Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB MY 1109

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/2 2011, 18:30 (4825 dage siden)

Jeg sidder her en søndag aften og redigerer billeder til kommende opdateringer på Jernbanen.dk. Så falder jeg over DSB MY 1109 og ser, at den som den eneste MY på Jernbanen.dk ikke har et eneste billede. Det skyldes nok, at den allerede i 1968 i forbindelse med et motorbytte blev omlitreret til DSB MV 1109. For at gøre billedesamlingen over MY´ere komplet, efterlyser jeg hermed billeder af netop DSB MY 1109 fra perioden 1956 - 1968.

--
[image]

DSB MY 1109

af Mads Olesen @, 6/2 2011, 19:24 (4825 dage siden) @ Tommy Nilsson

I bogen "På sporet af 1960erne"(Holsund) har Hans Gerner et billede af 1109 dateret til 1960. Det er vist det eneste jeg mindes at have set.
I øvrigt, mens vi er ved MV/MY. Under MY 1144 er det et billede af denne i sort/rød.
Det må været et billede af MV 1144.

Mads

DSB MY 1109

af K:.E.Jørgensen, 7/2 2011, 10:17 (4825 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


MV 1109 19.06.68 Århus kej

DSB MY 1109

af K:.E.Jørgensen, 7/2 2011, 10:19 (4825 dage siden) @ K:.E.Jørgensen

[image]

Mv 1109 19.06068 Århus hilsen kej

DSB MY 1109

af Mads Olesen @, 7/2 2011, 10:33 (4825 dage siden) @ K:.E.Jørgensen

Tak til KEJ, men dette er ikke et billede af 1109 som MY, desværre.
Til gengæld er det første gang jeg har set et billede af "MV" på en maskine i gammel lakering.
I øvrigt. Billedet fra Vemb taget i 1972 af 1134, må være MV 1134 og ikke MY 1134.
Apropos 1109, så havde denne maskine rilleudstødning. Det ses på flere billeder.

Mads

DSB MY 1109

af K:.E.Jørgensen, 7/2 2011, 10:37 (4825 dage siden) @ Mads Olesen

[image]


My 1109 11.07.61.. Horsens

DSB MY 1109

af Lars M., 7/2 2011, 13:05 (4825 dage siden) @ K:.E.Jørgensen

Var MV 1109 ikke det første GM-lokomotiv der blev skrottet her hjemme.

DSB MY 1109

af Peter H, Nærum, 7/2 2011, 13:20 (4825 dage siden) @ Lars M.

Hej

Jo Mv 1109 var den første GM maskine der blev hugget op (fik den ene snude trykket flad), derefter mener jeg at det var 1136. Den blev vist ophugget på Vejle havn, det står der ihvertfald i bogen 'Jernebanelandskaber'.

Heilsen
Peter

DSB MY 1109

af Tim Jonasen, 7/2 2011, 15:12 (4825 dage siden) @ Peter H

Jeg tror ellers at MX 1011 og 1026 blev først ophugget og så MV 1109.

Hilsen
Tim Jonasen

DSB MY 1109

af Peter H, Nærum, 8/2 2011, 03:40 (4824 dage siden) @ Tim Jonasen

Hej

Nu skulle jeg nok have skrevet at 1109 og 1136 var de første litra Mv/ My der blev udrangeret og ophugget.

Mx 1011 og 1026 blev udrangeret 1 1987 ifølge tabeller i både Torben Andersens Litra MX og Bane Bøgers Motor 'Motor Materiel 5 Med Motor fra GM'.

Det var de første to Mx'ere der blev skrottet. På det tidspunkt var brugtmarkedet for gamle lokomotiver åbenbart ikke opstået endnu.

Hilsen
Peter

DSB MY 1109

af Hans J, 8/2 2011, 07:38 (4824 dage siden) @ Peter H

Var det dem der kørte sammen med MT 151???

Og hvilken MX var det der kørte sammen med en Ardelt-traktor i Herning???

DSB MY 1109

af Tim Jonasen, 8/2 2011, 08:01 (4824 dage siden) @ Hans J

Det første var MX 1022 som ramte MT 151 vist nok i Rødby i 1990.

Og så er jeg næsten sikker på at det var MX 1028 i forb. med Herning-ulykke.

Hilsen
Tim Jonasen

DSB MY 1109

af Peter H, Nærum, 7/2 2011, 13:17 (4825 dage siden) @ Mads Olesen

Hej

Ja, 1109 havde rilleudstødning af samme type som 1116 og 1123 havde.

Selve lyddæmperen under taget var sikkert den samme som den i 1145-1159, men udseendet af rillens opbygning på taget, var anderledes for 1145-1159 som havde en V udformet rilleudstødning, hvor 1109,1116 og 1123 var smal hele fra "roden" til toppen. Det ses tydeligt på billeder.

Hilsen
Peter

DSB MY 1109

af Peter H, Nærum, 7/2 2011, 13:11 (4825 dage siden) @ K:.E.Jørgensen

Hej

Hvor dejligt at se litra af en vinrød Mv helt tæt på. Det er første gang jeg ser det!

Flot.

Hilsen
Peter

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak