Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angående Argentina (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 7/2 2015, 09:30 (3338 dage siden)

Hermed en tråd om Argentina - vi må se, om der er interesse for emnet...

Jeg besøgte Mendoza i 2012, hvor nærbanen (se billede her) netop var blevet indviet, og det var gratis at benytte den! Men jeg fik først digital-kamera i 2013, hvor jeg kun passerede kort gennem byen på vej nordpå. Så jeg har flere gammeldags fotos af nærbanen, men de skal skannes først.

Nærbanens rullende materiel stammer ganske rigtigt fra San Diego og er i fin stand. Mendoza har i øvrigt flere trolleybus-linjer, men nu er vi vist - på gummihjul - ved at bevæge os væk fra sagen?

Byen har stadig bredspors-forbindelse til omverden, og der findes et værksted for diesellokomotiver i byen, som jeg ikke nåede at komme på skudhold af. Om der kører godstog på bredsporet, tør jeg ikke sige, men persontrafikken blev nedlagt for en snes år siden.

Eller er Mendoza endestation for ”el Trasandino”, metersporsbanen over Andesbjergene til Chile. Her har trafikken været indstillet i omkring 30 år, men godsoperatøren ”Belgrano Cargas”, som kører gods på det meste af de 10.000 km meterspor, der stadig er i brug i Argentina, tumler med planer om en genåbning. Jeg kender tilstrækkeligt til Latinamerika til at ville se det, før jeg tror det, men sporet ligger der endnu og følger hovedvejen op til Christo Redemptor-passet, hvor selve grænseovergangen ligger i godt 4000 meters højde. En flot tur, selvom man må tage den i bus...

Angående Argentina

af Niels Munch, 7/2 2015, 12:18 (3338 dage siden) @ Hans T. Møller

God middag Hans,

Mange tak for et interessant pust fra Argentina; jeg glæder mig til, at der kommer billeder på!

Også gerne af trolleybusser (altså dem med køreledningerne ;-)), nogle skulle vist stamme fra Canada?

Det er altid rart at kaste "et blik ud over tallerkenkanten", som tyskerne siger.

Bedste hilsener
Niels

Angående Argentina

af Hans T. Møller, Risskov, 7/2 2015, 18:19 (3338 dage siden) @ Niels Munch

Tak for de anerkendende ord. Jeg ved ikke hvornår jeg får gang i skanneren, men her er et par skud fra 2013 af trolleybusser i Mendoza.

Byen er i øvrigt centrum for Argentinas vindyrkning og kendt for sine ”alfahores” - en slags chokoladekiks - så det kan godt betale sig at sætte nogle dage af til et besøg...

[image]

[image]

Angående Argentina - Tucumán

af Hans T. Møller, Risskov, 8/2 2015, 11:07 (3337 dage siden) @ Hans T. Møller

Mendoza ligger inde ved Andesbjergene på højde med Buenos Aires ude ved kysten. Nu tager vi 750 km mod nord-nordvest op langs bjergenes østside til Tucumán.

Denne by er kendt for, at Argentinas uafhængighedserklæring blev underskrevet her i 1816, men det var i øvrigt det eneste man kunne blive enige om, og Argentina blev først en samlet stat omkring 40 år senere.

I Tucumán finder vi både meterspor og bredspor. Belgrano Cargas kører gods på de første, operatøren ”Nuevo Central Argentino” kører containere på de sidste, og endelig kører operatøren ”Ferrocentral” persontog til Buenos Aires! Det er en rejse på mere end 1000 km.

Nu skal vi ikke glæde os for tidligt. Her i 2013 er der kun to ugentlige afgange, og billetpriserne er så latterligt lave - på grund af statssubvention - at alt er udsolgt uger i forvejen, Jeg ville ellers gerne have taget turen. (Det lykkedes mig senere at komme med tog fra Córdoba til Buenos Aires, men den historie gemmer vi lidt).

Jeg kan bringe et par billeder af persontogets afgang fra Tucumán. Passagererne føler sig sikkert som lotterivindere...

[image]

[image]

Angående Argentina - Tucumán

af Hans T. Møller, Risskov, 9/2 2015, 17:09 (3336 dage siden) @ Hans T. Møller

Et par billeder mere fra Tucumán, april 2013: Der findes et lille alter for ”Nuestra Señora de Loujan” - "Vor Frue fra Loujan" - på alle jernbanestationer af betydning i Argentina, og det viste er indmuret i væggen på byens bredspors-banegård. Her kan folk bede om god rejse. (Hvordan drejer man det rigtigt?)

På næste billede ser vi meterspors-banegården i Tucumán. I spor 3 holder et Belgrano Cargas godstog klar til afgang. På det sidste billede passerer godstoget over den travle Avenida de 24 septiembre.

Jeg synes selv, at indslag om jernbaner i fremmede lande er spændende - gerne historier om baner i drift og gerne selvoplevede - men hvis det kun er Niels, som mener, at Argentina er interessant, bør vi måske afbryde tråden nu?

[image]

[image]

[image]

Angående Argentina - Tucumán

af Niels Munch, 9/2 2015, 17:31 (3336 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg synes selv, at indslag om jernbaner i fremmede lande er spændende - gerne historier om baner i drift og gerne selvoplevede - men hvis det kun er Niels, som mener, at Argentina er interessant, bør vi måske afbryde tråden nu?

Frisk mod, Hans! Du har i skrivende stund ca. 580 hits på trådens indledningsbidrag, og det da pænt! Erfaringen viser, at velforberedte indlæg sjældent skaber den store debat; men de bliver set!

Fandt lige dette baggrundsinfo: http://en.wikipedia.org/wiki/Belgrano_Cargas .

Bedste hilsener & tak
Niels

Angående Argentina - Tucumán

af toylsbjerg, Rønnede, 9/2 2015, 17:44 (3336 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej!
Kom endelig med mere! Kun få kender noget til Argentinas Jernbaner! måske årsagen
til manglende respons!!;-)
Ihåb om MEGET mere

Med venlig hilsen

Thyge Toylsbjerg-Petersen

Avatar

Angående Argentina - Tucumán

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2015, 18:32 (3336 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans

Bliv endelig ved. Det er dejlige billeder!

Det er kun fraværet af en "Like"-knap, der afstedkommer manglende respons.

Bedste hilsner

Thomas

Angående Argentina - Salta

af Hans T. Møller, Risskov, 9/2 2015, 22:10 (3336 dage siden) @ Hans T. Møller

Fino - tak for tilbagemeldingerne. Vi fortsætter omkring 250 km op langs Andesbjergenes østside til Salta. Nu er vi i det nordøstligste Argentina. Her er klimaet subtropisk, og man kan dyrke både sukkerrør og tobak heroppe. Metersporet er enerådende på disse kanter.

Jeg besøger først og fremmest Salta for at tage en tur med turisttoget ”El tren a las Nubes” - ”Toget til skyerne” - men her kører også et lille moderne lokaltog, og lad os tage det først.

SOFSE - Sociedad Operadora Ferroviaria Sociedad del Estado - er de nye argentinske statsbaner, oprettet i 2008. Selskabet driver blandt andet persontrafikken her fra Salta til byen General Güemes, knapt 40 km mod øst-nordøst.

Først et billede af køreplanen - to tog i hver retning på hverdage og et om lørdagen. SOFSEs motto ”Avanzando hacia la reactivación Ferroviaria Nacional” kan frit oversættes med: ”Vi arbejder for reaktivering af de nationale jernbaner”.

Jeg tog toget til Güemes og skød det næste billede under dets rangering. Bemærk de mange godsvogne. Det allestedsnærværende Belgrano Cargas har øjensynligt en del trafik her.

Til sidst et billede af perronhallen i Güemes. Skiltet foroven forbyder henstilling af damplokomotiver under perrontaget...

[image]

[image]

[image]

Angående Argentina - Salta

af Niels Munch, 10/2 2015, 15:23 (3335 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans,

De blå motortog voldte mig lidt kvaler. Det er såkaldte "coche motor Apolo" bygget i Spanien af Maquinista Terrestre y Marítima (MTM), Barcelona, i 1980'erne. Nogle afhændedes til Argentina 2009.

MTM blev en del af Alstom-koncernen i 1989.

Kilde bl.a.: http://es.wikipedia.org/wiki/Serie_2400_de_Renfe .

M.v.h.
Niels

Angående Argentina - Tucumán

af Togturisten, 9/2 2015, 22:18 (3336 dage siden) @ Hans T. Møller

Som flere allerede har skrevet: meget interessant. Og gode billeder. Så også herfra: fortsæt endelig

Angående Argentina - Salta

af Hans T. Møller, Risskov, 10/2 2015, 10:55 (3335 dage siden) @ Hans T. Møller

Den første jernbane mellem Argentina og Chile var ”El Trasandino” fra Mendoza til Los Andes, som jeg tidligere har omtalt, og som var færdigbygget i 1910. Andesbjergene er Jordens næsthøjeste bjergkæde, og det er selvsagt ikke så let at anlægge en bane tværs igennem dem, men i 1948 kunne man efter mange genvorligheder indvie den metersporede ”Trasandino por Socompa” fra Salta til havnebyen Antofagasta i Chile. Socompa er navnet på grænsestationen.

Jeg har behandlet banen i Jysk Modeljernbane-Klubs blad TOG 60 og vil her blot nævne, at trafikken døde ud i 80'erne, men Belgrano Cargas kører fortsat godstog mellem Salta og byen San Antonio de los Cobres - og så kører der altså hver lørdag et udflugtstog et stykke længere ud ad strækningen til Polvorilla-broen, der er banens højeste punkt.

Vi skal en tur med udflugtstoget. Operatøren ”Eco-Tren” råder over egne personvogne og et velbemandet kontor på stationen i Salta. Turen er ikke helt billig - omkring 900 danske kr - men den er pengene værd.

På det første billede holder vi klar til afgang fra Salta før daggry. Trækkraften leveres af Belgrano Cargas.

Vi kører foreløbigt mod sydvest - formentlig for at finde et passende sted at angribe bjergene. Da det er blevet lyst, passerer vi stationen Los Cerrillos. (Billede 2)

Så drejer vi mod nord, og nu går det opad. Vi befinder os i randen af den såkaldte ”sky-skov”. Fugtige vinde helt ude fra Atlanten tvinges opad af bjergene og kondenserer. Resultat er et frodigt diset område, hvor der efter sigende lever både pumaer og tapirer. Jeg får dog ikke set noget til dem. (Billede 3)

[image]

[image]

[image]

Angående Argentina - Salta

af Niels Munch, 10/2 2015, 14:41 (3335 dage siden) @ Hans T. Møller

Spændende!

Belgrano Cargas diesellokomotiv 9731 er - så vidt jeg kan se - ét af de GM EMD GT22CU lokomotiver, der blev produceret på licens i Argentina af ASTARSA, som egentlig var et skibsværft.

Det hører til serien 9709-9754, bygget 1978-1980 til Ferrocarriles Argentinos.

Kilde: http://utahrails.net/ajkristopans/ASTILLEROS.php .

M.v.h.
Niels

Angående Argentina - Salta

af Hans T. Møller, Risskov, 11/2 2015, 08:43 (3334 dage siden) @ Hans T. Møller

Fint at Niels kan identificere de forskellige køretøjer, for jeg har ikke selv undersøgt emnet videre grundigt. Men ellers er vi jo på vej op i højden ad den metersporede bane fra Salta til Antofagasta via Socompa. Efter det grønne ”sky-skov”-område bliver landskabet mere goldt og ørkenagtigt.

[image]

To steder på strækningen er der anlagt zig-zag-spor for at vinde højde. Her ser vi det første ved stationen El Alisal. Lysforholdene er noget vanskelige, når dalen henligger i skygge. Vores tog har holdt nede ved stationsbygningen, så er vi bakket op ad en stejl stigning, og nu går det fremad igen.

[image]

Bjerge, sand, kaktus - typisk strækningsbillede.

[image]

To steder banen ført over sig selv - igen med henblik på at vinde højde. På dette billede ser vi den første sløjfe.

[image]

Et par kilometer fra Polvorilla-broen ligger den forladte kobbermine ”La Concordia”. Her skal vores lokomotiv løbe om for derefter at skyde vores tog ud til ”endestationen”. Man kan ane banens forløb omtrent midt i billedet og se minens indgang til venstre. I en af ruinerne lå minens elværk - dieselmotoren står der endnu.

Angående Argentina - Salta

af Hans T. Møller, Risskov, 12/2 2015, 08:58 (3333 dage siden) @ Hans T. Møller

Vi er nu oppe i fire kilometers højde, og togpersonalet udleverer tørrede coca-blade som et middel mod højdesyge. (Ja, man kan også udvinde kokaïn af dem, men koncentrationen i bladene er meget lille.) De skal tygges og opbevares i den ene kind. Der findes også en iltflaske med tilhørende maske i hver vogn til akutte tilfælde.

[image]

Her er målet for vor udflugt: Polvorilla-broen. Den er banens højeste punkt, sporet ligger 4.220 m over havoverfladen. Selve broen er 63 m høj, 224 m lang og stærkt kurvet.

[image]

Vi har en times ophold her ved broen, og driftige souvenirhandlere er i fuldt sving.

[image]

Disse to señoritos solgte flotte sten for 1 peso stykket.

[image]

Vi kører tilbage til stationen San Antonio de los Cobres, hvor man kan skifte til bus og være tilbage i Salta to timer før toget. En del af passagererne vælger denne løsning, men jeg bliver naturligvis ombord. På billedet her er vores lokomotiv blevet vendt på et trekantspor, og vi er ved at være klar til afgang.

Angående Argentina - Salta - og Cordoba

af Hans T. Møller, Risskov, 13/2 2015, 08:39 (3332 dage siden) @ Hans T. Møller

Vi er nu på vej tilbage til Salta.

[image]

Der lever både vilde æsler og lamaer heroppe i bjergene. Jeg er ikke den store lama-kender, men de her fyre er muligvis alpacca'er - en art, der er mere lodden end gennemsnittet.

[image]

Undervejs passerer banen en del ruiner af nedlagte stationer. Her er Puerta Tastil - skudt på tilbageturen.

Vi ankommer til Salta ved ellevetiden om aftenen. Jeg vakler ud i byen, finder et pizzaria og bestiller nr. 1 på menuen. Derefter tilbage til mit hostel, hvor jeg går ud som et lys.

Det har været en anstrengende dag. Men det var en god dag.

Vi skal videre. Cordoba ligger midt i Argentina og er landets næststørste by med omkring 1,3 milioner indbyggere. Her er forskellige ting at se, og vi lægger ud med et par billeder af trolleybusser:

[image]

[image]

Angående Argentina - Salta - og Cordoba

af Bent Jensen, 13/2 2015, 09:53 (3332 dage siden) @ Hans T. Møller

Spændende artikel, apropos Argentina Jeg syntes jeg på youtube faldt over nogle talto tog der skulle køre i Argentina, ved nogen mere om det.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Angående Argentina - Salta - og Cordoba

af Niels Munch, 13/2 2015, 13:06 (3332 dage siden) @ Bent Jensen

Ult. 2010 ankom 2 Talgo IV tog, hver bestående 9 vogne og et Serie 319 diesellokomotiv, til Argentina efter renovering på Villaverde værkstederne i Madrid. Aftalen med spanske RENFE omfattede i alt 6 sådanne togsæt, hver til 214 passagerer og udstyret med aircondition og TV m.v., samt i alt 9 diesellokomotiver.

De 2 togsæt blev præsenteret ved indvielsen af den nye kombinerede bus- og jernbanestation Mar del Plata i Buenos Aires provinsen i 2011.

Allerede ult. 2012 tog man Talgo-togene ud af drift igen under henvisning til, at togene var for dyre i vedligeholdelse, og en vedligeholdelsesaftale med Talgo-firmaet, som var en del af aftalepakken, blev suspenderet .....

Det forlyder tillige, at jernbaneinfrastrukturen var for dårlig til disse enkeltakslede, passivt tiltende togsæt.

I stedet har man anskaffet kinesiske tog.

M.v.h.
Niels

Angående Argentina - Cordoba

af Hans T. Møller, Risskov, 14/2 2015, 09:08 (3331 dage siden) @ Niels Munch

Som sædvanligt er du hurtigt ude, Niels, med et fyldestgørende svar vedrørende TALGO-togene i Argentina. I Latinamerika er det desværre ikke enestående, at der tages et politisk initiativ til en modernisering af jernbanerne, som så bliver opgivet efter kort tid (hvilket giver anledning til en masse rygter om korruption og bestikkelse). Jeg har et eksempel fra Cordoba, som vi jo er nået til på vores virtuelle rejse gennem Argentina:

Alta Cordoba er en meget stor meterspors-station her i byen, og da jeg kom forbi i april 2013, blev den kun brugt af Belgrano Cargas. Al persontrafik forsvandt i 90'erne, men i juni 2009 blev strækningen til Rodríguez del Busto godt seks km herfra genåbnet som nærbane.

Protester og fysiske angreb i form af stenkast fra beboere langs strækningen betød imidlertid, at persontrafikken blev suspenderet tre år senere, og i øvrigt måtte toget rangeres over utallige ubevogtede overskæringer i sneglefart, så planen var måske ikke helt gennemtænkt.

Her er lidt fotos fra Alta Cordoba:

[image]

Den imponerende hovedbygning - trist at den ikke er fyldt med glade togrejsende...

[image]

Udsigt over det store terræn - billedet er taget fra den forladte signalpost i stationens vestende

[image]

Belgrano Cargas har et lille moderne maskindepot på stationen

Angående Argentina - Salta - og Cordoba

af Bent Jensen, 14/2 2015, 09:40 (3331 dage siden) @ Niels Munch

Tak for udmærket svar, ærgerligt at disse tog ikke måske var velegnet i Argentina.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Angående Argentina - Salta - og Cordoba

af Niels Munch, 13/2 2015, 09:58 (3332 dage siden) @ Hans T. Møller

Atter tak for en spændende rejseberetning!

De viste trolleybusser er, så vidt jeg kan bedømme, af russisk herkomst. Man har også betjent sig af kinesiske, men de blev udfaset i 2013.

Nærmere info er fundet her: http://ymtram.mashke.org/argentina/cordoba/ .

Bedste hilsener
Niels

Angående Argentina - Cordoba

af Hans T. Møller, Risskov, 15/2 2015, 08:30 (3330 dage siden) @ Hans T. Møller

Stationen Rodríguez del Busto ligger i den nordige del af Cordoba og fungerede altså kun i en kortere perode som endestation for nærtrafiktog fra Alta Cordoba. Men operatøren "Ferrocentral" kører to daglige tog herfra til Cosquín og retur - troede jeg. Det skulle være en tur på omkring 40 km, og jeg tropper glad op for at tage det sene tog, blot for at få at vide, at det er suspenderet. Jeg må nøjes med at fotografere toget på stationen.

Ellers oplever jeg to mirakler i Cordoba; En bilist holder tilbage for mig ved en fodgængerovergang - og det lykkes mig at købe en billet til det første tog mod Buenos Aires! Ligesom i Tucumán er billetter som regel udsolgt uger i forvejen. Toget køres af ”Ferrocentral”, og der er to ugentlige afgange. Prisen for en billet på 2. klasse er godt 30 kr for en tur på 695 km! Spørg mig ikke, hvorfor man undlader at hæve prisen og indsætte flere tog - spørg den argentinske regering!

[image]

Tog på stationen Rodríguez del Busto - næste afgang er i morgen.

[image]

Estación Mitre er hovedbanegård for bredsporet i Cordoba. Bemærk at nogle spor er trestrengede.

[image]

Perron 1 på Estación Mitre: Tog mod Buenos Aires afgår 14.39.

Angående Argentina - Fra Cordoba til Buenos Aires

af Hans T. Møller, Risskov, 16/2 2015, 07:33 (3329 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg stiger altså på toget mod Buenos Aires. Vognen er er 2. kl. storrumvogn, hvor jeg har sikret mig en vinduesplads. Jeg glæder mig til at hænge ud af vinduet og skyde løs med kameraet, indtil mørket falder på. - men ak! Fem cm fra ruden er der udvendigt monteret en næsten mælkehvid plexiglasplade, så man hverken kan læne sig ud eller bare se ret meget af omgivelserne.

Forklaringen er, at argentinerne morer sig med at kaste sten efter toget.

Jeg bander stygt, men lavmælt. Der sidder en anden rejsende ved siden af mig - en ung argentiner, der hedder Julian, og vi falder i snak. En ung pige har hele sædet bag os for sig selv. Hun hedder Jessica og vil også gerne snakke. Hun fortæller, at der var ledige pladser, fordi en gruppe i sidste øjeblik aflyste deres rejse.

Vi deler vores proviant, og Jessica har som god argentiner en termokande med varmt vand, et krus, et ”bombilla”, det er et sugerør af metal med en si i den ene ende, samt mate, den særlige urtete, som alle hernede drikker i tide og utide. Det bliver en helt hyggelig rejse, selvom jeg altså ikke får set ret meget.

Vi er i Buenos Aires næste morgen.

Jeg har tænkt mig at holde en pause her og genoptage tråden senere. Der er flere ting at se i Buenos Aires, og desuden har jeg planlagt, at vi skal besøge verdens sydligste jernbane samt en veteranbane i Patagonien. Men som sagt holder vi en pause nu.

Hasta luego - som man siger på spansk.

[image]

Vi er ankommet til Retiro-banegården i Buenos Aires, og lokomotivet rangeres væk. Vi holder ved perron uden for den store centralhal

[image]

Togstammen ved perron - bemærk vores rejsegodsvogn. Al volumiøs bagage blev transporteret i den

[image]

Centralhallen på Retiro. Der holder nærtrafiktog til venstre

Angående Argentina - Fra Cordoba til Buenos Aires

af Niels Munch, 16/2 2015, 09:33 (3329 dage siden) @ Hans T. Møller

Mange tak for en interessant og lærerig rejse, og for en velskrevet beretning!

Jeg glæder mig til fortsættelsen.

Bedste hilsener
Niels

Angående Argentina - Tucumán

af Niels Munch, 6/5 2019, 09:19 (1789 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

Lidt assistance til det "væltede foto":

[image]


Bedste hilsener
Niels

Angående Argentina - Tucumán

af Hans T. Møller, Risskov, 12/9 2019, 08:29 (1660 dage siden) @ Niels Munch

Tak for hjælpen - helgenbilleder bør være retvendte.

Historien om ”Nuestra Señora de Louján” er kort fortalt:

En godsejer bosiddende nær Santiago del Estereo i Argentina ville i 1630 indrette et kapel, og han bad en ven i Brasilien om at få tilsendt en jomfru Maria-figur til alteret.

Vennen fik fremstillet to, så der var noget at vælge mellem. De blev pakket i hver sin kasse og sejlet til Buenos Aires. Transporten ind i landet foregik med oksekærre, men et halvthundrede kilometer øst for byen, i nærheden af Louján, var okserne ude af stand til at fortsætte. Man fjernede den ene kasse fra kærren, hvorefter dyrene straks genoptog arbejdet.

Folk blev nu nysgerrige efter at se, hvad der kunne være i kassen, så de åbnede den og fandt helgenbilledet. De udlagde hændelsen som et tegn, og der blev indrettet et kapel - og senere en hel katedral - i Louján til at huse jomfruen, mens det andet helgenbillede blev sendt videre til modtageren.

”Vor Frue fra Louján” har siden været anset for beskytter i forbindelse med rejser, og på alle større og en del mindre jernbanestationer i Argentina findes et lille alter for hende. Hun kan kendes på en sid kåbe, der går helt ned til jorden og giver hende form som en trekant. Ved hendes fødder findes en liggende halvmåne, men den kan desværre ikke ses på mit foto.

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak