Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Påskrifter til Q-vogne

af Jimmy, 29/9 2010, 15:13 (4956 dage siden)

Hej.

Jeg er med i en jernbane klub, hvor vi er ved at renovere en DSB Qg-vogn fra 1916.
Men jeg mangler nogle virkelige gode billeder af disse vognes påskrifter m.m. Det er lykkes at finde noget af det her på nettet. Men er der nogen der ligger inde med nogle billeder hvor man kan se disse påskrifter.

Er der forskel Q-vogne og Qg-vogne, her tænkes mest på påskrifterne.

Jimmy.

Påskrifter til Q-vogne

af Steff, 29/9 2010, 17:28 (4956 dage siden) @ Jimmy

Hej Jimmy!

Der findes to udmærkede ældre publikationer med masser af billeder af bl.a. litrering, hvor de skal sidde, farver mv. De kan – desværre som sædvanligt – nok kun købes antikvarisk.
Den ene er ”Jernbanemateriel 2” skrevet af Jens Bruun-Petersen, Kurlands forlag 1976 og ”Danske godsvogne, anden del” skrevet af Jens Bruun-Petersen, PT bøger 1985.
Sluttelig er der i Danmarks Jernbanemuseums årsskrift ”Tog i Tiden 2010” en artikel af UTJ, ”jernbanens bogstaver”. Heri vises bl.a. flere forskellige skrifttyper anvendt af DSB gennem tiderne.
Der var ikke forskel i skrifttyperne om det var en Q eller Qg eller hvilken anden Q-type det drejede sig om. MEN tidsperioden afgjorde skrifttypen og placeringen.
Men jeg er 110 % sikker at UTJ:-P i dette Forum kan hjælpe dig og klubben, da han er ”verdensmester” på skrifttyper og har fremstillet bl.a. skabeloner til DJM godsvogne mv.

Steff

--
Steffen Dresler

Påskrifter til Q-vogne

af Jimmy, 29/9 2010, 18:08 (4956 dage siden) @ Steff

Tak for hjælpen.

Jeg har selv omtalte bog godscogne anden del. Men jeg kunne godt bruge nogle
bedre billeder.

Har også omtalte hæfte fra museet, det hjælper lidt på vej.

Påskrifter til Q-vogne

af Steff, 30/9 2010, 05:38 (4955 dage siden) @ Jimmy

Hej igen Jimmy!

Godt du kunne bruge referencerne:-) , men UTJ er stadig en god hjælp for at få det ”til at sidde i skabet første gang”.
Men husk her i forum at bede om fotografier af godsvognes påskrifter i den epoke (II eller III) vognen skal fremstå i efter restauration, meget populært sagt venstrevendt efter den 2. verdenskrig og højrevendt før den 2. verdenskrig. Og så er der jo efter krigen (epoke III) – for godsvognsmateriellets vedkommende – flere forskellige småændringer hen ad vejen, med placering af ejendomsmærke (Krone og DSB), nummer og tekniske påskrifter (også på vangerne), eventuelle hjørnemærkers udformning og placering. Sidst men ikke mindst er der farven, da denne jo OGSÅ har ændret sig – om end ikke stort – så alligevel. Det gælder OGSÅ for tagfarverne FØR det blev almindeligt med den kraftige tagpap. Her var tagene nemlig kraftigt lærred eller træpap og malet med blyhvidt.
Nå, ja, litrering og tidsperiode hænger jo også sammen, forstået på den måde at teknikken (bremser etc.) har indflydelse.
Så når I har bestemt hvilken tidsperiode er jeg ikke i tvivl om, at I her i forum skal få fat på billeder til hjælp.

--
Steffen Dresler

Påskrifter til Q-vogne + lidt tegninger

af Steff, 3/10 2010, 07:49 (4952 dage siden) @ Jimmy

Litra Q påskrifter gennem tiderne.

I det nu hedengangne ”UK-modelinformation” nr. 11, juli 1982 (tænk sig, der er gået 28 år!!:-| ) beskrev Jens Bruun-Petersen (nu Ribe) i en rigtig god lille artikel om påskrifters placering generelt på godsvognsmateriellet. Som illustration blev anvendt en tegning af godsvognen litra Q, der var udfærdiget af Per Topp Nielsen (Dansk Jernbanearkiv, Sakskøbing), hvor så Jens ”en sen nattetime i april 1982” indtegnede påskrifterne.
Ingen havde nok regnet med, at disse tegninger måske kunne hjælpe en jysk veteranjernbaneklub i 2010 i deres overvejelser vedrørende beskriftning i netop restaurering af – en Q-vogn!
Jeg håber at klubben (og selvfølgelig også andre) kan få lidt glæde af tegningerne og dermed lidt viden om ”Påskrifter og litrerings anvendelse på godsvognsmateriellet fra 1892 og frem til 1961”.
[image]
[image]

Steff

NB: En sådan viden kan faktisk også hjælpe med at tidsbestemme billeder.

--
Steffen Dresler

Påskrifter til Q-vogne + lidt tegninger

af Jimmy, 4/10 2010, 04:41 (4951 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Mange tak for hjælpen også med tegningerne.

Hilsen.
Jimmy.

Påskrifter til Q-vogne

af Steff, 10/10 2010, 12:03 (4945 dage siden) @ Jimmy

Sad i anden anledning og ledte efter nogle billeder og pludselig dukkede et billede op af en Q-vogn med rimelig tydelig beskriftning og litrering.
Jeg ved jo ikke hvilken tidsepoke klubben ønsker at restaurere deres Q-vogn i, men her er et billede fra den sene epoke II frem til ca. 1941 med den tydelige ”højrevendte” litrering. Skrifthøjde = bræddehøjde.
Vognen er litra QG nr. 32 852 bygget som litra QD nr. 32 852 hos Scandia i 1916 og omlitreret 1931 til QG med samme nr. I perioden 1941 til 1943 omlitreret til litra QGB med samme nr., tilbageført til litra QG i 1957 og udrangeret i 1961.
Håber det kan give lidt inspiration.
[image]
Fotografiet er optaget af P. E. Harby og fra Lokomotivets arkiv.

--
Steffen Dresler

Påskrifter til Q-vogne

af Jimmy, 11/10 2010, 09:53 (4944 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Klubbens vogn hedder QG 32854.

Det er planen at vognen skal se ud som den gjorde til omkring 1940erne.

Endnu engang tak for hjælpen.

Jimmy.[image]

QG-vognen inden renovering.

Påskrifter til Q-vogne

af Steff, 11/10 2010, 15:18 (4944 dage siden) @ Jimmy

Hej Jimmy!

Dejligt med et foto af jeres vogn. Er helt sikker på, at den skal I nok få ud og køre i flot stand.
Som jeg ser billedet er det en ledningsvogn og I kan vælge – som ønsket jf. din tekst – at vognen bliver 1941 – ca. 1943 udgave i epoke II. Så skal litrering være QG højrevendt som det billede jeg sendte og tegning 2. Alternativt og som en anden mulighed er, at vognen bliver 1957 – 1961 udgave i epoke III, igen som litra QG, men nu med venstrevendt litrering, som tegning 4. Her skal yderligere markeres med hjørnemærker for TL (enkelt hvid firkant i hvert hjørne). I begge tilfælde er vognen så tro og korrekt med litrering i forhold til teknisk udrustning med kun HB og TL.
Jeg synes det er forfriskende at klubben ønsker at laver en epoke II vogn, da der ikke er mange af dem kørende rundt om i landet. Og så passer den jo til klubbens Traktor nr. 2, hvis man ønsker den i bemaling fra under krigen og med ”anden forenings ejerskab”.
Næsten alle andre veteranjernbane godsvogne er jo næsten ”kun” epoke III, selvom der jo overhovedet ikke er noget galt idet.
Rigtig god fornøjelse!

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak