Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vognkasser

af Søren V, 8/10 2010, 14:49 (4939 dage siden)

Hej

Er nysgerrig efter om der er nogen, som har kendskab og billeder af vogne og ikke mindst motorvogne, som efter deres udrangering er blevet til vognkasser rundt om i landet. Jeg mindes at der for en del år siden var en artikel om emnet i "jernbanen". Mener bl.a. at

God weekend,

Søren V

Vognkasser

af Niels Munch, 8/10 2010, 19:40 (4939 dage siden) @ Søren V

Hej Søren V,

Den med motorvogne er svær; jeg kan umiddelbart kun komme i tanker om HBS LM 215, se billede 2 her: http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=29 - og så selvfølgelig MTJ M 3, fjerde foto her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=564 .

Sydfyenske Jernbaner blev jo overtaget af DSB i 1949, og en del rullende materiel blev indlemmet i DSBs materielpark. Da jeg begyndte at jagte jernbanevogne i tresserne, var der efterhånden kun vognkasser fra SFJ m.fl. tilbage; ikke blot på Fyn, men skam også i Jylland, som f.eks. i Nykøbing Mors, hvor jeg fandt denne:

[image]
DSB EHP 6811 ex SNB E 100, Nykøbing Mors 10.07.1962 (nm).

[image]
DSB EHP 6811 ex SNB E 100 (DRM - arkiv nm).

Det gik der nærmest sport i, og det lykkedes at finde en god del af de pakvogne, DSB overtog under fælleslitraet EHP, som vognkasser rundt omkring. Det kunne blive et helt tema ud af her.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Vognkasser

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/10 2010, 08:45 (4938 dage siden) @ Niels Munch

Vil lige minde om, at det IKKE er bekræftet, at dette billede:
[image]
i artiklen Hvad er det?
forestiller HBS LM 215 - HBS M 1 - Triangel byggenr. 1287.

--
[image]

Vognkasser

af UTJ, 10/10 2010, 09:33 (4938 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vil lige minde om, at det IKKE er bekræftet, at dette billede:
[image]
i artiklen Hvad er det?
forestiller HBS LM 215 - HBS M 1 - Triangel byggenr. 1287.

Det er uden tvivl LM 215 (den første). Har set et billede af motorvognen i Tarm, hvor alle undervognsdele var fjernet, bortset lige fra det som skulle til at kassen kunne rulle for egne hjul fra Horsensbanerne til Tarm.

Avatar

Vognkasser

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/10 2010, 09:40 (4938 dage siden) @ UTJ

Ok - så vil jeg lige minde om, at det ER bekræftet, at vognen er HBS LM 215. ;-)
Jeg takker og opdaterer Hvad er det?

--
[image]

Vognkasser

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 8/10 2010, 20:42 (4939 dage siden) @ Søren V

Endnu et bidrag:
Se evt. HV M 13 på "siden": Befordring af brevduer / http://evp.dk/index.php?page=befordring-af-brevduer
eller ML-vognene, nr. 502 og 507 på siden: Københavns Godsbanegåed, Pakhusområdet: http://evp.dk/index.php?page=pakhusomradet .

I øvrigt kan jeg undre mig over, at næsten ingen har henvendt sig med billeder, beretninger eller oplevelser om befordringerne af brevduer, hverken jb.entusiaster eller brevduefolk.

Der må da være en masse (også brevduefolk eller efterkommere deraf :-) ), der kender noget til emnet, og har "ting" liggende i skrivebordsskufferne ! ! !

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Brevduer

af Niels Munch, 9/10 2010, 10:38 (4939 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Kære Erik,

Så må jeg jo hellere gå til bekendelse :-D !

I mit barndomshjem i Gladsaxe, hvor vi boede fra mit 7. leveår, havde min far brevduer og var medlem af Brevdueforeningen EMDRUP. Foreningen havde klubhus og dueslag på jernbanens areal ved (den lukkede) Emdrup Station. Og når jeg nu og da i midthalvtredserne cyklede med for at aflevere duer til kapflyvning, var det mest for at se Hareskovbanens aftengodstog "buldre" forbi, idet det indtil foråret 1957 blev fremført af KSB M 3 eller M 4. For denne brevdueforenings "huse" eller vel nærmest "skure" havde intet med vognkasser at gøre.

Duerne blev afhentet af en vognmand og kørt til godsbanegården - og undertiden også lufthavnen - afhængig af, hvorfra kapflyvningen foregik. Jeg erindrer så spændende steder som Courtrai (B) og Groningen (NL) samt Alvesta og Hudiksvall (S). Desuden også Hurup (Thy).

Hvordan jernbanebefordringen i øvrigt foregik, herunder håndteringen på "slipstedet", har jeg ingen viden om. Men brevdueforeningerne var faktisk en del af totalforsvaret (jeg erindrer, at formanden for De danske Brevdueforeninger i en periode var en oberstløjtnant). Det kunne være baggrund for en "smidig" transportordning.

Det landsdækkende medlemsblad "Brevduen" gennemså jeg altid for billeder med jernbanemotiver, og nu og da dukkede der også (noget af) en Q-vogn op.

Brevduer er kloge fugle. En gang på jernbanefærgen mellem Nyborg og Korsør så jeg på taget af en godsvogn en brevdue med kapflyvningsring. Den sad og hvilede sig, og da vi havde nået færgelejet i Korsør, fortsatte den sin flyvning mod det hjemlige dueslag, hvor dens ejer sikkert ventede utålmodigt spejdende mod sky, parat med sit kontrolur.

Bedste hilsener
[image]
Niels

Brevduer

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 9/10 2010, 18:22 (4938 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for svaret, --så er det bare med at komme igang med de gamle "fotoalbum´er", --der må da være nogen i familien, der har foreviget fader med yndlingsduen foran dueslaget på stationen, ---f. eks. Niels. :-)

Jeg husker Emdrup-dueslagene fra køreturen på "Slangerupbanen", senere "Hareskovbanen", men om det kun var tilfældige skure, eller der også var en godsvogn eller to i mellem, husker jeg ikke. Det havde jo ikke været utænkeligt, da der vist var mange gamle vogne, der endte i omegnen af banen.

--------

Eksempelvis endte DSB QH 23 454 som skur mellem Værløse og Farum, men det er en anden historie, som vel egentlig passer bedre ind under hovedoverskriften "Vognkasser" (s.d.).

Mvh.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Brevduer

af Niels Munch, 10/10 2010, 09:21 (4938 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

S'gerne, Erik:

[image]
O.C. med sin yndlingsdue, Gladsaxe sommer 1960 (nm).

Selvfølgelig fotograferede man sin fader med yndlingsdue foran dueslaget, der var "vores eget" og dermed beliggende på barndomshjemmets matrikel.

Det var formanden for Brevdueforeningen EMDRUP, der havde det privilegium at holde sine duer i foreningsslaget på Emdrup Station. Og ingen af de derværende "foreningsskure" havde haft nogen fortid som jernbanevogne.

Bedste hilsener
Niels

Brevduer

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 11/10 2010, 15:18 (4936 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for billedet, --der skulle bare lige have været en gammel Q-vogn bagved, men sådan skulle det ikke være ! ! ! Ærgerligt.

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Brevduer

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/3 2011, 22:06 (4765 dage siden) @ Erik V Pedersen

Alle ved alt om alt muligt på dette Forum, ---og alligevel er der ingen reaktioner på (ingen der ved noget om ????) forsendelse af brevduer på banerne i gamle dage ! ! !

Der må være masser af fotos af brevdueejere, deres kæledyr og deres stader i gamle jernbanevogne, ----de skal bare findes frem ! ! !

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=emdrup---hareskov

Vognkasser

af Niels Munch, 9/10 2010, 10:01 (4939 dage siden) @ Søren V

Mon vi skal fortsætte med de sydfynske pakvogne - eller er det for kedeligt? Nå, jeg vover et øje:

En augustdag i 1960 cyklede jeg fra mit hjem i Gladsaxe til Valby, nok mest for at kigge på DSB busser ved Valby St. Turen gik videre over Toftegårds Plads til Blushøjvej (ved nuv. Ellebjerg St.), hvor Hvidovre Rutebiler holdt til i DSBs gamle garagekomplex. Blushøjvej var et noget "eksotisk" sted med indtil flere skrotpladser samt nogle udrangerede DSB busser af engelsk oprindelse, indrettet som beboelse. Man skulle ikke vifte for meget med fotoapparatet dér!

Men hos en "forstående" skrothandler fandt jeg denne:

[image]
DSB EHP 6812 ex ONFJ E 102, Blushøjvej august 1960 (nm).

[image]
DSB EHP 6812 ex ONFJ E 102 (DRM - arkiv nm).

Vognkassen opfattede jeg straks som ex privatbane; men da den var grønmalet, mistænkte jeg først KSB. Under malingen kunne dens oprindelse dog tydeligt erkendes.

Bag skrotpladsen anes toppen af en af Hvidovre Rutebilers vogne, skiltet linie 134, Hvidovre Ringlinie.

Bedste hilsener
Niels

Vognkasser

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 9/10 2010, 18:34 (4938 dage siden) @ Niels Munch

Et par kilometer før Farum endte f. eks denne vogn, QH 23454 sine dage. Billederne er taget under ombygningen af den gamle enkeltsporede KSB/DSB-strækning mellem Værløse og Farum til dobbeltsporet S-bane (indtil Fiskebæk-broen).

[image]

[image]

[image]

[image]

Når man ser billederne kunne man godt få den tanke, at man lige havde genfundet den inde i buskadset, og befriet den for den omkringstående plantevækst.

August 1973.

Mvh.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Avatar

Vognkasser

af T. Rithmester ⌂, Struer, 9/10 2010, 19:26 (4938 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Tilgiv for min uvidenhed ;)
Men hvordan finder I litrering (??) på disse gamle vognkasser ?

Vognkasser

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 9/10 2010, 19:57 (4938 dage siden) @ T. Rithmester

Hej.

Det spørgsmål er der sikkert flere svar på.

I nogle tilfælde "ved" man det bare, enten fordi der er nogen, der husker det eller der (f. eks. ved privatbaner) kun var een af slagsen.

Somme tider finder man det i bøger om banerne, at den og den vogn endte på den ene eller anden måde.

I andre tilfælde (gælder f. eks. QH 23 454, så kunne det læses, når man stod helt tæt på vognkassen. Selvom der er malet over både een, to og tre gange, kan det ofte læses alligevel, fordi tykkelsen af de gamle malingslag (litreringen) kan anes som en svag forhøjning, måske kombineret med en smule malingsafskalning.

Der findes da også mange, måske mange flere, hvor det ikke kan læses, se f. eks. min SNNB-side: http://evp.dk/index.php?page=snnb---rullende-materiel (de tre sidste fotos). Her var der ingen spor at se (vognkasserne findes formentlig stadig, så måske nogle lokale i Stubbekøbing kunne finde ud af det - jeg havde ikke mulíghed ved mit besøg. Desværre ingen mennesker i nærheden, ingen at spørge om lov, og jeg kradser ikke i andres vognkasser uden tilladelse :-( )

Mvh,
Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Vognkasser

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 9/10 2010, 20:42 (4938 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Lige et lille Apropos til den tidligere litrering og forklaring på den:

Det var måske alligevel ikke så nemt, for ifølge denne sides forklaring på vognnummeret, var det en QB-vogn: QB 23454 Breslau 1882 Oml. 1941 fra QB 3454. Udr. 1955.

Vh.
Erik V. Pedersen :-(
www.evp.dk

Vognkasser

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 11/10 2010, 21:07 (4936 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Ak ja, -- hvem har sagt, at det sku´ være let. Straks indløb følgende:

"Hej Erik

Vognkasse ved Farum er ikke QB 23454, da den havde rangerskruebremse.
Vognkassen på foto har døre i begge gavle. Er det ikke QHL 32454, der ses på foto ?
Vh. KEJ."

Jernbanen.dk: ”QHL 32454: Scandia, 1920. > fra 1941 QHL 32454. Omb. 1960 til HJ 37372 ”

"Hvis vognkassen er opsat i/efter 1960 synes QHL således at være rigtigt. HJ-vognene fik ny vognkasse på gammel bund......
Vh. KEJ."

Det har KEJ (Kjeld) sikkert helt ret i: Vognkassen af QHL 32454 ses her (selvom min optegnelse åbenbart fejlagtigt siger 23454), og undervognen kørte videre som bærer for vognkassen: HJ 37372.

Tak til KEJ (Kjeld) for korrektionen.

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Vognkasser

af UTJ, 11/10 2010, 21:37 (4936 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Det har KEJ (Kjeld) sikkert helt ret i: Vognkassen af QHL 32454 ses her (selvom min optegnelse åbenbart fejlagtigt siger 23454), og undervognen kørte videre som bærer for vognkassen: HJ 37372.

Tak til KEJ (Kjeld) for korrektionen.

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Det er ikke en QH eller QHL. Vognkassen er alt for smal. QB et eller andet er mere sandsynligt.

Avatar

Vognkasser

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/10 2010, 08:55 (4938 dage siden) @ T. Rithmester

I en lang årrække blev det originale vognnummer på DSB vogne banket ind i en eller begge pufferplanker, så der kigger jeg altid, når ikke nummeret kan aflæses direkte. Pufferplanker af jern har det med at ruste, så ofte er nummeret næsten eller helt væk. Jeg har på et tidspunkt identificeret en vogn, hvor der kun var 1½ ciffer tilbage i den ene pufferplanke. :-P

--
[image]

Dagens vognkasse(r)

af Niels Munch, 11/10 2010, 07:46 (4937 dage siden) @ Søren V

Med Erik's afstikker til Slangerup-/Hareskovbanen kom jeg i tanker om nogle af mine allerførste jernbanefotos optaget med eget kamera, nemlig det Agfa CLACK 6x9 jeg fik i efteråret 1958.

Egentlig cyklede jeg ind til Lygten for at fotografere henstillede O-maskiner - samt desuden grønmalede Qf-godsvogne, DSB havde overtaget fra KSB. Disse køretøjer var desværre væk!

Men ved nedkørslen fra Tagensvej til KSBs gamle remiseområde fandt jeg denne:

[image]
KSB Qa 176, Lygten september 1958 (nm).

Den havde stadig sin KSB-grønne godsvognsfarve, hvor litreringen utvetydigt kunne læses.

Vognen var én ud af 6, leveret af Scandia til banens åbning i 1906 som åbne, højsidede godsvogne med spidse gavle, K 1 - 6, i 1907 omnummereret til K 171-174 og 176-177.

Vognens data: Last: 12500 kg, tara: 6400 kg, bdfl.: 15 m², aksafst.: 3500 mm. l.o.p.: 7230 mm.

Der har åbenbart været et større behov for lukkede godsvogne, for i 1911 ombyggedes alle 6 til lukkede med litra Qa og de samme numre. Qa 176 blev udrangeret i 1952, uden at have fået DSB-nummer. Hvornår, den forsvandt fra Lygten, ved jeg ikke.

Qa 171, 173 og 174 kom i øvrigt 1948 til Nakskov Skibsværft, hvor JB-P senere gennem hegnet fotograferede disse:

[image]
Ex KSB Qa-vogne, Nakskov Skibsværft oktober 1963 (foto JB-P, arkiv nm).

Nå, jeg jollede så over til Nørrebrogade, hvor jeg lige inden for indkørslen til Nørrebro G. fandt denne:

[image]
KSB personvognkasse, Nørrebro G. september 1958 (nm).

Det er utvivlsomt en ex KSB personvogn, der har fået afsavet sine endeperroner, blevet malet lysegrå og omdannet til kontor. Jeg har en teori om, at det enten kan være Cæp 4596 (udr. 1955) eller 4597 (udr. 1954), men har (endnu) ikke fået det bekræftet.

[image]
DSB Cæp ex KSB (DRM - arkiv nm).

Hvornår, vognen forsvandt fra Nørrebro G., ved jeg ikke.

Bedste hilsener
Niels

Dagens vognkasse(r)

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 11/10 2010, 15:36 (4936 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Utroligt flotte fotos, --skarpe fotos, som man næsten kan skære sig på.

Åhhh, jaaa, --måske var det mig, der bragte os ind på KSB, men var Niels ikke med i form af omtalen af brevduerne på Emdrup station ???

Fint nok, --det bragte nogle utroligt flotte fotos frem, --fotos der sikkert ellers ikke var blevet lejlighed til at bringe.

-------

Omtalen/billederne fik imidlertid mig til at tænke på en artikel med nogle fotos og tegninger i det gamle MODELBANENyt, juli/august 1959. Stor var min overraskelse, da jeg fandt bladet frem og så, at det var "et ungdomsværk" af dig. Nydelige tegninger, som jeg selv i 1978 benyttede til at bygge efter i 1:87.

Du bringer jo i forvejen DRM-tegninger af aktuelle stykker materiel, ---her burde Du jo næsten bringe disse gamle tegninger, --måske lige med en 10cm-linie indtegnet, til kontrol af størrelsesforholdet, hvis man printer ud.

Hertil måske lige et par ord om forholdene for Dc 75, --sådan som det står i ModelbaneNyt

Hilsen,

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Dagens vognkasse

af Niels Munch, 12/10 2010, 07:42 (4936 dage siden) @ Søren V
redigeret af Niels Munch, 12/10 2010, 08:18

Hej alle,

Erik må nærmest have læst mine tanker, da han foreslog mig at "komme ind på" KSB Dc 75.

Fra mit 7. leveår var Buddinge Station "min" station, og dér stod ved læssevejen en interessant, grønmalet vognkasse med altangang.

Den blev beskrevet i ModelbaneNyt nr. 2/1958 af OBJ, der i 1952 havde opmålt og fotograferet KSB Dc 75, som det jo var. Hans tegning af vognen kan ses *her*.

Inden jeg begyndte at fotografere, blev vognkassen flyttet over til hegnet mod Maskinfabrikken DANO. Det skete i forbindelse med ombygningen af Buddinge Station, herunder etablering af banedæmning for niveaufri skæring med Buddingevej. Hvor længe, vognkassen stod dér, ved jeg ikke.

Men det lykkedes mig at tage disse billeder:

[image]
KSB Dc 75, Buddinge St. august 1958 (nm).

[image]
KSB Dc 75, Buddinge St. juni 1961 (nm).

[image]
KSB Dc 75, Buddinge St. juni 1961 (nm).

Vognen havde været en kombineret post- og personvogn, og det, der adskilte den fra andre altangangsvogne, var "karnappen" ved endeperronen i post-enden. Her var vognens toilet!

Ellers var passagerkupéen indrettet med midtgang og 20 siddepladser.

P.S.: I "Skematisk Fortegnelse over Privatbanevogne, der kan indlemmes i Statsbanernes Tog ... " af 1. Juli 1932 er vognen benævnt "Dc 75" (ikke DB).
Disse billeder er vel næppe for skarpe [image] ??

Bedste hilsener
Niels

Dagens vognkasse

af MR, Frederiksberg, 12/10 2010, 14:31 (4935 dage siden) @ Niels Munch

Det var gode og interessante billeder.

Jeg var selv på jagt i 80'erne efter en KSB-vognkasse, som var opstillet mellem Tikøb og Esrum, og jeg spekulerer på, om det mon ikke skulle være Dc 75, der endte sine dage der (med mindre den står der endnu)?

Nogen der kan bidrage?

vh MR

Dagens vognkasse

af UTJ, 12/10 2010, 14:53 (4935 dage siden) @ MR

Det var gode og interessante billeder.

Jeg var selv på jagt i 80'erne efter en KSB-vognkasse, som var opstillet mellem Tikøb og Esrum, og jeg spekulerer på, om det mon ikke skulle være Dc 75, der endte sine dage der (med mindre den står der endnu)?

Nogen der kan bidrage?

vh MR

Mere sandsynligt Bc 11 eller 12 - efter hvad jeg har erfaret fra andre kilder i det nordsjællandske.......

Dagens vognkasse

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 12/10 2010, 15:38 (4935 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Lige netop de fotos og den tegning jeg tænkte på fra ModelbaneNyt

I 1978 blev denne artikel og tegning grundlaget for min 1:87-model af KSB Dc 75, bygget af dåseblik, krydsfinér, kuglepennepatroner, gl. søm som akselkasser og broncetætningslister klippet ud som vognkassefjedre, således at både vognen og pufferne er affjedret/fjedrende.

[image][image]
Tanken var, at billederne skulle stå side om side, to og to, men det lykkedes ikke.

[image][image]

Den var vist ganske nydelig efter datidens forhold, men er næppe noget at skrive hejm om efter vore dages målestok, --det sku´ da lige være det, at den er næsten helt hjemmelavet (hjulsættene er naturligvis købt).

Farven er måske også lige lovlig grøn, --men lad os ikke komme ind på dette emne, så har webmaster næppe plads nok til rådighed.

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Dagens vognkasse

af Niels Munch, 13/10 2010, 07:12 (4935 dage siden) @ Søren V

Hej Søren V og øvr. vognkassefans,

Chancen for at finde vognkasser rundt omkring i landet i dag er ret lille. Dels har jernbaneforvaltningerne i nyere tid ryddet godt op på banearealerne, dels er miljø- og naturmyndigheder og -organisationer blevet stadig mere restriktive m.h.t., hvad private grundejere kan opstille. Der skal dog nok stadigvæk bag fine sommerhusfacader skjule sig enkelte vognkasser, og, som der også findes eksempler på, sætter veteranbanerne sågar nogle på hjul igen!

Modelbyggere finder ofte inspiration i vognkasser, hvilket Erik (EVP) såvel her som på sin egen hjemmeside så flot dokumenterer. Og skulle I endnu ikke være blevet trætte, følger her nok et eksempel på min "vognkassejagt":

[image]
FFJ C 15, Aså 29.07.1962 (nm).

Vognen hed indtil 1952 FFJ C 74, blev leveret i 1898 af Scandia sammen med søstervognene C 72-73 og 75-76:


[image]
FFJ C 72-76 (APB-DRM, arkiv nm).

Vognen må være udrangeret inden 1957, idet den ikke figurerer på APBs materieloversigt fra dette år (kilde: www.baner-omkring-aalborg.dk/ ).

Et par af de andre vogne "i familien" havde jeg held til at fotografere på hjul:

[image]
FFJ C 13 "Signalvogn" (ex C 72), Sæby 30.07.1962 (nm).

Bemærk, at vognen er blevet listebeklædt.

[image]
FFJ C 16 "Smeden Nh" (ex C 75), juli 1963 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Dagens vognkasse

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 15/10 2010, 05:47 (4933 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Først tusind tak for de dejlige billeder du lægger ud her på siden:-) Og har du mere fra Aalborg "Pirat" Baner håber jeg du hen ad vejen vil vise dem, disse baner har min største interesse (og ikke mindst Skagensbanen) :-)

Kan du huske hvor i, eller omkring Asaa du fandt FFJ C 15. Kunne være lidt morsomt og se om den stadig står der.

Med hensyn til nogle af søstervognene skulle der også stå/have stået nogle i Lundby Krat syd øst for Aalborg, men har endnu ikke selv fundet ud af hvor henne.

Mvh.

Michael

Avatar

Dagens vognkasse, SB B 13

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 15/10 2010, 08:47 (4933 dage siden) @ Michael Julsrud

Den 15-7-91 tog jeg dette billede af SB B 13 i Kandestederne, har hørt den er blevet flyttet siden men skulle dog eksistere endnu.

PS. SB B 11 er ved LFB i Aalborg.

Mvh

Michael

[image]

Dagens vognkasse, SB B 13 (+ 1 foto)

af Niels Munch, 15/10 2010, 11:19 (4933 dage siden) @ Michael Julsrud

Kære Michael,

Tak for de pæne ord, er kun glad for, at mine billeder gør nytte.

FFJ C 15 stod i kanten af noget bevoksning, lidt uden for Aså i retning mod Gerå. Det var vist et område med fritidshuse, men jeg tør ikke udpege det i dag.

Tillad mig at bidrage med SB B 13 på hjul:

[image]
SB B 13, Frederikshavn juli 1958 (nm).

Hvad mon der blev af den gode Søren V, der startede denne vognkasse-tråd, har han mon tabt pusten ;-) ?

Bedste hilsener
Niels

Dagens vognkasse, SB B 13 (+ 1 foto)

af Søren Villumsen, Odder, 28/10 2010, 05:18 (4920 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen

Jeg har skam ikke tabt pusten, men ser interserret på de billeder som er kommet frem. Mange af de vogne der har været omtalt var jeg ikke klar over var endt som vognkasser rundt om i landet.

Så jeg takker mange gange for de mange spændende billeder. Det er utroligt hvor mange ukendte billeder der kommer frem i dette forum.

Fortsat god dag,

Søren Villumsen

Dagens vognkasse, Ålborg (2 fotos)

af Niels Munch, 17/11 2010, 05:19 (4900 dage siden) @ Michael Julsrud

Kære Michael og øvr. vognkassefans,

I 1963 fandt jeg i Ålborg denne hidtil uidentificerede vognkasse:

[image]
Personvognkasse, Ålborg 16. juli 1963 (nm).

Der var intet at se på vognkassen, der kunne hjælpe til at identificere den; men jeg har en formodning om, at den måske kunne være i familie med:

[image]
AHB C 96, fabriksfoto Arlöf 1909 (arkiv nm).

Arlöf leverede i 1910 vognene C 95 - C 96 til AHB. I 1952 blev de omlitreret til C 47 hhv. C 46, og i 1957 blev de udrangeret.

Kan nogen i forum evt. komme identifikationen nærmere?

Bedste hilsener
Niels

Dagens vognkasse, Ålborg (2 fotos)

af UTJ, 17/11 2010, 08:11 (4900 dage siden) @ Niels Munch

Kære Michael og øvr. vognkassefans,

I 1963 fandt jeg i Ålborg denne hidtil uidentificerede vognkasse:

[image]
Personvognkasse, Ålborg 16. juli 1963 (nm).

Der var intet at se på vognkassen, der kunne hjælpe til at identificere den; men jeg har en formodning om, at den måske kunne være i familie med:

[image]
AHB C 96, fabriksfoto Arlöf 1909 (arkiv nm).

Arlöf leverede i 1910 vognene C 95 - C 96 til AHB. I 1952 blev de omlitreret til C 47 hhv. C 46, og i 1957 blev de udrangeret.

Kan nogen i forum evt. komme identifikationen nærmere?

Bedste hilsener
Niels

Jeg skal se hvad jeg har derhjemme. Mon ikke vi ved hjælp af et bøjet søm eller en rustskade kan få identificeret om det er C 46, som gjorde sig på diverse fotografier omkring 1960.

Dagens vognkasse, Ålborg (2 fotos)

af UTJ, 17/11 2010, 14:25 (4899 dage siden) @ UTJ

I 1963 fandt jeg i Ålborg denne hidtil uidentificerede vognkasse:

[image]
Personvognkasse, Ålborg 16. juli 1963 (nm).

Skanneren er pt ikke i orden, men tagpappet tyder på C 47. På fototidspunktet stod C 46 vist og glanede på en af de større søndenfjordske aalborgbanestationer, enten Hvalp- eller Hadsund. Og Niels, selvfølgelig har du taget billedet fra den forkerte side ;-)

Men hvad med vognkassen i baggrunden? Er det en af Cv 101-106-vognene eller hur?

Dagens anden Ålborg-vognkasse (+ 1 foto)

af Niels Munch, 17/11 2010, 17:12 (4899 dage siden) @ UTJ

Men hvad med vognkassen i baggrunden? Er det en af Cv 101-106-vognene eller hur?

Hæh, jeg troede aldrig, du ville spørge, Ulrik! Og tak for info.

Jow, den anden vognkasse må være én af Cv-vognene 101 - 106:

[image]
FFJ Cv-vognkasse Ålborg, 16.07.1963 (nm).

Cv-vognene var treakslede personvogne med dampkedel (for togopvarmning):

[image]
FFJ Cv 101 - 106 (APB - DRM, arkiv nm).

Også her gælder, at vognen ikke lod sig identificere nærmere. I Jernbanen's database angives de alle som værende udrangeret før 1952.

Kan vi mon komme nærmere, Ulrik og øvr. kendere?

Bedste hilsener
Niels

Dagens anden Ålborg-vognkasse (+ 1 foto)

af UTJ, 18/11 2010, 04:32 (4899 dage siden) @ Niels Munch

[image]
FFJ Cv-vognkasse Ålborg, 16.07.1963 (nm).

Kan vi mon komme nærmere, Ulrik og øvr. kendere?

C 101-106 er meget vanskelige at komme nærmere i detaljen, da de mavelandede før fotomanerne myldrede landet rundt og fotograferede jernbanekøretøjer. Så jeg (og nok mange andre, tror jeg) ved simpelt hen ikke tilstrækkeligt til at afgøre om det ene papsøm er unikt for netop ét nummer i serien.

Men der er jo stadig en vognkasse i højre kant: noget Qs eller pakvogn?

Og i vores anden diskussion, så mangler vi også billeder, for indtil nu er ingen af billederne i min rodekasse noget, der passer på vognkasser, at dømme ud fra træværk, boltehoveder og møtrikker. AHB H 2422 er således ikke afprøvet endnu i forhold til "markfundet" i Støvring.

Dagens anden Ålborg-vognkasse (+ 1 foto)

af Niels Munch, 18/11 2010, 06:09 (4899 dage siden) @ UTJ

Men der er jo stadig en vognkasse i højre kant: noget Qs eller pakvogn?

JB-P, som jeg cyklede med i Vendsyssel i sommeren 1963, nævner herom:

"Den første hjælpevogn var den tredie vognkasse, og den fik jeg først taget billede af i 1965."

Selv har jeg ikke noget foto af den.

M.v.h.
Niels

Dagens vognkasse, Ålborg (2 fotos)

af Ole M. Nielsen ⌂, 18/11 2010, 10:00 (4899 dage siden) @ UTJ

Skanneren er pt ikke i orden, men tagpappet tyder på C 47. På fototidspunktet stod C 46 vist og glanede på en af de større søndenfjordske aalborgbanestationer, enten Hvalp- eller Hadsund.>

Guldbæk tog dette billede d. 8/7-1959 i Hvalpsund. Vognen i midten er af samme type som Niels' vognkasse. Godsvognen længst til venstre er AHJ KL 4543.

[image]


I slutningen af 50'erne tog han dette billede af de to (tre) vognkasser i Ålborg

[image]

Avatar

Dagens vognkasse, Ålborg (2 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/11 2010, 08:16 (4900 dage siden) @ Niels Munch

Arlöf leverede i 1910 vognene C 95 - C 96 til AHB. I 1952 blev de omlitreret til C 47 hhv. C 46, og i 1957 blev de udrangeret.

Kan nogen i forum evt. komme identifikationen nærmere?

Det kunne måske også være AHJ C 89 eller C 90, der mig bekendt var identiske med AHB C 95-96, dog med toilet.

--
[image]

Avatar

Dagens vognkasse, nuværende i Støvring

af Morten Larsen, Nørresundby, 17/11 2010, 13:06 (4899 dage siden) @ Tommy Nilsson

Michael Julsrud og undertegnede (gen)fandt denne vognkasse ved Støvring syd for Aalborg, for ca en måneds tid siden. Vognkassen blev spottet samme sted, første gang vist nok midt i 80´erne. Eneste påskrift der er tilbage, er på den ene vange - en revisionsdato "Rev. 11/12-64". Endvidere har den i dørkarmen til bremsekupéen, stadig den karakteristiske grålige maling som Aalborg-vognene havde.
Iøvrigt sidder der stadig rangerhåndtag og slutskiveholder udenpå vognkassen, og "fortøjrings-øjer" til kreaturer indvendigt.

Efter lidt detektivarbejde, har vi snuset os frem til at det kan være en af følgende vogne:
AHB H2422 (Udrang. 1965), AHB H2425 el. AHB H2426 (begge udrang. 1966), alle tidligere ANSJ-vogne: ANSJ H 426
Men har nogen af dette fremragende forums læsere mon den opklarende oplysning om, præcis hvilken vogn der er tale om?? :-)

[image]

[image]

--
Mvh Morten L.

Dagens vognkasse, nuværende i Støvring

af UTJ, 17/11 2010, 14:02 (4899 dage siden) @ Morten Larsen

Michael Julsrud og undertegnede (gen)fandt denne vognkasse ved Støvring syd for Aalborg, for ca en måneds tid siden. Vognkassen blev spottet samme sted, første gang vist nok midt i 80´erne. Eneste påskrift der er tilbage, er på den ene vange - en revisionsdato "Rev. 11/12-64". Endvidere har den i dørkarmen til bremsekupéen, stadig den karakteristiske grålige maling som Aalborg-vognene havde.
Iøvrigt sidder der stadig rangerhåndtag og slutskiveholder udenpå vognkassen, og "fortøjrings-øjer" til kreaturer indvendigt.

Efter lidt detektivarbejde, har vi snuset os frem til at det kan være en af følgende vogne:
AHB H2422 (Udrang. 1965), AHB H2425 el. AHB H2426 (begge udrang. 1966), alle tidligere ANSJ-vogne: ANSJ H 426
Men har nogen af dette fremragende forums læsere mon den opklarende oplysning om, præcis hvilken vogn der er tale om?? :-)

[image]

[image]

Har I er billede fra den anden side - for alle mine billeder med hjul under vognene viser dem fra den anden side. Særligt døren i den anden side af bremsekupéen kan sige noget om hvilken vogn, der er tale om. Hvis dørene i bremsekupéen er ens i begge sider er 2425 et rigtig godt bud.

Avatar

Dagens vognkasse, nuværende i Støvring

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 17/11 2010, 14:45 (4899 dage siden) @ UTJ

Har I er billede fra den anden side - for alle mine billeder med hjul under vognene viser dem fra den anden side. Særligt døren i den anden side af bremsekupéen kan sige noget om hvilken vogn, der er tale om. Hvis dørene i bremsekupéen er ens i begge sider er 2425 et rigtig godt bud.

Hej Ulrik

Om begge døre har været 100% ens var ikke til at se, da den ene stort set var væk, men der er mange andre detaljer som måske kan hjælpe. En anden ting jeg bemærkede var at det så ud som om at der på begge sider så ud som om der havde siddet et skilt, der hvor litreringen burde have været (billed 3).

Mvh

Michael

[image]
[image]
[image]

Dagens vognkasse, nuværende i Støvring

af UTJ, 17/11 2010, 15:15 (4899 dage siden) @ Michael Julsrud

[image]

Jernstolper i den ene gavl (bremsekupéen), men hvad med den anden gavl? 2425 er det ikke og 2421 er det heller ikke. 411 står i Mariager og både 404 og 405 havde træstolper i gavlen. 4433 og 2426 er også tvivlsomme. Men hvilken så? vi må have et bedre billede fra den anden side, som viser hele vognsiden og gerne også et af den anden gavl......krævende, men billedarkæologi over nettet kræver noget materiale :-P

Avatar

Dagens vognkasse, nuværende i Støvring

af Morten Larsen, Nørresundby, 17/11 2010, 16:12 (4899 dage siden) @ UTJ


Jernstolper i den ene gavl (bremsekupéen), men hvad med den anden gavl? 2425 er det ikke og 2421 er det heller ikke. 411 står i Mariager og både 404 og 405 havde træstolper i gavlen. 4433 og 2426 er også tvivlsomme. Men hvilken så? vi må have et bedre billede fra den anden side, som viser hele vognsiden og gerne også et af den anden gavl......krævende, men billedarkæologi over nettet kræver noget materiale :-P

Her er et par billeder mere... :-)
Kan jernstolperne i gavlen være tilføjet senere, for en eventuel forstærkning af vognen?

[image]

[image]

--
Mvh Morten L.

Avatar

Farver på AHB personvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/11 2010, 13:07 (4898 dage siden) @ Niels Munch

[image]
AHB C 96, fabriksfoto Arlöf 1909 (arkiv nm).

Arlöf leverede i 1910 vognene C 95 - C 96 til AHB. I 1952 blev de omlitreret til C 47 hhv. C 46, og i 1957 blev de udrangeret.

Jeg afsporer lige emnet en smule da jeg er ved at tegne vognmateriellet til AHB. Hvilken farve havde de vogne som Arlöv leverede til AHB i 1910?

--
[image]

Farver på AHB personvogne

af UTJ, 18/11 2010, 14:01 (4898 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg afsporer lige emnet en smule da jeg er ved at tegne vognmateriellet til AHB. Hvilken farve havde de vogne som Arlöv leverede til AHB i 1910?


Absolut ikke en afsporing. ANSJ's vogne var grønne og FFJ's røde, men det var i 1897-1899. der er nok ikke tale om en tredje farve til AHJ og det er endog meget sandsynligt at de var røde. Rød farve skal læses som DSB-brun som den ses på jernbanemuseets Kupévogne (fx BJ 665, malet i 1931) som senere på Aalborg-banerne blev udviklet over i en kirsebærrød.

Avatar

Farver på AHB personvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/11 2010, 05:59 (4898 dage siden) @ UTJ

Jeg afsporer lige emnet en smule da jeg er ved at tegne vognmateriellet til AHB. Hvilken farve havde de vogne som Arlöv leverede til AHB i 1910?


Absolut ikke en afsporing. ANSJ's vogne var grønne og FFJ's røde, men det var i 1897-1899. der er nok ikke tale om en tredje farve til AHJ og det er endog meget sandsynligt at de var røde. Rød farve skal læses som DSB-brun som den ses på jernbanemuseets Kupévogne (fx BJ 665, malet i 1931) som senere på Aalborg-banerne blev udviklet over i en kirsebærrød.

Tak for svar. Jeg udleder af det, at AHB´s vogne var DSB-brune selvom du kun omtaler ANSJ, FFJ og AHJ.

--
[image]

Farver på AHB personvogne

af UTJ, 19/11 2010, 13:31 (4897 dage siden) @ Tommy Nilsson

det kan du godt udlede...............og jeg er ganske sikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak