Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreledning på Aarhus H

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/1 2011, 12:37 (4831 dage siden)

På Aarhus H er der lidt uden for stationen en stump køreledning hængt op.
Hvad bruges den til? Test af fjerntog eller S-tog?
Hvorfor har man ikke hængt den op i nærheden af depotet eller centralværkstedet i stedet?

Køreledning på Aarhus H

af Erik Kjærgaard, 27/1 2011, 12:51 (4831 dage siden) @ BlackThorneDK

For at svare på det sidste først:
Fordi den af politiske grunde i sin tid blev etableret, da det politisk var besluttet omkring elektrificering. Skulle være en slags manifest over den "kommende elektrificering" til Aarhus sydfra. Det ville heller ikke være hensigtsmæssig med prøvekørsler netop på dette sted!!

Køreledning på Aarhus H

af Allan Støvring-Nielsen, 27/1 2011, 14:37 (4831 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Køreledningsanlægget på Århus H, kaldes ofte for "Thorkildsminde", efter bykongen, der ønskede banen elektrificeret ;o)

mvh, Allan

Køreledning på Aarhus H

af Georg Schmidt, 27/1 2011, 15:22 (4831 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Jeg husker "Thorkildsminde", jeg var selv fungerende stationsbestyrer på Århus H den nat de hængte ledninger op under Frederiksbroen. Der var en skruen, boren og banken så det var en hel fornøjelse. Har ikke datoen, men det kunne være en nat i januar 1989. Sådan nogle besværligheder tog man jo ikke billeder af.:-)

Køreledning på Aarhus H

af Aleksander, 27/1 2011, 16:07 (4831 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

"Thorkildsminde" blev opsat i forbindelse med den store sporombygning/sporskiftereducering midt i halvfemserne.

Køreledning på Aarhus H

af Georg Schmidt, 27/1 2011, 16:12 (4831 dage siden) @ Aleksander

Det må have været inden de begyndte at rode med sporene.

Køreledning på Aarhus H

af Aleksander, 27/1 2011, 16:23 (4831 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg mener at det blev sat op nogenlunde samtidigt med at køreledningerne nåede til Fa'cia. Torkild var meget opsat på at få eltog helt til Århus, men Christiansborg var mere til at bygge metro i København.

Køreledning på Aarhus H

af Georg Schmidt, 27/1 2011, 17:34 (4831 dage siden) @ Aleksander

Det er bare så trist, når de nu havde fundet ud af, hvor alle masterne skulle stå og det hele var klar. Vi kunne have undgået IC 4, ringet til en tysk togsætproducent og bestilt det antal sæt vi skulle bruge, og så var den hjemme.

Køreledning på Aarhus H

af Aleksander, 27/1 2011, 17:45 (4831 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja Georg, fremtiden havde været lysere uden det italienske "Wannabee højhastighedstog".
Nye tyskbyggede ellokomtiver med 8-9 dobbeltdækkervogne, så kan man rydde perroner fredag eftermiddag. Ærgeligt nok bliver det kun ved drømmene og vi må trækkes med Calzoneraketterne i mange år frem, ak.

Køreledning på Aarhus H

af morten t, beder, 27/1 2011, 18:00 (4831 dage siden) @ Aleksander

så hut jeg visker var det aarsleff der lavede nummeret med masterne til torkild simonsen i håb om el til århus. tror det var omkring 89

Køreledning på Aarhus H

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 28/1 2011, 04:07 (4831 dage siden) @ Georg Schmidt

Det må have været inden de begyndte at rode med sporene.

Hej Georg!

Køreledningsanlægget blev sat op efter/under sporombygningen på Århus H. Har fundet et billede fra Århus H i "På sporet af 1996" side 31 nederst. Det er taget den 16. december 1995 hvor sporombygningen ér startet og der kan man se at køreledningsanlægget endnu ikke er rejst. Kan det tænkes at det var en januarnat i 1996 hvor du var på job og man arbejdede under Frederiksbroen med anlægget ?

Mvh Jørgen

Køreledning på Aarhus H

af Georg Schmidt, 28/1 2011, 04:31 (4831 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hej Jørgen
Jeg må jo have haft en afløservagt derude, jeg var jo ellers i FC øst på det tidspunkt. Sjovt nok har man somme tider mere styr på hændelser der ligger langt tilbage, end til nogle der "blot" er 15-20 år gamle.:-D

Vh
Georg

Køreledning på Aarhus H

af JJ, 28/1 2011, 05:34 (4831 dage siden) @ Georg Schmidt

Det nye sikringsanlæg i Århus blev ibrugtaget i uge 42, 1998 syntes ikke jeg kan huske masterne der

JJ

Køreledning på Aarhus H

af Killalot, 28/1 2011, 04:06 (4831 dage siden) @ Aleksander

Hejsa :-)

Første indlæg her WEE :-)

Kom til P-risten i´94, og der var der stadig mulighed for at komme ind i alle spor fra spor 600/700,så det er nok 96/97 de lavede det hele om.

Med den lille "detalje",da de skulle ligge sporet bag om Post 5,der var der sørme en bropille(Frederiksbro),som ikke var på deres tegninger.

Om det så var fordi Post 5 lå op af den(og den var jo nedrevnen)eller den vitterlig manglede....?

Avatar

Køreledning på Aarhus H

af Mogens V., Esbjerg V., 2/2 2011, 12:27 (4825 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej Gruppe

Kan man ikke kalde køretråden andet, kan man vel kalde den form for "kunst", der en gang med tiden kan gå hen og blive brugskunst, hvis den stadig eksisterer til den tid.
Det var bare ikke en smart måde at forvalte borgernes penge på.

Med venlig hilsen
Mogens V.

Køreledning på Aarhus H

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 27/1 2011, 15:35 (4831 dage siden) @ BlackThorneDK

Det er jo lidt pudsigt at tænke sig til, at hvis politikerne havde besluttet at fortsætte med masterne til Fredericia, jamen så havde der slet ikke været noget IC4-tog. Så var der blevet satset på el-tog i stedet for.

Men det er naturligvis også den letteste sag i verden at være bagklog bagefter :-)

Mvh
Claus

Køreledning på Aarhus H

af Georg Schmidt, 27/1 2011, 15:54 (4831 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det siges at hele strækningen Fredericia - Århus er færdigprojekteret og ligger i skuffen lige til at tage frem.

Køreledning på Aarhus H

af andersj, Aalborg, 27/1 2011, 15:59 (4831 dage siden) @ Georg Schmidt

Det siges at hele strækningen Fredericia - Århus er færdigprojekteret og ligger i skuffen lige til at tage frem.

Men derfor skal de nok alligevel ud og lave nye milliondyre rapporter hvis projektet skal gennemføres. Sådan plejer det jo at være.

Elprojektet

af UTJ, 27/1 2011, 17:32 (4831 dage siden) @ andersj

Masterne blev indkøbt (det har jeg underholdt om før), men så brugt på S-banen i stedet. Projektet (el Ar-Fa) strandede på at banestyrelsen ikke kunne beslutte sig for blot at immunisere signalanlæg og så bygge et køreledningsanlæg. Der blev fablet om udretninger gennem bl.a. Ejer Bavnehøj, nye broer over Vejle Fjord osv. Samtidig var Banestyrelsen selvfølgelig i en af de talrige selvskabte økonomiske kriser, som gjorde at troværdigheden var forsvundet. Derfor var det let at købe ideen om at udskyde det hele og satse på de dejlige dieseltogsæt som nu kører rundt i Libyen.

Det var også i den periode hvor politikerne ikke var gearet til en Kbh-Ringsted-løsning, som vi jo kom til at vente ca 10 år på (altså bare beslutningen), da det jo er uvant med det at bygge nyt når det gælder tog.

Den selvskabte økonomiske krise skyldtes (indtil flere gentagelser) at man hele tiden lovede politikerne og Finansministeriet at rationalisere et par år inde i en ny planperiode. Logikken var, at hvis bare man fik bygget nogle nye km nyt spor forsvandt vedligeholdelsesudgifterne automatisk på hele nettet. Derfor blev manglende bevillinger et tilbagevendende problem, som selvfølgelig blev tilskyndet af Finansens idé om at offentlige udgifter kan strammes ind med et par procent pr år, uden at produktionen går ned.

El til Århus skal nok komme, men der går en del år, da det ikke ligefrem er prio ét hos jyske politikere, hvilket egentlig er underligt. Måske er det mere tillokkende med nogle km motorvej i stedet.

Desværre var der ikke EU-tilskud til de 100 km til Århus, for hvis der havde været blot et par procent medfinansiering, ville det have været svært at løbe fra projektet, uden tab af ansigt (noget som politikere jo er meget optaget af ikke sker).

Køreledning på Aarhus H

af JJ, 28/1 2011, 05:37 (4831 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er ikke helt korrekt, der er jo sket mange ændringer på sporet mellem Fa-Ar siden man først projekterede EL til Århus, sporet er ombygget vet flyttet lidt nogle steder for større hastighedsprofil, perron i Hed, Hx, Vi så tror ikke lige det "bare" er at hive et projekt op af skuffen.

JJ

Køreledning på Aarhus H

af jmp, 27/1 2011, 18:08 (4831 dage siden) @ BlackThorneDK

Tak for de mange forklaringer om Thorkild.

For nu at kaste lidt grus i maskineriet, så har der (vistnok fra officielt hold) været givet en anden forklaring. Jeg husker ikke de præcise detaljer; men det skulle være arkitekten bag den nye kommandopost i Århus, der ønskede at se et stykke køreledning i området, så han bedre kunne designe bygningen.

Hvilken af skrønerne I vælger at tro på, vil jeg overlade til jer selv ...

Jan

PS.: Der er også en anden sjov køreledning. I Middelfart er der en køreledning, der er så lav, at man kan stå på jorden og øve sig i at vedligeholde den.

Køreledning på Aarhus H

af Georg Schmidt, 27/1 2011, 18:32 (4831 dage siden) @ jmp

Nu du siger det Jan. Jeg er ikke sikker, har også hørt det med kmp engang. Den megen uro på nattevagterne i januar 1989 er sikker nok, sporspærringer, projektører og hele svineriet. Frederiksbroen har aldrig været så illumineret nedefra som de nætter. :-D

Køreledning på Aarhus H

af Allan Støvring-Nielsen, 28/1 2011, 01:38 (4831 dage siden) @ jmp

Og ved siden af Oddesundbroen står der også en mast eller to. Forsøget skulle/skal (?) vist vise, hvordan de rustne maste reagerer på saltsprøjt.

mvh, Allan

Køreledning på Aarhus H

af KimC, 28/1 2011, 02:01 (4831 dage siden) @ jmp


PS.: Der er også en anden sjov køreledning. I Middelfart er der en køreledning, der er så lav, at man kan stå på jorden og øve sig i at vedligeholde den.

Nu bliver jeg nysgerrig - hvordan er den havnet der?

Køreledning på Aarhus H

af Flemming Jakielski, Rødovre, 28/1 2011, 05:07 (4831 dage siden) @ KimC


PS.: Der er også en anden sjov køreledning. I Middelfart er der en køreledning, der er så lav, at man kan stå på jorden og øve sig i at vedligeholde den.


Nu bliver jeg nysgerrig - hvordan er den havnet der?


Det er for at kunne lære at arbejde i fornuftig arbejdshøjde inden man skal til at arbejde i højderne. Der findes også et tilsvarende anlæg for S-banen bag Enghave omformerstation på Otto Bussesvej. Her underviser man også brandvæsenet i at kunne jorde en køreledning til brug i uheldssituationer. Man viser her bl.a. også hvad der sker, når en køreledning brænder over og knækker. Jeg skal iøvrigt hilse og sige, at bare for S-banen kan det give noget af et knald i ledningen,når den knækker.

Flemming J

Køreledning på Aarhus H

af marrix, Valby, 28/1 2011, 16:48 (4830 dage siden) @ Flemming Jakielski

Aha - er det denne du mener:

[image]

Jeg har længe undret mig over hvad det er.

- Martin

Køreledning på Aarhus H

af Flemming Jakielski, Rødovre, 29/1 2011, 10:56 (4829 dage siden) @ marrix

Fuldstændig korrekt.

Flemming j

Aha - er det denne du mener:

[image]

Jeg har længe undret mig over hvad det er.

- Martin

Avatar

Køreledning på Aarhus H

af Mogens V., Esbjerg V., 2/2 2011, 13:06 (4825 dage siden) @ Flemming Jakielski

Hej Gruppe

Er den aldrig blevet kaldt pinebænken?

Med venlig hilsen

Mogens V.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak