Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Film fra Næstved-Præstø-Mern Banen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/10 2010, 07:34 (4927 dage siden)

Her er en 40 min. film fra Næstved-Præstø-Mern Banen optaget i 1961.

--
[image]

Film fra Næstved-Præstø-Mern Banen

af Ove Nygaard @, Fredericia, 2/10 2010, 09:48 (4927 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.
Stor tak for den interessante film fra en svunden tid.
Jeg gjorde tjeneste i Næstved fra 01.05.1969 - 30.06.1971, og da var spor 7 - Næstved - Præstø - Mern Jernbanens tidligere perronspor på Næstved station - et spor, som blev anvendt til de ikke så få godstog, der den gang blev ekspederet i Næstved. Det lå dejligt tæt på rangerterrænet øst for hovedsporene.
Men ellers var der ikke "spor af NPMB", men "de gamle" kunne huske den og omtalte den smukt.
Det gør filmen også.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
otktl Næstved i ovennævnte periode (hvor jeg til gengæld "var med", da Slagelse-Næstved banen blev nedlagt den 22.05.1971:-( )

Film fra Næstved-Præstø-Mern Banen

af Niels Munch, 2/10 2010, 13:20 (4927 dage siden) @ Ove Nygaard
redigeret af Niels Munch, 2/10 2010, 13:34

Tak for linket! Ja, filmen vækker minder. Dansk Jernbane-Klub arrangerede en afskedstur med damp på NPMB søndag, den 19. marts 1961, hvor jeg bl.a. tog dette billede:

[image]
NPMB, særtog for DJK, Bøgesø Station 19.03.1961 (nm).

Det var en klar og bidende kold dag, og det var svært at holde kameraet stille.

Den påfølgende påske besøgte jeg banen igen, og vi var nogle gutter, der var med på sidste tur langfredag, den 31. marts 1961 Mern-Præstø-Næstved-Præstø, hvor alt banens skinnebusmateriel udgjorde toget. Noget af turen sad jeg på motorkassen i "svenskeren" Sm 1, ryg mod ryg med banens direktør, civilingeniør Finn baron Wedell-Wedellsborg, af hvem jeg senere fik dette foto:

[image]
SJ Y01 514 - NPMB Sm 1, Præstø 1945 (Fotograf Jacobsen, Algade, arkiv nm).

Senere samme år begyndte jeg i gymnasiet.

24 år senere, da jeg kom til Østbanen, "arvede" jeg Wedell-Wedellsborg, idet han da fungerede som Østbanens banetekniske konsulent, udpeget af banebestyrelsen i samråd med Tilsynet med Privatbanerne. Et par år senere måtte jeg acceptere hans aldersbetingede afskedsanmodning.

Pudsig verden.

Bedste hilsener
Niels

Film fra Næstved-Præstø-Mern Banen

af Steen Larsen, Søborg, 3/10 2010, 12:37 (4926 dage siden) @ Tommy Nilsson

En film der mesterligt skildrer et svundent jernbanemiljoe. Med mine par og halvtreds aar er jeg desvaerre for ung til at have oplevet dette miljoe men saa er det jo fantastisk at der eksisterer denne slags film.
Scenerne med koen paa sporet og bilen i overkorslen er ganske morsomme selvom de nok er "fiksede".

Mvh
Steen


Jernbanebøger

Motormateriellet fra tyske fabrikker efter 1945

Motormateriellet fra tyske fabrikker efter 1945. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak