Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MO 1835 på Cvk Århus 1964 (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 11/1 2015, 16:12 (3383 dage siden)

Jeg har set på jernbanen.dks hjemmeside under Motorlokomotiver.
Under litra MO (V) er MO 1835 naturligvis også med.
På et af billederne vises MO 1835 holdende på Centralværkstedet i Århus i 1964, i en temmelig adskilt udgave. Jeg er kommet til at tænke på i hvilken anledning den opholder sig der. Jeg kunne forestille mig at der er tale om en større renovering, da alle vinduer og døre er udtaget.

Jeg har indsat et link til denne side:


http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=556&n=dsb-mo-1835


Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MO 1835 på Cvk Århus 1964

af Jens Møller, København S, 11/1 2015, 17:20 (3383 dage siden) @ Erik H

MO 1835 var til revision i cvk. Århus i 1964, da der en nat udbrød brand i værkstedet. Vognen blev svært brandskadet, men dog alligevel genopbygget og moderniseret. Efter branden blev det konstateret, at vognkassen på grund af varmeudviklingen ved branden havde "slået sig", således at den var lidt lavere på midten end ude i enderne, men tilsyneladende ikke mere, end at vognen kunne genopbygges.

Skævheden i vognkassen er let at konstatere på sidebilleder - prøv at lægge en lineal ved tagkanten eller under sidevangen!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

MO 1835 på Cvk Århus 1964

af Erik H, Frederikssund, 11/1 2015, 18:58 (3383 dage siden) @ Erik H

Jeg takker for svaret:-)

Jeg syntes nok at vognens sider så noget mærkelige ud. Havde billedet været i farve havde man nok bedre have kunnet danne sig et indtryk af skadernes omfang. Men i 1964 var det jo ikke så sædvanligt med farvefotos.

Man kan jo også sige, at MO 1835 overlevede på trods af branden på Cvk Århus, hvorimod de allerfleste af dens artsfæller er blevet kremeret, og ophugget.

Jeg kan se på billedet hvor MO 1835 holder i Kappeln, at man har lavet samme "nummer" som med MO 554, nemlig at sætte gitter for frontruderne, selv om disse er af lamineret glas, og ikke af hærdet glas, men det er under alle omstændigheder rart at se en af de gode gamle MO´ere igen:-)


http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=439&n=dsb-mo-554


Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MO 1835 i Kappeln

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 11/1 2015, 20:17 (3383 dage siden) @ Erik H

Hej

Før eller senere får man en forklaring, tak for den. Syntes den så meget træt ud.

Må jeg kvittere med et par billeder fra Kappeln taget den 27.maj 2012.

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak