Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Beholdervogns-gåde

af Niels Munch, 5/10 2010, 08:08 (4924 dage siden)

Kære alle,

Beholdervogne har jo været et kært emne her i forum, så derfor vil jeg forsøge mig med en beholdervogns-gåde:

[image]

Altzå:
Hvad har de liiiige gang i her?
Hvad er det for'n vogn?
Hvor er det henne?
Og evt. hvornår?

Præmien for gådens løsning er æren, og belønningen er flere billeder fra begivenheden!

God fornøjelse
Niels

Beholdervogns-gåde

af UTJ, 5/10 2010, 08:26 (4924 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Beholdervogne har jo været et kært emne her i forum, så derfor vil jeg forsøge mig med en beholdervogns-gåde:

[image]

Altzå:
Hvad har de liiiige gang i her?
Hvad er det for'n vogn?
Hvor er det henne?
Og evt. hvornår?

Præmien for gådens løsning er æren, og belønningen er flere billeder fra begivenheden!

God fornøjelse
Niels

Kunne se ud som Stubberup (?) og det er en afdanket sukkertransportvogn som med overmalede firmapåskrifter er under prøve for kalktransport. Og da det jo er efter Ucs-beholderne landede på en Gs-undervogn så er det efter 1991. Men mon ikke det er på seniet, dvs 1997-1998, måske 1999??

Avatar

Beholdervogns-gåde

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/10 2010, 08:30 (4924 dage siden) @ Niels Munch

Jeg gætter på denne vogntype: DSB litra Ucs.
Og dette sted:

[image]

--
[image]

Beholdervogns-gåde, løst (7 fotos)

af Niels Munch, 5/10 2010, 12:06 (4923 dage siden) @ Niels Munch

Kære Ulrik & Tommy,

I er godt nok hurtige og skrappe - med Ulrik som den lidt hurtigere og samtidig lidt grundigere!

Tillykke!

Jow, Østbanen har i tidens løb - og sammen med DSB Gods - udfoldet mange bestræbelser for at fastholde og udbygge godstransporten på skinner. Et eksempel herpå er fra MARTS 1995 (nøjagtig midt i det foreslåede interval 1991-99). Stedet er selvfølgelig Faxe Kalks siloanlæg (se Tommy's flotte foto) i Stubberup ved Fakse Syd station, hvor dagens godstog havde sat beholdervognen Upps 616 (hvis beholdere stammer fra en Upps-t, der tidligere hed Ucs. Vognen kom senere til at hedde Ucs-v - "er De forvirret").

Til forsøget brugtes Baneafdelingens skinnegående Unimog, og billederne taler vel for sig selv:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Forsøget gik godt; vogntypen viste sig egnet og kunne være under siloen, hvor påslag kunne finde sted. Og der var vogne nok til rådighed for Faxe Kalk's behov, som bestod i regelmæssige kalktransporter Faxe-Vejle. Forsøget strandede vist på, at der ikke var de fornødne lossefaciliteter på destinationen.

Med amternes overtagelse pr. 01.01.2001 af ansvaret for privatbanerne, bortfaldt disses mulighed for at fungere som selvstændige godsoperatører.

Alle billeder er optaget af undertegnede, og et par stykker er tidligere vist i Drehscheibe-Online i f.m. et lille bidrag om Faxe Jernbane.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Beholdervogns-gåde, løst (7 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/10 2010, 16:38 (4923 dage siden) @ Niels Munch

I prøvede ikke at læsse vognen for at se, om sporet kunne klare vægten?

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak