Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

KB M1 prøvestart

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 23/5 2014, 14:21 (3619 dage siden) @ Claus E. Hansen

https://www.youtube.com/watch?v=68tNwVnCq3Y

Mvh
Claus

Den snurrer så fint - der er en herlig lyd i sådan en Frichs.
Den er blevet rigtig flot - jeg glæder mig til at komme og klappe den.
Bliver den udstillet i Odense ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

KB M1 prøvestart

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/5 2014, 14:26 (3619 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Claus E. Hansen, 23/5 2014, 15:05

Det må den blive, da den på sigt skal bruges til at køre veterantog Odense-Fruens Bøge. Dette fik jeg i hvert fald fortalt sidste år på museet. Det må gå hen og blive en helt særlig oplevelse. Der er et aller andet over de gamle Frichs-motorer.

Og bor man i Jylland kan man besøge Bryrup-Vrads, der har Scandiaskinnebussen HBS SM 212, den har nemlig også en Frichs-motor ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

KB M1 prøvestart

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 23/5 2014, 16:31 (3619 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tillykke med resultatet. Den lyder helt rigtig, når motoren har fået lov at snurre lidt ;-)
Jeg kan se den skulle "låne strøm". Hvor mange Volt skal den bruge til opstart ? Marcipanbrødene har jo 72 V. til rådighed, gør det sig også gældende når den skal indsættes i driften ?

Avatar

KB M1 prøvestart

af Per Hauberg, 23/5 2014, 16:57 (3619 dage siden) @ Claus E. Hansen

STORT tillykke til det udholdende arbejdshold.
Den video er jo lige til at få glædestårer i øjenkrogene af.
Jeg glæder mig meget til at se den lille fyr futte afsted igen :-)

Bare dog nogen kunne foranledige, at HHJ M2 kunne komme under tilsvarende behandling.

vh

Per

KB M1 prøvestart

af OJK37, 23/5 2014, 21:23 (3619 dage siden) @ Per Hauberg

[image]Jeg var forbi Handest for et par måneder siden - det var et meget trist syn, der mødte mig.
Ole-Jørn

KB M1 prøvestart

af Niels Faldborg, Årslev, 23/5 2014, 22:09 (3619 dage siden) @ OJK37

Jeg bliver så ked af det, når jeg ser M2 i denne forfatning,
jeg var barn i Odder da M2 var i plandrift på HHJ.

Avatar

KB M1 prøvestart

af Per Hauberg, 23/5 2014, 22:17 (3619 dage siden) @ OJK37

Det er jo værre end at se Y-togsmassakren i Vemb.
Hvilket parti vil mon gå ind for tvangsfjernelse af unikke veteranbanekøretøjer.
Hvorfor har den skønne vogn altid været et stedbarn på MHVJ ?

KB M1 prøvestart

af Krabsen @, 23/5 2014, 22:31 (3619 dage siden) @ Per Hauberg

Hvorfor har den skønne vogn altid været et stedbarn på MHVJ ?

Formentlig fordi for få har meldt sig med arbejdskraft og/eller penge til at gøre noget ved det..

KB M1 prøvestart

af Gæst, 24/5 2014, 19:54 (3618 dage siden) @ Per Hauberg

Hvad har DU gjort, for ikke at HHJ M 2 skulle ende sådan?

KB M1 prøvestart

af Privatbanen, 24/5 2014, 21:30 (3618 dage siden) @ Per Hauberg

Det er jo lige en melding som den, der giver en lyst til at bruge hver eneste weekend, på at holde liv i de gamle køretøjer, det gør faktisk rigtig ondt.
Hvad har du selv gjort for at hjælpe? Det er jo altid nemmere at brokke sig...

Mvh
Jesper
"som pt. bruger hver eneste weekend på at få HV 100/TFJ ML4/HP 14 køreklar, så der kan blive tid til at lave HHJ M2 med tiden.

KB M1 prøvestart

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/5 2014, 01:30 (3619 dage siden) @ Per Hauberg
redigeret af Erik V. Pedersen, 24/5 2014, 02:15

STORT tillykke til det udholdende arbejdshold.
Den video er jo lige til at få glædestårer i øjenkrogene af.
Jeg glæder mig meget til at se den lille fyr futte afsted igen :-)

Bare dog nogen kunne foranledige, at HHJ M2 kunne komme under tilsvarende behandling.

vh

Per

---------------

. . . også STORT TILLYKKE herfra.

[image]
Kalvehave, 1959.

Det var jo netop dette lokomotiv, der blev årsagen til hele mit KB-modelbyggeri. Derfor har man jo hele tiden haft et "godt øje" til det.

STORT TILLYKKE til arbejdsholdet bag det flotte resultat.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=maj-2014


[image]

.

KB M1 prøvestart

af toylsbjerg, Rønnede, 23/5 2014, 17:17 (3619 dage siden) @ Claus E. Hansen

Fantastisk!
KB M1 har jeg jo kendt næsten hele livet!
Den var da også på et af mine første Jernbanebilleder i 1957!
men jeg kendte den fra før! bla. når den sammen med NPMB no 6 rangerede, ved Mern saftstation 1952-53! og når jeg var på besøg hos familien i Kalvehave, min onkel
(Jens Christensen)var portør på KB og boede i funktionærboligen lige bag remisen!
Han havde en søn ( Niels Poul) som var jævnaldrende med mig!
Billedet er taget fra indgangen til hans hus.
[image]
Senere fulgte jeg den på HHJ, HHGB og endelig på Skiælskør banen'
men de billeder er vist vist tidligere!
Jeg vil helt klart til Odense når den er færdig!
mvh
Thyge

KB M1 prøvestart

af h087 ⌂, køge, 24/5 2014, 12:28 (3618 dage siden) @ toylsbjerg
redigeret af h087, 24/5 2014, 12:49

:-)

og her ex KB M 1 som HHJ M 4 ved overleveringen til HHGB i Helsingør 1969

foto: John Hansen, arkiv: Christian Hansen

[image]

henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

KB M1 prøvestart (+ 1 foto)

af Niels Munch, 24/5 2014, 19:48 (3618 dage siden) @ h087

[image]
HHJ M 4 i Grønnehave, 29.05.1976 (nm).


M.v.h.
[image]
Niels

KB M1 prøvestart (+ 1 foto)

af KimC, 25/5 2014, 09:45 (3617 dage siden) @ Niels Munch

HHJ M 4 i Grønnehave, 29.05.1976 (nm).

De har ikke haft travlt med at få ændret nummeret! Eller var der blot tale om et lejemål?

KB M1 prøvestart (+ 1 foto mere)

af Niels Munch, 25/5 2014, 13:46 (3617 dage siden) @ KimC

De har ikke haft travlt med at få ændret nummeret! Eller var der blot tale om et lejemål?

Det var et køb; men man skiftede aldrig ejendomsmærke etc. Lokomotivet anvendtes især under spormoderniseringen 1979-81:

[image]
HHJ M 4 i Dronningmølle, 16.05.1980 (nm).

Sønneke er da knap 6 år.


M.v.h.
Niels

KB M1 prøvestart (+ 1 foto mere)

af Jens Bruun-Petersen, 26/5 2014, 15:36 (3616 dage siden) @ Niels Munch

I 1948 blev Kalvehavebanens lokalstation i Masnedsund nedlagt, og banen blev indført direkte til Vordingborg station. Men fra et tidspunkt lige inden, hvor jeg var omkring 5 år (og lidt yngre end Munch junior på Niels's billede af HHJ M 4) fik jeg for første gang et indtryk af KB M 1: I aftenskumringen stod vi ved overskæringen på Orevej (i Masnedsund), bommene var nede, og så kom M 1 med aftentoget mod Kslvehave, med banemotorer, der "sang" af glæde over at skulle ud på "de lange skinner" mod Kalvehave.
M 1 havde dengang det oprindelige B&W-maskineri, og lydene blev anderledes efter ombygningen i 1951.

Så også derfor: Jeg glæder mig til at komme ud at køre med M 1 igen!

Venlige hilsener

Jens

KB M1 prøvestart (+ 1 foto mere)

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/5 2014, 18:47 (3616 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Nu kommer den nok ud i nyeste og mørkerød bemaling på museet. Men flere af de vogne der var med på prøveturen i 1932 med billede fra Buddinge eksisterer endnu. Museumsbanen har KSB C 20 og NSJK et par af de andre. Desuden har Museumsbanen to vogne fra NPMB som meget lignede KB egne vogne. Nogen fotoseancer er da inden for det muliges kunst.

Venlig hilsen

Flemming J

I 1948 blev Kalvehavebanens lokalstation i Masnedsund nedlagt, og banen blev indført direkte til Vordingborg station. Men fra et tidspunkt lige inden, hvor jeg var omkring 5 år (og lidt yngre end Munch junior på Niels's billede af HHJ M 4) fik jeg for første gang et indtryk af KB M 1: I aftenskumringen stod vi ved overskæringen på Orevej (i Masnedsund), bommene var nede, og så kom M 1 med aftentoget mod Kslvehave, med banemotorer, der "sang" af glæde over at skulle ud på "de lange skinner" mod Kalvehave.
M 1 havde dengang det oprindelige B&W-maskineri, og lydene blev anderledes efter ombygningen i 1951.

Så også derfor: Jeg glæder mig til at komme ud at køre med M 1 igen!

Venlige hilsener

Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak