Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog på sitet

af kalaha, 19/2 2011, 06:34 (4813 dage siden)

Selvom jeg er ny på forumet her, har jeg dog i nogle år efterhånden benyttet mig af sitet af og til. Jeg har dog hele tiden undret mig over, at der ikke er nogle S-tog på sitet. Hvad er årsagen til dette?

Avatar

S-tog på sitet

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/2 2011, 06:39 (4813 dage siden) @ kalaha

Selvom jeg er ny på forumet her, har jeg dog i nogle år efterhånden benyttet mig af sitet af og til. Jeg har dog hele tiden undret mig over, at der ikke er nogle S-tog på sitet. Hvad er årsagen til dette?

Mangel på tid. Der er bl.a. 50 privatbaner, jeg skal have styr på først.

--
[image]

S-tog på sitet

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/2 2011, 07:49 (4813 dage siden) @ kalaha

Hej.

Tænker man slet ikke på, --at dette ene og alene er ren et stort ulønnet fritidsarbejde --ofte forbundet med rimeligt store udgifter til "teknik"--, der oftest udføres af nogle ganske få, men som regel til stor glæde for mange ! ! !

Glæd Jer over det, der allerede er på nettet, og bidrag evt. selv efter bedste evne. Indrømmet ---gamle fotos/oplysninger kræver naturligvis en vis alder/erfaring, men så med det nutidige, ---det bliver også gammelt og interessant en dag ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer


[image]
Måske en lille trøst i ventetiden. 12. februar 1967. :-)

S-tog på sitet

af kalaha, 19/2 2011, 07:52 (4813 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det var absolut ikke ment som en kritik! Jeg har stor respekt for det flotte arbejde, der bliver gjort på sitet, og som jeg skrev, er det blot noget jeg har undret mig over længe, fordi jeg mener, at det vil være en naturlig del af sitet. Jeg har skam stor respekt over for de mange timer der er lagt i projektet.

S-tog på sitet

af gamle ole, 19/2 2011, 12:45 (4813 dage siden) @ kalaha

måske har det også noget at gøre med at S-tog, bortset fra de brune, måske ikke er så spændende for ret mange?
Personligt har de røde og frem aldrig været noget der tændte.;-)

S-tog på sitet

af Peter H, Nærum, 19/2 2011, 13:03 (4813 dage siden) @ gamle ole

Hej

Jeg kan godt være enig med dig i, at det mest er de gamle vinrøde der vækker interesse - dog synes jeg også om 2. generations S-togene.
Men de få 3.generation S-tog der kørte mellem Holte og Høje Taastrup og 4.generation har ingen interesse andet end at de er gode at hve, når man skal ind til Kbh:-)

Hilsen
Peter

Avatar

S-tog på sitet

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/2 2011, 13:55 (4813 dage siden) @ Peter H

Det kan jeg også tilslutte mig. S-tog og hvide pinde, virker så upersonlige, hvorimod lokomotiver mere virker som individer som man kommer til at holde af, og man får lyst til at fotografere dem alle, så at hele familien er med.

S-tog på sitet

af Tramways.dk, 20/2 2011, 10:19 (4812 dage siden) @ Peter H

Jeg kan simpelthen ikke lade være med at blande mig her; 2. generationstogene skal man ikke kimse af!
4'G erne er bare velfungernde materiel(ift. det meste andet dansk jernbaneindkøb gennem de sidste 20 år), og respekt for det, men der er ingen "magi" i dem.
Men 2.G'erne var da af den gode gamle generation, hvor der var et håndtag til hver mekanisk/elektrisk funktion, istedet for et joystick og en kedelig computer, der tager sig af det hele. Lyden var karakteristisk, særligt lyden af elektromagnetismen der frakoblede, PLONK, inde i tunnelerne omkring Nørreport var så speciel, og nærmest "spirituel", synes jeg! ;-)

-Det har nok meget med folks generationer at gøre; hvem ved; hvis der findes togentusiaster om 100 år, er der måske nogen, der ligefrem elsker 4.G'erne, for at være smarte for sin tid, eller noget?

S-tog på sitet

af Steff, 20/2 2011, 10:53 (4812 dage siden) @ Tramways.dk

Hej sporvogn (må det vel hedde på dansk:-P )

Du har helt ret i, at hver generation sine favoritter. Mine S-tog er og bliver 1. generation. Men det er jo klart, for det var jo dem jeg er "vokset op i". Som stor teeneger blev det 2. generation, men da var interessen et andet sted:-D
ASEA togene kørte skønt og jeg synes personligt at det var synd de teknisk ikke blev til noget, men sådan er det vel bare.
Men tilbage til virkeligheden med hver sin generation sine favoritter. Ja, nu om dage synes yngre "trainspotters" sikkert mere om MR/MRD, ME og Bn vogne og selvfølgelig IC-3 m. fl. Og det er jo også naturligt, da det er DERES virkelighed. Og vi kan sikkert om et par år høre: "Ka´ du huske i de gode gamle dage med de blå Bn-vogne!!"
Glæder mig til Tommy engang får tid til også S-tog. Vi er sikkert mange der kan tilføje billeder m.v.

Lige til slut et billede af et prototype S-tog.
[image]
24-04-1986 linje F

--
Steffen Dresler

S-tog på sitet - prototypen i vore hjerter!

af Per Salling @, 21/2 2011, 05:20 (4811 dage siden) @ Steff

Herligt billede af en knust drøm, i hvert fald for passagererne. De sidste år af deres levetid kørte prototyperne mest på linje B, og det var vi mange, der var glade for. Aldrig har S-banen haft så komfortable (og smukke) tog - og aldrig får den det igen! Er der nogen, der har et interiørbillede, bare for de søde minders skyld?

Vh, Per

S-tog på sitet - prototypen i vore hjerter!

af Flemming Jakielski, Rødovre, 28/2 2011, 15:36 (4804 dage siden) @ Per Salling

Herligt billede af en knust drøm, i hvert fald for passagererne. De sidste år af deres levetid kørte prototyperne mest på linje B, og det var vi mange, der var glade for. Aldrig har S-banen haft så komfortable (og smukke) tog - og aldrig får den det igen! Er der nogen, der har et interiørbillede, bare for de søde minders skyld?

Vh, Per

Tja, det tog et par dage at finde både billeder og tid at at klargøre dem. Her er to bileder fra 6019 fra januar 2006.

V.H.

Flemming

[image]
Foto:FGJ

[image]
Foto: FGJ

S-tog på sitet - prototypen i vore hjerter!

af MikkelAH7, 14/6 2021, 16:14 (1045 dage siden) @ Flemming Jakielski

Ja det er jo så godt som umuligt at finde interiør billeder af det 3. Generations S-TOG (ASEA tog), ved godt at de ikke kørte specielt længe men det er da næsten synd at lade sådan en gang jernbane historie gå tabt :)
Så jeg takker for billederne

Mikkel A. Hansen

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak