Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

et lille stykke opsporings arbejde

af steen møller jensen, 7/2 2011, 18:27 (4819 dage siden)

jeg har i et tidligere indlæg for lang tid siden efterlyst billeder af c707 dette har jeg nu fået lidt af hvilket jeg er utrolig taknemmelig for (tak for det . du ved selv hvem du er :-) ).
jeg har nu et lille stykke detektiv arbejde at udføre , og det er nu mest "for sjov skyld"
men min interesse for lige denne maskine bunder faktisk lidt fra min gamle fru moder,
hendes morfar(min oldefar) var lokofører på C707 i det meste af den tid den har været i kalundborg (og for at det ikke skal være løgn så havde han i en periode min farfar som fyrbøder). og min kære gamle mor har jo tit som barn været ned i kalundbog og besøge den kære maskine på stationen ,, det var jo morfars lokomativ.
nå nok om historien , det som det her så går ud på er , at da min oldefar have 40 års jubilæum ved dsb(ved ikke hvornår det var og skal nok sørge for at der kommer et navn på når min mor lige har sendt mig det fulde navn) men ved sit 40 års jubilæum fik han af dsb nummerpladen fra røgkammerdøren på C707 denne var nedsænket i et "rygebord" med glas låge på . da han så døde havnede dette bord (desværre for os) på lokomativ mændenes feriehjem i kalundborg,
vi har flere gange snakket om gad vide hvad der er blevet af det bord , det havde jo været lidt af et klenodie at have i familens hænder ,
men af ren nysgerrighed kunne det være sjovt hvis nogen kendte til det bord . eller havde hørt om det eller måske vidste om det eksisterer stadig den dag i dag .. de nummerplader fra røgkammer døren ville jo være gode samlerobjekter idag . så har svært ved at tro at der ikke eksistere et eller andet sted i landet .
så håber lidt på at der måske var lidt spor at hente herinde

et lille stykke opsporings arbejde

af steen møller jensen, 9/2 2011, 15:01 (4817 dage siden) @ steen møller jensen

så har jeg lige været igang med at udspørge familien :o) ..
og har fundet frem til lidt info på min oldefar.
hans navns var Niels harald bang jørgensen. født 1897 og død 1961. han var lokofører i kalundborg . han havde 40 års jubilæum ved dbs i april 1960 (ca deromkring) og der var der han fik det omtalte bord.
og sidst i 60érne efter hans død solgte min oldemor huset og bordet havnede dengang på lokomativmændendes feriehjem i kalundborg. det sidste vi har hørt om det er at da det blev nedlagt (måske lige omkring 70 men ved det ikke helt) så kom det ind i dansk lokomativmands forening på hellerupvej. og havnede på loftet der . og der efter har vi ikke noget spor af det .
så skulle nogen kende til det ,have hørt om det på det ene eller anden måde hører jeg gerne fra jer .. kan evt kontaktes direkte på mail steen@klankun.dk

Avatar

et lille stykke opsporings arbejde

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2011, 15:36 (4817 dage siden) @ steen møller jensen

Hej Steen

Hvis jeg husker rigtigt blev Dansk Lokomotivmands Forening "fusioneret ind i" Dansk Jernbaneforbund - i første omgang som en selvstændig afdeling benævnt Lokomotivpersonalets Afdeling. Senere har Dansk Jernbaneforbund ændret opdeling men lokomotivpersonalet "er" der stadig - dog spredt ud over forskellige sektioner.

Så: Har du officielt spurgt Dansk Jernbaneforbund, om de ved noget om, hvad der skete med "tingene på loftet i Hellerup"? For det kunne jo være.....

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak