Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra CC opstillet indenfor skovbyggelinien...

af ofktoubro, 24/1 2011, 05:07 (4841 dage siden)

Hej Allesammen,

Jeg har opstillet en af dem her http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=Bgh&typenr= på min grund som ligger indenfor skovbyggelinien - og det har en "venlig" nabo gjort kommunen opmærksom på så nu skal den flyttes :(
Er der nogen der har erfaring med at få dispensation til den slags?

Min plan var at male den i original farverne og forsøge at tilbageføre den så meget det er muligt til sin original stand - især udvendigt. Den har været brugt som mandskabsvog og har fået termovinduer og er ikke særlig original invendigt... men jeg tænker man kan finde nogen billeder (om muligt) af interiør og ser hvad der kan gøres - i det mindste printe nogle plakater osv. Det gamle interiør (hattehylder, sæder osv.) er nok svært at få fat på?
Jeg synes det her er kulturarv som vi i danmark bør værne om - den er måske ikke så spændende nu (selvom jeg synes den er...) men tænk om 50 eller 100 år - så er den jo et klenodie.

Kontakt mig gerne hvis du vil se den på tæt hold :)
(jeg bor på øst-lolland)

Jeg poster nogle billeder af den og omgivelserne i løbet af ugen.

Litra CC opstillet indenfor skovbyggelinien...

af KimC, 24/1 2011, 06:00 (4841 dage siden) @ ofktoubro

Hvis bare den havde haft hjul på ville den gælde som køretøj, og ikke bygning. På den måde kan man omgå visse byggeforskrifter.
Det er almindeligvis håbløst at søge om dispensation til bygninger der allerede står der, idet kommunen ser det som at legalisere noget der er opført ulovligt.

Litra CC opstillet indenfor skovbyggelinien...

af ofktoubro, 24/1 2011, 06:20 (4841 dage siden) @ KimC

Ja, du har fat i noget der :)
Den står "løst" og hævet på betonklodser - men problemet er nok også at selve loven omfatter campingvogne:

§ 17. Der må ikke placeres bebyggelse, campingvogne og lignende inden for en afstand af 300 m fra skove. For privatejede skove gælder dette kun, hvis arealet udgør mindst 20 ha sammenhængende skov.

Avatar

Litra CC opstillet indenfor skovbyggelinien...

af Per Hauberg, 25/1 2011, 13:12 (4839 dage siden) @ KimC

Uhaja - enig med Kim

Den første betingelse for dispensation er at spørge, før man går i gang.

vh

Per

Litra CC opstillet indenfor skovbyggelinien...

af Martin Peyrath @, Kolding, 24/1 2011, 06:04 (4841 dage siden) @ ofktoubro

Uha, det er sn svær en, du har gang i, men jeg har da en vis erfaring i den slags, du er velkommen til at skrive mig en mail.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak