Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rundvisning i metroen? (Generelt)

af Lars Kongshøj, 21/3 2014, 23:47 (3660 dage siden)

Nu kan jeg se at metrohenrik er aktiv igen. Velkommen tilbage :-) Jeg synes det er længe siden jeg har "mødt" dig.

Jeg har tidligere forsøgt at søge på m.dk på I har rundvisninger i klargøringscentret på Vestamager. Har I det? Eller kan det lade sig gøre at arrangere for jernbanefreaks?

Avatar

Rundvisning i metroen?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/3 2014, 09:59 (3659 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars.

Jeg har hele tiden været her :-D
Næsten hver morgen, starter jeg med at kigge i forum, det er så ikke så tit jeg kan tilbyde noget af min viden..

Vi har rundvisninger hver onsdag. du skal kontakte kundeservice, de kan stå for detaljerne. Jeg kan godt vise rundt, men så skal vi nok finde en dag i fællesskab, hvor jeg kan. Det behøver så ikke være en onsdag.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Rundvisning i metroen?

af Lars Kongshøj, 23/3 2014, 10:42 (3659 dage siden) @ metrohenrik

Hej Lars.

Jeg har hele tiden været her :-D
Næsten hver morgen, starter jeg med at kigge i forum, det er så ikke så tit jeg kan tilbyde noget af min viden..

Vi har rundvisninger hver onsdag. du skal kontakte kundeservice, de kan stå for detaljerne. Jeg kan godt vise rundt, men så skal vi nok finde en dag i fællesskab, hvor jeg kan. Det behøver så ikke være en onsdag.

Hej Henrik!

Hvad med at arrangere en udviddet tur en onsdag med lidt mere teknik og start eller slut på Hovedbanen og/eller Kongens Nytorv? Man kunne vel gøre det sådan at det lidt mere tekniske lå før, rundvisning var jeres sædvanlige rundvisning? Og byggepladserne lå efter rundvisningen?

Mvh. Lars

Rundvisning i metroen?

af Lars Kongshøj, 23/3 2014, 10:45 (3659 dage siden) @ Lars Kongshøj

PS. Og så selvfølgeligt annoncere rundvisningen i jeres nyhedsbrev, her og dk.fritid.jernbaner?

Avatar

Rundvisning i metroen?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/3 2014, 19:24 (3658 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det er så her jeg bliver nødt til at være lyseslukker.
Jeg er ansat i metro Service, som er infrastruktirforvalter og operatør på Metroens etape 1,2 og 3. Det vil sige der hvor tingene kører for tiden..

Etape 4 (Cityringen) har jeg ikke noget med at gøre, endnu. Jeg var selv på rundtir på det nye CMC sidste eftersommer, og dengang var planen at man skulle ibrugtage bygningerne her i foråret, hvor det første metrotog skulle ankomme, og gøres klar til testkørsler.
Men som sagt har jeg ikke noget med den del af metroen at gøre. Det er Metroselskabet, der har den.

Det jeg kan, er en tur gennem vores værksted, samt et kig ind i kontrolrummet, gennem en glasvæg. Ellers ikke meget andet.

Men det kan jeg til gengæld sagtens arrangere.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Rundvisning i metroen?

af Lars Kongshøj, 23/3 2014, 21:05 (3658 dage siden) @ PD Hansen

Det lyder stadig interessant!

Kunne det evt. krydres med specialiteter fra den "gamle" metro - f.eks. en tur forbi det "hemmelige" stationsrum ved Frederiksberg? Blot en idé - jf. dette 11 år gamle indlæg fra Helge Erlandsen: https://groups.google.com/forum/#!msg/dk.fritid.jernbaner/9esiZ2IVZ7c/PTsVp5gukPcJ

Det kan sikkert krydres, Jeg kender en, der sikkert kan krydre historien yderligere, hvis han har mulighed for at rejse til København.

Skal vi finde en dato?

/Lars

PS. I øvrigt ligger der også en aldrig fuldført metrostation under Weesperplein metrostation i Amsterdam.

Rundvisning i metroen?

af re20000, 24/3 2014, 13:45 (3658 dage siden) @ Lars Kongshøj

Københavns metro har da allerede sin egen " hemmelige" station, som togene kører forbi men ikke har nogen perron (endnu). Man kunne måske lave en lille gættekonkurrence om hvor. Nogen bud? (henstiller at dem der ved det holder lidt igen. så bliver det sjovere for de andre)

Nold

Rundvisning i metroen?

af Lars Kongshøj, 24/3 2014, 14:24 (3658 dage siden) @ re20000

Københavns metro har da allerede sin egen " hemmelige" station, som togene kører forbi men ikke har nogen perron (endnu). Man kunne måske lave en lille gættekonkurrence om hvor. Nogen bud? (henstiller at dem der ved det holder lidt igen. så bliver det sjovere for de andre)

Intet bud, har ikke lagt mærke til den. Til gengæld ved jeg ikke hvad anvendelsen/formålet med sidesporet ved Lindevang, muligvis indenfor Fasanvejs stationsgrænse er tiltænkt/bruges til? Der findes også blinde "ekstraspor" et par steder på Amager?

Mvh. Lars

Rundvisning i metroen?

af Thomas de Laine ⌂, København, 24/3 2014, 23:09 (3657 dage siden) @ Lars Kongshøj

Intet bud, har ikke lagt mærke til den. Til gengæld ved jeg ikke hvad anvendelsen/formålet med sidesporet ved Lindevang, muligvis indenfor Fasanvejs stationsgrænse er tiltænkt/bruges til? Der findes også blinde "ekstraspor" et par steder på Amager?

Sidesporet ved Lindevang bruges faktisk engang i mellem. Mig bekendt er det placeret sådan, fordi man har forberedt senere tilføjelse af et par transversaler øst for sidesporet.

Avatar

Rundvisning i metroen?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 25/3 2014, 08:34 (3657 dage siden) @ Thomas de Laine

Sidesporet ved Lindevang, samt sidesporene ved DR-byen, VAnløse og Amager strand, bruges jævnligt når der arbejdes på CMC. Så parkerer vi togene mellem myldretiderne, dér. Spørg bare graffiti folkene. DE kender rutinen..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Rundvisning i metroen?

af Lars Kongshøj, 25/3 2014, 14:59 (3657 dage siden) @ metrohenrik

Sidesporet ved Lindevang, samt sidesporene ved DR-byen, VAnløse og Amager strand, bruges jævnligt når der arbejdes på CMC. Så parkerer vi togene mellem myldretiderne, dér. Spørg bare graffiti folkene. DE kender rutinen..

;-) Kan I ikke bygge en metro ud til Ungdomshuset - så tager jeg ud og hører om nogen kender rutinen ;-)

Nej spøg til side - det undrer mig at det tilsyneladende nogen gange lykkes nogen at slippe ud i jeres tunnelrør om natten? Hvor tit sker det?

/Lars

Rundvisning i metroen?

af PD Hansen, 24/3 2014, 16:02 (3658 dage siden) @ re20000

Københavns metro har da allerede sin egen " hemmelige" station, som togene kører forbi men ikke har nogen perron (endnu). Man kunne måske lave en lille gættekonkurrence om hvor. Nogen bud? (henstiller at dem der ved det holder lidt igen. så bliver det sjovere for de andre)


Alt afhængig af definition er der ikke bare en, men 3 "hemmelige" stationer. Jeg gætter på at du tænker på den eneste af de 3, der "jernbaneteknisk" allerede er en station. Men en af de to andre forberedelser er mindst lige så spændende.

Avatar

Rundvisning i metroen?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 25/3 2014, 08:35 (3657 dage siden) @ re20000

Må jeg gætte med.. :-P

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Rundvisning i metroen?

af re20000, 25/3 2014, 08:59 (3657 dage siden) @ metrohenrik

Må jeg gætte med.. :-P

Sæ'fø'li' .Jeg tror P D Hansen har luret den, selvom han nok også forveksler nogle af skakterne med stationer. Men Du sidder vel og kigger på den lige nu? (dette var så et hint til andre gættere)

Nold

Rundvisning i metroen?

af PD Hansen, 25/3 2014, 13:23 (3657 dage siden) @ re20000
redigeret af PD Hansen, 25/3 2014, 13:41

Jeg tror P D Hansen har luret den, selvom han nok også forveksler nogle af skakterne med stationer.

De 2 andre er ikke stationer endnu, men forberedelser på endnu tidligere stadier end den første, som vi begge har i tankerne. Det er muligt at der 50 meter ved siden af en af dem også er en skakt, men jeg tænker ikke på selve skakten. Helge Erlandsen fortalte om alle 3 for 10-12 år siden.

Rundvisning i metroen?

af re20000, 25/3 2014, 22:40 (3656 dage siden) @ PD Hansen

De 2 andre er ikke stationer endnu, men forberedelser på endnu tidligere stadier end den første, som vi begge har i tankerne.

Jeg kender til den påtænkte men aldrig udførte Strandparken mellem Ams og Feø, men ved ikke om det også er den Du tænker på? Den sidste er jeg blank på? Fortæl, fortæl!

Nold

Rundvisning i metroen?

af PD Hansen, 25/3 2014, 23:59 (3656 dage siden) @ re20000
redigeret af PD Hansen, 26/3 2014, 00:24

De 2 andre er ikke stationer endnu, men forberedelser på endnu tidligere stadier end den første, som vi begge har i tankerne.


Jeg kender til den påtænkte men aldrig udførte Strandparken mellem Ams og Feø, men ved ikke om det også er den Du tænker på? Den sidste er jeg blank på? Fortæl, fortæl!

Strandparken kendte jeg ikke, men se til gengæld her:

Jeg citerer Helge Erlandsen, 2002:

"Endvidere er følgende stationer forberedt i varierende grad:
Landbohøjskolen (Lhs), Ørestad Nord (Ørn) og Ørestad Syd (Ørs)."

Kilde: https://groups.google.com/d/msg/dk.fritid.jernbaner/Dyz9nVVcS6g/Rvj2i9FHLa0J

"På Ørestad Syd er teknikrummet med de fleste elektrotekniske
installationer på plads og stationen er således forberedt i alle
styresystemer. Tilbage står fysisk at opføre perronkonstruktionen
mellem de to broer inkl alle installationer på denne.

De to øvrige stationer er kun forberedt i banestrækningernes geometri,
dvs at de to hovedspor, hvor stationerne evt skal etableres forløber
vandret med rette spor i en afstand svarende til den fornødne
perronbredde.

I Ørestad sikrer Ørestadsselskabet selv mulighederne ved planlægningen
af omgivelserne. Fsa Landbohøjskolen har Frederiksberg Kommune sikret
mulighederne på overfladen ved at vedtage en lokalplan for området.
Reservationen ligger på Landbohøjskolens P-plads på nordsiden af
Thorvaldsensvej, hvor der er placeret en af metroens nødskakte."

Kilde: https://groups.google.com/d/msg/dk.fritid.jernbaner/Dyz9nVVcS6g/5Z7Ndaman3UJ

Se også "provision for future platform" ved Landbohøjskolen-skakten på sporplanen her:

http://www.m.dk/kundeservice/~/media/Metro/PDF/PDF%202008/sporplan.ashx

Frederiksberg Kommunes lokalplan/lokalplantillæg 73 vedtaget i 1997, der skulle sikre muligheden for en Landbohøjskole-station, er dog tilsyneladende blevet ophævet i 2012. Den nye/ændrede lokalplan nævner vist ikke noget om en stationsmulighed.

Den gamle plan - kort på bl.a. sidste side viser placeringen af stationen:
http://www.frederiksberg.dk/~/media/Forside/Politik-og-demokrati/Politikker-og-strategi...

Den nye plan:
http://soap.plansystem.dk/pdfarchive/20_1426138_APPROVED_1332403595772.pdf

Rundvisning i metroen?

af re20000, 26/3 2014, 10:03 (3656 dage siden) @ PD Hansen


Jeg citerer Helge Erlandsen, 2002:

"Endvidere er følgende stationer forberedt i varierende grad:
Landbohøjskolen (Lhs), Ørestad Nord (Ørn) og Ørestad Syd (Ørs)."

Kilde: https://groups.google.com/d/msg/dk.fritid.jernbaner/Dyz9nVVcS6g/Rvj2i9FHLa0J

"På Ørestad Syd er teknikrummet med de fleste elektrotekniske
installationer på plads og stationen er således forberedt i alle
styresystemer. Tilbage står fysisk at opføre perronkonstruktionen
mellem de to broer inkl alle installationer på denne.

De to øvrige stationer er kun forberedt i banestrækningernes geometri,
dvs at de to hovedspor, hvor stationerne evt skal etableres forløber
vandret med rette spor i en afstand svarende til den fornødne
perronbredde.

I Ørestad sikrer Ørestadsselskabet selv mulighederne ved planlægningen
af omgivelserne. Fsa Landbohøjskolen har Frederiksberg Kommune sikret
mulighederne på overfladen ved at vedtage en lokalplan for området.
Reservationen ligger på Landbohøjskolens P-plads på nordsiden af
Thorvaldsensvej, hvor der er placeret en af metroens nødskakte."

Kilde: https://groups.google.com/d/msg/dk.fritid.jernbaner/Dyz9nVVcS6g/5Z7Ndaman3UJ

Se også "provision for future platform" ved Landbohøjskolen-skakten på sporplanen her:

http://www.m.dk/kundeservice/~/media/Metro/PDF/PDF%202008/sporplan.ashx

Frederiksberg Kommunes lokalplan/lokalplantillæg 73 vedtaget i 1997, der skulle sikre muligheden for en Landbohøjskole-station, er dog tilsyneladende blevet ophævet i 2012. Den nye/ændrede lokalplan nævner vist ikke noget om en stationsmulighed.

Den gamle plan - kort på bl.a. sidste side viser placeringen af stationen:
http://www.frederiksberg.dk/~/media/Forside/Politik-og-demokrati/Politikker-og-strategi...

Den nye plan:
http://soap.plansystem.dk/pdfarchive/20_1426138_APPROVED_1332403595772.pdf


Spændende! Tak for henvisningerne!

Nold

Avatar

Rundvisning i metroen?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 25/3 2014, 13:30 (3657 dage siden) @ re20000

Men Du sidder vel og kigger på den lige nu? (dette var så et hint til andre gættere)


Nold

Tja, hvis jeg drejer mig en kvart omgang til højre, så kigger jeg lige ud på den.

Skyder fra hoften.
Stationen der er en komplet station, dog uden perronanlæg, er Ørestad Syd.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

"Hemmelige" metrostationer (Var: Rundvisning i metroen?)

af Rask Ingemann Lambertsen, 25/3 2014, 19:06 (3656 dage siden) @ metrohenrik

Henrik Værum Høgh skrev:

Stationen der er en komplet station, dog uden perronanlæg, er Ørestad Syd.

Det må så være denne ca. midt i billedet (20/11-2013):
[image]

Det er Vestamager station (med det østligste spor spærret) i baggrunden.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Avatar

"Hemmelige" metrostationer (Var: Rundvisning i metroen?)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 26/3 2014, 07:27 (3656 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det er det lige præcis. Lige foran næsen på det nederste tog, kan du se en kort strækning med bro, istedet for dæmning. Dét er Ørestad Syd.
Det østlige spor på VEA er spor 2.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

"Hemmelige" metrostationer (Var: Rundvisning i metroen?)

af Sune Beck, 19/5 2014, 23:14 (3601 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Kort afstand! Toget er vel knap sat igang fra Ørestad Syd, før det skal stoppe på Vestamager.

Jeg har altid synes, at afstanden her i forvejen var temmelig kort.

Rundvisning i metroen?

af re20000, 25/3 2014, 22:37 (3656 dage siden) @ metrohenrik

Skyder fra hoften.
Stationen der er en komplet station, dog uden perronanlæg, er Ørestad Syd.

Godt skud fra hoften, det var den jeg tænkte på.

Nold

Rundvisning i metroen?

af PD Hansen, 1/9 2014, 22:58 (3496 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hevet frem igen - for en sikkerheds skyld

Rundvisning i metroen?

af PD Hansen, 7/9 2014, 18:15 (3490 dage siden) @ PD Hansen

Hevet frem igen - for en sikkerheds skyld

Forsøger igen

nyt service center(off topic)

af glade-koege ⌂, køge, 23/3 2014, 11:17 (3659 dage siden) @ metrohenrik

Kan tilføje man på det nye metroservice center i sydhavnen nu faktisk har lagt spor ned, nogen som har bileildere af dette? er svært at se fra s-toget hvor meget man har nået?

nyt service center(off topic)

af Bruger4711, 24/3 2014, 18:13 (3657 dage siden) @ glade-koege

nye metroservice center i sydhavnen nu faktisk har lagt spor ned

Ingen billeder. Men fra Vasbygade, kunne jeg i dag se, at man stort set er færdig med, at lægge skinnerne til vendesløjfen.

nyt service center(off topic)

af JensenJ, 20/5 2014, 13:29 (3601 dage siden) @ Bruger4711

Men er 100% sikker på der var en herinde som havde lagt billeder op fra en rundvisning derude. Eller er jeg helt forkert på den? Kan på stående fod ikke finde det!

nyt service center(off topic)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/5 2014, 19:05 (3600 dage siden) @ JensenJ

Men er 100% sikker på der var en herinde som havde lagt billeder op fra en rundvisning derude. Eller er jeg helt forkert på den? Kan på stående fod ikke finde det!

Erik MY 1287 var på besøg derude.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billederHectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak