Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Findes der et eksemplar af 2. og 3. generations S-tog?
Kære alle.

Tak for medlemsskab.

Mit spørgsmål går op hvorvidt der er gemt et eller flere eksemplarer af 2. og 3. generations S-tog for eftertiden og om der er planer om at lade dem udstille inden for en overskuelig årrække?

På forhånd tak.

Der er ikke bevaret nok 2. generations til at kunne samle et halvtog (2 vogne). Jernbanemuseet har vist MM7781 (motorvogn) henstillet i Randers og det er vist det. Der er asbest i tagene, så det har ikke været så attraktivt at prøve at restaurere og hvor skulle man også køre med det?
Alle 3G tog er ophugget.

Dansk Jernbane-Klub ejer MM 7795, FU 8035, MU 8535 og FS 7295, der efterhånden har stået på en indhegnet plads i Rødekro i en del år.

Med venlig hilsen
Leif Jørgensen

Citat fra: Leif Jørgensen Dato 14/03-23, 18:46Dansk Jernbane-Klub ejer MM 7795, FU 8035, MU 8535 og FS 7295, der efterhånden har stået på en indhegnet plads i Rødekro i en del år.

Med venlig hilsen
Leif Jørgensen

Her er et par billeder af dem som jeg tog tilbage i 21.
Jeg har også siddet og tænkt lidt på hvis nu man en dag, fik lyst til at renovere dem, og gøre den køreklar, og penge ikke er en hindring, vil det så være teknisk muligt at indbygge CBTC eller ICI i dem? så de kunne kører på S-Banen ligesom i gamle dage.


Citat fra: Theis Andersen Dato 15/03-23, 10:34Jeg har også siddet og tænkt lidt på hvis nu man en dag, fik lyst til at renovere dem, og gøre den køreklar, og penge ikke er en hindring, vil det så være teknisk muligt at indbygge CBTC eller ICI i dem? så de kunne kører på S-Banen ligesom i gamle dage.

Hvis penge ingen hindring er, vil alt være muligt.

Det skuffer mig lidt at man i stort set alle andre lande omkring os. Er gode til at passe på de gamle ting. I Danmark forfalder det bare. Som om det ingen værdi har øv. 😢

Findes der et eksemplar af 2. og 3. generations S-tog?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/03-23, 14:00.
Citat fra: Insdel Dato 17/03-23, 13:35Som om det ingen værdi har øv. 😢


Hvis ikke der er nogen som står klar med penge de vil betale for det er værdien nul.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ja det ved jeg godt. Men det gør det ikke mindre trist.

Citat fra: Theis Andersen Dato 15/03-23, 10:34
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 14/03-23, 18:46Dansk Jernbane-Klub ejer MM 7795, FU 8035, MU 8535 og FS 7295, der efterhånden har stået på en indhegnet plads i Rødekro i en del år.

Med venlig hilsen
Leif Jørgensen

Her er et par billeder af dem som jeg tog tilbage i 21.
Jeg har også siddet og tænkt lidt på hvis nu man en dag, fik lyst til at renovere dem, og gøre den køreklar, og penge ikke er en hindring, vil det så være teknisk muligt at indbygge CBTC eller ICI i dem? så de kunne kører på S-Banen ligesom i gamle dage.

tak for billederne! har der nogen sinde været plan om at restaurere togsættet eller i det mindste få det under tag? så hvidt jeg kan se er der ingen smadret roder så det er ikke gået helt i forfald ligesom Bns vognen


Citat fra: TogNørd Dato 17/03-23, 20:40tak for billederne! har der nogen sinde været plan om at restaurere togsættet eller i det mindste få det under tag? så hvidt jeg kan se er der ingen smadret roder så det er ikke gået helt i forfald ligesom Bns vognen

Planen er at få det under tag, DJK er her ved at bygge en vognhal i Marslev, men der mangler penge til sporlægning og færdiggørelse (og ekstra arbejdskraft). Tidsplanen for hvornår S-toget kan flyttes, afhænger deraf af interesseredes støtte.

DJK modtager gerne støtte til færdiggørelse af vognhallen.
https://danskjernbaneklub.dk/index.php/stot-djk-museumsmagasiner
https://www.jernbaneklub.dk/paspaatoget/hal2/index.htm
https://danskjernbaneklub.dk/index.php/djk-passer-pa-toget

S-tog har desværre aldrig rigtigt haft prioritet hos Jernbanemuseet.
Formentlig pga. at der er for få jernbaneinteresserede Københavnere, og de mange københavnske historikere ikke har interesseret sig for S-banen. Modsat f.eks i Berlin og Hamburg.

1. Generation:
Før i tiden havde vi et fint S-tog af 1. Generation med to motorvogne og en mellemvogn. I dag er de spredt for alle vinde, mellemvognen er måske ophugget (?).

2. Generation:
Man ville oprindeligt bevare en MM-FS og en MM-AS af 2. Generation. Men da de desværre  havde asbest ophuggede man dem og erstattede dem med et firevognstog MM-FU-MU-FS. Tre af fire vogne i det tog blev udsat for hærværk, hvor man med stort besvær skar dørene ud af den ene side. Angiveligt skrottyve. Jeg har dog stadig min tvivl om hvad det virkelig gik ud på. Der var angiveligt mange interne stridigheder hos museumstog på det tidspunkt.
Således har Jernbanemuseet kun en vogn af 2. Generation, og det er nok også planen på sigt med 1. Generation.

3. Generation:
Bevaring af en vogn af 3. Generation afviste den daværende ledelse med den begrundelse at man ikke samlede på enkelte vogne -dem kan man jo ikke køre med, og et helt tog var for dyrt at bevare.
Noget af en kontrast til den nuværende strategi, men desværre for sent at gøre om.

Tja, et par vogne er selvfølgelig bedre end ingenting, men historiske S-tog kommer vi nok aldrig til at opleve på skinnerne igen, medmindre man gør det til en samlet opgave for DJK og Jernbanemuseet at genoplive det firevognstog DJK har.


Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Gå op Sider:[1]
HectorrailDSB E 996

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak