Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af Steen Larsen @, Søborg, torsdag 19. august, 2010, 22:20 (3847 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, fredag 20. august, 2010, 05:42

I 1974 besoegte jeg VBVs smalsporsanlaeg i Agger hvor jeg tog et par SH billeder som dog ikke er af den bedste kvalitet:

[image]


[image]


[image]


[image]


Er der nogen der kan identificere lokomotivet og vognene paa billederne?

Og findes der noget kildemateriale om VBVs smalsporssystem og det rullende materiel?

Jeg kunne finde flg link hvor der er lidt historie om VBV:
http://www.ibk.dk/projekt%20vbv_d13%20ny.htm#Top

Mvh
Steen
http://europeansteam.fotopic.net/

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder)

af Niels Munch @, fredag 20. august, 2010, 08:37 (3846 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Steen,

Selv besøgte jeg Kystinspektoratets "banegård" i Agger i sommeren 1980. Det lokomotiv, du efterspørger, kunne være VBV D 10:

[image]

VBV D 10, Agger 1. august 1980 (nm).

Loket har haft en overbygning over motoren, formentlig med et tippelad e.lign. Der er givet tale om en Pedershaab-maskine, men nærmere data har jeg ikke.

Videre billeder fra sommeren 1980:

[image]

VBV D 4 (Frichs), D 10 (PM) og D 5 (Frichs) i remisen i Agger 01.08.1980 (nm).

[image]

VBV "Hovedbanegården" i Agger, 01.08.1980 (nm).

På dette tidspunkt var noget af VBVs materiel havnet på Hjerl Hede:

[image]

VBV D 11 (PM) samt HH Lok 3 med ex-VBV personvogne, Hjerl Hede 28.07.1980 (nm).

Kilder:

"Det røde Jernbane-Blad" bragte i tresserne en artikel om VBV, men nummer og årgang har jeg ikke present.

VBVs banevirksomhed er omtalt i Guldvangs "Danmarks Smalsporede Industribaner", bane bøger 1998, ISBN 87 88632 76-8.

Hjerl Hedes nuværende materiel, herunder fra VBV, er beskrevet her: http://www.hjerlhede.dk/dk/samlinger/mosebrugsmuseum/toervebane/togmateriel.htm .

Eksisterende trækkraft fra VBV kan findes her: http://www.smalspor.dk/search_drivkraftlokomotivfabrikat01.asp .

Og endelig har HH Lok 3 intet med VBV at gøre: http://www.smalspor.dk/showroom04.asp?soeg=077 .

Bedste hilsener
Niels

Vandbygningsvæsenet VBV Thyborøn (med 6 billeder)

af Niels Munch @, lørdag 21. august, 2010, 07:37 (3845 dage siden) @ Steen Larsen

I samme hug fik jeg også indscannet billeder fra VBVs anlæg i Thyborøn, som allerede i 1980 var under afvikling, hvor anlægget på Aggertangen først nedlagdes i 1982.

[image]

VBV "Høfdebanegården" i Thyborøn med henstillede fladvogne, 02.08.1980 (nm).

[image]

VBV Støbetog til høfdeblokke etc., Thyborøn 29.07.1980 (nm).

[image]

VBV D 17 og D 15, støbepladsen i Ferring 27.07.1981 (nm).

[image]

VBV D 15 i Ferring, bem. de uens hjuldiametre, 27.07.1981 (nm).

Begge lokomotiver er givetvis fra Pedershaab Maskinfabrik.

[image]

Gl. VBV tracé mellem Bovbjerg og Ferring støbeplads, 30.07.1980 (nm).

Bonusbillede:

[image]

"M/F KANALEN" i færgehavnen, Aggertangen 01.08.1980 (nm).

Så kan jeg vist ikke byde på mere fra VBV, udover måske lige dette link: http://www.bovbjergfyr.dk/wpdf%20grove%20arbejdsplads%20tipvognsbane.pdf .

Bedste hilsener
Niels

Vandbygningsvæsenet VBV Thyborøn (med 6 billeder)

af TeamBaumann, Hjordkær, lørdag 21. august, 2010, 08:50 (3845 dage siden) @ Niels Munch

Jamen, det er jo der "Olsen Banden i Jylland" har spillet,
hvor de tog en drasine ned til de bunkers.

Vandbygningsvæsenet VBV Thyborøn (med 6 billeder)

af Thomas Hansen, lørdag 21. august, 2010, 12:46 (3845 dage siden) @ TeamBaumann

Spændende, at se et nyt Forum i luften.

Se også Vandbygningsvæsenet Agger & Thyborøn.

MVH


Thomas

"Olsen-Banden i Jylland" (med link & foto)

af Niels Munch @, lørdag 21. august, 2010, 16:30 (3845 dage siden) @ TeamBaumann

Yep, og den tyske fanklub gør meget ud af at lokalisere præcis, hvor de enkelte scener er optaget, se f.eks. http://www.olsenbandenfanclub.de/filme/dk_film03_drehorte.php . Desuden aflægger de "åstederne" besøg og beretter om det på hjemmesiden.

Slutscenen udspiller sig bl.a. i VLTJs personvogn A 2, som jeg her fotograferede 9. juli 1962 efter M 2". I filmen er den tilkoblet marcipanbrødet ML 12:

[image]

VLTJ A 2 og M 2, Lemvig den 9. juli 1962 (nm).

M.v.h. Niels

Avatar

Vandbygningsvæsenet VBV Thyborøn (med 6 billeder)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 27. januar, 2013, 09:25 (2955 dage siden) @ Niels Munch

Sad lige og kiggede i nogle gamle indlæg og faldt over disse to billeder fra Niels Munch fra VBV i Thyborøn:

[image]

VBV D 17 og D 15, støbepladsen i Ferring 27.07.1981 (nm).

[image]

VBV D 15 i Ferring, bem. de uens hjuldiametre, 27.07.1981 (nm).

Begge lokomotiver er givetvis fra Pedershaab Maskinfabrik.

og motorerne er umiskendeligt Ford A motorer ligesom "torpedoen" (karosseriet imellem førerkabine og motorrum) faktisk også godt kunne se ud som om det kommer fra Ford A.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vandbygningsvæsenet VBV Thyborøn (med 6 billeder)

af Carsten, søndag 27. januar, 2013, 12:18 (2955 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael

De sidste rester af køretøjet befinder sig i Hedehusene hos HVB.

http://www.ibk.dk/lokomotiver.htm

Den står i listen som M 7.

Med venlig hilsen

Carsten

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af Lars B. Christensen ⌂ @, lørdag 21. august, 2010, 17:58 (3845 dage siden) @ Steen Larsen

Et lille apropos til billederne fra Agger.

Sidste efterår var jeg i anden forbindelse ved Agger og opdagede rent tilfældigt en række sammenkrøllede og bøjede jernbaneskinner, som lå spredt over et større område. Formentlig stammer disse skinner fra Vandbygningsvæsenets bane.

Mange hilsner
Lars

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af Finn Larsen @, København, onsdag 25. august, 2010, 11:13 (3841 dage siden) @ Lars B. Christensen

Herligt, at dette forum er opstået.
Jeg (årgang 1943) har af og til været ude med snøren, for at finde nogen, der har viden om VBV især ved Agger. Jeg kom selv som barn til Agger om sommeren. Min morfar, Anton Pedersen, førte damplokomotivet "Knud".
Jeg håber, der må komme mange flere billeder og oplysninger til veje.

Finn

[image]

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af UTJ, onsdag 25. august, 2010, 16:10 (3841 dage siden) @ Finn Larsen

Herligt, at dette forum er opstået.
Jeg (årgang 1943) har af og til været ude med snøren, for at finde nogen, der har viden om VBV især ved Agger. Jeg kom selv som barn til Agger om sommeren. Min morfar, Anton Pedersen, førte damplokomotivet "Knud".
Jeg håber, der må komme mange flere billeder og oplysninger til veje.

Finn

[image]

Det er spændende at se normalsporslokomotivet og de to mandskabsvogne, som tilsyneladende også var normalsporede ind til ombygningen af banen. Specielt med de lavtsiddende puffer.

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af tage larsen @, thyborøn, lørdag 12. marts, 2011, 11:21 (3642 dage siden) @ Finn Larsen

min far niels larsen kørte også KNUD

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af Finn Larsen @, fredag 02. marts, 2012, 20:28 (3286 dage siden) @ tage larsen

Hej Tage.

Fik jeg nogensinde besvaret dit indlæg. Jeg tror det blev ved tanken. Jeg kan i hvert fald ikke finde noget, der tyder herpå.

Ved du nogenlunde, hvornår din far kørte KNUD. Er du i besiddelse af billeder eller artikler fra dengang. Boede du og din famillie i Aagger. Jeg er meget interesseret i oplysninger om VBV og Agger og omegn på den tid.

Jeg hører meget gerne fra dig. Evt. direkte på e-mail.

Mvh: Finn :-)

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af Erling Larsen, Frederiksberg, onsdag 25. august, 2010, 12:50 (3841 dage siden) @ Steen Larsen

I forlængelse af denne yderst interessante tråd, vil jeg hermed supplere med nogle flere billeder fra VBV.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Hvis nogen har kendskab til lokomtivet "Knud"s skæbne eller yderligere oplysninger omkring dette, så skriv endelig :-)

Vh. Erling Larsen

Vandbygningsvæsenet VBV Agger

af Niels Munch @, onsdag 25. august, 2010, 17:35 (3841 dage siden) @ Erling Larsen

Herlige billeder af "Knud" m.v., der på billederne ser normalsporet ud, uanset pufferplankernes lave placering.

De gode folk i "Smalspors Forum" ( http://www.hybenvang.dk/forum/forum_posts.asp?TID=157&PN=1 ) skriver:

"Borsig nr. 9140 år 1920. Ikke yderligere oplysninger. Sporvidden er rettet fire gange mellem 785 mm og 1435 mm. Den var formentlig 785 mm. Den er leveret 1920 til Ingeniørkontoret i Lemvig. I 1950 var den i Agger, og i 1951 søgte VBV at sælge den, men uden resultat. Det skulle være VBVs sidste damplokomotiv, selv om der 1950 også fandtes en Henschel."

I Jens Merte's CD "Lokomotivfabriken in Deutschland" ses i Borsigs fabriksnummerliste:

"Fnr. 9140/1921 Bn2t 1435 mm, 04.04.1921 Ingenieurkontor Lemvig, Dänemark"

Om de forskellige sporvidder og de skinnebårne transporter ved VBV forklarer Guldvang i den tidligere i tråden nævnte Industribanebog:

"Men helt rationelt var det ikke, bl.a. fordi sporvidden var forskellig, sønden- henholdsvis nordenfjords: Søndenfjords var den 600 mm og nordenfjords normalspor. Derved var det udelukket at kunne bruge materiellet alternerende, hvorfor man i 1931 omsporede i syd til 785 mm, og i nordområdet skete omsporingen til samme sporvidde i årene 1948-1950. Grunden til at man oprindelig anlagde normalspor i nord var, at der omkring århundredskiftet verserede planer om normalsporede jernbaneanlæg Hurup-Vestervig-Agger eller Ydby-Vestervig-Krik."

Så kom vi da lidt nærmere identifikationen af dette - på fototidspunktet utvivlsomt normalsporede - lokomotiv.

Bedste hilsener og tak for billederne af "Knud"
Niels

Vandbygningsvæsenet VBV Agger

af Finn Larsen @, København, torsdag 26. august, 2010, 12:11 (3840 dage siden) @ Niels Munch

Herligt med disse oplysninger.

Gad vide, om VBV kan supplere os med oplysninger (Hvad hedder VBV iøvrigt i dag?)
Så vidt jeg husker, var jeg med ude at køre i "Knud" i 1949 (eller måske i 1950).
erindringer fra den gang, skal selvfølgelig tages med forbehold, jeg var 6 - 7 år. gl.

En af de oplevelser jeg mener at kunne huske, er, at jeg var med "inde" at hente en vogn med "varer" til VBV værkstedet. På disse ture var de altid to mand på lokomotivet.

Den vogn, vi hentede var en lukket godsvogn, som "Knud" skubbede hjem til baneterrænnet i Agger. Det er bl.a. derfor, "Knud" er udstyret med en højtliggende tværbjælke over de forreste puffere.

Jeg funderer bare lidt over, hvor vi hentede vognen. Jeg har altid troet, at det var i Hurup vi hentede den, men jfr. den oplyste strækning, kan det muligvis have været i Krik??

Er der nogen, som ved, om der har været spor helt til Hurup??

Tak for jeres interesse :-D

Vandbygningsvæsenet VBV Agger

af UTJ, fredag 27. august, 2010, 11:06 (3839 dage siden) @ Finn Larsen

Jeg funderer bare lidt over, hvor vi hentede vognen. Jeg har altid troet, at det var i Hurup vi hentede den, men jfr. den oplyste strækning, kan det muligvis have været i Krik??

Er der nogen, som ved, om der har været spor helt til Hurup??

Der har ikke været spor helt til Hurup, men det kan sagtens være i Krik, hvor der var spor ned til havnen/molen. Se evt kms.dk under historiske kort.

Vandbygningsvæsenet VBV Agger

af Knut Ronold, søndag 19. september, 2010, 10:25 (3816 dage siden) @ Finn Larsen

VBV fik navneforandring til Kystinspektoratet engang i 1970erne og hedder i dag Kystdirektoratet.

Avatar

Vandbygningsvæsenet VBV Agger

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 27. januar, 2013, 09:47 (2955 dage siden) @ Finn Larsen

Der ligger givetvis masser af "guld" på Landsarkivet i Viborg. Det er bare at sætte nogle dage af og så komme igang.

Her er for eksempel en inventarliste som KAN omfatte banemateriellet også.

Eller denne tilsynsbog vedr. dampkedler - det må også omfatte evt.lokomotiver?

Man kan bestille kasserne hjemmefra (max.5) -så står de klar til en når man kommer. Ellers kan det nemt tage en time fra man beder om en kasse til den er hentet frem.

Søg selv videre i Daisy. Der er måske andre arkivalier der omhandler baneanlægget og rummer oplysninger (korrespondance)om skæbnen forlokomotiverne.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af tage larsen @, thyborøn, lørdag 12. marts, 2011, 11:14 (3642 dage siden) @ Steen Larsen

di to mandskabsvogne blev kaldt,STOREMAREN OG LILLEMAREN

Vandbygningsvæsenet VBV Agger & Thyborøn (filmlink)

af Niels Munch @, fredag 27. november, 2015, 10:12 (1921 dage siden) @ tage larsen

Tillad, at jeg tager denne ældre tråd op igen; men der er dukket denne film fra 1939 op:

http://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/thyboron -

hvor man bl.a. ses VBVs normalspor med damplokomotivet "KNUD":

[image]
Borsig 9140/1921 Bn2t 1435 mm => 04.04.1921 Ingenieurkontor Lemvig, Dänemark. (Screenshot fra filmen).

Det må være normalsporet ved Agger.

Desuden er der scener fra Thyborøn Havn og VBVs plads dér med bl.a. smalsporet kran, der løfter høfdeblokke, samt smalsporet tipvognstog på VBVs strækning.

PS: I dette indlæg http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=37474 er der links til Jernbane-Bladets artikler om VBVs baner.


M.v.h.
Niels

Vandbygningsvæsenet VBV Agger (med 4 billeder og ?)

af Holger Sørensen @, Hedehusene, søndag 13. marts, 2011, 08:06 (3641 dage siden) @ Steen Larsen

Fantastisk hvad der dukker op af historisk materiale.
Og lad dog være med at undskylde for billedernes kvalitet (og det gælder alle der lægger noget ind). Det er så historisk interessant, at det er underordnet om kvaliteten er i HD, Blue Ray m.m. m.m. 3D!!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) :-) :-) ;-) :-P :-D

Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lyngby - Nærum Jernbane
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen