Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere Svendborg, Mx-persontog og Vognbjørn, 1981

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/1 2011, 18:29 (4813 dage siden)

Her er nogle eksempler på min aller første jernbanefotografering. Billederne er taget med et meget, meget simpelt og primitivt kamera, derfor kvaliteten. Men det var den mulighed der var for noget dengang. Ellers havde der ikke været disse fotos.

[image]

Første foto viser Mx 1023 + Bv + Bgh + Bgh på Svendborg Station den 10. december 1981. Toget skal afgå kl. 12.49.

[image]

Og her er toget på vej forbi Svendborg Sygehus.

[image]

Sidste foto viser Svendborgs Vognbjørn den 10. november 1981. Det ligner meget en Scania trækker, men det kan andre måske svare på? Et stykke tid efter blev den skiftet ud med en MAN-trækker, så vidt jeg husker det. Det var dengang der skete noget. Har nogen flere ældre fotos liggende dernede fra.

Mvh
Claus

Mere Svendborg, Mx-persontog og Vognbjørn, 1981

af martin, 23/1 2011, 18:41 (4813 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ja det er rigtig nok en Scania helt præcis LT 110.
Museet har faktisk bevaret sådan en ved jeg tilfældigvis sammen med en vognbjørn.

Mere Svendborg, Mx-persontog og Vognbjørn, 1981

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/1 2011, 18:53 (4813 dage siden) @ martin

Ok, jeg var ikke klar over at man ligefrem havde bevaret en vognbjørn også. Men det var jo også en del af jernbanebilledet. I mange byer var vognbjørntransporterne et fast indslag. I Svendborgs stejle gader gav det nogen udfordringer, da byen ligger "nede", mens virksomhederne lå "oppe".

Men der har jo nok ikke været mulighed for at få bevaret en af de tidlige trækkere, der var Volvo lastbiler. I Jernbanehistorisk Årbog 2006, er der i øvrigt en spændende artikel med om vognbjørne. De blev indført i 1956 her i DK.

Mvh
Claus

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak