendes at kulturministeriet. - Hvad er problemet?


------------

evp:

At man skulle tro, at de/museerne ikke ved det - det nævnes i det mindste ikke (sjældent om overhovedet) -og jeg har kun set destruktion som enden på effekternes tilværelse.

"(...) og som jeg ser det er din kritik ubegrundet." Så må vi andre jo håbe, at Du har læst og forstået loven rigtigt.

Filip Gram:

Håb du bare løs...
Selvom muligheden ligger indenfor lovens rammer, er det jo ikke sikkert at museerne vælger den løsning, men jeg vil da anbefale dig at læse museumsloven igennem: Det gør det noget nemmere at føre en saglig dialog med museerne, hvis man vil forsøge at sikre sig noget af det, der ellers bliver kasseret. - Og hvem ved, måske kender de ikke muligheden selv?

-------------

evp:

. . . og det var vel egenligt også det, jeg skrev ! ! !

Hvis jeg som jernbaneinteresseret ikke er helt bekendt med alle museumslovens detailler, kan jeg måske trøste mig med, at heller ikke alle i museumsverdenen er det:

[image]
[image]
[image]

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

[image]

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Allan Støvring-Nielsen, 16/12 2013, 15:33 (3755 dage siden) @ Steff

Der er to ting der slår mig når man læser bevaringsplanen for rullende materiel:

1. Den aktuelle bevaringstilstand er i mange tilfælde afgørende for om et stk. materiel skal bevares.

- hvis mange af vore i dag flot restaurerede enheder (og stor tak til de frivillige skal lyde) dengang var blevet udsat for en lignende vurdering, havde vi næppe haft dem i dag!

2. Den meget skarpe opdeling mellem museumsgenstande og driftsmateriel!

- som jeg forstår den pasus må det betyde at når en enhed først er registreret som museumsgenstand, så skal den bevares som den er og kan ikke senere blive en driftsenhed. dvs. damplokomotiver eller fx MX 132 der står på museet i Odense vil ikke kunne sættes i stand og i drift. Det er da at lægge unødige bånd på egne muligheder.

mvh, Allan

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Filip Gram, 16/12 2013, 16:45 (3755 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Der er to ting der slår mig når man læser bevaringsplanen for rullende materiel:

1. Den aktuelle bevaringstilstand er i mange tilfælde afgørende for om et stk. materiel skal bevares.

- hvis mange af vore i dag flot restaurerede enheder (og stor tak til de frivillige skal lyde) dengang var blevet udsat for en lignende vurdering, havde vi næppe haft dem i dag!

- Og hvor mange af de enheder er vidnesbyrd om noget som helst historisk? Når man man bygger en ny vognkasse og sætter på en anden undervogn er autenciteten tabt. Bevares, den er da flot, men historisk, nej.
Som jeg ser det er det meget væsentligt at denne debat tages og jeg har da også selv pustet kraftigt til den i forhold til kedler på vores damplokomotiver: Når de er udtjente, skal vi så bare svejse nye op, som kan gøres langt billigere (og de sparede penge kan derved bruges på øvrigt materiel) eller skal vi holde de gamle håndværk i hævd? Nu kommer der da retningslinjer på området, hvilket glæder mig usigeligt meget, selvom jeg også sidder med en klump i halsen over hvor meget (og nok især hvilket) materiel der ryger...

2. Den meget skarpe opdeling mellem museumsgenstande og driftsmateriel!

- som jeg forstår den pasus må det betyde at når en enhed først er registreret som museumsgenstand, så skal den bevares som den er og kan ikke senere blive en driftsenhed. dvs. damplokomotiver eller fx MX 132 der står på museet i Odense vil ikke kunne sættes i stand og i drift. Det er da at lægge unødige bånd på egne muligheder.

Det er korrekt forstået, idet genstanden "ødelægges" hvis den restaureres. Det er da muligt at den kan miste sin status, hvis man ved en senere vurdering omgører beslutningen, men så længe den er i kategorien museumsgenstand beskyttes den. - Det bør vi vel alle sætte pris på? Tidligere var alt bevaret jo i kategorien, men blev ikke beskyttet.
- I øvrigt er eksemplet med Mx 132 ikke så godt, for den er i høj grad "ødelagt", idet den er kosmetisk restaureret. - Hvem ved, den ender måske som brugsgenstand. Man kan også forestille sig at dens museale værdi overstiger "skaden" og den forbliver museumsgenstand.

Et interessant objekt i denne sag er 1854-postvognen: Den er så forkert som den overhovedet kan være, men er et monument over et tidligt bevaringforsøg. Den fortæller netop historien om hvordan man så på historiske enheder, da den blev restaureret i 1914 (tror jeg nok det var).

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Allan Støvring-Nielsen, 16/12 2013, 18:48 (3755 dage siden) @ Filip Gram

Og hvor mange af de enheder er vidnesbyrd om noget som helst historisk? Når man man bygger en ny vognkasse og sætter på en anden undervogn er autenciteten tabt. Bevares, den er da flot, men historisk, nej.

Joe, men havde vi haft en replika af litra Pr i dag, hvis ikke man havde haft 908 som udgangspunkt?

Eller måske endnu bedre, var H-maskinen ved at blive kopieret i dag hvis ikke man havde haft den til at stå og ruste foran centralværkstedet i årevis?

Jeg tvivler

mvh, Allan

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Filip Gram, 16/12 2013, 19:19 (3755 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Og hvor mange af de enheder er vidnesbyrd om noget som helst historisk? Når man man bygger en ny vognkasse og sætter på en anden undervogn er autenciteten tabt. Bevares, den er da flot, men historisk, nej.


Joe, men havde vi haft en replika af litra Pr i dag, hvis ikke man havde haft 908 som udgangspunkt?

Nej, det havde vi ikke, men havde 908 være mere interessant, uden at 1990'er teknologi var blandet sammen med det oprindelige? Måske...

Eller måske endnu bedre, var H-maskinen ved at blive kopieret i dag hvis ikke man havde haft den til at stå og ruste foran centralværkstedet i årevis?

Sikkert ikke, men hvad om den man dengang havde hevet enheder der alligevel ryger nu, ud, så 783 ikke var så medtaget?

Med mindre du læser noget mellem linjerne som jeg ikke ser, så bevares der også materiel som skal gøres køreklart, bare ikke det der har for høj historisk værdig.

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af fewyj, 16/12 2013, 19:45 (3755 dage siden) @ Filip Gram

Jo, men publicerede tekst er ikke komplet som bevaringsplan.

I firmasprog kan man vel kalde teksten om bevaringsplan for "visionen". Der er ikke sket en udmøntning, der i øvrigt skal bestå af to dele:
1) operationelle kriterier
2) faktisk udvælgelse

Sålænge dette ikke er sket, er der ikke meget 'plan' over det. Ellers bliver 'kassation' er subjektivt begreb som kan anvendes efter forgodtbefindende. Jo, der er sket en udmøntning på CvK, men uden 1) og 2) er på plads. Og endelig skal sådant et arbejde kunne underkastes revision, så uvildig kan iagttage at vision, kriterier og udvælgelse er sket på objektivt grundlag.

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Filip Gram, 16/12 2013, 19:56 (3755 dage siden) @ fewyj

Jo, men publicerede tekst er ikke komplet som bevaringsplan.

I firmasprog kan man vel kalde teksten om bevaringsplan for "visionen". Der er ikke sket en udmøntning, der i øvrigt skal bestå af to dele:
1) operationelle kriterier
2) faktisk udvælgelse

Sålænge dette ikke er sket, er der ikke meget 'plan' over det. Ellers bliver 'kassation' er subjektivt begreb som kan anvendes efter forgodtbefindende. Jo, der er sket en udmøntning på CvK, men uden 1) og 2) er på plads. Og endelig skal sådant et arbejde kunne underkastes revision, så uvildig kan iagttage at vision, kriterier og udvælgelse er sket på objektivt grundlag.

Selv med min aller bedste vilje (og den bruger jeg ellers sjældent herinde, da alt hvad der hedder "Jernbanemuseet" eller "Museumstog" på siden her, er sidestillet med noget udefinerligt stort og ondt), kan jeg virkelig ikke se hvordan du når frem til at visionen ikke er operationaliseret? Det er da muligt at processen er dokumenteret i tilstrækkelig grad til at det kan finde sted, selvom du hævder modsat? Det aner jeg ikke, men der kan da slet ikke konkluderes noget af det ud fra artiklen. En del af problematikken er jo også at ligegyldig hvor sagligt en beslutning er funderet, så vil den være et resultat af tiden og personerne der tager den, så selvfølgelig er det ikke objektive beslutninger.

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Thomas Jespersen @, Danmark, 16/12 2013, 19:52 (3755 dage siden) @ Filip Gram

Jeg er helt indforstået med at der bliver ryddet op i samlingerne og det der er blevet skrottet var ikke bedre værd, men der hvor min kæde hopper af er i forhold til de tre stålvogne og i særdeleshed CB 1101. Det var en vogn, der var en del af den køreklare stamme ved museumstog frem til 2001. Så blev den parkeret bag værkstedet og nu skrottet.
Er der nogen særlig årsag til man valgte at kassere den, siden den nu ikke er værd at bevare?
CAE var nok for tæret og BU vognen er der trods alt gemt to af og man har vel kun brug for en på hver side af Storebælt.

mvh
Thomas

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Filip Gram, 16/12 2013, 20:06 (3755 dage siden) @ Thomas Jespersen

Er der nogen særlig årsag til man valgte at kassere den, siden den nu ikke er værd at bevare?

Ja, som artiklen beskriver, er vognens historiske værdi holdt oppe mod tilstanden og derfra er vognene endt i tre kategorier:
1) Museumsgenstande
2) Rekvisiter (brugsgenstande)
3) Kassationsberretiget

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Rylle, 18/12 2013, 08:50 (3753 dage siden) @ Filip Gram

ad omveje går der rygter om at de frivilige efterlyser dise retningslinjer for at få definere hvornår noget er en museumgenstand eller en "rekvisit". siden du nu har så stor insigt i hvodan ledelsen tænker, kune du moske give en redgørelse af grænsen? det ville mange sikkert være glad for

Jernbanemuseets oprydningsprojekt, Bevaringsplanen.

af Steff, 18/12 2013, 13:44 (3753 dage siden) @ Rylle

Kære Rylle

Jeg skal og kan ikke svare for Filip Gram, det kan han kun selv gøre!! Men personligt og som privatperson synes jeg at:

Først, enten går der rygter eller også gør der ikke og hvis man har spørgsmål eller på anden måde er i tvivl, så er det naturligt, at henvende sig til sin nærmeste foresatte som frivillig. Kan han/hun ikke svare, skal han/hun nok indhente et svar. I øvrigt er rygter ikke noget man skal tage sig af, men holde sig til de facts der er og selv bedømme ud fra disse. Og som sagt, er man i tvivl, SPØRG!!

Jeg forstår udmærket godt, at frivillige ved museet (som jeg), hvor de så end arbejder, kan være i tvivl om, hvad nu alt dette med ”oprydning” eller ændringer i opgaver mv. betyder for ”min” person. Det er jo en fuldstændig naturlig menneskelig reaktion, når der synes at ske eller sker ændringer i egne forhold.

Du beder om en redegørelse for en grænse eller en definition og det kan hverken Filip eller nogen andre svare på, for det er i hver enkelt tilfælde en vurdering af den enkelte genstand, der ligger til grund.

MEN, dels er der på museets FaceBook (FB) side samt lige nu, ved at blive udsendt ”Jernbanehistorie, jernbanernes teknologi- og kulturhistorie 2013”, der er den nye afløser for det hidtidige ”Tog i tiden”. Heri er der en stor artikel, ”Bevaringsplan”, der nøje fortæller om tanker, handling og begreber i forbindelse med bevaringsplanen. Men det er IKKE en facitliste, for den findes som tidligere skrevet ikke. Men det er en god ide (super baggrundsviden) at læse denne igennem et par gange og prøve at forstå. Og igen, er man i tvivl, spørg!

Ligesom haveejere og andre må rydde op engang imellem, beboere ser på deres pulterkammer eller kælder, firmaer på deres lagre o.s.v., så gør Danmarks jernbanemuseum nøjagtigt det samme lige nu. De vil gerne vide, hvad der ligger rundt omkring (og ikke mindst tilstanden), i København, Randers, Odense mv. Og hvorfor det ligger der og er det noget, der skal ligge der eller et andet sted eller skal det eventuelt smides ud. Og det er HER, at BEVARINGSPLANEN kommer ind med tre kategorier, når man ser på materiel og materielgenstande; museumsgenstande, der skal registreres i et museumssystem (en database der er benævnt REGIN), brugsgenstande, der f. eks. kan anvendes til veterankørsel (lokomotiver og vogne) eller som effekter på udstillinger mv. og endelig ikke bevaringsværdigt, ting som museet ikke ønsker at bevare. Sidstnævnte skal så indsamles, udskilles og efterfølgende kasseres (sælges til skrot) eller overdrages f.eks. en veteranklub, der kan få glæde af genstanden.

Så, mit råd til dig (og andre) er, læs ”Bevaringsplanen” på den materielmæssige side, som en ganske almindelig oprydning i baghaven eller på pulterkammeret. Du og jeg ved jo godt, hvad der er skrald eller ikke, selvom det måske ligner eller har lignet en jernbanevogn, ikke sandt?

Til dem der ikke modtager det nævnte årsskrift, se på FB eller køb hæftet på/via museet. Det synes jeg må være indgangsvinklen, hvis man har spørgsmål! Og sidstnævnte rettes til museet for en god ordens skyld.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Filip Gram, 18/12 2013, 15:48 (3753 dage siden) @ Rylle

ad omveje går der rygter om at de frivilige efterlyser dise retningslinjer for at få definere hvornår noget er en museumgenstand eller en "rekvisit". siden du nu har så stor insigt i hvodan ledelsen tænker, kune du moske give en redgørelse af grænsen? det ville mange sikkert være glad for

Nu er spørgsmålet jo stilet til mig, men et svar kommer du til at lede længe efter. Heldigvis giver Steffen jo et fint svar og det er så hvad du får, men hvis du en anden gang søger information og forventer at jeg giver dig den, så prøv en ordentlig tone...

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Gjæst, 18/12 2013, 19:00 (3753 dage siden) @ Filip Gram

ad omveje går der rygter om at de frivilige efterlyser dise retningslinjer for at få definere hvornår noget er en museumgenstand eller en "rekvisit". siden du nu har så stor insigt i hvodan ledelsen tænker, kune du moske give en redgørelse af grænsen? det ville mange sikkert være glad for


Nu er spørgsmålet jo stilet til mig, men et svar kommer du til at lede længe efter. Heldigvis giver Steffen jo et fint svar og det er så hvad du får, men hvis du en anden gang søger information og forventer at jeg giver dig den, så prøv en ordentlig tone...

Øh, hvad er der forkert ved Rylles spørgsmål? Du kender måske Rylle i forvejen, for jeg kan ikke i hans/hendes indlæg læse noget som ikke er "ordentlig tone".

Avatar

Inkompetent

af mss ⌂, 15/12 2013, 10:44 (3756 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

S-togene, Danmarks mest benyttede tog:

En ubetydelig niche iflg. DSB Museumstog...

1. generation: 3 vogne bevaret, to overlever næppe. Kommer næppe til at køre igen.
2. generation: Mest byggede S-tog. 1 (EN) vogn bevaret... Svært at køre med (!)
Forhåbentlig overlever DJK's 4-vognstog.
3. generation: 0 (NUL) vogne bevaret. Typisk for B-linien i årtier, benyttet af mange tusinder pendlere i årtier, ikke en udstillingsvogn bevaret da "man kun er interesseret i at bevare tog man kan køre med"...!

Hvordan synes de selv det går?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Inkompetent

af glade-koege ⌂, køge, 15/12 2013, 10:52 (3756 dage siden) @ mss

Tja man kan håbe djk måske vil prøve at samle penge ind til at sætte det i stand så det kan komme i drift igen, koster vel med alt over 1 million før det er muligt, alt efter hvor meget arb man kan få lavet frvilligt og dsb s-tog må udlåne ting, toget kan jo næsten kun i h.taastrup blive lavet helt færdig og teste plus sættet skal ha lavet det nye signal program i begge styrerum, ikke billigt nok.

Inkompetent

af Muncken, 15/12 2013, 12:05 (3756 dage siden) @ mss

Hvorfor er det et problem at djk har, og så at jbm skiller sig af med deres? Der er igen grund til at vi har et her og der af alting og skal konkurrere...
Generelt i denne tid må opfordringen være samarbejde på alle leder og kanter... Veterantog er i knæ i DK, ingen penge, ingen folk, ingen plads, ingen kunder...

Mvh Muncken

Inkompetent

af Steff, 15/12 2013, 12:17 (3756 dage siden) @ mss

Kære Morten

Jeg - og muligvis andre - bliver så kede- og lidt trætte af, at du bruger det meget stærke ord "Inkompetent" offentligt, når noget går dig imod.

Fordi der nu sker nogle ting du ikke har indflydelse på, eller har forsøgt at få indflydelse på, er dem, der så træffer en beslutning inkompetente!!

Hvis jeg nu anvender din retorik og den måde, der får dig til at anvende ordet inkompetent på, så er jeg vel også sprogligt i min ret til at fortælle alle læserne her på siden, at jeg anser dig som ualmindelig inkompetent som fotograf, da jeg ikke kan finde et eneste fotografi af det, JEG nu synes om, vel? For du anser dig vel ikke som inkompetent, når du lader alle se dine billeder på din hjemmeside, vel?

Jeg ved, at alle ville have forståelse for hvis du skrev, at du er aldeles uenig i det skete. Samtidig hermed ville det - når man nu kommer med en så voldsom negativ kritik - være på sin plads, at du fremkommer med et løsningsforslag, for en presenning gør det ikke, det ved både du og jer. Altså et velargumenteret og gennemførligt forslag til:

- Hvem udfører et projektforslag med begrundelser for bevarelsen,
- Hvem skal finansiere og hvor skal midlerne hentes, privat, offentligt eller fondsmidler (og hér hvem skal søge hvor),
- Hvor skal en renoveringen gennemføres og hvem søger om den plads til rådighed under hensyntagen til værktøjer, adgangsveje, arbejdskraft mv., og
- Hvem udarbejder en arbejdsplan for hvem gør hvad både professionelle og frivillige.

I øvrigt er jeg da selv ked af at materiel må afskaffes på den ene eller anden måde, men virkeligheden er en anden end den mulige fantasiverden, vi som entusiaster engang imellem lever i, og hvor alt bare skal bevares for eftertiden uden anden omtanke, ikke sandt?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Inkompetent - bevaring af materiel.

af Gert, Aalborg, 15/12 2013, 12:34 (3756 dage siden) @ Steff

Det kan ikke nytte noget at forsøge at bevare en masse materiel, vi alligevel ikke kan magte at bevare ordentligt.Så ender man med at have ingenting.
Så må det være vigtigere at begrænse sig til det vigtigste materiel, der så kan tages ordentlig vare på.

Gert

- bevaring af materiel. - fonde mv

af Jakob, 15/12 2013, 13:00 (3756 dage siden) @ Gert

Hej
Er der nogen af jer der arbejder med bevaring af jernbaner og "tog", der har talt med Augustinus fonden? De skriver direkte at da støtter gamle køretøjer http://www.augustinusfonden.dk/Applications/Supported.aspx - måske kunne det også være lokomotiver og togvogne.

Ellers må man vel være kreativ: Søge støtte til at ombygge en MX til at køre på ethanol, naturgas/biogas, affald (pyrolyseolie) eller hvad man nu kan finde på.

Måske skal jernbaneklubberne gå efter også at få en ny type frivillige, der nok er dårlige til metal arbejde, men gode til fundraising med en computer.
Mvh Jakob

- bevaring af materiel. - fonde mv

af Steff, 15/12 2013, 13:23 (3756 dage siden) @ Jakob

Kære Jakob

Jeps, fonde er en god ide, men de "klatter" ikke bare pengene væk.

For i det hele taget at komme i betragtning, koster det faktisk "kassen". Forstået på den måde, at du NORMALT skal have udarbejdet en professionel projektbeskrivelse, hvori hele processen er beskrevet fra A til Z (Å), helst suppleret med 3D tegninger og billeder. Ligeledes skal du normalt redegøre for andre midlers tilvejebringelse, da fondene normalt ikke - med mindre det er fondens eget projekt - betaler det hele.
Så ja, fonde er gode til et realistisk projekt, der er indenfor det fonden støtter.

Man bør i sidste ende henvende sig til enten en professionel "fondraiser" eller fonden først, for i det hele taget at høre, hvad kræves FØR end man går igang med en projektbeskrivelse.

(Ka´ ik´ lade være, UNDSKYLD, men søger man Augustinusfonden, må der vel senere kun være adgang for rygere eller tidligere storrygere, da fondens midler jo henhører fra tobaksindustrien og hvis man altid har været "hellig og politisk korrekt ikke ryger", kan man jo ikke søge om penge i en fond, der har fået pengene på noget så grimt,vel:-P ).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (ex. ikke hellig storryger)

--
Steffen Dresler

Inkompetent

af Allan Støvring-Nielsen, 15/12 2013, 13:24 (3756 dage siden) @ Steff

Jeg er enig I at man ikke kan bevare alt, men at bevare et kvart eller et halvt S-tog giver da ingen mening! Desværre tror jeg at oprydningen på Cvk. kun er begyndelsen.

Er spændt på om Steff kan bevare sit gode humør når museumsledelsen opdager at:

- katalog nr. "Damplokomotiv litra E" findes i tre eksemplarer. Dermed er der to dubletter man kan skille sig af med! ;-)

mvh, Allan

Inkompetent

af Steff, 15/12 2013, 13:36 (3756 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

De´ ka´ jeg sagtens Allan:-) ! Der er jo både et udstillet og en kommende kørende (991). Yderligere er der jo en privatmand der ejer en E (som realistisk nok hverken bliver det ene eller det andet). Men typen er jo bevaret dels i DK som i S!!!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeg er jo IKKE uenig i at det ville være dejligt at bevare så meget som muligt, men når nu det IKKE er muligt af titusind årsager, nytter det jo ikke at kæmpe imod (don´t fight the settings), men jeg prøver så at få indflydelse på det der sker og DET gør jeg så!;-)

--
Steffen Dresler

Inkompetent

af LasseG, 15/12 2013, 14:18 (3756 dage siden) @ Steff

Jeg - og muligvis andre - bliver så kede- og lidt trætte af, at du bruger det meget stærke ord "Inkompetent" offentligt, når noget går dig imod.

Jeg er enig i ordforbruget kan forplumre men det kan undre at man ikke har nogen prioritering af s-banen selvom at den dagligt har flere passagerer end hele fjern har.

Det kan da derfor ikke undre at Morten kan mene det skyldes et inkompetent valg - naturligvis skal der prioriteres men ikke at gemme togsæt som har bundet hele hovedstaden sammen i 40 år - lidt sjovt at det er mange år siden at man fik fat i et MR-sæt, det togsæt som har bundet Jylland og Fyn sammen er åbenbart mere vigtigt.

(Sidder og bliver helt bekymret for om der bliver gemt et metrotog når den dag kommer og der skal indsættes nye tog her.)

Inkompetent

af Muncken, 15/12 2013, 15:30 (3756 dage siden) @ LasseG

Det var da en kedelig måde at spilde sin tid på, du skulle istedet bruge tiden på selv at sørge for at der er et der bliver bevaret. Det kan gøres ved at engagere sig de steder hvor frivillige bruger deres tid... Museumstog, djk og jernbaneklubberne... Har nytter det ikke at sidde og pige ihvertfald, men i øvrigt vil jeg mene du har god tid...

Mht s-tog, så har djk jo et... Så gør det jo ikke noget at der så også står en motorvogn på museet som folk kan se?
Der ER et helt tog BEVARET, men det gælder måske ikke fordi det er djk der får mulighed for at køre med det? Så kan museumstog jo fint køre med MR?

I det hele taget burde alt uanset hvor det står betragtes som et hele... Så kan man virkelig få lavet nogle fede tog hvis der var engagement blandt frivillige... Igen ordet samarbejde!

Mvh Torben Munck, frivillig!

Inkompetent

af LasseG, 15/12 2013, 15:37 (3756 dage siden) @ Muncken

Det var da en kedelig måde at spilde sin tid på, du skulle istedet bruge tiden på selv at sørge for at der er et der bliver bevaret. Det kan gøres ved at engagere sig de steder hvor frivillige bruger deres tid... Museumstog, djk og jernbaneklubberne... Har nytter det ikke at sidde og pige ihvertfald, men i øvrigt vil jeg mene du har god tid...

Tror at efter det første MM+AS(FS) sæt blev skrottet midt i denne renovering - så har jeg nok ikke så stor lyst til at bruge en stor del af min fritid på noget der blot kan sendes til ophug fra den ene dag til den anden.


Mht s-tog, så har djk jo et... Så gør det jo ikke noget at der så også står en motorvogn på museet som folk kan se?
Der ER et helt tog BEVARET, men det gælder måske ikke fordi det er djk der får mulighed for at køre med det? Så kan museumstog jo fint køre med MR?

Af anden generation - som du måske bemærkes omtale 1. og 3. generation også!

I øvrigt så er det vel dårlig planlægning at overtage et togsæt i 2007 og så i 2013 skotte det? Hvor er planlægningen - altså den langsigtede.

Inkompetent

af Muncken, 15/12 2013, 15:49 (3756 dage siden) @ LasseG

Den kommer heldigvis nu, så det er bare med at hænge i hvis man vil have en chance for at have indflydelse Lasse.... ;)

Inkompetent

af glade-koege ⌂, køge, 15/12 2013, 19:53 (3756 dage siden) @ LasseG

toget blev skrottet pga af asbest hvilket er fair nok, simpelthen for farligt at arbejde med...

svar nu:

af glade-koege ⌂, køge, 15/12 2013, 20:38 (3756 dage siden) @ glade-koege

PT ligner det ikke togsættet kommer i den nye hal desværre.. hvilket nok vil sige det ikke har en fremtid :-(

trist..

Inkompetent

af KimC, 15/12 2013, 15:02 (3756 dage siden) @ mss

Ja, det er for dårligt at der ikke er bevaret et sæt af alle S tog, køreklart naturligvis, samt et Ma heltog, Mk-Fk, MB lyn, APO lyn, en MZ fra hver serie, de to første serier desuden et eksemplar i hver bemaling.

Men hvem skal vedligeholde det, og holde det køreklart. Hvem skal køre med de ture der nødvendigvis må køres for at skabe indtægter til så ambitiøs en målsætning.

På S banen kan man i dag køre uden HKT. Når HKT en gang afløses vil der sikket komme krav som knapt er så lempelige, og mest sansynligt vil at materiel der ikke skal køre i sporspærring skulle have togkontolanlæg. S banen er et af de steder hvor man får svært ved lige at lave en sporspærring for et udflugstog.

Hvis det der bliver tilbage af veterantogsbranchen bliver mere levedygtigt ved at skrotte de håbløse projekter, bør man acceptere det, også selv om noget af ens eget yndlingsmateriel ryger til ophug.

Inkompetent

af LasseG, 15/12 2013, 15:44 (3756 dage siden) @ KimC

Ja, det er for dårligt at der ikke er bevaret et sæt af alle S tog, køreklart naturligvis, samt et Ma heltog, Mk-Fk, MB lyn, APO lyn, en MZ fra hver serie, de to første serier desuden et eksemplar i hver bemaling.

Hvor mange passagerer har Mk-Fk eller APO lyn transporteret i forhold til 1., 2. og 3. generations s-tog? Vi snakker her om grundstammen i den Københavnske nær og lokaltrafik de sidste næsten 80 år...

På S banen kan man i dag køre uden HKT. Når HKT en gang afløses vil der sikket komme krav som knapt er så lempelige, og mest sansynligt vil at materiel der ikke skal køre i sporspærring skulle have togkontolanlæg. S banen er et af de steder hvor man får svært ved lige at lave en sporspærring for et udflugstog.

Det sker jo også på fjern - derfor skrotter man jo ikke det hele af den grund?

Avatar

Definition

af mss ⌂, 15/12 2013, 20:11 (3756 dage siden) @ mss

Jeg beklager hvis ordet "inkompetent" har virket mere negativt end hensigten:
Med dette mener jeg, at der aldrig har været et seriøst overordnet organ der har taget stilling til samlingen i stil med Nationalmuseet eller lignende. Det er først og fremmest op til de siddende (forretnings) folk i DSB, og den til enhver tid siddende ledelse samt div. frivillige hhv. lønnede medarbejdere i DSB Museumstog at vurdere hvad der er bevaringsværdigt eller ej, og det betvivler jeg på det stærkeste at de er, og nogensinde har været kompetente = VIDENDE i tilsstrækkelig grad til at kunne vurdere. De mange katastrofale eksempler, herunder S-togs "bevaringen" taler deres eget tydelige sprog, og økonomien vejer alt for tungt og er altid opstillet ud fra en forudsætning om at materiellet skal være eller snarest muligt gøres køreklart.

Jeg mener altså IKKE at folkene i DSB Museumstog som sådan er inkompetente, de fleste er sikkert knalddygtige til det, der er deres kompetenceområde.
Jeg er blot af den klare opfattelse at der i DSB/DSB Museumstog mangler og altid har manglet den kompetence og historiske forståelse, indsigt og det overblik i beslutningstagningen der ville være, havde man professionelle museumsfolk, historikere m.v. til at sidde med beslutningerne.

Jeg er ikke ude opå at ændre på noget, eller at så splid, skuffelse, harme eller lignende. Ville bare lufte min opfattelse.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Definition

af Rylle, 16/12 2013, 10:57 (3755 dage siden) @ mss

Jeg er blot af den klare opfattelse at der i DSB/DSB Museumstog mangler og altid har manglet den kompetence og historiske forståelse, indsigt og det overblik i beslutningstagningen der ville være, havde man professionelle museumsfolk, historikere m.v. til at sidde med beslutningerne.


skal vi for en god ordens skyld ikke blive enige om, at museumstog er underlagt jernbanemuseet, alt materiellet er derved deres og derfor er det også dem der bestemmer hvad der skal ophugges og gemmes?

hvis du stadig mener at museumstog bare er ligeglade med den kulturarv de for tiden ikke magter at holde kørende, så syntes jeg du skal møde op på det nærmeste værksted og forhøre dig om baggrunden for det hele. jeg tror de frivillige er mere end vilde for at fortælle dig det!

Avatar

Definition

af mss ⌂, 16/12 2013, 14:24 (3755 dage siden) @ Rylle

Ja det er jeg klar over, men Jernbanemuseets dispositioner har nu ofte undret mig, og i særdeleshed når det gælder S-togene.
3.g. blev skrottet med en begrundelse der er ubrugelig: En lille serie, umulig at holde kørende. Man var ikke interesseret i blot at bevare en vogn til udstilling. Faktum er at de var typiske for B-linien i flere årtier, og de fleste Københavnere kender dem. Det var man tydeligvis ikke vidende om.
Nu står man så med en 2.g. vogn, den kan kun udstilles, men nu er det så åbenbart alligevel godt nok.
En Asbestsanering er dyr/krævende, det samme ville reperation efter hærværket/dørtyveriet være.
Men hvad er en kedelrenovering af et damplokomotiv så?
Hvad er genopbygningen af en gammel trævogn så?

Det er altsammen et spørgsmål om prioritering, bevaring af S-tog vægter bare ikke hos Museumstog alias Jernbanemuseet alias DSB.
Havde de vidst mere om historien bag havde det set anderledes ud.

Eksempel Berlin
De har heller ingen penge, men der er bevaret 4-5 togsæt og en del enkeltvogne på museer og i private hænder.

Men det her er jo bare en gang brokkeri, efter at man endnu engang har truffet en for mig chokerende beslutning.

Øv bøv, men sket er sket.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Definition

af Filip Gram, 16/12 2013, 14:37 (3755 dage siden) @ mss

3.g. blev skrottet med en begrundelse der er ubrugelig: En lille serie, umulig at holde kørende. Man var ikke interesseret i blot at bevare en vogn til udstilling. Faktum er at de var typiske for B-linien i flere årtier, og de fleste Københavnere kender dem. Det var man tydeligvis ikke vidende om.

Nu er jeg en af de få - hvis ikke de eneste - der faktisk gjorde en indsats for at få bevaret et 3.G sæt, senere éen vogn og det var ganske enkelt ikke muligt af den simple årsag at S-tog ikke ønskede det!

Jeg skrev til både DJK og til Jernbanemuseet for at få dem til at "se lyset" (i hvert fald dét lys jeg så), men ingen var interessede. Så gik jeg til DSB S-tog, som meget belejligt undgik at svare og den stakkels sekretær måtte være kreativ for at finde på nye undskyldninger for hvorfor jeg ikke kunne tale med rette vedkommende (som var en navngiven person med "fingeren på knappen"). Noget skete der dog, for de sæt der endnu henstod på Holbæk station blev pludselig vandaliseret af ophugger-sjakkene, mens de ventede på transport til ophuggerpladsen. Det er naturligvis kun formodninger, men hvorfor skulle man skære mere eller mindre umotiveret i dem inden transporten, med mindre det handlede om at gøre dem "uinteressante"?

Jeg kan dog undre mig over hvorfor alle disse ryster der nu lyder herinde, først larmer op når det er for sent? Hvis alle enhederne fra Cvk var køreklare, var de næppe hugget op, så slip tasterne og træk i arbejdstøjet, folkens! Det er resultater omverden vil se, ikke vores mere eller mindre urealistiske drømme!

Definition

af thomash, 16/12 2013, 22:21 (3755 dage siden) @ Filip Gram

3.g. blev skrottet med en begrundelse der er ubrugelig: En lille serie, umulig at holde kørende. Man var ikke interesseret i blot at bevare en vogn til udstilling. Faktum er at de var typiske for B-linien i flere årtier, og de fleste Københavnere kender dem. Det var man tydeligvis ikke vidende om.


Nu er jeg en af de få - hvis ikke de eneste - der faktisk gjorde en indsats for at få bevaret et 3.G sæt, senere éen vogn og det var ganske enkelt ikke muligt af den simple årsag at S-tog ikke ønskede det!

Jeg skrev til både DJK og til Jernbanemuseet for at få dem til at "se lyset" (i hvert fald dét lys jeg så), men ingen var interessede. Så gik jeg til DSB S-tog, som meget belejligt undgik at svare og den stakkels sekretær måtte være kreativ for at finde på nye undskyldninger for hvorfor jeg ikke kunne tale med rette vedkommende (som var en navngiven person med "fingeren på knappen"). Noget skete der dog, for de sæt der endnu henstod på Holbæk station blev pludselig vandaliseret af ophugger-sjakkene, mens de ventede på transport til ophuggerpladsen. Det er naturligvis kun formodninger, men hvorfor skulle man skære mere eller mindre umotiveret i dem inden transporten, med mindre det handlede om at gøre dem "uinteressante"?

Du får lige sådan en her [image] for din ihærdige indsats for bevaring af et 3. G. S-tog.. Det er brand ærgerligt at det ikke lykkedes, men at tanken og initiativet var der er fedt!! :)

Og så lige et lille billede for at minde de fantastisk fede S-Tog. :)

2 ukendte 3. G. S-tog på Nørrebro station - 14/10/2004. (Foto: Thomas Hupfeldt)
[image]

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Definition

af tybalt, Holbæk, 16/12 2013, 22:41 (3755 dage siden) @ thomash

... og herfra blot et enkelt billede fra den sidste rejse!
[image]

--
Med venlig hilsen
Henk

Definition

af Georg Schmidt, 16/12 2013, 23:27 (3755 dage siden) @ tybalt

Ved leveringen i 1979.

[image]
I spor 1 på Århus H 1979.

[image]

Mvh
Georg

Definition

af krabsen @, 17/12 2013, 08:43 (3754 dage siden) @ thomash

Det er brand ærgerligt at det ikke lykkedes, men at tanken og initiativet var der er fedt!! :)

Hm.. Med al respekt - hvorfor egentlig?

Når der nu - som overalt i museums-verdenen - er knappe ressourcer, er det vel ikke det mest oplagte at bruge disse på at bevare et forsøgsprojekt, der blev skrottet?

Definition

af thomash, 17/12 2013, 12:08 (3754 dage siden) @ krabsen


Hm.. Med al respekt - hvorfor egentlig?

Når der nu - som overalt i museums-verdenen - er knappe ressourcer, er det vel ikke det mest oplagte at bruge disse på at bevare et forsøgsprojekt, der blev skrottet?

Jeg havde ingen forventning om, at man skulle bevare et køreklart 3. G. S-Tog, men at bevarede et halvtog, man kunne bruge til udstilling. Det ville i min verden give stor mening. Selvom det var et prototype s-tog, kørte det alligevel i mange år, og var på sin måde meget specielt i forhold både 2.G og 4.G...

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Avatar

Forsøgsprojekt?

af mss ⌂, 19/12 2013, 00:33 (3753 dage siden) @ krabsen

Det er brand ærgerligt at det ikke lykkedes, men at tanken og initiativet var der er fedt!! :)


Hm.. Med al respekt - hvorfor egentlig?

Når der nu - som overalt i museums-verdenen - er knappe ressourcer, er det vel ikke det mest oplagte at bruge disse på at bevare et forsøgsprojekt, der blev skrottet?

En ytring der desværre meget præcist afdækker det problem jeg taler om.

3.g. togene var meget mere end et forsøg.
Serietogene blev leveret i 1986 som supplement til 2.g. togene, efter forsøgstogene fra 1979. De kørte trofast i flere årtier på B-linien, og derefter nogle år på ringbanen. Det ville du som Københavnsk togpendler og/eller entusiast have bemærket.
De var dagligdags tog for dem der kørte med dem. Det var en lille serie ja, men tog som folk dag ud og dag ind benyttede og lagde mærke til. Det var de nye tog der kørte på line B, punktum.
Forsøgstog kan man vel godt kalde de fire 4-vognstog fra 1979 med to dørpartier pr. vognside, men selv disse tog kørte længere end nogen havde forestillet sig.

Skulle det ikke kunne retfærdiggøre bevarelsen af 1-2 vogne? Det synes jeg.

Et par af mine billeder til minde om 3.g.:

[image]
Glostrup 1996.
Bemærk forsøgsstrømaftageren. En sådan fandtes også på et 2.g. tog.

[image]
København H 2003.
Her i "Nyt design".

[image]
Flintholm 2006.
Enden nærmer sig...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Forsøgsprojekt?

af esni, Frederikssund, 19/12 2013, 00:36 (3753 dage siden) @ mss

Glem ikke at komforten i disse tog var langt bedre end i hamsterne

Avatar

Forsøgsprojekt?

af mss ⌂, 19/12 2013, 00:44 (3753 dage siden) @ esni

Glem ikke at komforten i disse tog var langt bedre end i hamsterne

Ja siddekomforten var god, men jeg husker flere der klagede over at de blev dårlige af de "gyngende" bevægelser. Men det var vist tilbage da de kun kørte i samdrift med 2.g. Der havde man ikke 4.g. at sammenligne med ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Forsøgsprojekt?

af esni, Frederikssund, 19/12 2013, 01:23 (3753 dage siden) @ mss

Glem ikke at komforten i disse tog var langt bedre end i hamsterne


Ja siddekomforten var god, men jeg husker flere der klagede over at de blev dårlige af de "gyngende" bevægelser. Men det var vist tilbage da de kun kørte i samdrift med 2.g. Der havde man ikke 4.g. at sammenligne med ;-)

Gyngende bevægelser er da et større problem i 4g!

Avatar

Forsøgsprojekt?

af mss ⌂, 19/12 2013, 11:38 (3752 dage siden) @ esni

Glem ikke at komforten i disse tog var langt bedre end i hamsterne


Ja siddekomforten var god, men jeg husker flere der klagede over at de blev dårlige af de "gyngende" bevægelser. Men det var vist tilbage da de kun kørte i samdrift med 2.g. Der havde man ikke 4.g. at sammenligne med ;-)


Gyngende bevægelser er da et større problem i 4g!

Præcis :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Forsøgsprojekt?

af Peter H, Nærum, 20/12 2013, 21:14 (3751 dage siden) @ esni

Jeg vil helt klart mene at 4.g'erne har "hidsige" bevægelser, svært at finde det rette ben at stå på.

Og jeg er helt enig i at 3.g'erne havde de her ret karakteristiske "gyngende", el måske snarer vuggende sidebevægelser.

Jeg kørte en del med dem på B linien fra Holte i slut 90'erne.

Mvh
Peter H

Avatar

Inkompetent

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/12 2013, 22:47 (3756 dage siden) @ mss

Al bevarelse af (maskulin) teknisk kulturhistorie har meget ringe kår i Danmark og har haft det længe. Resultatet er at det hele sker i privat regi og bliver atomiseret så ingen kan løfte opgaverne. Eneste fordel jeg lige ser er at alle har tæt til et sted hvor der "leges med mekanik".
Bare se om landet har et ordentligt teknisk museum. Jeg har oplevet det da det lå på Nordre Strandvej. Jeg ved ikke hvad der var i vejen med den bygning som var 1.etape af et større anlæg. Bilmuseer af stærkt vekslende kvalitet ligger spredt ud over landet. Dieselhouse kæmper med svigtende besøg - der er ikke rigtig plads til andet end den store motor og ikke ret meget til særudstillinger.
Der er jo heller ikke den samme gloire i at læse til ingeniør som der måske var for 50 eller 75 år siden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 15/12 2013, 16:06 (3756 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Her er, hvad jeg indtil nu har kunnet stykke sammen til brug i databasen. Jeg modtager gerne rettelser og tilføjelser til listen.

DSB AD 315 (vognkasse): Oph 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB Bhs 823: Køres til Jylland for oph.
DSB BU 3701: Oph 2/12-13 på Cvk Kh.
DSB CAE 1271: Oph. 4/12-13 på Cvk Kh.
DSB CB 1101: Oph 2/12-13 på Cvk Kh.
DSB CH 515: Oph.
DSB CL 1612: Oph 28/11-13 på Cvk Kh.
DSB FS 7281: Oph 2/12-13 på Cvk Kh.
DSB FU 8021: Oph 27/11-13 på Cvk Kh.
DSB MU 8521: Oph 27/11-13 på Cvk Kh.
DSB S 9 (vognkasse): Oph. 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB Sd 69600: Oph 12/12-13 på Cvk Kh.
DSB Ucs 022 (dampmølle): Oph 28/11-13 på Cvk Kh.
DSB ZA 99529 (Carlsberg): Oph 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB ZE 502751 (OK): Oph 3/12-13 på Cvk Kh.
DSB ZE 503061 (OK): Oph 3/12-13 på Cvk Kh.
DSB ZE 508047 (DSSF): Oph 28/11-13 på Cvk Kh.
DSB Hjælpevogn 5: Oph 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB Redningsvogn 3 (vognkasse): Oph 5/12-13 på Cvk Kh.
2 DSB Hbis-vogne: Oph.

Ophugges ikke:
DSB QRL 36307 (?)
DSB TD 8533
DSB TD 8550
DSB TH 9082
TKVJ C 23

--
[image]

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af Allan Støvring-Nielsen, 15/12 2013, 19:25 (3756 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for listen, den gav overblik!

Hvis listen også skal omfatte hvad der ikke bliver ophugget mangler MM vognen (kan dog ikke huske nummeret)

mvh, Allan

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af KSC, 15/12 2013, 21:16 (3756 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hvis det var den der har været udstillet på museet, er det MM 7804

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af KSC, 15/12 2013, 21:20 (3756 dage siden) @ KSC

Rettelse MM 7806

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af Allan Støvring-Nielsen, 15/12 2013, 22:18 (3756 dage siden) @ KSC

Rettelse MM 7806

Det er det ikke. Den blev ophugget sidste år

mvh, Allan

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af BoA @, Herlev, 15/12 2013, 23:11 (3756 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej Allan.

Hvis listen skulle indeholde alt ikke ophugget blev den lang. ;-)
Nummeret / Litraet på MM-en er MM7781 (FS7281 +500)
Sættet var/er litreret: MM7781 - FU8021 - MU8521 - FS7281
DJK´s sæt er litreret: MM7795 - FU8035 - MU8535 - FS7295

Mvh.
Bjørn

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af Lue, 16/12 2013, 13:33 (3755 dage siden) @ BoA

Kan ikke forstå at man ikke heller ofrede nogle penge på nogle af de danske vogne/lokomotiver man havde stående, end at bruge en masse penge på nogle ligegyldige spisevogne og sovevogne der jo alligevel ikke er den store interesse for her i landet.

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af Filip Gram, 16/12 2013, 14:41 (3755 dage siden) @ Lue

Kan ikke forstå at man ikke heller ofrede nogle penge på nogle af de danske vogne/lokomotiver man havde stående, end at bruge en masse penge på nogle ligegyldige spisevogne og sovevogne der jo alligevel ikke er den store interesse for her i landet.

Rolig nu, der er tale om éen sovevogn og éen spisevogn... Desuden mangler der ikke penge til de øvrige projekter, så find du bare arbejdstøjet frem, så kommer nogle af de danske vogne/lokomotiver også ud at køre!

Avatar

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen

af mss ⌂, 19/12 2013, 00:40 (3753 dage siden) @ Lue

Kan ikke forstå at man ikke heller ofrede nogle penge på nogle af de danske vogne/lokomotiver man havde stående, end at bruge en masse penge på nogle ligegyldige spisevogne og sovevogne der jo alligevel ikke er den store interesse for her i landet.

Både og. I "gamle dage" var der jo mange internationale tog, og disse vogne er eksotiske og anderledes. Det er gode blikfang til udstillingen. Har du set CIWL-spisevognen på museet? Den er drønflot! :-)

[image]

[image]

Hvilken sovevogn er der forresten tale om? Den må jeg have overset...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen v2

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/12 2013, 19:35 (3755 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Her er en opdateret version over materiellet på Cvk Kh. Jeg modtager fortsat gerne rettelser og tilføjelser til listen.

Tilføjet:
DSB CE 1341: Oph.
DSB KJ-vogn: Ophugges.
DSB ZE 503723 (DFB): Oph.
DSB Specialvogn 337 (PB 10334): Oph.

---------------------------------------------------

DSB AD 315 (vognkasse): Oph 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB Bhs 823: Køres til Jylland for oph.
DSB BU 3701: Oph 2/12-13 på Cvk Kh.
DSB CAE 1271: Oph. 4/12-13 på Cvk Kh.
DSB CB 1101: Oph 2/12-13 på Cvk Kh.
DSB CE 1341: Oph.
DSB CH 515: Oph.
DSB CL 1612: Oph 28/11-13 på Cvk Kh.
DSB FS 7281: Oph 2/12-13 på Cvk Kh.
DSB FU 8021: Oph 27/11-13 på Cvk Kh.
DSB KJ-vogn: Ophugges.
DSB MU 8521: Oph 27/11-13 på Cvk Kh.
DSB S 9 (vognkasse): Oph. 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB Sd 69600: Oph 12/12-13 på Cvk Kh.
DSB Ucs 022 (dampmølle): Oph 28/11-13 på Cvk Kh.
DSB ZA 99529 (Carlsberg): Oph 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB ZE 502751 (OK): Oph 3/12-13 på Cvk Kh.
DSB ZE 503061 (OK): Oph 3/12-13 på Cvk Kh.
DSB ZE 503723 (DFB): Oph.
DSB ZE 508047 (DSSF): Oph 28/11-13 på Cvk Kh.
DSB Hjælpevogn 5: Oph 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB Redningsvogn 3 (vognkasse): Oph 5/12-13 på Cvk Kh.
DSB Specialvogn 337 (PB 10334): Oph.
2 DSB Hbis-vogne: Oph.

Ophugges ikke:
DSB MM - Til Odense.
DSB QRL 36307 (?)
DSB TD 8533 - Til Odense.
DSB TD 8550 - Til Odense.
DSB TH 9082 - Til Odense.
TKVJ C 27 - Til Lunderskov

--
[image]

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen v2

af UTJ, 16/12 2013, 20:18 (3755 dage siden) @ Tommy Nilsson

AD 315 skal rettes til AD 313, alias Ambulancepersonvogn 1. Jeg stødte i øvrigt på kassen af Ambulancepersonvogn 2 ved Fredensborg, en lækker sjællandsk sag fra 1885/86 i samme serie som de sjællandska salonvogne Sb 5 og Sb 6.

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen v2

af Langhoff, Kolding, 16/12 2013, 20:54 (3755 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Forum

Som gammel Mo-nørd tilbage i 80'erne er jeg lidt interesseret i at følge den sidste Bhs'er på sin sidste rejse. Kender nogen til tid og sted for ophug samt evt. til tidspunkt for transport til Jylland?

--
Vh Langhoff

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen v2

af steen michelsen, 17/12 2013, 08:56 (3754 dage siden) @ Langhoff

Synes jeg husker, at der også stod en FE muligvis 4925 på stykket efter malerværkstedet, er den ikke også datid nu ? Kiggede lige Jernbanens liste over FE er igennem der står JBM som ejer af 4922,4925,4926,4929 og den køreklare 4930. Kunne forestille mig, at en eller flere af de først nævnte for længst er gået til de evige jagtmarker ?

Med hensyn til oprydningen, synes jeg, ikke der er så meget at græde over, andre end BHS en. DET er den sidste, og er i min optik et klenodie, køn er den ikke, sæderne er ej heller rare, at sidde i, asbest er der sikkert også rigeligt af, men det er museets sidste mulighed for, at bevare den klassiske MO styrevogn, som var rigtigt mange menneskers rejsemulighed gennem temmelig mange år. Asbesten skal fjernes, og det koster, uanset hvad, men hvorfor ikke sætte den i stand, med løse borde og stole så museet også kan tilbyde en udflugtsvogn med deres MO er ? Den nævnte restaurering, vil helt sikkert kun koste en brøkdel af hvad sovevogn og spisevogns projekterne har kostet og hvis man så i første omgang undlader at reetablere styremuligheden, ja så var det helt sikkert til, at have med, at gøre.

Steen Michelsen

Avatar

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen v2

af mss ⌂, 19/12 2013, 00:41 (3753 dage siden) @ steen michelsen

Synes jeg husker, at der også stod en FE muligvis 4925 på stykket efter malerværkstedet, er den ikke også datid nu ? Kiggede lige Jernbanens liste over FE er igennem der står JBM som ejer af 4922,4925,4926,4929 og den køreklare 4930. Kunne forestille mig, at en eller flere af de først nævnte for længst er gået til de evige jagtmarker ?

Med hensyn til oprydningen, synes jeg, ikke der er så meget at græde over, andre end BHS en. DET er den sidste, og er i min optik et klenodie, køn er den ikke, sæderne er ej heller rare, at sidde i, asbest er der sikkert også rigeligt af, men det er museets sidste mulighed for, at bevare den klassiske MO styrevogn, som var rigtigt mange menneskers rejsemulighed gennem temmelig mange år. Asbesten skal fjernes, og det koster, uanset hvad, men hvorfor ikke sætte den i stand, med løse borde og stole så museet også kan tilbyde en udflugtsvogn med deres MO er ? Den nævnte restaurering, vil helt sikkert kun koste en brøkdel af hvad sovevogn og spisevogns projekterne har kostet og hvis man så i første omgang undlader at reetablere styremuligheden, ja så var det helt sikkert til, at have med, at gøre.

Ja det er trist, endnu et markant køretøj der opgives :-(

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jernbanemuseets oprydningsprojekt - listen v2

af Hans Ingvartsen @, 24/12 2013, 14:54 (3747 dage siden) @ mss

Hejsa.

Hvad kan problemet være, MO 1881 står og rådner op i Randers. hug dog den ene styreende og sæt i Bhs, vupti så er førerpladsen hurtigt genlavet, MO 1881 er jo allerede dødsdømt !

Kan vel ikke være så svært vel, eller er det vilje der mangler , JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.

Mvh.

Hans Ingvartsen.

Avatar

Jernbanemuseets oprydningsprojekt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/1 2014, 12:54 (3737 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Mon der var nogen der nåede at fotodokumentere vognene, eller evt. kan linke til en side hvor de kan ses?

Hej Allan

Jeg (gen-)fandt tilfældigvis ozzie's billeder fra CvK fra årene 2005 og 2008 i denne tråd.
Her er der også en mulighed for at se et billede af Sd 69600, som (formodentlig) nu også er på vej i smelteovnen.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Indsend billederHectorrail

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak