TEE Merkur

af Bent Olsen, torsdag 03. februar, 2011, 13:09 (3589 dage siden)

Har nogen af jer nogle billeder liggende af TEE merkur (også som IC Merkur) fra København?
Mvh Bent:-)

TEE Merkur

af jmp, torsdag 03. februar, 2011, 13:23 (3589 dage siden) @ Bent Olsen

her

Jan

TEE Merkur

af Niels Munch @, torsdag 03. februar, 2011, 13:34 (3589 dage siden) @ Bent Olsen

Kender du dette website: http://www.gate2train.dk/25908927 ?

M.v.h.
Niels

TEE Merkur

af ole, torsdag 03. februar, 2011, 13:36 (3589 dage siden) @ Bent Olsen

Jeg ku ikke finde nogle billeder, men har tit kørt med det fra Kh. til Munster (toget fortsatte vist til Koblenz eller var det Dueseldorff?);-)
Bestod jo typisk af loko samt to rød/gule tyske personvogne

TEE Merkur

af Steff @, torsdag 03. februar, 2011, 14:17 (3589 dage siden) @ Bent Olsen

TEE Merkur
DB havde siden 1953 kørt et F-tog mellem Stuttgart og Dortmund ved navn ”Schwabenpfeil”. Toget forlængedes seneres til Hamburg. Dette tog var berømt for sit lange dampløb mellem Frankfurt M. og Hamburg på 702 km og havde Tysklands største og hurtigste damplokomotiver BR 05 og senere BR 03.10 som trækkraften. Ved forlængelsen til Hamburg fik toget ændret navnet til ”Merkur”.
Toget blev i 1974 blev opklassificeret til TEE standart og forlænget til København via Puttgarten – Rødby. Dette var faktisk den længste TEE forbindelse med en længde på 1205 km! Desværre var det også den langsomste p.g.a. færgeoverfarten - som eneste TEE forbindelse - samt en maksimalhastighed på kun 120 km/t mellem København og Hamburg.
Indvielsestoget fra København blev iflg. forstærkningsordren for den 26. maj 1974 for tog 34 oprangeret af MZ-A-A-A-A. Alle fire A-vogne (TEE materiel) gennemførtes København - Stuttgart, og de 2 bageste var reserveret international presse.
Toget nordpå fra Stuttgart mod Hamburg havde TEE nr. 1035. Ved Hamburg Hauptbahnhoff blev toget skilt og tre vogne, normalt to kupe- og en storrumsvognen, blev videreført til København som TEE 35. Den ene kupévogn var dog en forstærkningsvogn, men den blev under alle omstændigheder ført med til Puttgarten. Var der brug for den, blev den overført helt til København.
Trækkraften på delstrækningen til Puttgarten var normalt det dieselhydrauliske lokomotiv af typen BR 221 (ex. BR V 220). På den danske delstrækning fra Rødby Færge til København, blev toget normalt fremført af litra MX. Den resterende del af TEE 1035 blev i Hamburg videreført til Hamburg-Altona under nummer 1035 Merkur. Fra København og til Hamburg bar toget navnet TEE 34. I Hamburg blev toget så sammenkoblet med TEE 1034 fra Hamburg-Altona og fortsatte til Stuttgart som TEE 1034 Merkur.
Selvom normalt fremført i Danmark af litra MX, har dog både litra MY og litra MZ været anvendt. Sidstnævnte normalt MZ III. Toget blev også anvendt ved udskiftning af lokomotiver i Rødby Færge, hvorfor det ofte blev fremført i forspand.
Toget afgik fra København klokken 0950 med et absolut ikke officielt stop i Næstved, for påstigning af paspoliti og toldere, inden Rødby Færge. Afgang Hamburg Hauptbahnhoff sydpå klokken 1430 og ankomst til Stuttgart 2259. Modsatte retning afgik toget fra Hamburg klokken 1525 og var i København klokken 2300 også hér med stop i Næstved for afstigning af paspoliti og toldere. Denne af- og påstigning af politi og toldere i Næstved var ikke optaget i nogen togplan og må derfor regnes for en absolut særhed for dette tog.
Iflg. ”Udlandstogenes oprangering” pr. 1. juni 1975 oprangeres togene således:

• Tog 34 fra København: Lok-Avm (vogn 10)-Apm (vogn 11)-Avm (vogn 12). Vogn 10 løber kun efter behov København - Puttgarten, men løber fast fra Puttgarten. I vogn 12 bruges kupe 9 til togservice, kupe 8 til togpersonale og kupe 7 til grænsekontrolpersonale København (Næstved) - Lübeck.

• Tog 35 ankomst København: Lok-Avm (vogn 20)-Apm (vogn 19)-Avm (vogn 18). Vogn 20 er behovsvogn Puttgarten - København, men løber fast til Puttgarten. Vogn 18 har tjenestekupeer som anført for vogn 12 i tog 34.

Tog (10)34 løber til Köln på lørdage, øvrige tid til Stuttgart. Tog (10)35 løber søndage fra Köln, øvrige dage fra Stuttgart.

I sommeren 1974 kneb det for DB at have tilstrækkeligt med storrumsvogne Apm med dampvarmeledning til rådighed, hvorfor ”Merkur” ofte var oprangeret med kun kupévogne.
I perioden 29. september 1977 til 21. oktober 1977 standsede erstatningen for TEE Merkur officielt i Næstved alle hverdage undtagen lørdage. Årsagen hertil var sporombygning (sporspærring) Puttgarten - Lensahn, hvorfor en række forbindelser omlagdes i Danmark. I den forbindelse var både TEE 34 og 35 aflyst og blev befordret således:
Tog 20230 havde afgang København 09.10, Ro 9.32-9.33, Næ 10.07-10.08, Vo 10.25-10.26, Nf 10.44-10.45, Rf 11.08-11.25 (omstigning til bus). Befordrede forbindelserne togene 230 og 34 med oprang: Lok-Avm-Apm-ABm-ABm-lokale vogne.
Tog 20231 havde Pu afg. 17.40, Rf 18.30 (omstigning fra bus)-18.52, Nf 19.17-19.18, Vo 19.38-19.39, Næ 19.56-19.57, Ro 20.32-20.33, Kh ank. 20.54. Befordrede forbindelserne fra togene 5080, 35 og 231 med oprang: Lok-Bm-Bm-Apm-Avm-ABm-ABm-lokale vogne.
København havde i sommeren 1977 13 udenlandsforbindelser til og fra Hamburg dagligt, hvorfor afbenyttelsen af et rent 1. klasses tog måske ikke var fordelagtigt. Forbindelserne kunne ikke bruges af forretningsfolk til Hamburg, da overgangstiden til returløbet kun var 55 minutter, hvorfor andet tog måtte afbenyttes den ene eller anden vej. Til gengæld var toget fordelagtigt for rejsende syd- eller nordpå ud over Hamburg, dels med dets talrige omstigningsmuligheder på de store stationer toget gennemkørte, men ikke mindst p.g.a. muligheden for at nå fra det sydlige Tyskland til Danmark eller omvendt i løbet af en dag.
Belægningsprocenten var ikke stor, normalt et sted mellem 15- til 20 rejsende til/fra udlandet. Toget kunne dog bruges lokalt af rejsende til og fra Næstved, selvfølgelig med billet til 1. kl., men uden TEE tillæg, da det jo var indenlands. Og det blev da også udnyttet.
Økonomien i visse indenlandske tyske TEE tog var nu ikke mere den bedste, hvorfor en hel del TEE-tog blev ”nedklassificeret” til IC-tog med også 2. klasses vogne og nu med timedrift. Og det var en stor succes. Ydermere var et nyt internationalt togbegreb undervejs, nemlig Euro-city (EC) togene. Flere og flere internationale TEE-forbindelser blev omlagt som EC-tog. Ved sommerkøreplanens ikrafttræden i 1978, blev TEE Merkur omlagt til IC Merkur med samme løb, men nu også med 2. klasses vogne.

--
Steffen Dresler

TEE Merkur

af Steff @, onsdag 09. februar, 2011, 11:42 (3584 dage siden) @ Steff

Her to billeder af TEE MERKUR:

[image]
MY 1118 med tog 34 i Næ 13. marts 1975. Foto Henning Petersen

[image]
MX 1007 + MY? med tog 34 i Næ 29. maj 1977. Foto Torben Andersen, arkiv LOKOMOTIVET

Skal nok finde et par stykker af EC Merkur og scanne dem.

--
Steffen Dresler

TEE Merkur

af Steff @, onsdag 09. februar, 2011, 12:17 (3584 dage siden) @ Steff

Som lovet lidt billeder af IC-Merkur. Herefter skudt tomt fra min side;-) .

[image]
MZ 1412 + udkendt MY, IC Merkur i Næ 22-04-1981.

[image]
Som ovenfor bare tydeligere billede af 1. kl. TEE vogn type Avmz111.

[image]
MZ 1412 med IC Merkur 05-05-1981 s for Næ.

[image]
MZ 1449 med IC Merkur Næ 17-07-1982

--
Steffen Dresler


Jernbanebøger

På Sporet af 2019
På Sporet af 2019
Pris 190,- kr.
 Læs mere 

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde
Med jernbane gennem hverdag og arbejde
Pris 240,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen