Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- TXL med STM/ETCS?
Gå ned Sider:[1] 2
TXL med STM/ETCS?
Af Kenkari. 20/03-23, 19:58.
Måske nogen kloge hoveder kan svare mig på om TXL's lokomotiver i DK er udstyret med DK-STM/ETCS?
Og findes der andre godsselskaber der er klar til det nye signalsystem?

Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm
Følg min arbejdsdag som lokomotivfører: https://www.instagram.com/kennystog/?hl=da

TXL med STM/ETCS?
Af Svend. 20/03-23, 20:31.
Citat fra: Kenkari Dato 20/03-23, 19:58Måske nogen kloge hoveder kan svare mig på om TXL's lokomotiver i DK er udstyret med DK-STM/ETCS?
Og findes der andre godsselskaber der er klar til det nye signalsystem?

Det kunne i det hele taget være interessant at se en liste/opstilling over, hvilke lokomotiver/togsæt der allerede har (dansk) ERTMS/ETCS hhv vil få (og hvornår).

TXL med STM/ETCS?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/03-23, 20:57.
STM-ZUB123 er kun nødvendigt hvis der skal køres på strækning med dansk ATC og dette kan vel i mange tilfælde nemt undgås?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

TXL med STM/ETCS?
Af banemanden. 21/03-23, 07:19.
DB Cargo scandinavia bytter indenfor en kort årrække lokomotiver med DB Cargo i tyskland. De afleverer deres BR185 lokomotiver og får BR187 igen som alle er ETCS fra fødslen.
Desuden er en af EG'erne og en MZ'er vist ombygget og afventer godkendelse fra trafikstyrelsen

TXL med STM/ETCS?
Af andersj, Aalborg. 21/03-23, 08:16.
Citat fra: banemanden Dato 21/03-23, 07:19DB Cargo scandinavia bytter indenfor en kort årrække lokomotiver med DB Cargo i tyskland. De afleverer deres BR185 lokomotiver og får BR187 igen som alle er ETCS fra fødslen.
Desuden er en af EG'erne og en MZ'er vist ombygget og afventer godkendelse fra trafikstyrelsen

BR 187 er så kun ETCS, mens alle EG3100 og MZ1400 får DK-STM.

Dertil et ukendt antal TME og et ukendt antal Vectron Scandinavia hos leasingselskaberne med DK-STM.

Anders

TXL med STM/ETCS?
Af steenth. 21/03-23, 09:03.
Citat fra: andersj Dato 21/03-23, 08:16
Citat fra: banemanden Dato 21/03-23, 07:19DB Cargo scandinavia bytter indenfor en kort årrække lokomotiver med DB Cargo i tyskland. De afleverer deres BR185 lokomotiver og får BR187 igen som alle er ETCS fra fødslen.
Desuden er en af EG'erne og en MZ'er vist ombygget og afventer godkendelse fra trafikstyrelsen

BR 187 er så kun ETCS, mens alle EG3100 og MZ1400 får DK-STM.

Dertil et ukendt antal TME og et ukendt antal Vectron Scandinavia hos leasingselskaberne med DK-STM.
Hvis BR 187 skal kører i landet den periode, hvor Øresundsbanen har fået ETCS i efter planen i slutning af 2025 og resten mangler, så de også have DK-STM. Ren ETCS kørsel er først mulig i slutning af 2028..

Ellers synes jeg ikke om den angivelsen af Litra EG og MZ... som vel DB Cargo bruger. Jeg så det første gang i en modeltogskatalog...

TXL med STM/ETCS?
Af andersj, Aalborg. 21/03-23, 09:30.
Citat fra: steenth Dato 21/03-23, 09:03
Citat fra: andersj Dato 21/03-23, 08:16
Citat fra: banemanden Dato 21/03-23, 07:19DB Cargo scandinavia bytter indenfor en kort årrække lokomotiver med DB Cargo i tyskland. De afleverer deres BR185 lokomotiver og får BR187 igen som alle er ETCS fra fødslen.
Desuden er en af EG'erne og en MZ'er vist ombygget og afventer godkendelse fra trafikstyrelsen

BR 187 er så kun ETCS, mens alle EG3100 og MZ1400 får DK-STM.

Dertil et ukendt antal TME og et ukendt antal Vectron Scandinavia hos leasingselskaberne med DK-STM.
Hvis BR 187 skal kører i landet den periode, hvor Øresundsbanen har fået ETCS i efter planen i slutning af 2025 og resten mangler, så de også have DK-STM. Ren ETCS kørsel er først mulig i slutning af 2028..

Ellers synes jeg ikke om den angivelsen af Litra EG og MZ... som vel DB Cargo bruger. Jeg så det første gang i en modeltogskatalog...

Hos DSB hed de EG/MZ og hos DB Cargo hedder de EG3100/MZ1400.

Anders

TXL med STM/ETCS?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/03-23, 12:23.
Seneste redigering: 21/03-23, 12:27 af Per Holm
Bombardier Traxx AC3 alias Baureihe 187 ser spændende ud og ser ud til at være godkendt i de relevante dele af verden  :)
 https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1408878&lang=1

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

TXL med STM/ETCS?
Af banemanden. 21/03-23, 14:50.
Citat fra: andersj Dato 21/03-23, 08:16
Citat fra: banemanden Dato 21/03-23, 07:19DB Cargo scandinavia bytter indenfor en kort årrække lokomotiver med DB Cargo i tyskland. De afleverer deres BR185 lokomotiver og får BR187 igen som alle er ETCS fra fødslen.
Desuden er en af EG'erne og en MZ'er vist ombygget og afventer godkendelse fra trafikstyrelsen

BR 187 er så kun ETCS, mens alle EG3100 og MZ1400 får DK-STM.

Dertil et ukendt antal TME og et ukendt antal Vectron Scandinavia hos leasingselskaberne med DK-STM.

De får også DK-STM. Det er noget nemmere, hurtigere og billigere end at lave en fuld udrustning og tyskerne kan sagtens bruge de "gamle" lokomotiver syd for den danske grænse længe endnu.

Der er endnu ingen TME med ETCS + DK-STM indbygget.

TXL med STM/ETCS?
Af Theis Andersen. 21/03-23, 16:28.
For jernbanemuseets MZ 1401 ETCS?


TXL med STM/ETCS?
Af RasmusD. 21/03-23, 16:53.
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/03-23, 16:28For jernbanemuseets MZ 1401 ETCS?

Jeg kan kun gætte, men jeg tvivler. Dels vil jeg tro at man ønsker at bevare den så historisk korrekt som muligt, dels er dens revision vist udløbet så den slet ikke må køre i øjeblikket. Alt deres kørsel på Banedanmarks net foregår med MY 1101 og MY 1135 for tiden.

En ombygning til ETCS og DK-STM koster også kassen, så det forudsætter også at man finder en masse penge (der sikkert kunne bruges på mere kritiske ting i forhold til museumsdrift).

Generelt kommer ETCS nok til at være enden på veterantogskørsel på Banedanmarks net.

TXL med STM/ETCS?
Af Theis Andersen. 21/03-23, 17:03.
Citat fra: RasmusD Dato 21/03-23, 16:53
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/03-23, 16:28For jernbanemuseets MZ 1401 ETCS?

Jeg kan kun gætte, men jeg tvivler. Dels vil jeg tro at man ønsker at bevare den så historisk korrekt som muligt, dels er dens revision vist udløbet så den slet ikke må køre i øjeblikket. Alt deres kørsel på Banedanmarks net foregår med MY 1101 og MY 1135 for tiden.

En ombygning til ETCS og DK-STM koster også kassen, så det forudsætter også at man finder en masse penge (der sikkert kunne bruges på mere kritiske ting i forhold til museumsdrift).

Generelt kommer ETCS nok til at være enden på veterantogskørsel på Banedanmarks net.

Jeg tænkte bare det ville være oplagt at de indbyggede ETCS i den når den alligevel skulle igennem revision. Og den står jo ikke helt fuldstændig original den fik jo indbygget ATC i 90'erne.

 de bliver vel også nødt til på et tidspunkt at få et lokomotiv med ETCS hvis de skal op til deres magasin i Randers.

Og det er vist også noget med at man arbejder på noget Signal system til veterantog som skulle være en del billigere og simplere.


TXL med STM/ETCS?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 21/03-23, 17:08.
DJM behøver jo strengt taget kun eet eller måske 2 lokomotiver med ETCS og da der jo er udført "First of Class" på både MX og MY er det jo ikke helt uopnåeligt med de 2. Hvis og når MZ 1401 revideres og kan køre igen må den så køre i dobberlttraktion med en MX eller MY foran.

TXL med STM/ETCS?
Af MMP. 21/03-23, 19:16.
Ved du konkret at DJM således ikke skal have "first of class" eller gætter du?

Mvh Morten

TXL med STM/ETCS?
Af RasmusD. 21/03-23, 19:20.
Som jeg husker snakken herinde tidligere, anså trafikstyrelsen ikke lokalbanernes MX'ere henholdsvis MY'ere som samme litra. Derimod skulle hvert selskab have sin egen "first of class".

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak