Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Har S togene et fremmednet stik?
Jeg har lagt mærke til at når S togene holder parkeret, på de forskellige depoter, Holder de altid med strømaftageren oppe. Men når, fjern og regional togene Holder parkeret, er strømaftageren nede. Og det mener jeg fordi de har fremmednet stik på. Men har S togene ikke det siden de holder med spænding på?


Har S togene et fremmednet stik?
Af larsht, København. 21/03-23, 21:48.
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/03-23, 21:40Jeg har lagt mærke til at når S togene holder parkeret, på de forskellige depoter, Holder de altid med strømaftageren oppe. Men når, fjern og regional togene Holder parkeret, er strømaftageren nede. Og det mener jeg fordi de har fremmednet stik på. Men har S togene ikke det siden de holder med spænding på?
Det er der ikke faciliteter til for nuværende

Mvh
Lars

IR4 og Øresundstog er meget, meget sjældent parkeret med fremmednet tilsluttet. Det er stort set kun hvis de er på værksted. Når de normalt er parkeret, hæver de selv strømaftageren og henter strøm fra køreledningen efter behov.

Syntes jeg har set IR4 normalt står med strømaftagerne nede i Esbjerg, når de er parkeret der.

Citat fra: RasmusD Dato 21/03-23, 22:20IR4 og Øresundstog er meget, meget sjældent parkeret med fremmednet tilsluttet.

Og hjuldrejebænk, ved planlagt kørestrømsafbrydelse, ..

Citat fra: RasmusD Dato 21/03-23, 22:20Det er stort set kun hvis de er på værksted. Når de normalt er parkeret, hæver de selv strømaftageren og henter strøm fra køreledningen efter behov.

Præcis.

Citat fra: larsht Dato 21/03-23, 21:48
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/03-23, 21:40Jeg har lagt mærke til at når S togene holder parkeret, på de forskellige depoter, Holder de altid med strømaftageren oppe. Men når, fjern og regional togene Holder parkeret, er strømaftageren nede. Og det mener jeg fordi de har fremmednet stik på. Men har S togene ikke det siden de holder med spænding på?
Det er der ikke faciliteter til for nuværende

Gør det noget, at S-tog (eller andre tog) trækker strøm fra køreledningerne fremfor fremmednet? Med andre ord, hvad er fordelen ved at slutte toget til fremmednet fremfor køreledninger?

Citat fra: Togiudlandet Dato 22/03-23, 10:35
Citat fra: larsht Dato 21/03-23, 21:48
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/03-23, 21:40Jeg har lagt mærke til at når S togene holder parkeret, på de forskellige depoter, Holder de altid med strømaftageren oppe. Men når, fjern og regional togene Holder parkeret, er strømaftageren nede. Og det mener jeg fordi de har fremmednet stik på. Men har S togene ikke det siden de holder med spænding på?
Det er der ikke faciliteter til for nuværende

Gør det noget, at S-tog (eller andre tog) trækker strøm fra køreledningerne fremfor fremmednet? Med andre ord, hvad er fordelen ved at slutte toget til fremmednet fremfor køreledninger?

Det besværliggør kørestrømsafbrydelser. Der er en del tilfælde, hvor der skal slukkes for andet vedligehold.

I sådanne tilfælde, kan man slukke toget helt ned, og afbryde batterierne. Men det er trods alt noget nemmere, blot at sætte et (par) stik i toget.

Citat fra: Togiudlandet Dato 22/03-23, 10:35
Citat fra: larsht Dato 21/03-23, 21:48
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/03-23, 21:40Jeg har lagt mærke til at når S togene holder parkeret, på de forskellige depoter, Holder de altid med strømaftageren oppe. Men når, fjern og regional togene Holder parkeret, er strømaftageren nede. Og det mener jeg fordi de har fremmednet stik på. Men har S togene ikke det siden de holder med spænding på?
Det er der ikke faciliteter til for nuværende

Gør det noget, at S-tog (eller andre tog) trækker strøm fra køreledningerne fremfor fremmednet? Med andre ord, hvad er fordelen ved at slutte toget til fremmednet fremfor køreledninger?

Jeg tænkte nemlig på om det måske er noget med at de ikke har godt af at stå med høj spænding på. ligesom at vores telefon ikke har godt af at sidde længe i opladeren når batteriet er opladt.


Har S togene et fremmednet stik?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/03-23, 10:53.
Hvis der hver gang skal afsættes 10 min ekstra til at rende rundt for at sætte stik i eller trække dem ud foruden reparation når det er lykkedes for et togsæt at køre trods isat kabel kan det i det lange løb godt summe i både arbejdstid og togsættid.

Mon ikke det i længden er billigere at benytte køreledningsanlæget når der er spænding til rådighed?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak