Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Gult er kult!
Gult er kult!
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 20/03-23, 18:01.
Ja, det het så i min fødeby Bergen den gangen byens sporvogner og busser var gule. Det er lenge siden det, nå. I Budapest, derimot, synes parolen fortsatt å være at gult er kult, i hvert fall for sporvognenes vedkommende.

Sammen med et par venner, like gale som jeg selv, var jeg en uke i Budapest i fjor høst. Vi reiste på kryss og tvers med byens utmerkede sporveis- og t-banesystem. Det tok oss ikke mange minuttene å oppdage at det var fullstendig bortkastet å løpe for å nå en avgang, for den neste kom høyst et par minutter etter, selv på kveldstid og i helgen. Og best av alt: For oss som alle befant oss i alderen +/- 70, var det hele gratis (aldersgrense 65 år). Det var bare å vifte med passet når det var billettkontroll.

Materiellet vi reiste med, varierte fra ungarskprodusert 60-/70-tallsmateriell:


... via tsjekkiskproduserte Tatravogner - fordi Ungarn i rammen av COMECON-systemet ikke lenger fikk lov til å produsere nye sporvogner:


... og bruktimporterte hannoveranere - akuttløsning etter kommunistregimets fall:


... til topp moderne Urubos-vogner, etter sigende for tiden verdens lengste sporvogner:


Under gatenivå gikk det også i gammelt, ungarskprodusert på Budapests eldste t-banelinje, M!:


... og på de øvrige, dypereliggende linjene (M2-4) i modernisert russisk:


... og moderne fransk:


På disse siste linjene manglet f.ø. gulfargen. Der gikk det i sort/hvitt.

Med tre kameraer i drift i en uke ble det mange bilder - mer enn 260 totalt fra Budapests sporvei og t-bane. Resten kan dere se her.

Gult er kult!
Af Niels Munch. 22/03-23, 11:17.
Hej Eyolf,

Mange tak for et frisk pust fra Budapest, som jeg desværre ikke har besøgt siden juni 1989:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BKV 3-leddet CSMG-1 motorvogn nr. 1313 på linie 2 i Pest med Elisabethbroen og Gellértbjerget med Citadellet i baggrunden, juni 1989 (nm).

Typen kaldes CSMG ("G" for Ganz) og er en 8-akslet to-retningsvogn. Typen er bygget i flere serier/varianter 1964-1978.

Bedste hilsener
Niels
 

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak